Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiul biodiversitatii si activizarea elevilor in cursul orelor de biologie
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:34

STUDIUL BIODIVERSITĂȚII.

ACTIVIZAREA ELEVILOR ÎN CURSUL ORELOR DE BIOLOGIE

prof. Arjoca Mihaela,

Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timişoara

Rezumat: Biologia și ecologia sunt știintele care vor ajuta la evoluția și dezvoltarea întregii umanităti, iar sănătatea mediului înconjurator este decisivă pentru a exista viaţă pe Terra.

Cuvinte cheie: ecologie, mediu artificial, mediu natural, om, ființe vii, ciclu de viată, evoluţie.

De-a lungul timpului și anilor petrecuți la catedră am urmărit diverse metode de a-i face pe elevi activi la ore, de a-i conștientiza că ei reprezintă componenta de bază și cea mai importantă a procesului de învăţământ. Metoda cea mai reusită a fost cea activă, când elevii au fost bucuroși de ieșirile în aer liber și s-au bucurat de mediul înconjuratorși de acțiunile în aer liber.

Acțiunea s-a putut desfășura de oarece spațiul a fost generos,iar prezența parcului și a spțtiilor verzi din preajma școlii a făcut posibilă o asemenea oră non-conformistă. Acest lucru mi-a dat de gândit, deoarece dorința elevilor de a ieși din sala de clasă era așa de mare, un lucru deloc de neglijat ,mai ales atunci când puteam și erau condițiile optime de vreme.

Astfel, studiul biodiversitatii floristice şi faunistice a fost realizat în timpul orelor de botanică, zoologie ,ecologie. Așa, ieșind cu elevii în aer liber, a apărut cerința unei acțiuni extracurriculare, de exemplu excursia de la cascada Bigăr.

Metoda practică de observare a biodiversității era atractivă, deoarece noțiunile teoretice erau acumulate deja la orele de curs. Elevii sunt puși să caute, să descopere ,să investigheze și să caute soluții pentru orice problemă ivită.

De-a lungul a 50 minute, elevii au căutat diferite specii de plante ierboase frunze ale arborilor și arbuștilor, au prins insecte, au observant factorii de mediuși au reținut cu atențieoriceamănunt. Au avut la ei diferite instrumente de măsurare, pungi, borcane, carnețele și obiecte de scris, prin care s-au străduit să nu piardă nici un amănunt. Elevii împarțiți pe grupe ,aproximativegalenumeric, în funcție de numărul de elevi prezenți la curs, au fost puși în situația de a concura onest, pentru a face o impresie cât mai bună apoi, la revenirea în sala de curs a orei urmatoare. Ei au notat informații legate de factorii de mediu, caracterizarea biotopului, viteza vântului, atmosfera, temperatura soluluiși a aerului, tipul de sol .Au fost extrem de atenți la toate formele de viată, imaginându-și chiar și existenta formelor de viaţă subterestre și cele aeriene.

La final, s-a caracterizat ecosistemul studiat, s-au descris amănunțit speciile de plante și de animale observate. Acest lucru a fost realizat într-o altă oră, după actiunea în aer liber, ceea ce a dusși la consolidarea relațiilor dintre elevi, la alegerea unor lideriși la dezvoltarea unor atitudini și comportamente adecvate cu scopul orei. Fiecare grupă de elevi a avut ca sarcină finală găsirea unor soluții pentru ca mediul natural să fie conservatșipăstrat cât mai bine în timp. Cu plantele culese s-au făcut ierbare și au constituit un exemplu pentru ca și elevii din alte generații să învețe.

La finalul activitatii elevii au întocmit referate, prin care trebuiau liber să își exprime părerile și gândurile despre importanța naturii în viața omului. Elevii conștienti de importanta biodiversităţii în viata omului au dat multe explicatii concrete despre beneficiile naturii și rolul ei în viata de zi cu zi a omului. La sate, lemnul este combustibilul principal, grădina de legume este esentială pentru orice familie și plantele medicinale ne ajută să fim sănătoși mult mai mult timp, decât medicamentele. Cu cât copii vor fi învațați să respecte și să iubească natura și absolut tot ceea ce ea oferă, cu atât ne vom bucura cu toții de o viață mai frumoasăși mai sănatoasă. Ocrotirea oricareif orme de viaţă este un semn de bună educatie, de iubireși de respect fată de natură.

Omul este singurul care decide la momentul actual, care este mediul și care est enatura. Oricât de mult am vrea să iubim civilizația și confortul ei,când vrem să ne simțim liberi,e vadăm cu siguranță în natură. Natura are puterea vindecatoare de a da viată, de a ocroti tot ceea ce trăieste. În natură legile sunt simple și trainice,p recum timpul, iar conceptele moderne nu pot face fată. Natura nu are preferințe. Oamenii vor iubi mereu natura, căci ea reprezintă frumosul, puritateași de ce nu, perfecțiunea vieții pe Terra.

Biodiversitatea este o varietate imensă de ecosisteme, specii şi gene care ne înconjoară – reprezintă asigurarea noastră de viaţă, oferindu-ne mâncare, apă, aer proaspăt, tratamente şi adăpost, ne fereşte de dezastre naturale şi de boli şi contribuie la echilibrarea climei. deasemenea, biodiversitatea reprezintă capitalul nostru natural, oferindu-ne servicii în cadrul unui ecosistem care ne susţine economia. Deteriorarea sau diminuarea biodiversităţii pun în pericol aceste servicii: vom pierde specii şi habitate, bogăţiile şi beneficiile pe care ni le oferă natura şi ne punem astfe lîn pericol bunăstarea.

Toate acestea se întâmplă în pofida acţiunilor întreprinse pentru a combate pierderea biodiversităţii, acţiuni care au venit ca urmare a stabilirii obiectivului UE pentru biodiversitate pentru 2010, stabilit în anul 2001. Beneficiile acestor acţiuni au fost contrabalansate de presiunea continuă şi în creşterea suprabiodiversităţii şi componentelor acesteia, înmulţirea speciilor străine, poluarea şi schimbările climatice.

Bibliografie

[1].NaelaCostica, Educaţie ecologică, editura EDP, 2009

[2].Viorel Lazar-Genesis, nr.11/2006,editura Arves, 2006

[3].Forinela Ardelean,Vlad Iordache- Ecologie şi protecţia mediului, editura Matrixrom, 2015

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru istorie gimnazi…

Planificare model pentru istorie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Calitatea in educatie

CALITATEA IN EDUCATIE   Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor...

Read more

Grafic pregatire pentru gradul II UBB Cl…

Grafic pregătire pentru gradul II UBB Cluj   Vezi Graficul desfăşurării pregătirilor pentru examenul de grad didactic II, sesiunea 2013 la DPPD - UBB Cluj (Departamentul Pentru Pregătirea Personalului Didactic - Universitatea...

Read more

Examenul national de definitivare in inv…

METODOLOGIA PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA EXAMENULUI NAŢIONAL DE DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT   Vezi metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de definitivare (definitivat) în învăţământ.   Capitolul I Dispoziţii generale Art. 1 Prevederile Metodologiei privind...

Read more

Conditii externe ale invatarii scolare

CONDIŢII EXTERNE ALE ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE     Prof. Dinu Maria Şcoala cu clasele I-VIII, Bâlta, Dolj         Învăţarea şcolară, acest proces de receptare şi asimilare de informaţii şi de influenţe educative, dar şi procesul de...

Read more

Despre expresiile idiomatice III

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE (III) Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină de sine stătătoare al cărei...

Read more

Studiu despre geneza metaforei si sensul…

STUDIU DESPRE GENEZA METAFOREI ŞI SENSUL CULTURII DE LUCIAN BLAGA   Prof. Dr. Elena Nadia Vesa Şcoala cu Clasele I-VIII, Vidra, Judeţul Alba   Motto: Destinul omului este creaţia.   Pornind de la scurta prezentare a...

Read more

Legatura dintre matematica si practica

LEGĂTURA DINTRE MATEMATICĂ ŞI PRACTICĂ Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi     Cei care afirmă că matematica este o abstracţiune fără legătură cu practica sunt în mod cert victimile unei neînţelegeri de termeni...

Read more