Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiul biodiversitatii si activizarea elevilor in cursul orelor de biologie
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:34

STUDIUL BIODIVERSITĂȚII.

ACTIVIZAREA ELEVILOR ÎN CURSUL ORELOR DE BIOLOGIE

prof. Arjoca Mihaela,

Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timişoara

Rezumat: Biologia și ecologia sunt știintele care vor ajuta la evoluția și dezvoltarea întregii umanităti, iar sănătatea mediului înconjurator este decisivă pentru a exista viaţă pe Terra.

Cuvinte cheie: ecologie, mediu artificial, mediu natural, om, ființe vii, ciclu de viată, evoluţie.

De-a lungul timpului și anilor petrecuți la catedră am urmărit diverse metode de a-i face pe elevi activi la ore, de a-i conștientiza că ei reprezintă componenta de bază și cea mai importantă a procesului de învăţământ. Metoda cea mai reusită a fost cea activă, când elevii au fost bucuroși de ieșirile în aer liber și s-au bucurat de mediul înconjuratorși de acțiunile în aer liber.

Acțiunea s-a putut desfășura de oarece spațiul a fost generos,iar prezența parcului și a spțtiilor verzi din preajma școlii a făcut posibilă o asemenea oră non-conformistă. Acest lucru mi-a dat de gândit, deoarece dorința elevilor de a ieși din sala de clasă era așa de mare, un lucru deloc de neglijat ,mai ales atunci când puteam și erau condițiile optime de vreme.

Astfel, studiul biodiversitatii floristice şi faunistice a fost realizat în timpul orelor de botanică, zoologie ,ecologie. Așa, ieșind cu elevii în aer liber, a apărut cerința unei acțiuni extracurriculare, de exemplu excursia de la cascada Bigăr.

Metoda practică de observare a biodiversității era atractivă, deoarece noțiunile teoretice erau acumulate deja la orele de curs. Elevii sunt puși să caute, să descopere ,să investigheze și să caute soluții pentru orice problemă ivită.

De-a lungul a 50 minute, elevii au căutat diferite specii de plante ierboase frunze ale arborilor și arbuștilor, au prins insecte, au observant factorii de mediuși au reținut cu atențieoriceamănunt. Au avut la ei diferite instrumente de măsurare, pungi, borcane, carnețele și obiecte de scris, prin care s-au străduit să nu piardă nici un amănunt. Elevii împarțiți pe grupe ,aproximativegalenumeric, în funcție de numărul de elevi prezenți la curs, au fost puși în situația de a concura onest, pentru a face o impresie cât mai bună apoi, la revenirea în sala de curs a orei urmatoare. Ei au notat informații legate de factorii de mediu, caracterizarea biotopului, viteza vântului, atmosfera, temperatura soluluiși a aerului, tipul de sol .Au fost extrem de atenți la toate formele de viată, imaginându-și chiar și existenta formelor de viaţă subterestre și cele aeriene.

La final, s-a caracterizat ecosistemul studiat, s-au descris amănunțit speciile de plante și de animale observate. Acest lucru a fost realizat într-o altă oră, după actiunea în aer liber, ceea ce a dusși la consolidarea relațiilor dintre elevi, la alegerea unor lideriși la dezvoltarea unor atitudini și comportamente adecvate cu scopul orei. Fiecare grupă de elevi a avut ca sarcină finală găsirea unor soluții pentru ca mediul natural să fie conservatșipăstrat cât mai bine în timp. Cu plantele culese s-au făcut ierbare și au constituit un exemplu pentru ca și elevii din alte generații să învețe.

La finalul activitatii elevii au întocmit referate, prin care trebuiau liber să își exprime părerile și gândurile despre importanța naturii în viața omului. Elevii conștienti de importanta biodiversităţii în viata omului au dat multe explicatii concrete despre beneficiile naturii și rolul ei în viata de zi cu zi a omului. La sate, lemnul este combustibilul principal, grădina de legume este esentială pentru orice familie și plantele medicinale ne ajută să fim sănătoși mult mai mult timp, decât medicamentele. Cu cât copii vor fi învațați să respecte și să iubească natura și absolut tot ceea ce ea oferă, cu atât ne vom bucura cu toții de o viață mai frumoasăși mai sănatoasă. Ocrotirea oricareif orme de viaţă este un semn de bună educatie, de iubireși de respect fată de natură.

Omul este singurul care decide la momentul actual, care este mediul și care est enatura. Oricât de mult am vrea să iubim civilizația și confortul ei,când vrem să ne simțim liberi,e vadăm cu siguranță în natură. Natura are puterea vindecatoare de a da viată, de a ocroti tot ceea ce trăieste. În natură legile sunt simple și trainice,p recum timpul, iar conceptele moderne nu pot face fată. Natura nu are preferințe. Oamenii vor iubi mereu natura, căci ea reprezintă frumosul, puritateași de ce nu, perfecțiunea vieții pe Terra.

Biodiversitatea este o varietate imensă de ecosisteme, specii şi gene care ne înconjoară – reprezintă asigurarea noastră de viaţă, oferindu-ne mâncare, apă, aer proaspăt, tratamente şi adăpost, ne fereşte de dezastre naturale şi de boli şi contribuie la echilibrarea climei. deasemenea, biodiversitatea reprezintă capitalul nostru natural, oferindu-ne servicii în cadrul unui ecosistem care ne susţine economia. Deteriorarea sau diminuarea biodiversităţii pun în pericol aceste servicii: vom pierde specii şi habitate, bogăţiile şi beneficiile pe care ni le oferă natura şi ne punem astfe lîn pericol bunăstarea.

Toate acestea se întâmplă în pofida acţiunilor întreprinse pentru a combate pierderea biodiversităţii, acţiuni care au venit ca urmare a stabilirii obiectivului UE pentru biodiversitate pentru 2010, stabilit în anul 2001. Beneficiile acestor acţiuni au fost contrabalansate de presiunea continuă şi în creşterea suprabiodiversităţii şi componentelor acesteia, înmulţirea speciilor străine, poluarea şi schimbările climatice.

Bibliografie

[1].NaelaCostica, Educaţie ecologică, editura EDP, 2009

[2].Viorel Lazar-Genesis, nr.11/2006,editura Arves, 2006

[3].Forinela Ardelean,Vlad Iordache- Ecologie şi protecţia mediului, editura Matrixrom, 2015

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Principiile alternativei educationale st…

Principiile alternativei educationale step by step

PRINCIPIILE ALTERNATIVEI EDUCAȚIONALE STEP BY STEP Florea Mihaela Ramona, prof. înv. primar Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva Step by Step este o metodă alternativă...

Read more

Studiu asupra efectelor constructive si …

 STUDIU ASUPRA EFECTELOR CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI   Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov   Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal...

Read more

Importanta creativitatii in procesul de …

IMPORTANŢA CREATIVITĂŢII ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢARE A MATEMATICII ÎN GIMNAZIU   Copaciu Georgeta Cătălina  prof. Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov     Prin învăţarea creativă trebuie să reuşim să facem din fiecare copil un...

Read more

Educatia ecologica o sansa pentru viitor

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!                                                   Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele...

Read more

Sfintii in zeghe la invierea domnului si…

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare...

Read more

Ministerul Educatiei a prelungit termenu…

Ministerul Educaţiei a prelungit termenul de depunere a contestaţiilor pentru Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a   Ministerul Educaţiei Naţionale a decis prelungirea intervalului orar alocat pentru depunerea de contestaţii la Evaluarea Naţională...

Read more

Educatia ecologica – premisa vietii pe p…

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT   Prof. Magaz Georgeta Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa     Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură,...

Read more

Cresterea calitatii educatiei si formari…

CREŞTEREA CALITĂŢII EDUCAŢIEI ŞI FORMĂRII PRIN NOILE TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ŞI DE COMUNICARE   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov   Rezumat Contextul de dezvoltare a sistemului educaţional...

Read more