Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiul biodiversitatii si activizarea elevilor in cursul orelor de biologie
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:34

STUDIUL BIODIVERSITĂȚII.

ACTIVIZAREA ELEVILOR ÎN CURSUL ORELOR DE BIOLOGIE

prof. Arjoca Mihaela,

Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timişoara

Rezumat: Biologia și ecologia sunt știintele care vor ajuta la evoluția și dezvoltarea întregii umanităti, iar sănătatea mediului înconjurator este decisivă pentru a exista viaţă pe Terra.

Cuvinte cheie: ecologie, mediu artificial, mediu natural, om, ființe vii, ciclu de viată, evoluţie.

De-a lungul timpului și anilor petrecuți la catedră am urmărit diverse metode de a-i face pe elevi activi la ore, de a-i conștientiza că ei reprezintă componenta de bază și cea mai importantă a procesului de învăţământ. Metoda cea mai reusită a fost cea activă, când elevii au fost bucuroși de ieșirile în aer liber și s-au bucurat de mediul înconjuratorși de acțiunile în aer liber.

Acțiunea s-a putut desfășura de oarece spațiul a fost generos,iar prezența parcului și a spțtiilor verzi din preajma școlii a făcut posibilă o asemenea oră non-conformistă. Acest lucru mi-a dat de gândit, deoarece dorința elevilor de a ieși din sala de clasă era așa de mare, un lucru deloc de neglijat ,mai ales atunci când puteam și erau condițiile optime de vreme.

Astfel, studiul biodiversitatii floristice şi faunistice a fost realizat în timpul orelor de botanică, zoologie ,ecologie. Așa, ieșind cu elevii în aer liber, a apărut cerința unei acțiuni extracurriculare, de exemplu excursia de la cascada Bigăr.

Metoda practică de observare a biodiversității era atractivă, deoarece noțiunile teoretice erau acumulate deja la orele de curs. Elevii sunt puși să caute, să descopere ,să investigheze și să caute soluții pentru orice problemă ivită.

De-a lungul a 50 minute, elevii au căutat diferite specii de plante ierboase frunze ale arborilor și arbuștilor, au prins insecte, au observant factorii de mediuși au reținut cu atențieoriceamănunt. Au avut la ei diferite instrumente de măsurare, pungi, borcane, carnețele și obiecte de scris, prin care s-au străduit să nu piardă nici un amănunt. Elevii împarțiți pe grupe ,aproximativegalenumeric, în funcție de numărul de elevi prezenți la curs, au fost puși în situația de a concura onest, pentru a face o impresie cât mai bună apoi, la revenirea în sala de curs a orei urmatoare. Ei au notat informații legate de factorii de mediu, caracterizarea biotopului, viteza vântului, atmosfera, temperatura soluluiși a aerului, tipul de sol .Au fost extrem de atenți la toate formele de viată, imaginându-și chiar și existenta formelor de viaţă subterestre și cele aeriene.

La final, s-a caracterizat ecosistemul studiat, s-au descris amănunțit speciile de plante și de animale observate. Acest lucru a fost realizat într-o altă oră, după actiunea în aer liber, ceea ce a dusși la consolidarea relațiilor dintre elevi, la alegerea unor lideriși la dezvoltarea unor atitudini și comportamente adecvate cu scopul orei. Fiecare grupă de elevi a avut ca sarcină finală găsirea unor soluții pentru ca mediul natural să fie conservatșipăstrat cât mai bine în timp. Cu plantele culese s-au făcut ierbare și au constituit un exemplu pentru ca și elevii din alte generații să învețe.

La finalul activitatii elevii au întocmit referate, prin care trebuiau liber să își exprime părerile și gândurile despre importanța naturii în viața omului. Elevii conștienti de importanta biodiversităţii în viata omului au dat multe explicatii concrete despre beneficiile naturii și rolul ei în viata de zi cu zi a omului. La sate, lemnul este combustibilul principal, grădina de legume este esentială pentru orice familie și plantele medicinale ne ajută să fim sănătoși mult mai mult timp, decât medicamentele. Cu cât copii vor fi învațați să respecte și să iubească natura și absolut tot ceea ce ea oferă, cu atât ne vom bucura cu toții de o viață mai frumoasăși mai sănatoasă. Ocrotirea oricareif orme de viaţă este un semn de bună educatie, de iubireși de respect fată de natură.

Omul este singurul care decide la momentul actual, care este mediul și care est enatura. Oricât de mult am vrea să iubim civilizația și confortul ei,când vrem să ne simțim liberi,e vadăm cu siguranță în natură. Natura are puterea vindecatoare de a da viată, de a ocroti tot ceea ce trăieste. În natură legile sunt simple și trainice,p recum timpul, iar conceptele moderne nu pot face fată. Natura nu are preferințe. Oamenii vor iubi mereu natura, căci ea reprezintă frumosul, puritateași de ce nu, perfecțiunea vieții pe Terra.

Biodiversitatea este o varietate imensă de ecosisteme, specii şi gene care ne înconjoară – reprezintă asigurarea noastră de viaţă, oferindu-ne mâncare, apă, aer proaspăt, tratamente şi adăpost, ne fereşte de dezastre naturale şi de boli şi contribuie la echilibrarea climei. deasemenea, biodiversitatea reprezintă capitalul nostru natural, oferindu-ne servicii în cadrul unui ecosistem care ne susţine economia. Deteriorarea sau diminuarea biodiversităţii pun în pericol aceste servicii: vom pierde specii şi habitate, bogăţiile şi beneficiile pe care ni le oferă natura şi ne punem astfe lîn pericol bunăstarea.

Toate acestea se întâmplă în pofida acţiunilor întreprinse pentru a combate pierderea biodiversităţii, acţiuni care au venit ca urmare a stabilirii obiectivului UE pentru biodiversitate pentru 2010, stabilit în anul 2001. Beneficiile acestor acţiuni au fost contrabalansate de presiunea continuă şi în creşterea suprabiodiversităţii şi componentelor acesteia, înmulţirea speciilor străine, poluarea şi schimbările climatice.

Bibliografie

[1].NaelaCostica, Educaţie ecologică, editura EDP, 2009

[2].Viorel Lazar-Genesis, nr.11/2006,editura Arves, 2006

[3].Forinela Ardelean,Vlad Iordache- Ecologie şi protecţia mediului, editura Matrixrom, 2015

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metoda proiectului in invatamantul presc…

METODA PROIECTULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR Înv. Gajdo Eszter Şcoala Gimnazială „Orbán Balázs” Acest articol îşi propune să prezinte rolul, importanţa şi etapele proiectului în procesul instructiv-educativ desfăşurat la nivelul învăţământului...

Read more

Metode de predare activ participative Me…

Metode de predare activ participative Metoda proiectului Site-uri wiki

METODE DE PREDARE ACTIV-PARTICIPATIVE METODA PROIECTULUI, SITE-URI WIKI   Leonte Anca Colegiul Tehnic Buzău     Se vorbeşte tot mai mult în ultimii ani despre un învăţământ centrat pe elev, dar întrebarea este: cum anume învaţă elevii...

Read more

Profesiunea didactica din perspectiva em…

PROFESIUNEA DIDACTICĂ DIN PERSPECTIVĂ EMOŢIONALĂ   Profesor DULCEAC DORINA, Școala Gimnazială Bălăceana - Suceava   REZUMAT: În contextul societăţii de azi, personalităţile complexe şi dinamice integratoare trebuie să dovedească o permanentă adaptare la schimbările inevitabile,...

Read more

Calendarul de desfasurare corpul nationa…

Calendarul de desfasurare corpul national de experti in management educational sesiunea 2012 seria 3     CALENDARUL desfasurarii concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational,...

Read more

Strategii de predare si de invatare folo…

INTERACTING IN MADRID STRATEGII DE PREDARE șI DE ÎNVĂțARE FOLOSIND JOCURI șI ACTIVITĂțI DRAMATICE   Inst. Riciu Daniela Liceul Teoretic Duiliu Zamfirescu Odobești, Vrancea   Cursul „Interacting in Madrid. Teaching and learning strategies using games and...

Read more

Presenting and practicing new vocabulary

Presenting and practicing new vocabulary

PRESENTING AND PRACTICING NEW VOCABULARY Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor Teacher attitudes to vocabulary have changed a lot over recent years. The use of the...

Read more

Fisa de observare a lectiei model

   ANEXA Nr. 5   la regulament   Fisa de observare a lectiei   - model -   Unitatea de invatamant: ....................................................................................................................................................... Data: .......................... Numele si functia cadrului didactic inspectat/asistat: ........................................................................................................... Specialitatea: ........................................................................................................................................................................ Clasa: ..............................................

Read more

Pedagogie si psihologie

 Materiale si resurse - Pedagogie si psihologie          Didactica psihologiei - Dorina Salavastru    Psihologie sociala - Adrian Neculau    Regulile metodei sociologice - Emile Durkheim    Sociologie generala - Petre Andrei      Stim sa ne crestem copiii?    Psihologia copilului            Cum...

Read more