Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Biologie si matemetica notiuni de interdisciplinaritate
Scris de admin   
Vineri, 19 Ianuarie 2018 09:02

BIOLOGIE ȘI MATEMETICĂ - NOȚIUNI DE INTERDISCIPLINARITATE

prof.Arjoca Mihaela Maria

Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timișoara

Rezumat: Viitorul va aduce tehnologii și inovații performante, inspirate din natură.

Cuvinte cheie: biologie, tehnică, inovatie, inginerie.

Biomatematica este o ramură a biologiei care se ocupă cu aplicarea principiilor matematice în cadrul problemelor biologiei și ale medicinii. Biomatematica este larg aplicată în cercetare,precum studiul geneticii comparate,geneticii populațiilor,neurobiologia,citologia,oncologia ,biomedicina ,epidemiologia.etc.

Pornind de la modelele vii ale naturii ,ajutați de principiile matematice ,teoreme și legi,oamenii au decis să conlucreze pentru a progresa în cercetare. Medici,matematicieni au decis ca științele de granită se vor impune rapid în lumea modernă,astfel încât a luat naștere cibernetica,bionica,care se ocupă cu studiul transferului tehnicii în modelele vii.

Natura nu poate fi imitată fidel,dar prin colaborarea stransă între matematicieni ,biologi ,ingineri,vor fi descoperite prototipuri care vor permite cucerirea zonelor necunoscute omului și evolutia sa,cucerirea mai profundă a spsțiului cosmic.

Biostatistica este știința aplicării în biologie a metodelor statistice.

Biometematica este știința aplicării în biologie a metodelor matematice,care nu aparțin statisticii matematice.

Biometria esteun termen care include atât biostatistica cât și biomatematica.

Biologia studiază fenomenele vieţii. Statistica şi matematica construiesc procedee generale de gândire, iar biometriaeste ştiinţa utilizării adecvate şi optime a acestor procedee, în biologie. Rezultă că învăţarea biometriei trebuie începutăprin cunoaşterea procedeelor respective, adicăprin elemente de statisticăşi de matematică strict necesare.

Inspirati din natură ,omul poate face valoroase invenții ,care apoi să ajute la o reală evoluție a întregii umanități.

Iată căteva exemple:

Ochiul crabului ---- Fotografia aeriană de contrast

Animale vibrosensibile --- Prevederea erupțiilor vulcanice

Albina și fagurele ei --- Construcțiile celulare

Creierul uman --- Creierul electronic

Culorile de avertizare – Veste de avertizare

Calmarul – Ejectoarele lui Cousteau

Plantele sensibile la vreme – Barometre vegetale

Puricele de apă – Detectorul de apă

Ochiul pisicii – Oglinzi reflectorizante

Rădăcini fioroase – Fundatia constructiilor înalte

Răma și viermii marini – Freza hidraulică

Paiul gramineelor – Antene de televiziune

Umbreluța păpădiei – Parașuta

Somnul electric – Seismograful

Sepia – Substanțe de camuflaj

Sclerenchimul și rafidele – Betonul armat

Termitiera – Climatizarea modernă

Țepusele vegetale – Arme de luptă; sârma ghimpată

Sconsul și uleiul de frasinel – Substanțe ignifuge și repulsive

Vibratoarele insectelor – Giroscopul

Șoparla Gekko – Deplasarea antigravitațională

Bibliografie

[1].Tudor Opriș-‘’Mică enciclopedie a bionicii’’,Editura Didactică și pedagogică,2005

[2].Dragomirescu L.,Drane J.W.-Biostatistica pentru începători,Ediția a 7-a,2009

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metode active si interactive pentru eval…

METODE ACTIVE ŞI INTERACTIVE PENTRU evaluarea  continuă sau sumativă LA PREŞCOLARI               Profesor Pătrașcu Elena Crenguța             Liceul Tehnologic I. C. Petrescu Stîlpeni –   GPP Stîlpeni, jud. Argeș               Evaluarea este o componentă...

Read more

Rolul proiectelor internationale in educ…

ROLUL PROIECTELOR INTERNAŢIONALE ÎN EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ   Prof. OCTAVIAN HORIA MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SÎNANDREI-TIMIŞ   Şcoala are misiunea de a permite fiecărui copil să crească, să-şi dezvolte spiritul, corpul şi inima, deci inteligenţa, sensibilitatea,...

Read more

Traditii si obiceiuri de iarna

                                 TRADIŢII ŞI OBICEIURI DE IARNĂ                    Profesor : Teodorescu Lăcrămioara        Şcoala cu clasele I-VIII Faraoanele           Pentru noi toţi, iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci...

Read more

Formarea continua a personalului din inv…

 Formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar modificări şi completări prin ordin 3129 din 2013   Vezi Ordin 3129/2013 Ordin pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar,...

Read more

Premise si cerinte in formarea personali…

PREMISE ŞI CERINŢE ÎN FORMAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI Prof. înv. primar OLAR CAMELIA-MARIA Şcoala Gimnazială „Dr. Aurel Vlad” Orăştie ...

Read more

Focul lui Sumetru

FOCUL LUI SUMETRU Profesor Şerban Andreea Focul lui Sumetru (Sâmedru) reprezintă un obicei aparent simplu, ce incorporează însă o multitudine de interpretări. Acesta are loc...

Read more

ROLUL LECTURII

ROLUL LECTURII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITÃŢII COPILULUI CÃLÃTORIE SPRE INIMÃ ŞI MINTE ...   Prof. Popescu Ileana - Alina (limba si literatura românã) Şcoala”Arhitect T. T. Socolescu”, com. Pãulesti, Judetul Prahova     Literatura – „scop absolut...

Read more

Roluri ale profesorului

ROLURI ALE PROFESORULUI   Prof. Maghiar Adina Şcoala cu clasele I-VIII „Arany Janos”, Salonta   Pentru a rezolva problemele actuale ale conducerii cu succes a procesului educaţional, profesorul trebuie format adecvat şi în sens managerial....

Read more