METODE DE ULTIMĂ GENERAȚIE
UTILIZATE ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoș Alina Magdalena,
Școala Gimnazială "ȘT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: "Biologia este ştiinţa vieţii" iar pentru studiul acesteia este necesar să căutăm acele metode moderne care să o facă mai atractivă și mai accesibilă elevilor. Pornind de la ideia că prin metodă se realizează interconexiuni între activitatea de predare și învățare, articolul aduce în prim plan câteva noțiuni teoretice despre metodele de ultimă generație utilizate în studiul biologiei. De asemenea evidențiază eficiență instructiv-educativă pe care o au aceste metode pentru elevi.
Cuvinte cheie: biologie, metodă modernă, avantaje.
Științele biologice, științele vieții, se află în continuă metamorfoză, reînoire și în concordanță cu acestea, se efectuează cercetări legate de domeniul predării lor, căutându-se acele metode didactice, care să le facă mai atractive și mai accesibile și care să contribuie la formarea elevilor pentru viață, punând accentul pe dezvoltarea de capacități, deprinderi, priceperi și aptitudini corespunzătoare. Inovarea metodelor utilizate în studiul biologiei urmărește să-i facă pe elevi să învețe cum să învețe această disciplină, printr-un efort autentic de exploarare a sistemelor, proceselor și fenomenelor biologice. Modernizarea metodelor evidențiază o corelare echilibrată a celor tradiționale cu cele noi apărute.
În sens praxiologic, metoda este o cale eficientă de organizare și conducere a învățării, un mod comun de a proceda care reunește intr-un tot unitar eforturile profesorului și ale elevilor săi.
Fiind legată de practică, metoda reflectă caracterul procesual, demersul acțiunii didactice. Astăzi din ce în ce mai puțin putem vorbi în practică de metode absolut pure. Putem observa că anumite metode suferă intersectări și conexiuni care sugerează mutați de rol, redefiniri și dezvoltări permanente (Pânișoară, 2006).
După Cerghit "o metodă nu este bună sau rea în sine, ci prin raportarea ei la situația didactică respectivă, criteriul oportunității sau adecvării la o anumită realitate fiind cel care o poate face mai mult sau mai puțin eficientă".
Avantajele utilizării metodelor moderne în studiul tuturor disciplinelor sunt multiple. Acestea acordă o atenție deosebită dezvoltării personalității elevului, sunt flexibile, stimulează motivația intrinsecă, sunt centrate pe acțiune și încurajează comunicarea dintre elevi.
Dintre metodele de ultimă generație care se pot aplica cu succes în studiul biologeie enumerăm: brainstorming-ul, fierăstrăul, reuniunea Philips 6/6, fishbowl, metoda mozaic etc. Dintre multitudinea de metode am exemplificat căteva, mai des folosite și mai facil de aplicat.
Metoda brainstorming (asaltul de ide )
Această metodă este foarte frecvent invocată, considerându-se că are posibilități reale de a fi translată din sfera crativității exprese în procesul didactic. Poate fi utilizată cu succes mai ales la clasele liceale, contribuind la dezvoltarea creativității fiind una din cele mai eficiente metode de redescoperire de către elevi a unor soluții la problemele de biologie. Încurajează elevii să-și exprime opinia proprie, indiferent dacă este greșită, absurdă și duce chiar la dezinhibarea elevilor emotivi fiind o metodă de interacțiune socială.
Pentru sporirea atractivității este practicată adesea varianta brainstorming-ului cu carduri, care respectă aceleași principii de lucru, în plus apărând mijlocul utilizat "cardul".
În cazul școlilor dotate cu calculatoare se poate utiliza și brainstorming-ul electronic care constă în desfășurarea unui asalt de idei, în cadru unor grupe electronice membrii nefiind în contact fizic, ci legați între ei printr-o rețea electronică. Prin utilizarea brainstorming-ul electronic grupele de participanți pot fi lărgite mult instituindu-se și un cadru familiar, dezinhibant.
Metoda Philips 6/6
Această metodă face parte din grupul metodelor de comunicare orală, fiind asemănătoare brainstorming-ului. Numele ei este legat de cel care a consacrat-o iar simbolul numeric 6/6 derivă din modul de împărțire a clasei în 6 grupe formate din căte 6 elevi fiecare. Este axată pe enunțarea de idei rezolutive pentru o problemă dată iar în ceea ce privește aplicarea în procesul didactic se menționează că durata optimă a unei reuniuni de acest fel este de două ore.
Desfășurarea unei reuniuni Philips cuprinde patru etape:
· organizarea grupurilor, alegerea liderului și enunțarea problemei ce urmează a fi rezolvată;
· producerea ideației rezolutive;
· colectarea rapoartelor de la fiecare lider;
· elaborarea deciziilor.
Această metodă asigură asigură o participare colectivă și activă la rezolvarea problemei enunțate dar din păcate conducătorul discuției nu poate participa la dezbaterile din cadrul grupelor formate. Dacă se desfășoară într-o singură sală de clasă există riscul ca cele 6 grupe să se deranjeze reciproc.
Sintetic, avantajele acestei metode se construiesc pe faptul ca "asigură abordarea mai multor aspecte ale unei probleme intr-un timp limitat, facilitează comunicarea și exprimarea, confruntarea si luarea deciziilor.
Fishbowl (tehnica acvariului)
Este o metodă de interacțiune educațională, ce constă în utilizarea a două grupe de elevi, aflate pe rând în dublă ipostază, în scopul rezolvării unor probleme controversate, al dezvoltării relaționării pozitive dintre elevi, al spiritului de observație. Este indicată în studiul lecțiilor de biologie în special de către elevii de liceu.
Scaunele se așează sub două cercuri concentrice înainte ca elevii să intre în încăpere unul din cercuri incluzându-l pe celălalt. De regulă cele două grupuri vor avea același număr de membrii. Cei din cercul interior primesc 8-10 minute pentru a discuta o problemă controversată (în prealabil au completat jurnale de activitate cu diferite răspunsuri. Problema poate fi stabilită de profesor sau poate fi chiar o problemă pe care elevii o consideră interesantă. Exemple de probleme controversate de biologie care pot fi abordate prin această metodă:
-Pinguinul este o pasăre sau un mamifer?
-Ce fel de organ este bulbul de ceapă?
- De ce hipofiza este numită și creier endocrin?
În acest timp elevii așezați în cercul din interior fac observații referitoare la relații, conflict, strategii de discuție și completează niște fișe de observare specifice. Apoi elevii își schimbă locurile (cercul interior în exterior și invers)-rolurile de observator/observat se inversează.
Avantajele folosirii acestei metode sunt multiple. Dintre acestea putem enumera:
· ajută elevii să descopere soluții la diverse probleme prin imbinarea efortului propriu cu cel de grup;
· favorizează imbogățirea limbajului biologic;
· contribuie la dezvoltarea relațiilor interpersonale;
· determină dezvoltarea capacității de sinteză, generalizare și analiză;
· are un puternic caracter formativ.
Ca și dezavantaj a utilizării acestei metode amintim faptul ca este foarte greu de aplicat colectivelor numeroase. Pentru sporirea eficienței acestei metode se recomandă ca acesta să fie combinată cu alte metode specifice studiului biologiei.
Tehnica investigativă cei 5W și H
Această metodă este inrudită cu metoda cubului fiind foarte eficientă în dezvoltarea deprinderii elevilor de a cerceta un subiect din numeroase perspectivce. Denumire acestei metode provine de la abrevierea interogațiilor englezești Why?, What?, When?, Where?, Who? How?. Poate fi folosită pentru discutarea unor sarcini frontale , cât și pentru activități independente . Grija profesorului în aplicarea acestei metode este legată de accesibilizarea unor surse de informare pentru elevi, care să permintă acestora găsirea răspunsurilor clare. Metoda investigativă 5W și H poate acoperi ca durată aproape toată secvența de predare a noilor informații.
Eficiența unei lecții de biologie este condiționată de modul în care profesorul reușește să imbine metodele tradiționale cu cele de ulimă generație în vederea realizării progresului școlar. În perspectiva unei societăți caracterizată de un progres accelerat și de metamorfoze în mentalitatea omenirii, metodele didactice folosite în procesul instructiv-educativ suferă și ele o serie de modificări legate de utilizare și eficiența lor. Concluzionând putem afirma faptul că toate metodele pe care le folosim trebuie să satisfacă interesul resurselor umane educate care reprezintă societatea viitoară.
Bibliografie:
Constantin Cucoș, " Psihopedagogie pentru examenele de definitivare și grade didactice", Editura Polirom, București, 2009
Mariana Ciobanu, "Didactica Ștințelor Biologice", Editura Didactică și Pedagogică, București, 2008.
Mariana Marinescu, "Didactica biologiei teorie și aplicații", Editura Paralela 45, 2010.
Naela Costică, "Metodica predării biologiei", Editura Graphys, Iași,2008
Dulamă , E., "Metodologie didactică- teorie și practică", Editura Clusium, Cluj-Napoca,2008
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|