Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Succesul scolar perspectiva finlandeza
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:12

SUCCESUL ȘCOLAR. PERSPECTIVA FINLANDEZĂ

Prof. Alexandru Colțan

Școala Gimnazială Săcălaz, jud. Timiș

În ultima decadă, sistemul educațional finlandez a atins constant cele mai bune performanțe la majoritatea testelor și probelor de evaluare internaționale. Secretul succesului său îl constituie setul de valori specifice, care îi compun o viziune originală, transpusă, la rândul ei, în scopuri și obiective educaționale urmărite cu obstinație. Perspectiva pedagogică finlandeză și viziunea sa managerială pot constitui puncte de reflecție pentru actorii învățământul românesc, aflat într-un plin proces de reformare.

Cuvinte cheie : valoare, reformă, educație, copil, management școlar, succes școlar

Rapoartele instituțiilor internaționale de prestigiu ale ultimilor ani, precum World Economic Forum, precum și rezultatele obținute la testele științifice periodice acreditează performanța continuă a Finlandei în privința educației școlare. Din anul 2000, de când OECD a început redactarea rapoartelor Pisa, Finlanda a cucerit frecvent locuri fruntașe în lume în privința ratei absolvirii liceului, admiterii la facultate și a rezultatelor la testele periodice. De mai mulți ani, suntem, practic, martorii succesului incontestabil al acestui sistem la principalele criterii și probe de evaluare moderne.

1. Valori finlandeze

Sistemul de învățământ finlandez, reformat deja de aproape o jumătate de secol, constituie o expresie a culturii și valorilor naționale specifice. Acestea articulează o serie de principii, care îi alcătuiesc o viziune specifică asupra educației:

- Copilul constituie adevăratul tezaur național. El reprezintă centrul și finalitatea întregului proces educativ, deci orice decizie pedagogică trebuie să țină seama de impactul direct sau indirect asupra lui.

- Educația este privită ca prioritate națională și personală a fiecărui membru al comunității. În mentalitatea finlandeză, educația și cultura ocupă spații mai importante decât acumularea vremelnică de bunuri; educația nu doar pavează drumul spre bunăstare (John Vilheln Snellman), ci este percepută, în principal, ca necesitate a tuturor finlandezilor.

- Drepturile copilului sunt foarte importante, prin urmare accentul educației cade pe echitate, asigurarea șanselor egale și consolidarea comportamentului de cooperare în grup, iar nu pe competiție (Pasi Sahlberg). Formarea unor valori sănătoase și consolidarea caracterului este urmărită cu maximă atenție de către educatori de-a lungul întregului proces de învățământ.

- Succesul școlar depinde, de funcționalitatea a trei factori, aflați în relație de interdependență: familia, școala și resursele socio-culturale. Familia constituie nucleul cultural de bază, în care copilul învață valoarea studiului și a cărților, dar și disciplina ( esențialmente luterană ) a muncii. Statul acordă ajutoare familiilor care muncesc și care au copii în întreținere; de asemeni, statul oferă prânzul gratis, manuale și materiale școlare, acoperă costul transportului dacă elevul locuiește la mai mult de 5 km de școală. Anual, 14 % dintre veniturile țării sunt direcționate către sectorul educativ.

- Procesul educativ trebuie eficientizat, iar calitatea lui, monitorizată atent ; de aceea, selecția educatorilor este una extrem de dură - unii comentatori consideră chiar că este mai ușor a deveni medic decât profesor în Finlanda. Cu toate acestea, după absolvirea facultății și a masteratului, mulți profesori lucrează încă sub contracte temporare și trebuie să-și upgradeze periodic cunoștințele, mai precis să-și aleagă opțiuni de Long Life Learning.

2. Viziune curriculară și management școlar

Reforma învățământului finlandez a dus la eliminarea materiilor clasice și la abordarea interdisciplinară și transdisciplinară, sub forma Temelor sau a Fenomenelor (ex. studiul combinat al economiei cu elemente de istorie, geografie și limbi străine în programa liceelor teoretice). Pentru a ușura tranziția la noua abordare, Marjo Kyllonen, managerul educațional al orașului Helsinki, propunea metode moderne de co-predare (prezența la curs a profesorilor cu mai multe specializări). Lecțiile sunt esențialmente practice, atractive și motivante, axate pe învățarea intuitivă, prin descoperire și pe antrenarea gândirii logice ; relațiile dintre elevi și profesori sunt bazate pe cooperare și prietenie; multe cadre didactice nu utilizează tabla, majoritatea lucrează diferențiat, în funcție de nevoile copilului ; per total, sistemul de învățământ finlandez cuprinde un număr mai mic de ore decât cel spaniol, de exemplu, care produce, în schimb, rezultate mai slabe. Un alt element al reformei educației l-a constituit desființarea conceptului clasic al clasei de elevi pasivi ; profesorul lucrează foarte adesea pe grupe de elevi, încurajează empatia, cooperarea și toleranța.

Nu în ultimul rând, sistemul finlandez este unul dinamic. În acesta își găsesc locul metode noi de predare-învățare, dintre care unele, deja testate la clasă, urmează a fi implementate în toate școlile în următorii trei ani. Pentru clasele primare, spre pildă, proiectul Playful Learning Centre ( Olavi Mentanen ) prevede introducerea jocurilor video în procesul predării și învățării la clasă.

Bibliografie:

Bordei, Sanda, "Cum funcționează cel mai performant sistem de învățământ din lume", 6 iulie, 2013, http : //www.Timpul.md

Loznianu, Ramona, "Cel mai bun sistem de învățământ din lume scoate materiile clasice din programă. Ce vor studia elevii finlandezi", 22 martie 2015, http : //www.gandul.info

Garaiman, Roxana, "Țara europeană cu cel mai performant sistem de învățământ pregătește o reformă radicală în educație: "Ce a fost bun în 1900 nu mai este în secolul 21", 22 martie 2015, http : //www.adevarul.ro

Ciulac, Andreea ,"Sistemul de educație cel mai performant din Europa este în Finlanda. Care e rețeta succesului în condițiile în care nu se încurajeze concurența", 11 octombrie 2012, http : //www.evz.ro.

Anton, Alexandra – http : //www.spreadingeducation.wordpress.com.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvolta…

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvoltare

TURISMUL ROMÂNIEI PE REGIUNI DE DEZVOLTARE   Prof. Bozgan Adriana Col. Tehnic “Regele Ferdinand I”, Timişoara   Necesitatea elaborării strategiei de ecoturism Ariile naturale deţin atuuri importante pentru dezvoltarea activităţilor recreative, activităţi ce pot aduce venituri...

Read more

Festivalul National de Arte pentru Licee…

Festivalul National de Arte pentru Liceeni - LicArt 2013   Festivalul National de Arte pentru Liceeni – LicArt, cel mai mare concurs pentru elevii din Romania, organizat de Clubul Noua ne pasa! si Ministerul...

Read more

The role of learning strategies in sla t…

THE ROLE OF LEARNING STRATEGIES IN SLA. TEACHING OUR STUDENTS HOW TO LEARN Profesor: Elisabeta Maxim Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani “Learning strategies are the conscious thoughts and...

Read more

Petru Maior reprezentant de frunte al sc…

PETRU MAIOR, REPREZENTANT DE FRUNTE AL ŞCOLII ARDELENE   Profesor Iuliana Cojocaru Grup Şcolar Matei Basarab, Craiova   Şcoala Ardeleană a fost o importantă mişcare culturală generată de unirea mitropoliei românilor ardeleni cu Biserica Romano-Catolică,...

Read more

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Grupuri de lucru evaluari examene si con…

Grupuri de lucru evaluari, examene si concursuri nationale 2015-2016 Vezi apelul pentru selectia cadrelor didactice in grupurile de lucru pentru evaluarile, examenele si concursurile nationale din...

Read more

Autoobservarea si autonotarea zilnica la…

AUTOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR, O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA ÎN ŞCOALĂ                                                                                       Virgil Beceru, profesor pensionar, Iaşi,           Şcoala şi familia se află într-un...

Read more

Violenta in scoala

VIOLENŢA ÎN ŞCOALĂ - MODALITĂŢI DE PREVENIRE                                 Profesor Aurelia Nae Şcoala „George Poboran”, Slatina, Olt   Violenţa în şcoală este o realitate pe care n-o putem nega şi nici neglija. Lucrul cel...

Read more