Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Succesul scolar perspectiva finlandeza
Scris de administrator   
Luni, 08 Ianuarie 2018 17:12

SUCCESUL ȘCOLAR. PERSPECTIVA FINLANDEZĂ

Prof. Alexandru Colțan

Școala Gimnazială Săcălaz, jud. Timiș

În ultima decadă, sistemul educațional finlandez a atins constant cele mai bune performanțe la majoritatea testelor și probelor de evaluare internaționale. Secretul succesului său îl constituie setul de valori specifice, care îi compun o viziune originală, transpusă, la rândul ei, în scopuri și obiective educaționale urmărite cu obstinație. Perspectiva pedagogică finlandeză și viziunea sa managerială pot constitui puncte de reflecție pentru actorii învățământul românesc, aflat într-un plin proces de reformare.

Cuvinte cheie : valoare, reformă, educație, copil, management școlar, succes școlar

Rapoartele instituțiilor internaționale de prestigiu ale ultimilor ani, precum World Economic Forum, precum și rezultatele obținute la testele științifice periodice acreditează performanța continuă a Finlandei în privința educației școlare. Din anul 2000, de când OECD a început redactarea rapoartelor Pisa, Finlanda a cucerit frecvent locuri fruntașe în lume în privința ratei absolvirii liceului, admiterii la facultate și a rezultatelor la testele periodice. De mai mulți ani, suntem, practic, martorii succesului incontestabil al acestui sistem la principalele criterii și probe de evaluare moderne.

1. Valori finlandeze

Sistemul de învățământ finlandez, reformat deja de aproape o jumătate de secol, constituie o expresie a culturii și valorilor naționale specifice. Acestea articulează o serie de principii, care îi alcătuiesc o viziune specifică asupra educației:

- Copilul constituie adevăratul tezaur național. El reprezintă centrul și finalitatea întregului proces educativ, deci orice decizie pedagogică trebuie să țină seama de impactul direct sau indirect asupra lui.

- Educația este privită ca prioritate națională și personală a fiecărui membru al comunității. În mentalitatea finlandeză, educația și cultura ocupă spații mai importante decât acumularea vremelnică de bunuri; educația nu doar pavează drumul spre bunăstare (John Vilheln Snellman), ci este percepută, în principal, ca necesitate a tuturor finlandezilor.

- Drepturile copilului sunt foarte importante, prin urmare accentul educației cade pe echitate, asigurarea șanselor egale și consolidarea comportamentului de cooperare în grup, iar nu pe competiție (Pasi Sahlberg). Formarea unor valori sănătoase și consolidarea caracterului este urmărită cu maximă atenție de către educatori de-a lungul întregului proces de învățământ.

- Succesul școlar depinde, de funcționalitatea a trei factori, aflați în relație de interdependență: familia, școala și resursele socio-culturale. Familia constituie nucleul cultural de bază, în care copilul învață valoarea studiului și a cărților, dar și disciplina ( esențialmente luterană ) a muncii. Statul acordă ajutoare familiilor care muncesc și care au copii în întreținere; de asemeni, statul oferă prânzul gratis, manuale și materiale școlare, acoperă costul transportului dacă elevul locuiește la mai mult de 5 km de școală. Anual, 14 % dintre veniturile țării sunt direcționate către sectorul educativ.

- Procesul educativ trebuie eficientizat, iar calitatea lui, monitorizată atent ; de aceea, selecția educatorilor este una extrem de dură - unii comentatori consideră chiar că este mai ușor a deveni medic decât profesor în Finlanda. Cu toate acestea, după absolvirea facultății și a masteratului, mulți profesori lucrează încă sub contracte temporare și trebuie să-și upgradeze periodic cunoștințele, mai precis să-și aleagă opțiuni de Long Life Learning.

2. Viziune curriculară și management școlar

Reforma învățământului finlandez a dus la eliminarea materiilor clasice și la abordarea interdisciplinară și transdisciplinară, sub forma Temelor sau a Fenomenelor (ex. studiul combinat al economiei cu elemente de istorie, geografie și limbi străine în programa liceelor teoretice). Pentru a ușura tranziția la noua abordare, Marjo Kyllonen, managerul educațional al orașului Helsinki, propunea metode moderne de co-predare (prezența la curs a profesorilor cu mai multe specializări). Lecțiile sunt esențialmente practice, atractive și motivante, axate pe învățarea intuitivă, prin descoperire și pe antrenarea gândirii logice ; relațiile dintre elevi și profesori sunt bazate pe cooperare și prietenie; multe cadre didactice nu utilizează tabla, majoritatea lucrează diferențiat, în funcție de nevoile copilului ; per total, sistemul de învățământ finlandez cuprinde un număr mai mic de ore decât cel spaniol, de exemplu, care produce, în schimb, rezultate mai slabe. Un alt element al reformei educației l-a constituit desființarea conceptului clasic al clasei de elevi pasivi ; profesorul lucrează foarte adesea pe grupe de elevi, încurajează empatia, cooperarea și toleranța.

Nu în ultimul rând, sistemul finlandez este unul dinamic. În acesta își găsesc locul metode noi de predare-învățare, dintre care unele, deja testate la clasă, urmează a fi implementate în toate școlile în următorii trei ani. Pentru clasele primare, spre pildă, proiectul Playful Learning Centre ( Olavi Mentanen ) prevede introducerea jocurilor video în procesul predării și învățării la clasă.

Bibliografie:

Bordei, Sanda, "Cum funcționează cel mai performant sistem de învățământ din lume", 6 iulie, 2013, http : //www.Timpul.md

Loznianu, Ramona, "Cel mai bun sistem de învățământ din lume scoate materiile clasice din programă. Ce vor studia elevii finlandezi", 22 martie 2015, http : //www.gandul.info

Garaiman, Roxana, "Țara europeană cu cel mai performant sistem de învățământ pregătește o reformă radicală în educație: "Ce a fost bun în 1900 nu mai este în secolul 21", 22 martie 2015, http : //www.adevarul.ro

Ciulac, Andreea ,"Sistemul de educație cel mai performant din Europa este în Finlanda. Care e rețeta succesului în condițiile în care nu se încurajeze concurența", 11 octombrie 2012, http : //www.evz.ro.

Anton, Alexandra – http : //www.spreadingeducation.wordpress.com.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Suflet garbov in preajma luminii

SUFLET GÂRBOV ÎN PREAJMA LUMINII Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca Rezumat: Despre Dumnezeu nu trebuie să taci....

Read more

Frumusetile satului Borza

Frumusetile satului Borza

“FRUMUSEŢILE” SATULUI BORZA   Profesor Camelia Veronica Cosma Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău     Satul Borza face parte din comuna Creaca, judeţul Sălaj. Această comună este aşezată în partea centrală a judeţului, ocupă partea...

Read more

Organizarea si desfasurarea admiterii in…

Organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat 2013 Vezi Ordinul nr. 5608/31.08.2012 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014. Publicat in Monitorul Oficial,...

Read more

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more

Titanul si geniul eminescian_Matei Calin…

TITANUL ŞI GENIUL EMINESCIAN ÎN VIZIUNEA LUI MATEI CǍLINESCU   Prof. Marian Gina Grup Şcolar „Gheorghe Lazǎr” Baia Mare     Amplele studii ale lui Matei Cǎlinescu dedicate operei eminesciene investighează în mod deosebit reprezentǎrile...

Read more

The role of learning strategies in sla t…

THE ROLE OF LEARNING STRATEGIES IN SLA. TEACHING OUR STUDENTS HOW TO LEARN Profesor: Elisabeta Maxim Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani “Learning strategies are the conscious thoughts and...

Read more

Combaterea absenteismului scolar

COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea...

Read more

Instrumentul connect fours utilizat in a…

INSTRUMENTUL CONNECT FOURS UTILIZAT ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Acest articol prezintă modul în care pot fi utilizate în activitatea didactică resursele educaționale interactive...

Read more