Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea derivatelor pentru maximizarea profitului
Vineri, 08 Februarie 2013 20:50

UTILIZAREA DERIVATELOR PENTRU

MAXIMIZAREA PROFITULUI

 

Profesor Bucurenciu Simona

Liceul Tehnologic „Ghoerghe Miron Costin”, Constanța

 

Producția unei firme poate fi privită ca o funcție, iar dacă realizăm această abstractizare, putem aplica diverse operații acestei funcții, obținând informații despre  profit, folosind factorii de producție în mod eficient și întregul buget.

Cuvinte cheie: matematica, derivate, profit.

 

 

Activitatea de producție poate fi privită ca un ansamblu de operații de transformare a factorilor de producție pentru atingerea obiectivului producătorului, și anume maximizarea profitului. Întreprinzătorul, prin abilitatea sa, va combina factorii de producție (va folosi persoane calificate, va folosi un anumit capital) astfel încât să se poată adapta cerințelor pieței și să obțină maximul de profit. Pe baza calculelor economice, acesta va alege alternativa de combinare la care se așteaptă cea mai mare eficiență, cea mai mare productivitate.

Productivitatea marginală a fiecărui factor de producție reprezintă sporul de producție care se obține prin utilizarea unei unități suplimentare din factorul de producție respectiv, cantitatea folosită din celălalt factor rămânând neschimbată. De exemplu, productivitatea marginală a factorului muncă reprezintă cu cât crește producția dacă este angajată încă o persoană în procesul de producție. Din punct de vedere matematic, productivitatea marginală a unui factor de producție este chiar derivata parțială de ordin întâi a funcției de producție în raport cu factorul considerat.

 

Vezi mai multe despre derivate …

 

Aceasta este situația optimă a producătorului, situația în care factorii de producție sunt utilizați cel mai eficient, pentru a produce maximul de producție, cu un buget dat.

Considerând munca și capitalul ca parametri, am putut transforma producția și bugetul firmei în funcții. Productivitatea marginală a muncii, respectiv capitalului, respectă însăși definiția derivatei unei funcții într-un punct. Teorema lui Fermat a fost folosită pentru a obține derivata funcției producție. Regulile de derivare și regulile de calcul au fost folosite pentru a rezolva sistemul de ecuații și a obține o lege din economie, lege ce orientează orice întreprinzător în activitatea de producție pentru a își maximiza profitul. Se observă astfel, utilitatea matematicii în economie. Folosind notații și simboluri, interpretând graficele funcțiilor, folosind regulile de calcul din matematică, putem trata probleme interesante.

 

Bibliografie:

1.      Matematică,  manual pentru clasa a XI-a, M. Ganga, Ed. Mathpress 2009

2.      Curs de microeconomie avansată, V. Popovici, Univ. Ovidius

3.      http://www.capital.ro/definitie/termen/vezi/maximizarea-profitului.html

4.      http://www.e-referate.ro/referate/Maximizarea_profitului2009-04-18.html

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Februarie 2013 21:00
 

Revista cu ISSN

Dezvoltarea creativitatii prescolarului …

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PREŞCOLARULUI PRIN METODA JOCULUI DIDACTIC   Profesor pentru învăţământul preşcolar Hreapcă Lenuţa - Mihaela Şcoala Gimnazială Larga-Jijia, Movileni, Jud. Iaşi   Rezumat: Niciodată nu este prea târziu pentru cunoaşterea, stimularea, educarea şi dezvoltarea...

Read more

Johannes Brahms

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897) Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu Johannes Brahms este muzicianul german care, prin specificul artei sale, uneste cele douã mari...

Read more

Invatarea activa

ÎNVĂȚAREA ACTIVĂ Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina, Liceul Tehnologic nr 1 Gîlgau Învățarea activă este metoda cea mai utilizată de către cadrele didactice în activitatile centrate pe elevi. Cuvinte cheie: Învățare,...

Read more

Planificare model pentru geografie clasa…

Planificare model pentru geografie clasa a IV-a   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Competenta o conditie fundamentala a ore…

COMPETENȚA – O CONDIŢIE FUNDAMENTALĂ A OREI DE LITERATURĂ Marincaș Marinela Adriana, profesor la Liceul de Arte ,,Regina Maria” Alba-Iulia ...

Read more

Comunicarea scoala familie comunitate in…

COMUNICAREA ŞCOALĂ-FAMILIE-COMUNITATE, ÎN CONTEXTUL DESCENTRALIZĂRII SISTEMULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea     Scopul acestui articol este sublinierea unor probleme ce marchează mult “trâmbiţata” descentralizare a sistemului...

Read more

Inteligente multiple dupa Hovard Gardner

INTELIGENŢE MULTIPLE După Hovard Gardner                                                          Prof. Popp Loredana                                                        Şcoala cu clasele I – VIII Carani, jud. Timiş   Teoria lui Hovard Gardner despre inteligenţele multiple este considerată cea mai profundă pătrundere...

Read more

Alaturi de scoala

STUDIU- ALĂTURI DE ŞCOALĂ Prof.inv.primar Gligor Dana Școala Gimnaziala Cîmpeni Împreunã cu pãrinţii,şcoala îşi are rolul ei bine stabilit, intervenind în dezvoltarea primarã a copilului. În acest context, educarea pãrinţilor...

Read more