Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Utilizarea derivatelor pentru maximizarea profitului
Vineri, 08 Februarie 2013 20:50

UTILIZAREA DERIVATELOR PENTRU

MAXIMIZAREA PROFITULUI

 

Profesor Bucurenciu Simona

Liceul Tehnologic „Ghoerghe Miron Costin”, Constanța

 

Producția unei firme poate fi privită ca o funcție, iar dacă realizăm această abstractizare, putem aplica diverse operații acestei funcții, obținând informații despre  profit, folosind factorii de producție în mod eficient și întregul buget.

Cuvinte cheie: matematica, derivate, profit.

 

 

Activitatea de producție poate fi privită ca un ansamblu de operații de transformare a factorilor de producție pentru atingerea obiectivului producătorului, și anume maximizarea profitului. Întreprinzătorul, prin abilitatea sa, va combina factorii de producție (va folosi persoane calificate, va folosi un anumit capital) astfel încât să se poată adapta cerințelor pieței și să obțină maximul de profit. Pe baza calculelor economice, acesta va alege alternativa de combinare la care se așteaptă cea mai mare eficiență, cea mai mare productivitate.

Productivitatea marginală a fiecărui factor de producție reprezintă sporul de producție care se obține prin utilizarea unei unități suplimentare din factorul de producție respectiv, cantitatea folosită din celălalt factor rămânând neschimbată. De exemplu, productivitatea marginală a factorului muncă reprezintă cu cât crește producția dacă este angajată încă o persoană în procesul de producție. Din punct de vedere matematic, productivitatea marginală a unui factor de producție este chiar derivata parțială de ordin întâi a funcției de producție în raport cu factorul considerat.

 

Vezi mai multe despre derivate …

 

Aceasta este situația optimă a producătorului, situația în care factorii de producție sunt utilizați cel mai eficient, pentru a produce maximul de producție, cu un buget dat.

Considerând munca și capitalul ca parametri, am putut transforma producția și bugetul firmei în funcții. Productivitatea marginală a muncii, respectiv capitalului, respectă însăși definiția derivatei unei funcții într-un punct. Teorema lui Fermat a fost folosită pentru a obține derivata funcției producție. Regulile de derivare și regulile de calcul au fost folosite pentru a rezolva sistemul de ecuații și a obține o lege din economie, lege ce orientează orice întreprinzător în activitatea de producție pentru a își maximiza profitul. Se observă astfel, utilitatea matematicii în economie. Folosind notații și simboluri, interpretând graficele funcțiilor, folosind regulile de calcul din matematică, putem trata probleme interesante.

 

Bibliografie:

1.      Matematică,  manual pentru clasa a XI-a, M. Ganga, Ed. Mathpress 2009

2.      Curs de microeconomie avansată, V. Popovici, Univ. Ovidius

3.      http://www.capital.ro/definitie/termen/vezi/maximizarea-profitului.html

4.      http://www.e-referate.ro/referate/Maximizarea_profitului2009-04-18.html

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Februarie 2013 21:00
 

Revista cu ISSN

A study about wuthering heights

A STUDY ABOUT WUTHERING HEIGHTS Prof. Adriana- Maria Ştefănescu Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara Emily Jane Brontë (1818 –1848) was a British novelist and poet, now best remembered...

Read more

Exploatarea didactica media in ora de li…

EXPLOATAREA DIDACTICĂ MEDIA ÎN ORA DE LIMBA FRANCEZĂ Prof. Aruștei Dana Marinela, Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț Rezumat: Învățământul este un proces complex care transmite în principal cunoștințe și...

Read more

Jurnalismul narativ

JURNALISMUL NARATIV Prof. Melinte Mihaela Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi Jurnalismul narativ conține informații corecte și bine documentate şi este corelat cu jurnalismul de imersiune, un termen folosit pentru a...

Read more

Roluri animate de educatori

ROLURI ANIMATE DE EDUCATORI   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi     Noul Curriculum accentuează rolul educatorului în raport cu libertatea în planificarea activităţii zilnice, iar aria comportamentelor fundamentale ale cadrului didactic...

Read more

Tabere si excursii scolare 2014 formular…

Tabere si excursii scolare - formulare si documentare   Vezi ordinul MEN 3060/2014 privind aprobarea conditiilor de organizare a taberelor, excursiilor, exeditiilor si a altor activitati de timp liber, organizate prin scoala,...

Read more

Violenta argumente si contra argumente p…

VIOLENŢA ARGUMENTE ŞI CONTRA-ARGUMENTE PENTRU SANCŢIUNE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu     Aplicarea de sancţiuni reprezintă o măsură eficientă de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală.   Argumente pro: §         elaborarea prin colaborare...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Strategii de adaptare curriculara pentru…

 STRATEGII DE ADAPTARE CURRICULARĂ PENTRU COPIII CU ADHD   Prof. consilier Petric Anamaria Şcoala cu clasele I-VIII Săsciori       ADHD nu este o problemă doar pentru cei care suferă de această tulburare ci şi pentru...

Read more