Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect de programa curriculum la decizia scolii stilistica
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Septembrie 2020 09:34

PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ


Prof. Simona Crainic,

Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa

Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de opţional şi se adresează celor care doresc să aprofundeze cu elevii studiul poeziei.Opţionalul este gândit pentru elevii clasei a XI-a pentru o oră pe săptămână.

Cursul opţional propus este proiectat a se derula pe parcursul unui an şcolar (o oră pe săptămână) şi se adresează elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a.

Cursul îşi propune o iniţiere în stilistică a elevilor care studiază poezia şi pe cei mai reprezentativi poeţi ai literaturii române.Ideea de la care am pornit este aceea că nu este suficient a identifica tema, structura, şi semnificaţiile existente într-o poezie pentru a o asuma la nivel de sensibilitate.Or, în cele din urmă, poezia nu se adresează raţiunii, ci sufletului. Acest opţional vine deci în sprijinul elevilor care , prin studiu stilistic, pot recepta altfel poezia.Îmi propun prin acest opţional o altă deschidere asupra poeziei , deschidere care rareori se poate realiza în orele de curs datorită lipsei de timp, dar şi datorită supraîncărcării programei şcolare.

Acest opţional nu se doreşte a fi un studiu exhaustiv al stilisticii, ci doar a acelor elemente care pot uşura receptarea operelor poetice. În decursul unui an şcolar toate noţiunile teoretice legate de semn lingvistic şi semn poetic, figuri de stil şi elemente de prozodie îşi vor găsi aplicabilitatea pe texte poetice.

Competenţe specifice:

1.Identificarea diferitelor figuri de stil în vederea relevării semnificaţiei lor stilistice

2.Analiza semnificaţiei sunetelor într-un text poetic în scopul receptării la un alt nivel al acestuia

3.Aplicarea metodei statistice de cercetare a limbajului poetic în vederea extragerii semnificaţiei acestuia în diferite texte poetice

4.Interpretarea elementelor de prozodie şi a rolului acestora în procesul semnificării

5.Diferenţierea dintre informaţia semnatică şi cea stilistică în vederea receptării textului poetic.

Activităţi de învăţare:

- Studiul de caz, problematizarea, exerciţii diverse de interpretare, învăţarea prin descoperire, punerea în contrast,etc

Modalităţi de evaluare: probe orale, portofoliul, proiectul

Conţinuturi propuse:

1.Definirea conceptelor de stil şi stilistică

2.Semn lingvistic şi semn poetic: motivarea semnelor lingvistice şi a celor poetice.

3.Semnificaţia sunetelor

4.Metafora: coalescentă şi implicaţie

5.Gramatica metaforică

6.Semantica metaforei

7.Elemente de prozodie : ritm, rimă, măsură, strofă şi clasificarea lor

8.Epitetul şi categoriile sale estetice

9.Comparaţie, hiperbolă, sinecdocă, metonimie

10.Informaţia semantică şi stilistică a unui text

11.Metoda stilistică de cercetare a limbajului poetic (aplicare sub aspect lexical, gramatical, fonetic şi prozodic)

12. Aplicaţii pe texte

Bibliografie:

1.Şt. Munteanu, Stil şi expresivitate poetică, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1972

2.Solomon Marcus, Poetica matematică, Bucureşti, Editura Academiei, 1970

3.Hugo Friedrich, Structura liricii moderne, bucureşti, Editura pentru literatura universală, 1969

4.Tudor Vianu, Problemele metaforei şi alte studiide stilistică, Bucureşti, Editura de stat pentru literatură şi artă, 1978

 

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 24 Octombrie 2020 11:45
 

Revista cu ISSN

Valorizarea textelor cu caracter istoric

VALORIZAREA TEXTELOR CU CARACTER ISTORIC Prof. înv. primar: DOBREA MONICA Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău „Cunoscând istoria, eroii, tradiţia, ne facem mai sociabili, mai altruişti, mai iubitori de...

Read more

Ordinul 5455 din 2013 privind gradatia d…

Ordinul 5455 din 2013 privind gradatia de merit 2014   Vezi Ordinul nr. 5455/2013 pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicat in Monitorul Oficial,...

Read more

Tehnici de explorare a textului in cadru…

TEHNICI  DE EXPLORARE A TEXTULUI  ÎN CADRUL  SISTEMELOR DE ÎNVĂŢARE   Profesor  ANASIA  SIMONA, GRUPUL  ŞCOLAR  INDUSTRIAL  de  MARINĂ,  GALAŢI     The article depicts the way computers and humans work together in order to analyze different...

Read more

Predarea fizicii cu instrumente didactic…

PREDAREA FIZICII CU INSTRUMENTE DIDACTICE IT Prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești Experienţa implemetării în ultimele decenii a diverselor forme...

Read more

Planificare model pentru limba germana m…

Planificare model pentru limba germana moderna invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Politici europene privind invatarea pe t…

POLITICI EUROPENE PRIVIND ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII Prof. Alexandra Pepelea Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi În domeniul major al educației, Uniunea Europeană a înțeles că succesul înseamnă asumarea responsabilității...

Read more

Perspective moderne in abordarea strateg…

PERSPECTIVE MODERNE ÎN ABORDAREA STRATEGIILOR DE INSTRUIRE Profesor: Broboană Maria Liceul Tehnologic P.S Aurelian-Slatina Teoria inteligențelor multiple multiple-corolare instrucționale. Contrazicând afirmația că rațiunea,...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more