|
|
Vineri, 08 Ianuarie 2010 20:44 |
ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR
ŞI A FORMÃRII LOR
CA CETÃŢENI EUROPENI
prof. Ciucã Cristina
Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu
Activitatea educativã scolarã si extrascolarã reprezintã un echivalent al educatiei formale în perspectiva dezvoltãrii personalitãtii elevului si a integrãrii lui în societate. Experientele înregistrate în domeniul activitãtii educative scolare si extrascolare, la nivelul claselor de gimnaziu, justificã contributia activitãtilor complementare în dezvoltarea personalitãtii tinerilor. Implicarea elevilor si a cadrelor didactice în activitatea educativã, programe si proiecte educationale, alãturi de partenerii educationali, de pãrinti, de societatea civilã, media si comunitate, reprezintã posibilitãti reale de stimulare a implicãrii în promovarea valorilor si principiilor etice: respectarea drepturilor omului, toleranta, pacea, cetãtenia activã. Proiectarea activitãtilor extrascolare pentru un an de studiu are un caracter de provizorat deoarece ideile imprevizibile ale elevilor pot extinde domeniile de participare activã ale acestora.
Câteva activitãti scolare si extrascolare din perioada 2007-2009 desfãsurate de un grup de elevi si profesori ai scolii noastre s-au dovedit adaptate la caracterul dinamic al societãtii prezente. Programul Noi în Europa este un program educaional al Junior Achievement România care exploreazã mediul de afaceri european felul în care diversitatea resurselor si locatiilor afecteazã indivizii si firmele, generând interdependenta tãrilor. Elevii deprind abilitãti si concepte specifice mediului de afaceri si economiei si înteleg nevoia de a coopera pentru a folosi resursele cât mai eficient. Programul contribuie si la o mai bunã cunoastere a economiei europene si la o întelegere a cum se iau deciziile într-o afacere.
Activitãtile realizate în cadrul acestui program au permis elevilor sã se organizeze în vederea creãrii unui mediu de afaceri, în distribuirea sarcinilor si în asumarea responsabilitãtilor impuse de administrarea unei companii. Au ales ca obiect de activitate al companiei publicitatea pentru turismul local. În acest sens au realizat un CD, un set de ilustratii si un ghid ce cuprind institutii, obiective culturale, lãcase de cult din zona natala si din judetul Buzãu. Prezentarea obiectivelor mentionate s-a realizat într-o manierã juvenilã, însã implicarea în acest program le-a oferit posibilitatea dezvoltãrii spiritului organizatoric, a asumãrii de responsabilitãti si a lucrului în echipã. Faptul ca nu au fost premiati la sfârsitul programului nu i-a transformat în pesimisti. Au înteles cã afacerea necesitã o altã organizare si o altã orientare. Acesta a fost motivul pentru care elevii au solicitat implicarea într-un alt program care sã dezvolte abilitãtile lor personale.
Programul Prevenirea abandonului scolar a fost conceput pentru a ajuta elevii sã îsi dezvolte o atitudine pozitivã fatã de necesitatea educatiei si fatã de viitorul lor. Modulul le explicã elevilor beneficiile si avantajele economice ale educatiei pe care o primesc în scoalã. Pe parcursul derulãrii programului, elevii au participat la diverse activitãti, pentru a întelege care este “pretul pe care îl vor plãti” daca vor renunta prea devreme la educatie ss care sunt beneficiile de care se vor bucura prin obtinerea unui nivel cât mai înalt de pregatire. Prin activitãti ca: Joaca de-a “SUCCESUL”, Învãtând din experientã, Costul vietii, Cunoasterea de sine, Stabilirea obiectivelor personale, elevii si-au descoperit abilitãtile si aptitudinile prin realizarea unei riguroase autoevaluãri, au pus rezultatele acestei autoevaluãri în relatie cu profesiile si carierele pentru care au optat în prima lectie, au descoperit importanta stabilirii de obiective punctuale în calea lor cãtre obtinerea succesului.
Feedback-ul acestor activitãti a constat în realizarea unui spectacol în care scenaristul, regizorul si actorii au fost elevii implicati în program. Spectatorii invitati au fost prietenii tinerilor, familiile, colegii, cadrele didactice si conducerea scolii. Prin scenetele prezentate, tinerii au încercat sã transmitã celor prezenti frãmîntãrile si problemele specifice vârstei lor. S-a realizat astfel întãrirea respectului de sine, întelegerea prieteniei, a iubirii si a solidaritãtii umane.
Concluzii. Programele educationale si activitãtile scolare reprezintã spatiul aplicativ în care elevii realizeazã transferul cunostintelor, abilitãtilor si a competentelor dobândite în scoalã. Prin activitãtile realizate se stimuleazã implicarea tinerilor în asumarea responsabilitãtilor sociale. Initierea, realizarea si participarea elevilor la programele educationale îi ajuta în pregãtirea pentru a deveni cetãteni activi ai spatiului european.
Referinte bibliografice:
1. MECI, Strategia dezvoltãrii activitãtii educative scolare si extrascolare, Bucuresti, 2007
2. http://www.jaromania.org/
3. http://www.tpv.ro/
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:24 |
|
PREZENTARE PROGRAM ERASMUS+
Prof. Tincescu Ana-Maria,
Şcoala Măneşti, Dâmboviţa
Activitatea de formare continuă s-a desfăşurat în Vasto, Italia în perioada 27 noiembrie – 2 decembrie 2017, în cadrul unui... Read more
Trupa de teatru ca metodă de întărire a relaţiei profesor-elev
Profesor Sultan Cristina
Colegiul „Anghel Saligny” Tulcea
Rezumat: Articolul propune o modalitate sporire a încrederii elevilor şi a părinţilor în profesori... Read more
ROLUL EDUCAȚIEI ESTETICE ÎN FORMAREA PERSONALITĂȚII ELEVILOR
Prof. înv. primar Doina Dumitru
Şcoala Gimnazială Fitioneşti
Educația estetică, ca latură a educației, îndeplinește multiple funcții educative, exercitând o acțiune multilaterală... Read more
STUDIU DE SPECIALITATE
SCURT ISTORIC AL ALGEBREI LINIARE
Prof. Stancu Magdalena Ioana
Liceul Voievodul Mircea Târgovişte
Algebra liniară este ramura matematicii care studiază vectorii, spaţiile vectoriale (numite... Read more
EXPRESIA PLASTICĂ ŞI TERAPIA OCUPAŢIONALĂ
Mureşan-Chira Gabriel
Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca
Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când... Read more
ALEGEREA REPERTORIULUI VIOLONISTIC ÎN PROCESUL EDUCAŢIEI INSTRUMENTALE
Prof. Corha Minodora
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău, jud. Sălaj
Conform programei analitice pentru clasa respectivă profesorul alcătuieşte pentru fiecare elev în parte... Read more
METODOLOGIA PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
EXAMENULUI NAŢIONAL DE DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT
Vezi metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de definitivare (definitivat) în învăţământ.
Capitolul I
Dispoziţii generale
Art. 1 Prevederile Metodologiei privind... Read more
STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM
IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS
Part I
Prof. Delia Ilona Cristea
Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova
Whether or not the short-story “The New Dress” was previously meant... Read more
ROLUL ȘCOLII ÎN DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR METACOGNITIVE ALE ELEVILOR
(ABILITĂȚI CHEIE ÎN ASIGURAREA SUCCESULUI ȘCOLAR)
Prof. înv. primar Grecu Oana Catina
Sc. H. M. Berthelot, Ploiești
Prin articolul de față mi-am propus… ROLUL PROIECTELOR INTERNAŢIONALE
ÎN EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ
Prof. OCTAVIAN HORIA MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII SÎNANDREI-TIMIŞ
Şcoala are misiunea de a permite fiecărui copil să crească, să-şi dezvolte spiritul, corpul şi inima, deci inteligenţa, sensibilitatea,…
CAPODOPERE ALE LITERATURII FRANCEZE
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Literatura franceză este considerată ca fiind una dintre cele mai bogate şi variate din lume, în… BLACKNESS VS. WHITENESS IN THE EARLY FILM INDUSTRY
Burghiu Iuliana-Florina,
Grup Şcolar “Sfânta Maria”, Galaţi
This article is a theoretical attempt to present the background of the early film industry, which…
CREATIVITATEA ȘI STIMULAREA POTENȚIALULUI CREATIV LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ
Comoli Doina, prof. înv. primar
Școala Gimnazială Nr. 96, București
Creativitatea marchează întreaga personalitate și… NEVOIA DE RAPORTARE LA MODEL A PERSONALITĂȚII ÎN FORMARE
Grădinița ,,Ion Creangă”, Ploiești, Județul Prahova
Relaționarea cu ceilalți, propria imagine de sine, atitudinile, aspirațiile, statusul social al omului de la… MECANISME DE ASIGURARE A CALITATII LA NIVELUL SCOLII
La nivelul fiecarei organizatii furnizoare de educatie din Romania se infiinteaza Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii.
Organizatia furnizoare de educatie elaboreaza si adopta…
Învățătorul - managerul instituției de învățământ primar
Prof. înv. primar Petcu Cristina-Georgiana
Școala Gimnazială Ocnița
,,Sarcina conducătorului este aceea de a fi din ce în ce mai eficient" (P. F. Druker)
Summary:
This…
ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF USING COURSE BOOKS
Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I
Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor
Discussions about the advantages and disadvantages of teacher-designed materials usually centre on a…
|
|