Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


CETATENI EUROPENI
Vineri, 08 Ianuarie 2010 20:44

ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR

ŞI A FORMÃRII LOR

CA CETÃŢENI EUROPENI

prof. Ciucã Cristina

Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu

Activitatea educativã scolarã si extrascolarã reprezintã un echivalent al educatiei formale în perspectiva dezvoltãrii personalitãtii elevului si a integrãrii lui în societate. Experientele înregistrate în domeniul activitãtii educative scolare si extrascolare, la nivelul claselor de gimnaziu, justificã contributia activitãtilor complementare în dezvoltarea personalitãtii tinerilor. Implicarea elevilor si a cadrelor didactice în activitatea educativã, programe si proiecte educationale, alãturi de partenerii educationali, de pãrinti, de societatea civilã, media si comunitate, reprezintã posibilitãti reale de stimulare a implicãrii în promovarea valorilor si principiilor etice: respectarea drepturilor omului, toleranta, pacea, cetãtenia activã. Proiectarea activitãtilor extrascolare pentru un an de studiu are un caracter de provizorat deoarece ideile imprevizibile ale elevilor pot extinde domeniile de participare activã ale acestora.

Câteva activitãti scolare si extrascolare din perioada 2007-2009 desfãsurate de un grup de elevi si profesori ai scolii noastre s-au dovedit adaptate la caracterul dinamic al societãtii prezente. Programul Noi în Europa este un program educaional al Junior Achievement România care exploreazã mediul de afaceri european felul în care diversitatea resurselor si locatiilor afecteazã indivizii si firmele, generând interdependenta tãrilor. Elevii deprind abilitãti si concepte specifice mediului de afaceri si economiei si înteleg nevoia de a coopera pentru a folosi resursele cât mai eficient. Programul contribuie si la o mai bunã cunoastere a economiei europene si la o întelegere a cum se iau deciziile într-o afacere.

Activitãtile realizate în cadrul acestui program au permis elevilor sã se organizeze în vederea creãrii unui mediu de afaceri, în distribuirea sarcinilor si în asumarea responsabilitãtilor impuse de administrarea unei companii. Au ales ca obiect de activitate al companiei publicitatea pentru turismul local. În acest sens au realizat un CD, un set de ilustratii si un ghid ce cuprind institutii, obiective culturale, lãcase de cult din zona natala si din judetul Buzãu. Prezentarea obiectivelor mentionate s-a realizat într-o manierã juvenilã, însã implicarea în acest program le-a oferit posibilitatea dezvoltãrii spiritului organizatoric, a asumãrii de responsabilitãti si a lucrului în echipã. Faptul ca nu au fost premiati la sfârsitul programului nu i-a transformat în pesimisti. Au înteles cã afacerea necesitã o altã organizare si o altã orientare. Acesta a fost motivul pentru care elevii au solicitat implicarea într-un alt program care sã dezvolte abilitãtile lor personale.

Programul Prevenirea abandonului scolar a fost conceput pentru a ajuta elevii sã îsi dezvolte o atitudine pozitivã fatã de necesitatea educatiei si fatã de viitorul lor.  Modulul le explicã elevilor beneficiile si avantajele economice ale educatiei pe care o primesc în scoalã. Pe parcursul derulãrii programului, elevii au participat la diverse activitãti, pentru a întelege care este “pretul pe care îl vor plãti” daca vor renunta prea devreme la educatie ss care sunt beneficiile de care se vor bucura prin obtinerea unui nivel cât mai înalt de pregatire. Prin activitãti ca: Joaca de-a “SUCCESUL”, Învãtând din experientã, Costul vietii, Cunoasterea de sine, Stabilirea obiectivelor personale, elevii si-au descoperit abilitãtile si aptitudinile prin realizarea unei riguroase autoevaluãri, au pus rezultatele acestei autoevaluãri în relatie cu profesiile si carierele pentru care au optat în prima lectie, au descoperit importanta stabilirii de obiective punctuale în calea lor cãtre obtinerea succesului.

Feedback-ul acestor activitãti a constat în realizarea unui spectacol în care scenaristul, regizorul si actorii au fost elevii implicati în program. Spectatorii invitati au fost prietenii tinerilor, familiile, colegii, cadrele didactice si conducerea scolii. Prin scenetele prezentate, tinerii au încercat sã transmitã celor prezenti frãmîntãrile si problemele specifice vârstei lor. S-a realizat astfel întãrirea respectului de sine, întelegerea prieteniei, a iubirii si a solidaritãtii umane.

Concluzii. Programele educationale si activitãtile scolare reprezintã spatiul aplicativ în care elevii realizeazã transferul cunostintelor, abilitãtilor si a competentelor dobândite în scoalã. Prin activitãtile realizate se stimuleazã implicarea tinerilor în asumarea responsabilitãtilor sociale. Initierea, realizarea si participarea elevilor la programele educationale îi ajuta în pregãtirea pentru a deveni cetãteni activi ai spatiului european.

Referinte bibliografice:

1. MECI, Strategia dezvoltãrii activitãtii educative scolare si extrascolare, Bucuresti, 2007

2. http://www.jaromania.org/

3. http://www.tpv.ro/


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:24
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Scoala Altfel activitati pentru clasele …

ACTIVITATEA NR. 1 CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!   Program Şcoala Altfel -  Activităţi   1.     Grupa de vârstă: copiii din clasele primare 2.     Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi...

Read more

Consilierea copiilor cu stima de sine sc…

CONSILIEREA COPIILOR CU STIMA DE SINE SCĂZUTĂ Prof. înv. preşc. DAN FLORINA Grădiniţa cu PP nr 19 Braşov Pentru a-şi forma o stimă de sine...

Read more

Cercetare stiintifica cu privire la rolu…

CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CU PRIVIRE LA ROLUL COMUNICĂRII ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ prof. Chiru Adelina Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău De-a lungul vieţii, chiar din momentul...

Read more

traditional sau modern in predare

TRADIŢIONAL SAU MODERN ÎN PREDARE?     Profesor Mihăeş Violeta Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, jud. Vrancea   Modelul tradiţional de predare nu răspunde noilor tendinţe in didactica modernă, fiind fondat pe „triada învăţare frontală –...

Read more

Lectura si rolul ei in dezvoltarea intel…

LECTURA ŞI ROLUL EI ÎN DEZVOLTAREA INTELECTUALĂ A COPILULUI   Învăţătoare Nevodenszki Sorina ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Oricât de simple şi uşoare ar părea aceste poveşti, ele, nasc, fără îndoială, între...

Read more

Metode si forme de organizare a educatie…

METODE ŞI FORME DE ORGANIZARE A EDUCAŢIEI ESTETICE   Înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Câmpeni   Educaţia estetică este o componentă a educaţiei integrale şi armonioase cu ajutorul căreia realizăm formarea personalităţii omului prin...

Read more

Matematica obiect de studiu si competent…

MATEMATICA – OBIECT DE STUDIU ŞI COMPETENŢĂ CHEIE Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara, jud. Timiş Competenţa matematică este una dintre cele opt competenţe-cheie stabilite de Parlamentul European...

Read more

O experienta unica! Honeywell Educators …

O experienta unica! Honeywell Educators @ Space Academy

O experientã unicã! Honeywell Educators @ Space Academy (27 iunie - 2 iulie 2009) U.S. Space&Rocket Center, Huntsville – Alabama – U.S.A.       Mã numesc Lidia Mînzã si sunt profesor de chimie la Colegiul...

Read more