Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

CETATENI EUROPENI
Vineri, 08 Ianuarie 2010 20:44

ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR

ŞI A FORMÃRII LOR

CA CETÃŢENI EUROPENI

prof. Ciucã Cristina

Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu

Activitatea educativã scolarã si extrascolarã reprezintã un echivalent al educatiei formale în perspectiva dezvoltãrii personalitãtii elevului si a integrãrii lui în societate. Experientele înregistrate în domeniul activitãtii educative scolare si extrascolare, la nivelul claselor de gimnaziu, justificã contributia activitãtilor complementare în dezvoltarea personalitãtii tinerilor. Implicarea elevilor si a cadrelor didactice în activitatea educativã, programe si proiecte educationale, alãturi de partenerii educationali, de pãrinti, de societatea civilã, media si comunitate, reprezintã posibilitãti reale de stimulare a implicãrii în promovarea valorilor si principiilor etice: respectarea drepturilor omului, toleranta, pacea, cetãtenia activã. Proiectarea activitãtilor extrascolare pentru un an de studiu are un caracter de provizorat deoarece ideile imprevizibile ale elevilor pot extinde domeniile de participare activã ale acestora.

Câteva activitãti scolare si extrascolare din perioada 2007-2009 desfãsurate de un grup de elevi si profesori ai scolii noastre s-au dovedit adaptate la caracterul dinamic al societãtii prezente. Programul Noi în Europa este un program educaional al Junior Achievement România care exploreazã mediul de afaceri european felul în care diversitatea resurselor si locatiilor afecteazã indivizii si firmele, generând interdependenta tãrilor. Elevii deprind abilitãti si concepte specifice mediului de afaceri si economiei si înteleg nevoia de a coopera pentru a folosi resursele cât mai eficient. Programul contribuie si la o mai bunã cunoastere a economiei europene si la o întelegere a cum se iau deciziile într-o afacere.

Activitãtile realizate în cadrul acestui program au permis elevilor sã se organizeze în vederea creãrii unui mediu de afaceri, în distribuirea sarcinilor si în asumarea responsabilitãtilor impuse de administrarea unei companii. Au ales ca obiect de activitate al companiei publicitatea pentru turismul local. În acest sens au realizat un CD, un set de ilustratii si un ghid ce cuprind institutii, obiective culturale, lãcase de cult din zona natala si din judetul Buzãu. Prezentarea obiectivelor mentionate s-a realizat într-o manierã juvenilã, însã implicarea în acest program le-a oferit posibilitatea dezvoltãrii spiritului organizatoric, a asumãrii de responsabilitãti si a lucrului în echipã. Faptul ca nu au fost premiati la sfârsitul programului nu i-a transformat în pesimisti. Au înteles cã afacerea necesitã o altã organizare si o altã orientare. Acesta a fost motivul pentru care elevii au solicitat implicarea într-un alt program care sã dezvolte abilitãtile lor personale.

Programul Prevenirea abandonului scolar a fost conceput pentru a ajuta elevii sã îsi dezvolte o atitudine pozitivã fatã de necesitatea educatiei si fatã de viitorul lor.  Modulul le explicã elevilor beneficiile si avantajele economice ale educatiei pe care o primesc în scoalã. Pe parcursul derulãrii programului, elevii au participat la diverse activitãti, pentru a întelege care este “pretul pe care îl vor plãti” daca vor renunta prea devreme la educatie ss care sunt beneficiile de care se vor bucura prin obtinerea unui nivel cât mai înalt de pregatire. Prin activitãti ca: Joaca de-a “SUCCESUL”, Învãtând din experientã, Costul vietii, Cunoasterea de sine, Stabilirea obiectivelor personale, elevii si-au descoperit abilitãtile si aptitudinile prin realizarea unei riguroase autoevaluãri, au pus rezultatele acestei autoevaluãri în relatie cu profesiile si carierele pentru care au optat în prima lectie, au descoperit importanta stabilirii de obiective punctuale în calea lor cãtre obtinerea succesului.

Feedback-ul acestor activitãti a constat în realizarea unui spectacol în care scenaristul, regizorul si actorii au fost elevii implicati în program. Spectatorii invitati au fost prietenii tinerilor, familiile, colegii, cadrele didactice si conducerea scolii. Prin scenetele prezentate, tinerii au încercat sã transmitã celor prezenti frãmîntãrile si problemele specifice vârstei lor. S-a realizat astfel întãrirea respectului de sine, întelegerea prieteniei, a iubirii si a solidaritãtii umane.

Concluzii. Programele educationale si activitãtile scolare reprezintã spatiul aplicativ în care elevii realizeazã transferul cunostintelor, abilitãtilor si a competentelor dobândite în scoalã. Prin activitãtile realizate se stimuleazã implicarea tinerilor în asumarea responsabilitãtilor sociale. Initierea, realizarea si participarea elevilor la programele educationale îi ajuta în pregãtirea pentru a deveni cetãteni activi ai spatiului european.

Referinte bibliografice:

1. MECI, Strategia dezvoltãrii activitãtii educative scolare si extrascolare, Bucuresti, 2007

2. http://www.jaromania.org/

3. http://www.tpv.ro/


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:24
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

SCOLILE NATIONALE

ŞCOLILE NAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Paralel cu desfãsurarea curentului romantic în muzicã, în tãri ca Rusia, Polonia, Cehoslovacia, Spania, Ţãrile Scandinave etc., se afirmã o artã ce...

Read more

Calendar examenul national de definitiva…

Calendarul desfăşurării examenului naţional de definitivare în învăţământ   Vezi calendarul şi programul de desfăşurare a examenului naţional de definitivare în învăţământ.

Read more

The myth of feminine beauty in victorian…

THE MYTH OF FEMININE BEAUTY IN VICTORIAN BRITISH NOVELS   Profesor Ştefănescu Adriana Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I”, Timişoara   I chose to study the Victorian novels because I considered them the beginners in breaking...

Read more

Director manager lider

DIRECTOR, MANAGER, LIDER… Profesor Elena Marica Şcoala Gimnazială Pietrari-Dâmboviţa Articolul evidenţiază modul cum managerii pot influenţa performanţele unităţilor pe care le conduc, prin implicarea responsabilă a tuturor angajaţilor şi transformarea...

Read more

Forme de organizare a activitatilor de e…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR     CAPITOLUL II     FORME DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ                        ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR     Art.8. Formele de organizare curriculară...

Read more

Utilizarea instrumentului dustbin game i…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI DUSTBIN GAME ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Dustbin Game este un instrument cu ajutorul căruia se pot crea resurse educaționale. Articolul...

Read more

Disciplina purtare indisciplina din scoa…

AUTOOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR, O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA DIN ŞCOALĂ (PROIECT EDUCAŢIONAL)                                                                             Virgil Beceru, profesor pensionar,                                                                E-mail: virgil.beceru@gmail.com   Rezumat  Şcoala şi...

Read more

L’importance de la lecture au primaire

L’IMPORTANCE DE LA LECTURE AU PRIMAIRE Prof. Octavian Horia Minda Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Timiş   L'acquisition de la lecture se fait progressivement, à partir du développement des compétences langagières...

Read more