Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tematica activitatilor de educatie rutiera abordare didactica
Duminică, 29 Iulie 2012 00:00

TEMATICA ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE RUTIERĂ

ABORDARE DIDACTICĂ

 

În vederea realizării unei educaţii rutiere eficiente, continue şi coerente a preşcolarilor şi elevilor, educatorilor li se recomandă:

- abordarea transdisciplinară (utilizarea contextelor rutiere ca studii de caz la diverse discipline de studiu, ca: fizică, educaţie civică, psihologie, chimie, protecţia mediului, geografie, arte etc);

- centrarea activităţilor pe conştientizarea copiilor asupra complexităţii traficului şi riscului rutier;

- centrarea activităţilor pe identificarea riscului rutier şi a consecinţelor acestuia;

- centrarea activităţilor pe identificarea modalităţilor de prevenire a riscului rutier;

- utilizarea metodelor interactive, preponderent rezolvarea de probleme şi studiile de caz;

- formarea competenţelor de evaluare, autoevaluare şi decizionale.

Vă prezentăm tematica activităţilor de educaţie rutieră pe cicluri de învăţământ.

 

CICLUL PREŞCOLAR

OBIECTIVE

·         Să conştientizeze existenţa traficului rutier;

·         Să discrimineze spaţiul rutier de alte tipuri de spaţii pe baza descrierii elementelor definitorii ale fiecărui tip de spaţiu;

·         Să identifice situaţii de trafic rutier;

·         Să descrie situaţii de trafic rutier;

·         Să conştientizeze necesitatea de a fi însoţiţi de un adult pe timpul deplasărilor în spaţii rutiere;

·         Să cunoască şi să aplice reguli minimale de circulaţie în calitate de pieton;

·         Să utilizeze o vestimentaţie corespunzătoare în timpul deplasării rutiere;

·         Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele;

·         Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;

·         Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton;

·         Să externalizeze un comportament sigur în situaţii de trafic rutier în calitate de pieton.

TEME PROPUSE

·         Recunoaşterea particularităţilor traficului rutier;

·         Tipuri de comportamente în contexte rutiere;

·         Reguli minimale de circulaţie în calitate de pieton;

·         Semne de circulaţie destinate pietonilor;

·         Identificarea riscului rutier – limitele fizice şi psihice ale vârstei;

·         Opreşte-te, ascultă, priveşte şi gândeşte!;

·         Vestimentaţia adecvată deplasării rutiere;

·         Echipamente de siguranţă (centura de siguranţă, scaunul pentru copii).

TIPURI DE ACTIVITĂŢI PROPUSE

·         Povestiri însoţite de fişe de lucru;

·         Crearea de mesaje pe baza povestirilor;

·         Crearea de povestiri pe baza benzilor desenate;

·         Fişe de lucru: identificarea vestimentaţiei adecvate, identificarea diferitelor categorii de autovehicule – importanţa lor – tipuri de comportament asociate; reguli de circulaţie în calitate de pieton, contexte rutiere de risc din vecinătatea traficului rutier; reguli minimale de siguranţă în spaţiile din jurul traficului rutier;

·         Jocuri interactive( sunetele din trafic);

·         Jocuri de rol;

·         Realizarea de colaje;

·         Activităţi practice: simulări de trafic, mersul în coloană pe trotuar, siguranţa în parc.

 

CICLUL PRIMAR

OBIECTIVE

·         Să conştientizeze existenţa traficului rutier;

·         Să discrimineze spaţiul rutier de alte tipuri de spaţii pe baza descrierii elementelor definitorii ale fiecărui tip de spaţiu;

·         Să conştientizeze necesitatea de a fi însoţiţi de un adult pe timpul deplasărilor în spaţii rutiere;

·         Să cunoască şi să aplice reguli minimale de circulaţie în calitate de pieton în mediul urban şi în mediul rural;

·         Să cunoască şi să aplice normele de călătorie în mijloacele de transport în comun;

·         Să cunoască şi să aplice normele de utilizare a transportului în comun;

·         Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele;

·         Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu bicicleta;

·         Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;

·         Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton;

·         Sa-şi formeze abilităţi le de rezolvare de probleme;

·         Să externalizeze un comportament sigur în situaţii de trafic rutier în calitate de pieton.

TEME PROPUSE

·         Descrierea traficului rutier;

·         Tipuri de autovehicule şi specificul lor (importanţă, utilitate, reguli de circulaţie asociate acestora);

·         Categorii de pietoni (grupuri vulnerabile: copii, adolescenţi, vârstnici, limite de dezvoltare: fizice şi psihice – riscurile asociate acestora);

·         Oraşul, comuna, satul;

·         Strada, aleea, poteca;

·         Spaţii de joacă ;

·         Pietonul;

·         Grupul de copii;

·         Biciclistul – echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice ;

·         Reguli de circulaţie asociate diferitelor semne de circulaţi;e

·         Reguli de utilizare a transportului în comun;

·         Tipuri de comportamente în calitate de pieton şi în transportul în comun;

·         Vestimentaţia corectă în timpul deplasării rutiere;

·         Contexte şi spaţii rutiere nesigure.

CONCEPTE

·         Risc, pericol, hazard, repede, încet, aproape, departe, aglomeraţie, înspre , dinspre, larg, îngust, zgomot, linişte etc.

TIPURI DE ACTIVITĂŢI PROPUSE

·         Fişe de lucru – reguli de circulaţie, spaţii rutiere de risc (cu vizibilitate redusă: curbe, dealuri, fără marcaje etc); activităţi care distrag atenţia, limitările fizice şi psihice ale vârstei, tipuri de drumuri – comportamente rutiere sigure asociate echipamente de siguranţă etc.;

·         Crearea de povestiri pe baza benzilor desenate;

·         Planificarea unei călătorii cu autobuzul, cu autoturismul, cu bicicleta, pe jos, cu părinţii, cu bunicii, cu grupul de prieteni, cu prietenul/prietena;

·         Descrierea celei mai sigure rute înspre şi dinspre şcoală. Semne de circulaţie, marcaje întâlnite – reguli de circulaţie asociate – comportament rutier sigur. Pericole şi riscuri potenţiale – măsuri de prevenire a acestora.

·         Activităţi practice în spaţiu deschis (curtea şcolii, strada, parcul): simulări, identificarea semnelor şi marcajelor rutiere destinate diferitelor reguli de circulaţie destinate şi diferitelor categorii de participanţi la trafic; identificarea vitezei de deplasare a unui tip de autovehicul după zgomot, după timpul în care parcurge o distanţă etc.

·         Rolul şi regulamentul patrulelor şcolare de circulaţie;

·         Rolul şi regulamentelor caravanelor de circulaţie;

·         Jocuri interactive;

·         Concursuri aplicative în spaţiu deschis;

·         Crearea de mesaje pentru campanii rutiere.

 

CICLUL GIMNAZIAL

OBIECTIVE

·         Să conştientizeze existenţa traficului rutier;

·         Să discrimineze spaţiul rutier de alte tipuri de spaţii pe baza descrierii elementelor definitorii ale fiecărui tip de spaţiu;

·         Să cunoască şi să aplice regulile de circulaţie în calitate de pieton în mediul urban şi în mediul rural;

·         Să cunoască şi să aplice normele de călătorie în mijloacele de transport în comun;

·         Să cunoască şi să aplice normele de utilizare a transportului în comun;

·         Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele, bicicletele, rolele;

·         Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu bicicleta;

·         Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu rolele şi skateboardu-ul;

·         Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;

·         Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton, biciclist şi skateroller;

·         Să-şi formeze abilităţi le de rezolvare de probleme;

·         Să-şi formeze abilităţi decizionale;

·         Să externalizeze un comportament sigur în situaţii de trafic rutier în calitate de pieton, biciclist.

TEME PROPUSE

·         Descrierea traficului rutier;

·         Tipuri de autovehicule şi specificul lor (importanţă, utilitate, reguli de circulaţie asociate acestora);

·         Categorii de pietoni (grupuri vulnerabile: copii, adolescenţi, vârstnici, limite de dezvoltare: fizice şi psihice – riscurile asociate acestora);

·         Oraşul, comuna, satul;

·         Strada, aleea, poteca;

·         Reguli de circulaţie asociate diferitelor semne de circulaţie;

·         Reguli de utilizare a transportului în comun;

·         Spaţii de joacă;

·         Pietonul;

·         Biciclistul – echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;

·         Skateroller-ul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;

·         Grupul de copii/prieteni,

·         Tipuri de comportamente în calitate de pieton, biciclist, şi în transportul în comun;

·         Vestimentaţia corectă în timpul deplasării rutiere;

·         Contexte şi spaţii rutiere nesigure;

·         Autocunoaştere;

·         Agresivitate vs. asertivitate;

·         Preadolescenţa şi problematica ei;

·         Evaluarea contextului rutier.

CONCEPTE

·         Risc, pericol, hazard, aglomeraţie, zgomot, liniste, decizie, opţiune, evaluare a contextului, auto-evaluare, autocunoaştere, agresivitate, teribilism, pre-adolescenţă, atenţie, resposansibilitate etc.

TIPURI DE ACTIVITĂŢI PROPUSE

·         Studii de caz;

·         Investigaţii la faţa locului;

·         Campanii TV;

·         Creare de postere;

·         Elaborare de proiecte de siguranţă rutieră;

·         Acţiuni comune cu agenţii de poliţie;

·         Patrulele şcolare de circulaţie;

·         Caravanele de circulaţie;

·         Crearea de scenarii pe diferite teme: presiunea grupului, agresivitate, teribilism – identificarea riscului şi a celor mai bune metode de a face faţă acestor fenomene;

·         Chestionare centrate pe diferite teme: auto-cunoaştere, evaluare a contextului rutier, presiunea grupului, consumul de alcool, reguli de circulaţie, luarea deciziei etc.

·         Concursuri aplicative etc.;

·         Activităţi în spaţiu deschis.

 

CICLUL LICEAL

OBIECTIVE

·         Să cunoască şi să aplice regulile de circulaţie în calitate de pieton în mediul urban şi în mediul rural;

·         Să cunoască şi să aplice normele de călătorie în mijloacele de transport în comun;

·         Să cunoască şi să aplice normele de utilizare a transportului în comun,

·         Să cunoască necesitatea şi să utilizeze echipamentele de siguranţă cu care sunt dotate autovehiculele, bicicletele, rolele, skateboardul, mopedul, motocicleta;

·         Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu bicicleta;

·         Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu rolele şi skateboardu-ul;

·         Să cunoască şi să aplice corect regulile de circulaţie specifice deplasării cu mopedul/motocicleta;

·         Să cunoască riscul asociat spaţiilor din vecinătatea traficului rutier;

·         Să-şi formeze abilităţi rutiere sigure în calitate de pieton, biciclist, skateroller, mopedist, motociclist şi conducător auto;

·         Să analizeze factorii de risc determinanţi pentru accidental rutier;

·         Să evalueze context rutiere şi factorii de risc asociaţi;

·         Să acţioneze responsabil în situaţii de risc rutier;

·         Să-şi formeze competenţe de autocunoaştere şi decizionale;

·         Să-şi formeze abilităţi de identificare şi prevenire a riscului rutier;

·         Să-şi adapteze comportamentului rutier la diferite contexte rutiere pentru prevenirea riscului rutier.

TEME PROPUSE

·         Categorii de pietoni (grupuri vulnerabile: copii, adolescenţi, vârstnici, limite de dezvoltare: fizice şi psihice – riscurile asociate acestora);

·         Oraşul, comuna, satul;

·         Pietonul;

·         Biciclistul – echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;

·         Skateroller-ul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;

·         Motociclistul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;

·         Mopedistul - echipamentul de protecţie, spaţii şi reguli de circulaţie specifice;

·         Factori de risc rutier;

·         Grupul de prieteni;

·         Reguli de utilizare a transportului în comun;

·         Tipuri de comportamente în calitate de pieton, biciclist, mopedist, motociclist şi în transportul în comun:

·         Vestimentaţia corectă în timpul deplasării rutiere;

·         Contexte şi spaţii rutiere nesigure;

·         Autocunoaştere;

·         Agresivitate vs. asertivitate;

·         Adolescenţa şi problematica ei;

·         Luarea deciziei;

·         Evaluarea contextului rutier.

CONCEPTE
- Risc, pericol, hazard, aglomeraţie, zgomot, liniste, decizie, opţiune, evaluare a contextului, auto-evaluare, autocunoaştere, agresivitate, teribilism, adolescenţă, atenţie, resposansibilitate etc.

ACTIVITĂŢI PROPUSE

·         DVD „Viaţa în trafic – între risc şi siguranţă”

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Relatia lingvisticii cu stiintele antrop…

STUDIU COMPARATIV PRIVIND RELAŢIA LINGVISTICII CU ŞTIINŢELE ANTROPOLOGICE   Prof. Vira Adina Colegiu Tehnic de Transporturi, Braşov   Prezentul studiu comparativ doreşte să precizeze locul lingvisticii în raport cu alte ştiinţe umaniste ca istoria şi...

Read more

Planificare model pentru educatie tehnol…

Planificare model pentru educatie tehnologica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

PREDAREA INTEGRATA LA CLASELE I-IV

PREDAREA INTEGRATÃ LA CLASELE I-IV   Inst. Nicolau Mariana Şcoala cu Clasele I-VIII Gherãesti, jud. Neamt     Problemele concrete de viatã, ce trebuie rezolvate zi de zi, au un caracter integrat si nu pot...

Read more

Trupa de teatru ca metoda de intarire a …

Trupa de teatru ca metodă de întărire a relaţiei profesor-elev Profesor Sultan Cristina Colegiul „Anghel Saligny” Tulcea Rezumat: Articolul propune o modalitate sporire a încrederii elevilor şi a părinţilor în profesori...

Read more

Curs ejournalism educational collaborati…

DISEMINARE CURS - eJOURNALISM 2.0 – EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS   Alexie Cristina, Prof. limba franceză, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina/ Șc. cu cls. I-VIII, Slătioara     În perioada 10-16...

Read more

Children in the fairy world tales

                   CHILDREN IN THE FAIRY WORLD TALES   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala Cu Clasele I-VIII Sinandrei Timis     Proiectul eTWINNING  COPIII ÎN LUMEA BASMELOR în care am fost cooptat de către colegii din Franţa...

Read more

Forme ale educatiei

FORME ALE EDUCATIEI   In functie de gradul de organizare si de oficializare al formelor educatiei putem delimita trei mari categorii: - educatia formala (oficiala), - educatia non-formala (extrascolara), - educatia informala (spontana).

Read more

Effects of Soft Drink Consumption on Nut…

 Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health    Author: Mihail Robert - Theodoru Teacher: Mînză Lidia Institution: “Vasile Alecsandri” High School             The term soft drink refers to a beverage that does not contain...

Read more