Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tehnici de predarea comunicarii orale in limba engleza
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Septembrie 2019 00:00

TEHNICI DE PREDAREA COMUNICĂRII ORALE ÎN LIMBA ENGLEZĂ

Prof. Manda Simona-Cristina

Liceul Constantin Brancoveanu, Horezu

Articolul este adresat cadrelor didactice care predau limbi moderne, mai exact limba engleză și are drept scop stabilirea unor tehnici utile în predarea comunicarii orale, aceasta fiind ținta finală a studiului unei limbi străine

Toți profesorii de limbi moderne își doresc ca elevii lor să devină producatori activi în viitor și să partcipe în mod voluntar la orice tip de comunicare. Pentru a se atinge acest scop, profesorul trebuie să implice elevii in activități antrenante, să creeze oportunități de comunicare, să ghideze și să încurajeze elevii să partcipe la actvităti, în special pe cei mai timizi.

În acest sens, o oră întreagă de comunicare orală poate fi utilă, oră în care putem implica toti elevii clasei însă, pe de altă parte poate oferi puțin timp pentru comunicare fiecărui elev. Prin urmare, ideal ar fi să organizăm activitatea în perechi sau grupuri, fără ca profesorul să intervină sau să întrerupă elevii în procesul de comunicare deoarece poate duce la frustrare sau blocaj. Profesorul poate nota greșelile facute de către elevi în timpul activitatii, care pot fi discutate la finalul activității.

Există două tipuri de activități de comunicare: interacțiunea (care implică dialogul) și producerea (care implică monologul)

Interactiunea este o modalitate comunicativă care are ca scop schimbul de idei, replici dintre doi sau mai multi participanți, receptorul și transmițătorul schimbă rolurile. Interacțiunea este spontană, nu necesită pregatire anterioară deoarece nu putem anticipa conversația. Profesorul poate organzia activități in care elevii interactionează direct, cum ar fi: brainstorming, conversația, întrebare si răspuns, joc de rol, dezbateri, improvizații etc.

Brainstorming and întrebare-răspuns sunt două tehnici care ajută elevii să folosească propriile cunoștințe de limbă sau legate de o anumită temă. Jocul de rol începe de obicei de la un text scris pe care l-au studiat, elevii primind roluri, similară acestuia fiind și improvizația care pornește de la o anumită situație, fără pregătire anterioară. Această tehnică poate fi folosită pentru elevii mai avansați deoarece necesită un nivel mai ridicat de limbă.

Producerea înseamnă exprimarea independentă a unui elev pe o anumită temă, flosirea unor propoziții complexe fără support. Acest tip de activitate se poate folosi pentru elevii cu nivel de limba ridicat și care sunt capabili să vorbească liber.

O altă tehnică pe care o putem menționa este expunerea prin care elevii se prezintă, descriu o persoane, un obiect sau un loc, își exprimă opinii etc. Comunicarea cu pregatire anterioară permite elevilor să îsi noteze ceea ce vor să spună, să îsi organizeze materialul , să utilizeze diferite strategii de transmitere a mesajului. O altă tehnică este discursul, care este un gen de activitate organizată care permite elevilor să transmită un mesaj, să își controleze emoțiile și chiar să adapteze discursul în urma reacțiilor primite.

Dezbaterea este o altă tehnică care combină dialogul și monologul, dar este o tehnică competitivă. Există două echipe, care îsi susțin opiniile în fața unei audiențe, ambele echipe dorind să câștige cazul. Această tehnică necesită solide cunoștințe de limbă, tehnici oratorice, strategii de comunicare si abilitate de a schimba strategia pe baza intervenției echipei adverse.

Discuția piramidă este o alta tehnică care este potrivită pentru discuții pe baza unei probleme, ea oferind elevilor timp de pregatire și chiar repetiție în grupuri mici înainte de a se adresa întregii clase.

Există avantaje și dezavantaje ale comunicării orale, printre avantaje putând aminti încurajează interactiunea elev-elev. De asemenea, elevii sunt implicați în situații reale de comunicare, cum ar fi conversații ipotetice în magazine, hoteluri, aeroport etc. Pe de altă parte, există și dezavantaje cum ar fi dificultate în antrenarea elevilor timizi sau a celor cu nivel scăzut de cunoștințe.

Jocurile de comunicare reprezintă o altă tehnică prin care putem determina elevii să vorbească cât mai mult posibil. Aici putem menționa:

· Jocurile de televiziune sau radio sunt activități utile. Un exemplu îl reprezintă ‘Twenty questions’ care este de fapt este un joc yes/no. Un elev se gândește la un cuvânt și spune echipei dacă este animal, legumă etc. Echipa pune întrebări la care el răsounde cu yes sau no.

· ‘Acvariul’ este o tehnică în care doi elevi vorbesc pe o anumită temă. Când se dă semnalul unul dintre ei scoate o hârtie din acvariu dintre multele puse de către elevi pe care au scris întrebări și propoziții afirmative. Elevul trebuie să folosească propoziția imediat într-o conversație.

· Chestionarele reprezintă o altă tehnică conversațională, care încurajeaza utilizarea unui anumit limbaj și sunt alcătuite de catre elevi sau profesor pe orice subiect.

Bilbiografie:

1. Vizental, Adriana- Metodica predării limbii engleze, Ed. Polirom, Iași, 2012;

2. Harmer, Jeremy- The Practice of Language Teaching, Ed. Pearson, 2015;

3. Thornbury, Scott- How to Teach Speaking, Ed. Longman, 2012;

4. https://www.teachingenglish.org.uk/article/teaching-speaking-skills-1

5. https://www.researchgate.net/publication/312538107_Teaching_Speaking_Skills


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Jocul didactic integrat terapiei educati…

JOCUL DIDACTIC INTEGRAT TERAPIEI EDUCAȚIONALE COMPLEXE ȘI INTEGRATE Prof. Educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația...

Read more

Linii directoare si idei pentru incorpor…

PARTEA IV Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale    Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea...

Read more

Alexandru Macedonski_promotor al innoiri…

ALEXANDRU MACEDONSKI, PROMOTOR AL ÎNNOIRII POEZIEI ROMÂNEŞTI   Prof. Cojocaru Iuliana Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 9 „Petreche Poenaru”, Craiova       Poet, prozator, dramaturg, publicist, Macedonski a fost un promotor al înnoirii poeziei: o literaturã...

Read more

Conventia drepturilor copilului explicat…

CONVENŢIA DREPTURILOR COPILULUI - EXPLICATĂ PENTRU COPII -   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Pe cine vizează această Convenţie (art. 1, 2): Prezenta Convenţie este prevăzută pentru toţi cei care au...

Read more

Optimizarea procesului de predare prin d…

OPTIMIZAREA PROCESULUI DE PREDARE PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE        Înv. Gligor Dana Școala Gimnazială Vidra, jud. Alba   O învățare eficientă, durabilă, este aceea care are la bază participarea activă a elevului la...

Read more

Studiu rolul educatiei in formarea de va…

STUDIU - ROLUL EDUCAŢIEI ÎN FORMAREA DE VALORI ŞI PRINCIPII MORAL – CIVICE înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni Motto: ”Pentru a trăi între oameni, trebuie să ştii să te porţi...

Read more

Evaluarea Nationala 2017 Calendarul pent…

Evaluarea Nationala 2017 - Calendarul pentru clasa a II-a, clasa a IV-a, clasa a VI-a Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a aprobat Calendarul de administrare a evaluarilor nationale la finalul...

Read more

Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaur…

Ordin 4799/2010: Metodologia bacalaureat 2011   Ordin 4799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2011In baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, In temeiul Hotararii Guvernului nr....

Read more