Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Profil de personalitate al elevului creativ
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:13

PROFIL DE PERSONALITATE AL ELEVULUI CREATIV

 

  Profesor Maria Ritivoi

Colegiul Economic “Emanuil Gojdu”  Hunedoara

 

Lucrarea prezintă  un profil de personalitate al elevului de liceu, care învaţă discipline economice.

 

Ansamblul tuturor trăsăturilor de personalitate corelat cu experienţa individuală de viaţă acumulată până la un moment dat, constituie profilul psihologic individual. În funcţie de aspectul la care se referã, pot fi distinse mai multe categorii de trãsãturi de personalitate:

• trãsãturi temperamentale, care sunt definitorii pentru aspectul dinamico-energetic al personalitãtii;

 • trãsãturi aptitudinale, definitorii pentru aspectul-instrumental-operaţional;

 • trãsãturi caracteriale, referitoare la aspectul relational-valoric.

Trăsăturile temperamentale sunt legate de caracteristicile procesuale nervoase fundamentale – stabilitate, echilibrare, forţă de desfăşurare- si din acest motiv, ele se explică  predominant prin acţiunea unor legi  ereditate. Educaţia îl poate ajuta pe individ să-şi controleze si sa-şi cenzureze izbucnirile temperamentale, ori să-şi dinamizeze modul de acţiune.

 Trăsăturile aptitudinale depind atât de ereditate, cât şi de educaţie. Aspectul ideal al dezvoltării al acestei laturi a personalităţii este reprezentat de creativitate.

Trăsăturile caracteriale se concretizează în ansamblul atitudinilor stabile ale subiectului faţă de semeni dar şi faţă de propria persoană, muncă, viitor, societate, naţiune, ţară etc.). In centrul caracterului unui individ se află moralitatea prin care individul se defineşte ca fiinţă socială.Caracterul este considerat nucleul personalităţii individuale. El este în întregime rezultatul educaţiei.

 Imaginea de sine, reprezentarea de sine şi conştiinţa de sine sunt rezultatul unui proces îndelungat al dezvoltării individului în planul psihologic. In urma acestui proces, educativ prin excelenţă, se constituie treptat eu-l corporal, eu-social, eu-ul spiritual.

Cunoaşterea elevilor este acela de a realiza o evaluare dimensională a personalităţii acestora cu scopul realizării unei predicţii asupra viitoarei integrări şi adaptări într-un mediu specific (şcoală, loc de muncă, societate).

Schiţez mai jos profilul unui elev de clasa a-XII-a calificarea tehnician în activităţii de comerţ, profil ce are la bază informaţii culese şi prelucrate cu ajutorul unor metode de cunoaştere a individualităţii (observaţia sistematică şi spontană, conversaţia, metoda biografică, analiza rezultatelor activităţilor sale) şi a unor metode de investigare a clasei de elevi (tehnica sociometrică):

 

Profilul psihopedagogic al elevului:

 

Nr. crt.

Variabile evaluate

F. slab

Slab

Mijlociu

Bun

F. bun

1.

Starea sănătăţii

 

 

 

 

X

2.

Nivelul mintal (raţiune)

 

 

 

X

 

3.

Capacitate de memorare

 

 

 

X

 

4.

Capacitate de concentrare

 

 

 

X

 

5.

Starea emoţională

 

 

X

 

 

6.

Capacitate volitivă

 

 

 

 

X

7.

Inteligenţa

 

 

 

X

 

8.

Echilibru biopsihic

 

 

 

 

 

X

 

9.

Atitudinea faţă de activitatea şcolară

 

 

 

X

 

10.

Atitudinea faţă de colegi

 

 

X

 

 

11.

Atitudinea faţă de sine

 

 

 

X

 

12.

Gradul de integrare în familie

 

 

 

 

X

13.

Gradul de integrare în şcoală

 

 

 

X

 

14.

Gradul de integrare în grup

 

 

 

X

 

 

Caracterizarea personalităţii elevului şi mediului său: este un elev inte­ligent, optimist, dinamic, plăcut profesorilor, prietenilor şi colegilor. Prezintă un nivel bun al pregătirii şcolare şi al inteligenţei. Este  sârguincios, punctual, ambiţios şi are potenţial creativ. Elevul doreşte să urmeze facultatea de Ştiinţe Economice (Marketing), iar părinţii îi respectă decizia şi o susţin. Recomandări pedagogice: să-şi stăpânească emoţiile şi să fie mai tolerant cu unii colegi.

Se consideră, că profilul elevului care studiază disciplina marketing, trebuie să fie un profil  creativ şi dinamic, care să poată avea capacitatea de a se mişca liber în sfera cunoştinţelor, manifestând iniţiativă şi spirit independent.  Persoanele creative au un nivel superior  de aspiraţii, au interese variate, manifestă o vie şi permanentă curiozitate, ieşind din şablon, punând în discuţie probleme interesante. Elevul cu potenţial creativ care  are  încredere în forţele proprii şi este capabil de o corectă autoevaluare, are capacităţi deosebite de comunicare, deschidere spre nou, dorinţă de explorare, intuiţie, abilităţi sintetice este potrivit  domeniului publicitar.

Predarea şi învăţarea marketingului în învăţământul preuniversitar contribuie pe de o parte la cultivarea diverselor componente şi însuşiri ale personalităţii (capacităţi, aptitudini, atitudini, înclinaţii, aspiraţii. motivaţii, trăsături de viaţa şi caracter etc.), iar pe de altă parte contribuie la dirijarea elevilor înspre viitoarele opţiuni, conştientizându-i asupra responsabilităţilor ce le revin atunci când se integrează în structuri socio-profesionale.

 

Bibliografie:

1. Bocoş, M, - Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2002

2.  Roco, M,   -  Creativitate şi inteligenţa emoţională, Editura Polirom, Iaşi, 2001

3.  Biblioteca digitală, www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2- Pedagogie  

                             


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Mapa dirigintelui

MAPA DIRIGINTELUI   Află câteva recomandări privind ora de consiliere. Află ce trebuie documente trebuie să conţină mapa dirigintelui.   Recomandări: §         utilizarea metodelor interactive în cadrul orei de consiliere; §         colaborarea permanentă cu...

Read more

Comunicare si relationare interpersonala…

COMUNICARE ŞI RELAŢIONARE INTERPERSONALĂ LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ Prof. Elena Oana NECHITA Grădinița cu Program Prelungit ”Micul Prinț” Baia Mare Relaţiile interpersonale reprezintă cadrul, contextul...

Read more

Metodologia cadru privind mobilitatea pe…

Metodologia cadru privind mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014 modificata si completata   Vezi ordinul pentru modificarea şi completarea Metodologiei - cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar...

Read more

Intre popular si modern Fat frumos din l…

ÎNTRE POPULAR ŞI MODERN - FĂT-FRUMOS DIN LACRIMĂ -   Ileana Faur, profesor, Limba şi Literatura română Liceul  Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Suntem fascinaţi încă din copilărie de lumea basmelor, a legendelor, a imaginaţiei,...

Read more

Dimenisuni sociale in educatie

DIMENSIUNI SOCIALE ÎN EDUCAŢIE                                                 Zamciuc Cristina, profesor Colegiul Economic ”Octav Onicescu ”Botoşani                Educaţia în genere caută să realizeze trei scopuri, în care individualul şi socialul se întâlnesc şi se întretaie în...

Read more

Programul a doua sansa

Ordin privind aplicarea programului “A doua sansa”. Metodologia privind organizarea procesului de invatamant in cadrul programului “A doua sansa” pentru invatamantul preuniversitar

Read more

Cugetari

   "Educatia este abilitatea de a asculta aproape orice lucru fãrã sã-ti pierzi rãbdarea sau încrederea în tine." - Robert Frost   „Pentru ca educarea copiilor sã fie încununatã de...

Read more

E L F E PARIS

E L F E PARIS - ŞCOALÃ UNICÃ ÎN EUROPA Prof. Dan Stroe Colegiul Economic Buzãu     Se spune pe bunã dreptate cã Parisul este “orasul luminilor”. Am avut ocazia sã mã conving...

Read more