Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Profil de personalitate al elevului creativ
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:13

PROFIL DE PERSONALITATE AL ELEVULUI CREATIV

 

  Profesor Maria Ritivoi

Colegiul Economic “Emanuil Gojdu”  Hunedoara

 

Lucrarea prezintă  un profil de personalitate al elevului de liceu, care învaţă discipline economice.

 

Ansamblul tuturor trăsăturilor de personalitate corelat cu experienţa individuală de viaţă acumulată până la un moment dat, constituie profilul psihologic individual. În funcţie de aspectul la care se referã, pot fi distinse mai multe categorii de trãsãturi de personalitate:

• trãsãturi temperamentale, care sunt definitorii pentru aspectul dinamico-energetic al personalitãtii;

 • trãsãturi aptitudinale, definitorii pentru aspectul-instrumental-operaţional;

 • trãsãturi caracteriale, referitoare la aspectul relational-valoric.

Trăsăturile temperamentale sunt legate de caracteristicile procesuale nervoase fundamentale – stabilitate, echilibrare, forţă de desfăşurare- si din acest motiv, ele se explică  predominant prin acţiunea unor legi  ereditate. Educaţia îl poate ajuta pe individ să-şi controleze si sa-şi cenzureze izbucnirile temperamentale, ori să-şi dinamizeze modul de acţiune.

 Trăsăturile aptitudinale depind atât de ereditate, cât şi de educaţie. Aspectul ideal al dezvoltării al acestei laturi a personalităţii este reprezentat de creativitate.

Trăsăturile caracteriale se concretizează în ansamblul atitudinilor stabile ale subiectului faţă de semeni dar şi faţă de propria persoană, muncă, viitor, societate, naţiune, ţară etc.). In centrul caracterului unui individ se află moralitatea prin care individul se defineşte ca fiinţă socială.Caracterul este considerat nucleul personalităţii individuale. El este în întregime rezultatul educaţiei.

 Imaginea de sine, reprezentarea de sine şi conştiinţa de sine sunt rezultatul unui proces îndelungat al dezvoltării individului în planul psihologic. In urma acestui proces, educativ prin excelenţă, se constituie treptat eu-l corporal, eu-social, eu-ul spiritual.

Cunoaşterea elevilor este acela de a realiza o evaluare dimensională a personalităţii acestora cu scopul realizării unei predicţii asupra viitoarei integrări şi adaptări într-un mediu specific (şcoală, loc de muncă, societate).

Schiţez mai jos profilul unui elev de clasa a-XII-a calificarea tehnician în activităţii de comerţ, profil ce are la bază informaţii culese şi prelucrate cu ajutorul unor metode de cunoaştere a individualităţii (observaţia sistematică şi spontană, conversaţia, metoda biografică, analiza rezultatelor activităţilor sale) şi a unor metode de investigare a clasei de elevi (tehnica sociometrică):

 

Profilul psihopedagogic al elevului:

 

Nr. crt.

Variabile evaluate

F. slab

Slab

Mijlociu

Bun

F. bun

1.

Starea sănătăţii

 

 

 

 

X

2.

Nivelul mintal (raţiune)

 

 

 

X

 

3.

Capacitate de memorare

 

 

 

X

 

4.

Capacitate de concentrare

 

 

 

X

 

5.

Starea emoţională

 

 

X

 

 

6.

Capacitate volitivă

 

 

 

 

X

7.

Inteligenţa

 

 

 

X

 

8.

Echilibru biopsihic

 

 

 

 

 

X

 

9.

Atitudinea faţă de activitatea şcolară

 

 

 

X

 

10.

Atitudinea faţă de colegi

 

 

X

 

 

11.

Atitudinea faţă de sine

 

 

 

X

 

12.

Gradul de integrare în familie

 

 

 

 

X

13.

Gradul de integrare în şcoală

 

 

 

X

 

14.

Gradul de integrare în grup

 

 

 

X

 

 

Caracterizarea personalităţii elevului şi mediului său: este un elev inte­ligent, optimist, dinamic, plăcut profesorilor, prietenilor şi colegilor. Prezintă un nivel bun al pregătirii şcolare şi al inteligenţei. Este  sârguincios, punctual, ambiţios şi are potenţial creativ. Elevul doreşte să urmeze facultatea de Ştiinţe Economice (Marketing), iar părinţii îi respectă decizia şi o susţin. Recomandări pedagogice: să-şi stăpânească emoţiile şi să fie mai tolerant cu unii colegi.

Se consideră, că profilul elevului care studiază disciplina marketing, trebuie să fie un profil  creativ şi dinamic, care să poată avea capacitatea de a se mişca liber în sfera cunoştinţelor, manifestând iniţiativă şi spirit independent.  Persoanele creative au un nivel superior  de aspiraţii, au interese variate, manifestă o vie şi permanentă curiozitate, ieşind din şablon, punând în discuţie probleme interesante. Elevul cu potenţial creativ care  are  încredere în forţele proprii şi este capabil de o corectă autoevaluare, are capacităţi deosebite de comunicare, deschidere spre nou, dorinţă de explorare, intuiţie, abilităţi sintetice este potrivit  domeniului publicitar.

Predarea şi învăţarea marketingului în învăţământul preuniversitar contribuie pe de o parte la cultivarea diverselor componente şi însuşiri ale personalităţii (capacităţi, aptitudini, atitudini, înclinaţii, aspiraţii. motivaţii, trăsături de viaţa şi caracter etc.), iar pe de altă parte contribuie la dirijarea elevilor înspre viitoarele opţiuni, conştientizându-i asupra responsabilităţilor ce le revin atunci când se integrează în structuri socio-profesionale.

 

Bibliografie:

1. Bocoş, M, - Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2002

2.  Roco, M,   -  Creativitate şi inteligenţa emoţională, Editura Polirom, Iaşi, 2001

3.  Biblioteca digitală, www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2- Pedagogie  

                             


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Formarea continua a personalului din inv…

 Formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar modificări şi completări prin ordin 3129 din 2013   Vezi Ordin 3129/2013 Ordin pentru modificarea şi completarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar,...

Read more

Universitatea de Medicina si Farmacie Iu…

UMF Universitatea de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Pepiniera valorilor medicinei româneşti şi internaţionale   Ştiinţa medicală este cea mai apropiată de suflet, fiind cea mai apropiată de om – spunea Iuliu...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more

Metodologia reformei educatiei

METODOLOGIA REFORMEI EDUCAŢIEI Prof. Nae Mihaela Liceul Tehnologic “ Constantin Brâncuşi”, Piteşti “Cunoaşterea literaturii române reprezintă un proces didactic complex, eşalonat pe un întins parcurs temporal, bine organizat în virtutea unor...

Read more

Despre frazeologie si imbinarile de cuvi…

DESPRE FRAZEOLOGIE ŞI ÎMBINĂRILE DE CUVINTE Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Nu de puţine ori folosim în vorbire sau...

Read more

Audio and visual aids in teaching englis…

AUDIO AND VISUAL AIDS IN TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Coman Valentina Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi, Piteşti   Rezumat: Articolul îşi propune evidenţierea avantajelor folosirii mijloacelor audio şi video în învăţarea limbii...

Read more

Imbunatatirea calitatii actului de preda…

ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII ACTULUI DE PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE PRIN UTILIZAREA APLICAȚIILOR ONLINE ÎN ORELE DE GEOGRAFIE Prof. Rus Marinela Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Bistrița Utilizarea aplicațiilor online în orele de geografie prezintă...

Read more

Prezentare

Reglementari generale Asociaţia Profesorilor din România (APR) - înfiinţată în mai 2007 - este persoană juridică română, constituită ca organizaţie non-profit, democratică, independentă, apolitică, cu activitate civică şi sindicală, vizând să...

Read more