PROFIL DE PERSONALITATE AL ELEVULUI CREATIV
Profesor Maria Ritivoi
Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara
Lucrarea prezintă un profil de personalitate al elevului de liceu, care învaţă discipline economice.
Ansamblul tuturor trăsăturilor de personalitate corelat cu experienţa individuală de viaţă acumulată până la un moment dat, constituie profilul psihologic individual. În funcţie de aspectul la care se referã, pot fi distinse mai multe categorii de trãsãturi de personalitate:
• trãsãturi temperamentale, care sunt definitorii pentru aspectul dinamico-energetic al personalitãtii;
• trãsãturi aptitudinale, definitorii pentru aspectul-instrumental-operaţional;
• trãsãturi caracteriale, referitoare la aspectul relational-valoric.
Trăsăturile temperamentale sunt legate de caracteristicile procesuale nervoase fundamentale – stabilitate, echilibrare, forţă de desfăşurare- si din acest motiv, ele se explică predominant prin acţiunea unor legi ereditate. Educaţia îl poate ajuta pe individ să-şi controleze si sa-şi cenzureze izbucnirile temperamentale, ori să-şi dinamizeze modul de acţiune.
Trăsăturile aptitudinale depind atât de ereditate, cât şi de educaţie. Aspectul ideal al dezvoltării al acestei laturi a personalităţii este reprezentat de creativitate.
Trăsăturile caracteriale se concretizează în ansamblul atitudinilor stabile ale subiectului faţă de semeni dar şi faţă de propria persoană, muncă, viitor, societate, naţiune, ţară etc.). In centrul caracterului unui individ se află moralitatea prin care individul se defineşte ca fiinţă socială.Caracterul este considerat nucleul personalităţii individuale. El este în întregime rezultatul educaţiei.
Imaginea de sine, reprezentarea de sine şi conştiinţa de sine sunt rezultatul unui proces îndelungat al dezvoltării individului în planul psihologic. In urma acestui proces, educativ prin excelenţă, se constituie treptat eu-l corporal, eu-social, eu-ul spiritual.
Cunoaşterea elevilor este acela de a realiza o evaluare dimensională a personalităţii acestora cu scopul realizării unei predicţii asupra viitoarei integrări şi adaptări într-un mediu specific (şcoală, loc de muncă, societate).
Schiţez mai jos profilul unui elev de clasa a-XII-a calificarea tehnician în activităţii de comerţ, profil ce are la bază informaţii culese şi prelucrate cu ajutorul unor metode de cunoaştere a individualităţii (observaţia sistematică şi spontană, conversaţia, metoda biografică, analiza rezultatelor activităţilor sale) şi a unor metode de investigare a clasei de elevi (tehnica sociometrică):
Profilul psihopedagogic al elevului:
Nr. crt.
|
Variabile evaluate
|
F. slab
|
Slab
|
Mijlociu
|
Bun
|
F. bun
|
1.
|
Starea sănătăţii
|
|
|
|
|
X
|
2.
|
Nivelul mintal (raţiune)
|
|
|
|
X
|
|
3.
|
Capacitate de memorare
|
|
|
|
X
|
|
4.
|
Capacitate de concentrare
|
|
|
|
X
|
|
5.
|
Starea emoţională
|
|
|
X
|
|
|
6.
|
Capacitate volitivă
|
|
|
|
|
X
|
7.
|
Inteligenţa
|
|
|
|
X
|
|
8.
|
Echilibru biopsihic
|
|
|
|
|
X
|
9.
|
Atitudinea faţă de activitatea şcolară
|
|
|
|
X
|
|
10.
|
Atitudinea faţă de colegi
|
|
|
X
|
|
|
11.
|
Atitudinea faţă de sine
|
|
|
|
X
|
|
12.
|
Gradul de integrare în familie
|
|
|
|
|
X
|
13.
|
Gradul de integrare în şcoală
|
|
|
|
X
|
|
14.
|
Gradul de integrare în grup
|
|
|
|
X
|
|
Caracterizarea personalităţii elevului şi mediului său: este un elev inteligent, optimist, dinamic, plăcut profesorilor, prietenilor şi colegilor. Prezintă un nivel bun al pregătirii şcolare şi al inteligenţei. Este sârguincios, punctual, ambiţios şi are potenţial creativ. Elevul doreşte să urmeze facultatea de Ştiinţe Economice (Marketing), iar părinţii îi respectă decizia şi o susţin. Recomandări pedagogice: să-şi stăpânească emoţiile şi să fie mai tolerant cu unii colegi.
Se consideră, că profilul elevului care studiază disciplina marketing, trebuie să fie un profil creativ şi dinamic, care să poată avea capacitatea de a se mişca liber în sfera cunoştinţelor, manifestând iniţiativă şi spirit independent. Persoanele creative au un nivel superior de aspiraţii, au interese variate, manifestă o vie şi permanentă curiozitate, ieşind din şablon, punând în discuţie probleme interesante. Elevul cu potenţial creativ care are încredere în forţele proprii şi este capabil de o corectă autoevaluare, are capacităţi deosebite de comunicare, deschidere spre nou, dorinţă de explorare, intuiţie, abilităţi sintetice este potrivit domeniului publicitar.
Predarea şi învăţarea marketingului în învăţământul preuniversitar contribuie pe de o parte la cultivarea diverselor componente şi însuşiri ale personalităţii (capacităţi, aptitudini, atitudini, înclinaţii, aspiraţii. motivaţii, trăsături de viaţa şi caracter etc.), iar pe de altă parte contribuie la dirijarea elevilor înspre viitoarele opţiuni, conştientizându-i asupra responsabilităţilor ce le revin atunci când se integrează în structuri socio-profesionale.
Bibliografie:
1. Bocoş, M, - Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2002
2. Roco, M, - Creativitate şi inteligenţa emoţională, Editura Polirom, Iaşi, 2001
3. Biblioteca digitală, www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2- Pedagogie
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|