Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Profil de personalitate al elevului creativ
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:13

PROFIL DE PERSONALITATE AL ELEVULUI CREATIV

 

  Profesor Maria Ritivoi

Colegiul Economic “Emanuil Gojdu”  Hunedoara

 

Lucrarea prezintă  un profil de personalitate al elevului de liceu, care învaţă discipline economice.

 

Ansamblul tuturor trăsăturilor de personalitate corelat cu experienţa individuală de viaţă acumulată până la un moment dat, constituie profilul psihologic individual. În funcţie de aspectul la care se referã, pot fi distinse mai multe categorii de trãsãturi de personalitate:

• trãsãturi temperamentale, care sunt definitorii pentru aspectul dinamico-energetic al personalitãtii;

 • trãsãturi aptitudinale, definitorii pentru aspectul-instrumental-operaţional;

 • trãsãturi caracteriale, referitoare la aspectul relational-valoric.

Trăsăturile temperamentale sunt legate de caracteristicile procesuale nervoase fundamentale – stabilitate, echilibrare, forţă de desfăşurare- si din acest motiv, ele se explică  predominant prin acţiunea unor legi  ereditate. Educaţia îl poate ajuta pe individ să-şi controleze si sa-şi cenzureze izbucnirile temperamentale, ori să-şi dinamizeze modul de acţiune.

 Trăsăturile aptitudinale depind atât de ereditate, cât şi de educaţie. Aspectul ideal al dezvoltării al acestei laturi a personalităţii este reprezentat de creativitate.

Trăsăturile caracteriale se concretizează în ansamblul atitudinilor stabile ale subiectului faţă de semeni dar şi faţă de propria persoană, muncă, viitor, societate, naţiune, ţară etc.). In centrul caracterului unui individ se află moralitatea prin care individul se defineşte ca fiinţă socială.Caracterul este considerat nucleul personalităţii individuale. El este în întregime rezultatul educaţiei.

 Imaginea de sine, reprezentarea de sine şi conştiinţa de sine sunt rezultatul unui proces îndelungat al dezvoltării individului în planul psihologic. In urma acestui proces, educativ prin excelenţă, se constituie treptat eu-l corporal, eu-social, eu-ul spiritual.

Cunoaşterea elevilor este acela de a realiza o evaluare dimensională a personalităţii acestora cu scopul realizării unei predicţii asupra viitoarei integrări şi adaptări într-un mediu specific (şcoală, loc de muncă, societate).

Schiţez mai jos profilul unui elev de clasa a-XII-a calificarea tehnician în activităţii de comerţ, profil ce are la bază informaţii culese şi prelucrate cu ajutorul unor metode de cunoaştere a individualităţii (observaţia sistematică şi spontană, conversaţia, metoda biografică, analiza rezultatelor activităţilor sale) şi a unor metode de investigare a clasei de elevi (tehnica sociometrică):

 

Profilul psihopedagogic al elevului:

 

Nr. crt.

Variabile evaluate

F. slab

Slab

Mijlociu

Bun

F. bun

1.

Starea sănătăţii

 

 

 

 

X

2.

Nivelul mintal (raţiune)

 

 

 

X

 

3.

Capacitate de memorare

 

 

 

X

 

4.

Capacitate de concentrare

 

 

 

X

 

5.

Starea emoţională

 

 

X

 

 

6.

Capacitate volitivă

 

 

 

 

X

7.

Inteligenţa

 

 

 

X

 

8.

Echilibru biopsihic

 

 

 

 

 

X

 

9.

Atitudinea faţă de activitatea şcolară

 

 

 

X

 

10.

Atitudinea faţă de colegi

 

 

X

 

 

11.

Atitudinea faţă de sine

 

 

 

X

 

12.

Gradul de integrare în familie

 

 

 

 

X

13.

Gradul de integrare în şcoală

 

 

 

X

 

14.

Gradul de integrare în grup

 

 

 

X

 

 

Caracterizarea personalităţii elevului şi mediului său: este un elev inte­ligent, optimist, dinamic, plăcut profesorilor, prietenilor şi colegilor. Prezintă un nivel bun al pregătirii şcolare şi al inteligenţei. Este  sârguincios, punctual, ambiţios şi are potenţial creativ. Elevul doreşte să urmeze facultatea de Ştiinţe Economice (Marketing), iar părinţii îi respectă decizia şi o susţin. Recomandări pedagogice: să-şi stăpânească emoţiile şi să fie mai tolerant cu unii colegi.

Se consideră, că profilul elevului care studiază disciplina marketing, trebuie să fie un profil  creativ şi dinamic, care să poată avea capacitatea de a se mişca liber în sfera cunoştinţelor, manifestând iniţiativă şi spirit independent.  Persoanele creative au un nivel superior  de aspiraţii, au interese variate, manifestă o vie şi permanentă curiozitate, ieşind din şablon, punând în discuţie probleme interesante. Elevul cu potenţial creativ care  are  încredere în forţele proprii şi este capabil de o corectă autoevaluare, are capacităţi deosebite de comunicare, deschidere spre nou, dorinţă de explorare, intuiţie, abilităţi sintetice este potrivit  domeniului publicitar.

Predarea şi învăţarea marketingului în învăţământul preuniversitar contribuie pe de o parte la cultivarea diverselor componente şi însuşiri ale personalităţii (capacităţi, aptitudini, atitudini, înclinaţii, aspiraţii. motivaţii, trăsături de viaţa şi caracter etc.), iar pe de altă parte contribuie la dirijarea elevilor înspre viitoarele opţiuni, conştientizându-i asupra responsabilităţilor ce le revin atunci când se integrează în structuri socio-profesionale.

 

Bibliografie:

1. Bocoş, M, - Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2002

2.  Roco, M,   -  Creativitate şi inteligenţa emoţională, Editura Polirom, Iaşi, 2001

3.  Biblioteca digitală, www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2- Pedagogie  

                             

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Predarea fizicii cu instrumente didactic…

PREDAREA FIZICII CU INSTRUMENTE DIDACTICE IT Prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești Experienţa implemetării în ultimele decenii a diverselor forme...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA 1 Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar. Aspecte generale   Art. 10. -     Prezentul regulament asigura caracterul unitar al inspectiei scolare generale la...

Read more

Documente consilierul educativ coordonat…

Documentele consilierului educativ / coordonatorului de proiecte  si programe educative scolare si extrascolare   Afla care sunt documentele necesare pentru consilierul educativ / coordonatorul de proiecte si programe educative scolare si extrascolare.   Documente necesare pentru...

Read more

Les etapes de la comprehension orale

LES ETAPES DE LA COMPRÉHENSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA     La pré-écoute Lors d’une activité de compréhension orale, les élèves comprennent en général: les mots qu'ils connaissent déjà; les mots transparents ; les mots dont...

Read more

Approaches to teaching grammar

APPROACHES TO TEACHING GRAMMAR Profesor lb. engleză Simedre Daniela Ana Liceul Teoretic “Tudor Vianu”, Giurgiu The present paper offers a few perspectives on the methods we use in order to...

Read more

Droguri - clasificare

Clasificare droguri     În literatura de specialitate şi în practică există numeroase clasificări ale drogurilor, având la bază diferite criterii, cele mai cunoscute fiind: după efectul produs asupra sistemului nervos central...

Read more

The importance of early self awareness i…

THE IMPORTANCE OF EARLY SELF-AWARENESS IN PERSONAL AND PROFESSIONAL EVOLUTION Prof. Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reșița For adults is self-awareness often a detail in everyday...

Read more

Monumente din comuna Dumbraveni statuia …

MONUMENTE DIN COMUNA DUMBRĂVENI STATUIA GENERALULUI ALEXANDR SUVOROV   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Judeţul Vrancea are o mulţime de locuri istorice care nu sunt cunoscute tuturor turiştilor. Comuna Dumbrăveni este situată în...

Read more