Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


ritmicitatea citirii
Luni, 08 Octombrie 2012 19:12

                                                 RITMICITATEA CITIRII

                                                   (studiu de cercetare pedagogică)

 

 

Prof. înv. primar Dobrea Monica

Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău

 

 

        „Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor” Miron Costin

 

        Este cunoscut faptul că obiectivele cadru stabilite pentru disciplina Limba şi literatura română sunt enunţate astfel:

1.    Dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului oral;

2.    Dezvoltarea capacitatii de exprimare orală;

3.    Dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului scris (citirea/lectura);

4.    Dezvoltarea capacitatii de exprimare scrisă.

        Atingerea obiectivelor anterior amintite este un proces îndelungat şi anevoios, în condiţiile în care cititul nu mai este una dintre preocupările zilnice ale elevilor. Ele sunt strâns legate între ele, atingerea unui obiectiv fiind legată direct de îndeplinirea celorlalte. Aceste obiective nu pot fi atinse decât printr-o stabilire exactă a obiectivelor de referinţă corespunzătoare acestora, a obiectivelor operaţionale cognitive, afective şi psihomotrice, a metodelor şi procedeelor adecvate disciplinei şi particularităţilor elevilor, mijloacelor de învăţare şi a formelor de organizare a activităţii de predare – învăţare – evaluare.

        La începutul anului şcolar 2011-2012 Ministerul Educaţiei Cercetării Tineretului şi Sportului a propus pentru învăţământul preuniversitar o Foaie de parcurs care cuprinde trei acţiuni prioritare care să contribuie la sporirea accesului tuturor copiilor la o educaţie de calitate şi la creşterea ratei de succes şcolar. Aceste acţiuni sunt:

   1. Reducerea absenteismului,

   2. Evaluarea cu scop de orientare şi optimizare a învăţării,

   3. Îmbunătăţirea competenţelor de lectură.

       Pentru cea de-a treia acţiune prioritară propusă spre a fi parcursă „Îmbunătăţirea competenţelor de lectură” am intreprins mai multe activităţi. Una dintre acestea este iniţierea, la începutul acestui an şcolar, a unui proiect de cercetare desfăşurat pe durata întregului an şcolar, unde am aplicat un experiment prin care am urmărit mărirea ritmului citirii elevilor din clasa a II-a.

       Ipoteza şi obiectivele cercetării

       Presupun că preocuparea permanentă a învăţătorului asupra capacităţii elevului de a citi corect, fluent, conştient şi expresiv, pe durata întregului program de învăţare şi la toate disciplinele şcolare, ţinându-se cont de particularităţile de vârstă ale elevilor de clasa a II-a, va asigura un progres al rezultatelor acestora.

        Obiectivele cercetării  

       O1 – stabilirea numărului de cuvinte citite într-un minut de către elevii clasei a II-a prin aplicarea probei de evaluare iniţială, la începutul anului şcolar 2011-2012;

       O2 – introducerea măsurilor ameliorative ca factor de progres;

       O3 – depistarea unei evoluţii printr-o observaţie sistematică a elevilor;

       O4 - stabilirea numărului de cuvinte citite într-un minut de către elevii clasei a II-a prin aplicarea probei de evaluare sumativă, la sfârşitul anului şcolar 2011-2012.

 

         METODICA CERCETĂRII

         Eşantionul experimental îl reprezintă 25 de elevi din clasa a II-a, Şcoala cu clasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, judeţul Bacău.

         Etapele cercetării:

          Cercetarea a fost făcută pe parcursul anului şcolar 2011-2012 şi a cuprins trei etape:

          Etapa I – etapa evaluării iniţiale (septembrie 2011) având ca obiectiv stabilirea numărului de cuvinte citite într-un minut de către elevii clasei a II-a prin aplicarea probei de evaluare iniţială, la începutul anului şcolar 2011-2012;

          Etapa a II-a – etapa introducerii factorului de progres (măsuri ameliorative) în perioada octombrie 2011 – mai 2012), având ca obiective:

       - introducerea măsurilor ameliorative ca factor de progres;

       - depistarea unei evoluţii printr-o observaţie sistematică a elevilor;

          Etapa a III-a – etapa evaluării finale (iunie 2012) având ca obiective:

                   -  stabilirea numărului de cuvinte citite într-un minut de către elevii clasei a II-a prin aplicarea probei de evaluare sumativă, la sfârşitul anului şcolar 2011-2012;

                   -  formularea unor concluzii şi sugestii de optimizare a activităţii de evaluare specifice învăţământului primar.

                    Pentru realizarea acestor obiective a fost aplicată eşantionului experimental fişa cu Graficul cu evaluarea iniţială/sumativă – proba orală, anul şcolar 2011-2012 .

          Metode de cercetare:

   Experimentul – este apreciat ca cea mai importantă metodă de cercetare, deoarece furnizează date

precise şi obiective.

Experimentul psihopedagogic formativ presupune intervenţia în grupul şcolar în vederea determinării anumitor schimbări prin intermediul unor „factori de progres”.

Designul experimental:

    a) TEHNICA EŞANTIOANELOR: independentă

    b) EŞANTIOANELE DE STUDIU/SUBIECŢII:

        - Eşantionul experimental: elevii clasei a II-a de la Şcoala cu clasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin;

     c) TIPUL DE EXPERIMENT/CRITERII:

         - după numărul de subiecţi implicaţi: colectiv;

         - după durată: de scurtă durată (pe parcursul unui an şcolar);

         - după condiţiile experimentare/desfăşurare: psihopedagogic.

     d) VARIABILA INDEPENDENTĂ (introdusă la eşantionul experimental):

         Măsurile ameliorative:

- citirea textelor din manualul de limba şi literatura română cu intonaţia corespunzătoare semnelor de punctuaţie învăţate;

- alegerea ca disciplină opţională, împreună cu părinţii elevilor clasei a II-a a Literaturii pentru copii şi citirea conştientă, fluentă, cursivă şi conştientă a textelor prevăzute de auxiliar;

- organizarea şi desfăşurarea Proiectul educaţional „ SĂ ZBURĂM PE ARIPI DE POVESTE!” în parteneriat cu Biblioteca Municipală „Radu Rosetti” Oneşti;

           - organizarea şi coordonarea Concursul Interjudetean „PRIMĂVARA  SĂRBĂTOAREA VIEŢII” – martie 2012, cu secţiunea literară: „Mama, fiinţa cea mai dragă”;

           - o preocupare permanentă a învăţătorului asupra colaborării elevilor cu biblioteca şcolii;

           - desfăşurarea de lecţii de lectură în care elevii povestesc colegilor operele citite;

           - recomandarea elevilor de a citi unele articole din revistele sau suplimentele şcolare;

           - desfăşurarea activităţii de recuperare a elevilor care au înregistrat rămâneri în urmă la învăţătură la limba şi literatura română.

                 e) VARIABILE DEPENDENTE:

                    - metode de predare-învăţare: clasice, activ-participative;

                    - forme de realizare ale activităţii: frontală, pe grupe, în echipă, independentă;

                    - performanţele şcolare şi comportamentale ale elevilor

                 f) ETAPELE EXPERIMENTULUI PSIHOPEDAGOGIC:

                    1. Etapa preexperimentală/Etapa cu caracter constatativ/Pretestul:

                 Culegerea datelor de start prin:

- Colectarea şi valorificarea datelor furnizate de observaţia curentă a activităţii şi comportamentului elevilor, cum ar fi:

-   aptitudinile/interesele;

-   motivaţia elevilor pentru studiu;

-   stilurile de învăţare;

-   ritmul propriu de lucru al fiecărui elev.

                    2. Etapa experimentală/Experimentul formativ:

                  -  La eşantionul experimental se va introduce variabila independentă sau factorul de progres, respectiv vor fi aplicate măsurile ameliorative.

                     3. Etapa postexperimentală/Etapa de control/Posttestul

                  -   Relevarea modului de evoluţie a eşantionului de studiu în diferite faze ale experimentului.

 

       PREZENTAREA, ANALIZA ŞI INTERPRETAREA REZULTATELOR OBŢINUTE:

        Iată rezultatele înregistrate de elevii clasei a II-a la cele două probe de evaluare orală:

 

 

Proba de evaluare

Total   

elevi

                                               Numărul de cuvinte citite

     0

1 - 10

11 - 20

21 - 30

31 - 40

41 - 50

51 - 60

peste 80

Proba iniţială

  25

6

7

6

3

2

-

-

-

Proba sumativă

  25

-

5

7

4

4

3

1

1

Concluzii:

Se constată că o bună coordonare a activităţii cu cartea, desfăşurată pe baza unor obiective anterior stabilite, împletită cu dragostea pentru citit, pe care noi, dascălii, o putem transmite elevilor, poate schimba, oarecum, orizontul de priorităţi al elevilor.

 

Bibliografie:

        1.Alexandru Gheorghe, Lecturi literare pentru ciclul primar – îndrumător metodic pentru învăţători, părinţi şi elevi, Editura „ Gheorghe Alexandru”, Craiova, 1995

        2. Învăţământ primar, volumul I/1991, Culegere metodică destinată cadrelor didactice care predau la clasele I-IV, Bucureşti, 1991

Ultima actualizare în Luni, 08 Octombrie 2012 19:30
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatie fara frontiere relatia gradinit…

EDUCAȚIE FĂRĂ FRONTIERE RELAȚIA GRĂDINIȚĂ-ȘCOALĂ-FAMILIE-SOCIETATE Prof. înv. preșc. State-Titirișcă Alexandra, Grădinița P.P. Piticot, Slobozia, Ialomița Dezideratul învățământului preșcolar este de a oferi sprijin competent pentru dezvoltarea armonioasă în plan...

Read more

Educatia si softul educational

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL             Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău            Rezumat:          Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul...

Read more

Instruirea programata

INSTRUIREA PROGRAMATÃ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã...

Read more

Potentarea empatiei O abordare sinergolo…

POTENŢAREA EMPATIEI. O ABORDARE SINERGOLOGICĂ   Prof. Eugen Bartic-Bogdan Şcoala Onişcani, com. Filipeşti, jud. Bacău     Amiază de 23 mai, anul nu contează. La a cincea oră din program, după formalităţile preliminare care-şi fac reclamă...

Read more

Dreptul la nefericire

DREPTUL LA NEFERICIRE DUMITRU TALVESCU Liliana Terziu a editat 6 volume de poezie până acum și este la primul volum de eseuri. Acest volum de...

Read more

Metode interactive de predare invatare e…

METODE INTERACTIVE DE PREDARE - ÎNVĂŢARE - EVALUARE Prof. înv. primar DOBREA MONICA Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău Motto: „Să nu-i educăm pe copii...

Read more

Perturbari in comunicarea didactica

PERTURBĂRI ÎN COMUNICAREA DIDACTICĂ Prof.Pavel-Surlaru Adriana-Cristina Colegiul Economic Buzău Comunicarea didactică, ca şi comunicarea generală interumană, este supusă unor perturbări numeroase şi...

Read more

Studiu de specialitate educatia parintil…

Studiu de specialitate Educaţia părinţilor – o necesitate               Profesor Pătrașcu Elena Crenguța             Liceul Tehnologic I. C. Petrescu Stîlpeni – GPP Stîlpeni, jud. Argeș     Conceptul educației permanente este "în mod...

Read more