Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Gandirea critica forma a gandirii solicitata de societatea actuala
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:07

GÂNDIREA CRITICĂ – FORMĂ A GÂNDIRII

SOLICITATĂ DE SOCIETATEA ACTUALĂ

 

Învăţător Popica Cristina-Maria

Şcoala cu clasele I-VIII Mihail Sadoveanu Întorsura Buzăului

 

 

În eseul de mai jos, se urmăreşte sublinierea importanţei pe care o are formarea şi dezvoltarea gândirii critice, în zilele noastre, în societatea în care trăim, pentru că ne dorim elevi care să devină cetăţeni eficienţi, care să înveţe să colaboreze, să aibă curaj să îşi exprime propriile gânduri şi opinii.

Cuvinte-cheie: gândire critică

 

Într-o societate democrată, cum este cea în care trăim, ca educatori avem datoria să îi pregătim pe elevi pentru a deveni cetăţeni eficienţi şi aceasta presupune ca elevii să dobândească abilităţi cognitive ca: formarea şi exprimarea opiniilor proprii, personale , dezvoltarea unor capacităţi de argumentare logică a ideilor.

„Asemenea cetăţeni trebuie să fie cooperanţi, dar în acelaşi timp capabili de a conduce; trebuie să manifeste tolearnţă faţă de oameni provenind din cele mai diverse medii, dar, totodată să de adovadă de iniţiative individuale; trebuie să fie ghidaţi de principii, dar mereu capabili de a identifica soluţii care să se adapteze la realităţi aflate în plină schimbare” (Jeannie L., Steele, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, „Cum învaţă copiii?”, în Flueraş, V., 2007, pag. 22).

            Pentru a deveni cetăţeni adevăraţi, elevii trebuie învăţaţi „să fie ei înşişi, cum să gândească, cum să acţioneze pe baza principiilor democratice de egalitate, libertate şi spirit comunitar, să-şi evalueze contribuţia proprie la soluţionarea problemelor comunitare, să aibă deprinderi de gândire critică pentru a supune şi a se supune unei interogaţii permanente” (Flueraş, V, 2007, pag. 22). Şcoala trebuie să elimine practicile nedemocratice care să formeze cetăţeni rupţi de realitate, incapabili să ia decizii proprii, „trăiţi” de cele mai multe ori.

Observăm, în societatea în care trăim, că informaţia apare într-un ritm fără precedent. Elevii trebuie să asimileze din ce în ce mai multe cunoştinţe şi au la dispoziţie o mulţime de surse din care pot prelua informaţia: internet, reviste, ziare. Exisă însă riscul ca aceste informaţii să fie eronate şi atunci copilul trebuie să selecţioneze sursele credibile. De asemenea, nu toate informaţiile care apar sunt valoroase pentru un individ. În aceste condiţii este foarte important ca individul să îşi aleagă sursele credibile pentru preluarea informaţiei reale, exacte, să discearnă ceea ce este sau nu important pentru el şi să asimileze doar acele cunoştinţe care au valoare şi îi sunt utile. Pentru ca individul să fie capabil să reflecteze asupra informaţiilor, să le examineze, el trebuie să dispună de o gândire critică, creativă, constructivă.

Trăind într-o societate, trebuie să-i învăţăm pe copiii rolul cooperării, al colaborării. Dacă până nu demult se punea foarte mult accentul pe competiţia dintre elevi,  acum această competiţie trebuie să se facă cu sine însuşi. Când sunt în competiţie unul faţă de celălalt, lucrează unul împotriva celuilalt, elevii mai slabi la învăţătură se blochează şi nu mai pot face faţă activităţii, convinşi fiind de faptul că nu vor reuşi să rezolva sarcina în timp util, îşi vor pierde încrederea în propria lor persoană.

Copiii trebuie educaţi să fie alături unul de celălalt, să lucreze împreună, să socializeze, să comunice, elemente esenţiale în zilele noastre. În timpul orelor se pot introduce o multitudine de activităţi care să urmărească dezvoltarea gândirii critice şi să se desfăşoare în grupuri mici iar în cadrul fiecărui grup elevii vor lucra împreună pentru a atinge un ţel comun.

Şcoala trebuie să îi pregătească pe copii de timpuriu să ia cele mai bune decizii în întâminarea situaţiilor tot mai neobişnuite în faţa cărora ne pune viaţa socială actuală şi viitoare. Obiectivul fundamental al învăţământului, precizează Alvin Toffler, citat de Crenguţa Lăcrămioara Oprea (2006, pag. 161), „trebuie să fie acela de a spori capacitatea de adaptare a individului, pentru ca acesta să se poată adapta repede şi uşor la noutatea permanentă. Şi cu cât ritmul schimbărilor e mai rapid, cu atât se cere mai multă atenţie pentru a discerne tipul de evenimente ce vor surveni”.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

  1. Flueraş, Victor, Paideia şi gândire critică, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2007
  2. Flueraş, Victor, Teoria şi practica învăţării prin cooperare, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj- Napoca, 2007
  3. Chereja, Florica, Dezvoltarea gândirii critice în învăţământul primar, Editura Educatia 2000+ / Ed. Humanitas Educational, Bucureşti, 2004
  4. Oprea, Crenguţa Lăcrămioara , Strategii didactice interactive, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2006

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Familia primul educator Rolul familiei i…

FAMILIA - PRIMUL EDUCATOR ROLUL FAMILIEI ÎN ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE   Prof. înv. primar Bukszar Daniela Școala Gimnazială Lunca Bradului, Jud. Mureș   Rezumat: Familia este matrice de viaţă fundamentală pentru existenţa şi formarea personalităţii elevului, ca...

Read more

Modele de subiecte pentru bacalaureat 20…

Modele de subiecte pentru bacalaureat 2014   Ministerul Educatiei a publicat modelele de subiecte pentru examenele scrise si orale din cadrul bacalaureatului 2014, precum si baremele de rezolvare ale acestora.

Read more

Importanta cunoasterii modelelor explica…

IMPORTANŢA CUNOAŞTERII MODELELOR EXPLICATIV-INTERPRETATIVE ALE CULTURII PENTRU PREVENIREA ŞOCULUI CULTURAL Prof. înv. primar Anca Pasca Şcoala Gimnazială Ghimbav În general dezvoltarea...

Read more

Cum ne raportam la tentatiile culinare

CUM NE RAPORTĂM LA TENTAȚIILE CULINARE Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca Prof. educator Ioviță Daniela Școala Gimnazială Specială Centru...

Read more

Creativitatea la elevi

CREATIVITATEA LA ELEVI   Prof. Surlaru Daniela Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău   Creativitate, şcoală, cunoaştere, stimulare, capacitate creativă, învăţământ primar, învăţare creativă, cadru didactic, aptitudine, metode, educaţie, experiment formativ, activităţi extracurriculare, activităţi şcolare,...

Read more

Parteneriatul educational

PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL                                                                  Profesor, Ivan Daniela                                                                  Liceul Tehnologic                                                                 Virgil Madgearu, Constanța     Articolul de față își propune o anliză a unor aspecte ale managementului proiectelor în învățământ, factorii care asigură succesul unui parteneriat...

Read more

Metoda proiectului in invatamantul presc…

METODA PROIECTULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR Înv. Gajdo Eszter Şcoala Gimnazială „Orbán Balázs” Acest articol îşi propune să prezinte rolul, importanţa şi etapele proiectului în procesul instructiv-educativ desfăşurat la nivelul învăţământului...

Read more

Manuale scolare valabile an scolar 2012 …

Manuale scolare valabile pentru anul scolar 2012-2013   Vezi catalogul manualelor scolare valabile in invatamantul preuniversitar,  

Read more