|
|
|
|
|
Proiecte si activitati educationale |
|
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:03 |
|
PROIECTE ŞI ACTIVITĂŢI EDUCAŢIONALE
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău
Sistemul educaţional din România este în plin proces de reformă. În ultimii ani, se pune tot mai mult accentul pe activităţile educaţionale extraşcolare şi extracurriculare. Implicarea în astfel de activităţi contribuie la creşterea calităţii actului educaţional şi a caracterului inovativ, iar paleta de acţiune este vastă. Educaţia de bună calitate presupune aplicarea modelului diversităţii prin abordarea diferenţiată, iniţierea de proiecte în care să fie implicaţi elevi, cadre didactice de diferite specialităţi, parteneri educaţionali, pornind de la părinţi, societatea civilă, media şi comunitate.
Orice tip de activitate extraşcolară se cere a fi anticipată, iar demersul său trebuie să facă obiectul unui proiect. În acest proiect se prezintă succesiunea evenimentelor, raportate la unitatea de timp propusă şi la obiectivele acţiunii (N. Ilinca, 2007). Se facilitează contactul elevilor cu profesorii, urmărindu-se eficientizarea, comunicarea, colaborarea, schimbul de idei.
Activităţile extracurriculare oferă posibilităţi mai largi de cunoaştere nemijlocită a realităţii, stimulează spiritul de iniţiativă, îmbogăţesc experienţa, iar implicarea frecventă în organizarea şi desfăşurarea lor determină supunerea de bună voie regulilor, asumarea responsabilităţii, autodisciplina.
Abordarea educaţională complementară formal – non-formal asigură plus valoarea sistemului educaţional. Activităţile trebuie să corespundă particularităţilor de vârstă şi individuale ale copiilor, să ţină seama de nivelul de cunoştinţe al elevilor, de posibilităţile lor fizice şi psihice pentru a asigura stimularea intereselor, a înclinaţiilor şi aptitudinilor individuale ale copiilor de o anumită vârstă. Factorii care condiţionează reuşita organizării şi derulării activităţilor educative extraşcolare şi extracurriculare desfăşurate fac referire la precizarea cu claritate a obiectivului general urmărit şi a obiectivelor specifice, la stabilirea celui mai bun loc de desfăşurare, proiectarea structurii activităţii în raport cu obiectivele acesteia, asigurarea legăturii cu procesul didactic realizat în clasă, cu obiectivele instructiv-educative ale acestuia.
În cadrul proiectului educaţional „Rădăcini şi muguri”, coordonat de profesor Lazar Mihaiela, s-au desfăşurat o serie de activităţi care au avut scop cunoaşterea unor datini şi obiceiuri specifice poporului nostru, formarea virtuţilor creştine şi cultivarea comportamentului moral-spiritual al copilului.
Impact:
- stimularea ataşamentului afectiv faţă de tradiţiile populare româneşti;
- creşterea sentimentului de mândrie naţională;
- educarea copiilor în spiritul valorilor morale şi sociale;
- legarea unor prietenii între copiii implicaţi în proiect care să dureze şi după finalizarea lui.
Activităţi:
„În lumea portului popular”
„De la lume adunate şi-napoi la lume date”
„Colinde, colinde”
„Icoana - fereastră spre cer”
„Să învârtim hora împreună”

În cadrul proiectului educaţional „Uniţi în diversitate!” s-au desfăşurat activităţi care au avut drept scop promovarea dialogului intercultural şi creşterea gradului de conştientizare asupra diversităţii culturale bazată pe valori culturale comune şi asupra importanţei dialogului intercultural în rândul copiilor, tinerilor şi adulţilor.
Activităţile au fost realizate de profesorii Lazar Mihaiela, Ardelean Simona, Ardelean Cătălin, Ardelean Elena, Onaci Mariana.
Activităţi:
- realizarea unui panou cu statele Uniunii Europene;
- alegerea unor ţări europene, căutarea unor informaţii despre ţările respective, în special ţările incluse în proiectul Comenius: Polonia, Turcia, Portugalia, România;
- fixarea pe o hartă virtuală a ţării pe care o studiază;
- dezbateri în baza informaţiilor culese despre ţările europene, prezentarea tradiţiilor şi realizarea unor materiale Power Point sugestive;
- organizarea şi prezentarea unor programe cultural-artistice şi dezbateri privind exprimarea în diversitate prin muzica cultă şi poezie;
- sesiuni de informare pe această temă;
- realizarea unor pliante/afişe/lucrări artistice, plastice individuale şi colective despre unitatea europeană şi diversitate culturală;
- organizarea de activităţi artistice pe această temă – cântece şi poezii - în română şi engleză.
- realizarea unui panou cu statele Uniunii Europene;
- alegerea unor ţări europene, căutarea unor informaţii despre ţările respective, în special ţările incluse în proiectul Comenius: Polonia, Turcia, Portugalia, România;
- fixarea pe o hartă virtuală a ţării pe care o studiază;
- dezbateri în baza informaţiilor culese despre ţările europene, prezentarea tradiţiilor şi realizarea unor materiale Power Point sugestive;
- organizarea şi prezentarea unor programe cultural-artistice şi dezbateri privind exprimarea în diversitate prin muzica cultă şi poezie;
- sesiuni de informare pe această temă;
- realizarea unor pliante/afişe/lucrări artistice, plastice individuale şi colective despre unitatea europeană şi diversitate culturală;
- organizarea de activităţi artistice pe această temă - cântece şi poezii - în română şi engleză.

În cadrul proiectului educaţional umanitar “Dăruind, vei dobândi”, coordonat de profesoarele Cosma Camelia, Ilea Ioana şi Lazar Mihaiela s-au derulat diverse activităţi ce au avut ca scop trezirea unor sentimente de toleranţă şi apreciere faţă de unele persoane cu dizabilităţi auditive şi verbale, dezvoltarea abilităţilor practice ale elevilor, încurajarea acţiunilor de toleranţă ale elevilor, formarea personalităţii elevilor, deprinderilor de comportare şi pictură. Finalitatea constă în oferirea icoanelor de sărbători persoanelor mai sus amintite şi unor bolnavi de la spital.

În cadrul proiectului multilateral Comenius “You can’t teach an old dog new tricks, or can you …?” sunt implicaţi profesori ai liceului (Man Felicia – director, Ardelean Simona – coordonator, Cosma Camelia, Lazar Mihaiela, Onaci Mariana – membri ai echipei de proiect, restul colegilor implicaţi - colaboratori) şi elevi. Proiectul se întinde până în anul 2013, pe parcursul său fiind programate nenumărate vizite şi activităţi de lucru. Proiectul se desfăşoară în parteneriat cu Polonia, ţara coordonatoare, reprezentată de prof. Agnieszka Czemny, cu Turcia (prof. Hatice Arslan) şi cu Portugalia (prof. Nuno Albano). Acest proiect reprezintă pentru toţi cei implicaţi o oportunitate grozavă, cadrul inedit şi direct de a lua contact cu alte sisteme educaţionale, de a face comparaţii, de a folosi cunoştinţele de limba engleză, dar şi de a se împrieteni. Astfel de proiecte permit deschiderea către o lume nouă a comunicării rapide şi a permanentei adaptări la o lume într-o continuă schimbare. Trebuie să ţinem pasul, să ne mobilizăm, să cooperăm, să învăţăm permanent. Conform proiectului, “an old dog” sunt persoanele trecute de prima tinereţe, dar care vor să înveţe să folosească calculatorul, cardul de credit, vor să înveţe cunoştinţe minimale de limba engleză, vor să înveţe să cânte la un instrument muzical, toate acestea sub supravegherea elevilor noştri, deveniţi “profesori” pentru o vreme.

Apreciind just contribuţia acestor activităţi şi îmbinând într-un sistem unic formele, metodele şi evidenţa activităţilor în afară de clasă şi de şcoală, activităţile se transformă într-un puternic instrument al educaţiei elevilor, fiind o formă de sprijinire şi de întregire a pregătirii şcolare. Efectul educativ al acestor activităţi este cu atât mai mare, cu cât ele reuşesc să-i pună pe elevi în situaţia de a munci mai bine, în toate formele de activitate şi în orice etapă de desfăşurare a lor.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Ultima actualizare în Luni, 09 Aprilie 2012 00:00 |
|
Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială
pentru acordarea gradului didactic II
Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această... Read more
FORMAREA CONTINUÃ e-LEARNING
Simona Maria Doncilã, profesor
Grup Şcolar „Demostene Botez” Trusesti - Botosani
Lumea de astãzi se bazeazã pe inovare rapidã. Pe mãsurã ce trece la o economie bazatã pe cunoastere,... Read more
EDUCAȚIE FĂRĂ FRONTIERE
RELAȚIA GRĂDINIȚĂ-ȘCOALĂ-FAMILIE-SOCIETATE
Prof. înv. preșc. State-Titirișcă Alexandra,
Grădinița P.P. Piticot, Slobozia, Ialomița
Dezideratul învățământului preșcolar este de a oferi sprijin competent pentru dezvoltarea armonioasă în plan... Read more
Interpretarea rezultatelor la Chestionar pentru cadrele didactice
de la Mark Twain International School
Education Technology for World Class Learning
La prima întrebare, referitoare la scopul utilizării calculatorului în timpul programului, cadrele didactice... Read more
Evaluarea Nationala 2013
Limba si literatura romana subiect si barem
Vezi subiectul si baremul de evaluare si de notare / corectare de la prima proba de Evaluarea Nationala pentru clasa a VIII-a pentru anul... Read more
ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE
ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE
prof. Cristea Adrian
Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț
Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de... Read more
Înfiinţare Consiliul Naţional pentru
Prevenirea şi Combaterea Violenţei în mediul şcolar
Ministrul Liviu Marian Pop a emis ordinul de înfiinţare a Consiliului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Violenţei în mediul şcolar
Ministrul interimar... Read more
STUDIU ASUPRA EFECTELOR
CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI
Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română
Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov
Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal... Read more
Bacalaureat 2016
Vezi Ordinul MECS nr. 5080/31.08.2015 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national 2016.
TIPURI DE INTELIGENŢE
Prof. Popp Loredana
Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara
Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple…
LA FRANCOPHONIE AUJOURD’HUI
Elisabeta Gheorghe,
Liceul cu Program Sportiv Brăila
Enseigner la civilisation ce sera étudier les réalités du monde actuel. Apprendre une langue étrangère «c’est apprendre une culture nouvelle, des…
SCHIMBAREA ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Prof. Sandu Diana – Ileana
Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I”, Timişoara
Motto:
Într-o lume imperfectă pe care o putem influenţa în bine sau rău,
conştientizarea faptului că orice încercare contează…
Planificare model pentru geografie invatamant special
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model…
METODA INDUCŢIEI COMPLETE
Profesor Ene Steluţa
Şcoala Miron Costin, Galaţi
În geometrie, ca şi în domeniul multor altor ştiinţe, primele adevăruri matematice au fost obţinute pe calea observaţiei şi experienţei, deci pe calea…
Calendar desfasurare concurs corpul national de experti
in management educational seria 5
Vezi calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional, seria…
STUDIU PRIVIND IMPLICAREA PĂRINȚILOR
ÎN ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE
Prof. înv. primar, Vâneață Gabriela
Şcoala Gimnazială Sf. Nicolae Tg-Jiu, Gorj
Părinții asteaptă prea… NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
ÎN SPIRIT EUROPEAN
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă…
|
|