Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Program Scoala Altfel activitati pentru clasele primare
Vineri, 10 Februarie 2012 00:00

ACTIVITATEA NR. 2

 

 

CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!

 

Program Şcoala Altfel -  Activităţi 

 

1.       Grupa de vârstă: copiii din clasele primare

2.       Ariile de dezvoltare: afectivă, socială, fizică, intelectuală, spirituală şi a caracterului

3.       Denumirea activităţii: CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!

4.       Loc de desfăşurare: în interior, în sala de clasă

5.       Perioada: o zi din perioada 2-6 aprilie 2012

6.       Durata: 4 ore (240 minute)

7.       Nr. participanţi: o clasă de elevi

8.      Obiectivele activităţii:

 

 

Activitățile propuse contribuie la dezvoltarea personală a participanţilor în vederea îmbunătățirii atingerii următoarelor obiective:țile propuse contribuie la dezvoltarea personală a participanţilor în vederea îmbunătățirii atingerii următoarelor obiective:

 

Ø       Copilul îşi dezvoltă abilităţile de comunicare şi reuşeşte să se facă înţeles.

Ø       Copilul îşi dezvoltă abilităţile de interacţiune socială şi adoptă o atitudine pozitivă în dezvoltarea relaţiilor cu cei din jur.

Ø       Copilul adoptă o atitudine pozitivă în ceea ce priveşte viaţa şi oamenii.

Ø       Copilul îşi dezvoltă capacitatea de a se exprima prin diferite forme de comunicare. 

Ø       Copilul relaţionează cu cei din jur în mod nediscriminatoriu, fără a fi influenţat de stereotipuri sau prejudecăţi de ordin social,  religios, etnic sau sexual şi  urmăreşte înlăturarea lor şi a efectelor acestora.

Ø       Copilul îşi conştientizează şi acceptă propriile trăiri şi sentimente, înţelege cauzele şi efectele pe care acestea le pot avea asupra sa şi a celorlalţi.

Ø       Copilul caută să atingă şi să-şi menţină echilibrul interior, să se dezvolte pentru a deveni matur din punct de vedere emoţional.

Ø       Copilul îşi consolidează încrederea în sine, fiind conştient de capacităţile personale şi de potenţialul de care dispune, pentru a-şi găsi propriul rol.

Ø       Copilul este capabil să-şi exprime propriile trăiri şi sentimente într-un mod autentic.

Ø       Copilul este capabil să-şi identifice şi să-şi controleze propriile reacţii în diferite circumstanţe şi în relaţiile cu persoanele din jur.

Ø       Copilul acţionează în mod responsabil pentru dezvoltarea grupului promovând şi facilitând un climat de colaborare în interiorul acestuia.

Ø       În interiorul grupului din care face parte, copilul participă la definirea, respectarea şi evaluarea unor reguli unanim acceptate.

Ø       Copilul este conştient de rolul şi importanţa relaţiilor de interdependenţă dintre membrii unui grup şi caută să descopere şi să pună în valoare potenţialul fiecăruia.

Ø       Copilul este adeptul adevărului, al corectitudinii, al integrităţii, al modestiei şi acţionează cu demnitate.

Ø       Copilul abordează viaţa într-o manieră optimistă şi cu simţul umorului.

Ø       Copilul urmăreşte să optimizeze în mod creativ activităţile pe care le întreprinde. 

9.      Descrierea activităţii:

Pentru această zi ne-am gândit, dacă vremea nu ţine cu noi (plouă, e frig, etc) să desfăşurăm activitatea în interior (fie în sala de clasă, fie undeva unde să fim protejaţi de ploaie, frig). Totodată, pentru această activitate, vă recomandăm să îi anunţaţi pe copiii să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere). O ocazie bună este chiar să îi chemaţi şi pe părinţii copiilor şi să vă ajute în derularea activităţii.

 

Imediat ce au ajuns toţi copiii, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi  în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele I-IV şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire). 

Programul pentru această întâlnire va fi:

Vom începe programul prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Pentru a ne asigura că atmosfera va fi una nonformală vom începe prin reanjarea sălii de clasă. Astfel spațiul din centru trebuie sa fie căt mai bine degajat, și scaunele aranjate în forma de cerc pentru a putea permite o comunicare cât mai facilă între participanți.

 

Asftel, am propus 2 jocuri de start:

- un joc de nume ”Cine sunt vecinii tăi?” (joc de 10 minute): Se face un cerc, apoi se prezintă fiecare personă în parte (numele). O persoană intră în cerc şi se va intreba pe sărite câte o persoană: “Cine sunt vecinii tăi?”, iar persoana intrebată va răspunde: “Vecinii mei sunt….. (şi le va spune numele)”. După ce răspunde, cel din cerc va întreba: “Şi cine ai vrea să fie vecinii tăi?”, iar cel intrebat va spune două nume (altele decât a celor care îi sunt deja vecini). Cei patru ale căror nume au fost pronunţate trebuie să îşi găsească un loc în partea opusă. Precum şi cel din cerc trebuie să ocupe locul unuia dintre vecinii celui întrebat.

Dintre aceştia unul va rămâne fără loc – urmând să fie cel care va sta în cerc.

Jocul se termină după ce toţi participanţii au fost fie vecini, fie în cerc ori cei care au fost întrebaţi.

- un joc energizant: MUSCA (joc de 10 minute): Se face un cerc, iar un copil va merge în mijlocul cercului. Odată aşezaţi, copiii vor trebui să fie atenţi permanent la persoana din stânga lor pentru că vor purta, pe parcursul jocului, numele acesteia. Adultul începe jocul spunând că în zonă zboară o muscă şi că aceasta s-a aşezat pe capul lui ... (şi va spune numele unei persoane din cerc) Persoana care s-a auzit strigată va trebui să spună că musca a zburat pe capul lui ... (o altă persoană din cerc) înainte ca cel care se află în mijloc să ajungă la ea şi să o atingă. Dacă a fost atinsă, va face schimb de locuri cu cel din mijloc. Atenţie însă la faptul că numele pe care le au cei din cerc nu sunt numele lor, ci cele ale vecinilor din stânga. Jocul se poate termina oricând, în funcţie de cât de implicaţi sunt şi cât de bine îşi cunosc numele unii altora. Este recomandat ca la început să se facă câteva ture de probă pentru a fi siguri ca jocul a fost înţeles.

 

Copiii sunt plini de energie şi atunci, profităm de acest lucru, venind cu o nouă provocare pentru ei: să lucreze în echipe mici şi să înveţe să minimalizeze riscurile în jocurile sale şi mai mult de atât, să găsească soluţii de a finaliza jocul în care este implicat.

Jocul se numeşte GROAPA CU CROCODILI şi durează 20 minute (vom avea nevoie de o sfoară).

Descriere:

Se întinde o sfoară pe sol. Participanţii la joc trebuie să se aşeze în şir indian pe această sfoară. După ce s-au aliniat toţi, li se cere să se aşeze în ordine alfabetică, fără a călca cu picioarele în afara sforii. Cel care dirijează jocul este “crocodilul” şi trebuie să-i mănânce pe cei care ies în afara sforii. Cine este mâncat de “crocodili” merge la un capăt al sforii.

Jocul se termină când vor trece toţi şi ultimul va ajunge primul.

 

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a creativi, spontani, în a găsi metode ingenioase de refolosite a hârtiei reciclare prin realizarea unei FELICITĂRI DE SFINTELE PAŞTI din hârtie reciclată. Activitatea va dura mai bine de 1 oră (vom avea nevoie de mixere, site, panze, burete, mirodenii, condimente, hârtie de reciclat – ziare, ligheane, apă).

Descriere: Hârtia folosită se rupe bucăţi mici care se pun într-un lighean şi se adaugă câteva căni de apă. Conţinutul astfel obţinut se bate cu mixerul până când devine ca o pastă. Se pot adăuga condimente sau mirodenii (scorţişoară, vanilie – astfel obţinându-se o hârtie parfumată). Sita se bagă în acest amestec şi se scoate în poziţie orizontală. Sita se întoarce cu susul în jos, astfel stratul de celuloză obţinut ajungând pe o pânză care va absoarbe apa în exces.

De asemenea, utilizând un burete, apa mai poate fi absorbită şi pe cealaltă parte a sitei. Sita se ridică, rămânând numai celuloza pe bucata de pânză.

Hârtia astfel obţinută poate fi ornată cu diferite condimente şi mirodenii, iar apoi lăsată la uscat în sala de clasă, pe pânză pe care a fost pusă iniţial.

http://www.youtube.com/watch?v=sJZCmLeQDDU&feature=list_related&playnext=1&list=SPFC639CBD500FFAB9 

Nu uitaţi că, imediat ce vor finaliza felicitările acestea trebui puse la uscat şi abia după câteva zile (când vă asiguraţi că sunt uscate) copiii le pot lua acasă.

După finalizarea acestei activităţi, fiind una care i-a solicitat psihic în a se descoperi, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta.

 

Şi după această lungă pauză (la care vă recomandă, dacă vedeţi că au terminat mai repede şi vor să reînceapă activitatea, atunci să vă pliaţi pe această nevoie şi să începeţi mai repede), ne-am gândit să facem un joc mai interactiv, cât să reînceapă activităţile cu zâmbetul pe buze.

Jocul se numeşte ZIDUL URLĂTOR şi nu va dura mai mult de 10 minute. Vă recomandăm să ieşiţi în curtea şcolii pentru acest joc.

Descriere:

Grupul se împarte în trei şiruri paralele, aşezate la o distanta de un metru între ele. Primul şir trebuie să transmită un anumit mesaj celor din al treilea şir. Şirul din mijloc trebuie să facă tot posibilul ca mesajul să nu fie recepţionat corect, emiţând zgomote şi realizând mişcări. După cca. două minute jocul se întrerupe şi se constată dacă mesajul a fost corect recepţionat. Şirurile se schimbă astfel încât fiecare dintre acestea să fie pe rând emiţătorul, receptorul şi elementul perturbator al mesajului.

 

După un joc unde şi-au solicitat din plin corzile vocale, haideţi să le pregătim un moc concurs. Durează aproximativ 20 minute şi se numeşte DESENUL ÎNTRERUPT (vom avea nevoie de coli de flipchart şi de cariori de diferite culori):  Participaţii se împart în mai multe echipe şi se aşează în şir indian. La o distanţă de 10-15 m se prind foile pe un perete. Fiecare echipă trebuie să deseneze pe foaie un desen care să reprezinte ceva. În ritm de ştafetă se transmite markerul de la un participant la altul. Fiecare membru al echipei  desenează doar un singur semn pe foaie. Echipa nu are voie să discute pe timpul desfăşurării jocului despre conţinutul desenului. Câştigă echipa care reuşeşte să deseneze cel mai sugestiv desen în cel mai scurt timp.

La final, vă recomandăm să le acordaţi o pauză de 5 minute şi să aveţi un moment în care să îi felicitaţi pe toţi pentru rezultatele obţinute şi chiar să aflaţi ce au vrut să realizeze prin acel desen.

 

Nu înainte de a termina activitatea pentru ziua aceasta, haideţi să le propunem un joc în care vom realiza un OM GIGANT chiar din corpurilor lor cât să conştietizeze nevoia şi utilitatea fiecărei componente a corpului uman. Jocul durează cam 20 de minute (vom avea nevoie de diverse: o minge de fotbal, o batistă, un material care să ţină loc de pantaloni/ de cămaşă, etc)

Descriere: Participanţii trebuie să formeze din corpurile lor un om gigant. Acest om are o serie de probleme pe care trebuie să le rezolve.

·         iţi curge nasul – suflă-l!

·         ţi-au căzut pantalonii – apleacă-te şi  ridică-i!

·         o minge de fotbal se află la picioarele tale – loveşte-o!

·         şiretul îţi este dezlegat – leagă-l!

·         îţi este sete – bea apă!

Participanţii trebuie să acţioneze în funcţie de ce anume face o anumită “parte” a corpului.

Menţiuni: Poziţia participanţilor în timpul jocului poate fi diferită: întinşi pe spate, în picioare, ghemuit etc.

 

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.

 

Sursa: Organizaţia Naţională, Cercetaşii României, fondată 1913, Membră Fondatoare a Organizaţiei Mondiale a Mişcării Scout


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 12 Februarie 2012 12:16
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Jocul de rol

                                      JOCUL DE ROL   Prof. înv. preşcolar Chirilă Andreea Grădiniţa cu PP nr. 24, Botoşani     Jocul reprezintă un ansamblu de acţiuni şi operaţii care, paralel cu destinderea, buna dispoziţie şi bucuria, urmăreşte obiectivele...

Read more

Viva la musica - 2009

CONCURSUL INTERNAŢIONAL DE INTERPRETARE INSTRUMENTALÃ ŞI VOCALÃ „VIVA LA MUSICA” Editia a XI-a

Read more

European Education Fain editia a treia

European Education Fair la cea de-a treia editie     IEC - International Education Center Romania invită elevii si studentii romani interesati de studiile in strainatate la cea de-a treia editie a...

Read more

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvolta…

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvoltare

TURISMUL ROMÂNIEI PE REGIUNI DE DEZVOLTARE   Prof. Bozgan Adriana Col. Tehnic “Regele Ferdinand I”, Timişoara   Necesitatea elaborării strategiei de ecoturism Ariile naturale deţin atuuri importante pentru dezvoltarea activităţilor recreative, activităţi ce pot aduce venituri...

Read more

Calendarul si structura anului scolar 20…

Calendarul si structura anului scolar 2015-2016 Calendarul anului scolar 2015-2016 a fost modificat cu patru zile inainte ca elevii sa se intoarca pe bancile scolii. Elevii se...

Read more

Asupra unor inconsecvente in notatiile d…

ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE   prof. Cristea Adrian Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț   Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de...

Read more

Etica in dezbaterea didactica de la bana…

ETICA ÎN DEZBATEREA DIDACTICĂ DE LA BANALITATE LA ARTĂ   Profesor Hrihorciuc Otilia Liceul Tehnologic ”Ion Nistor”- Vicovu de Sus, județul Suceava   Atât dezbaterea cât și problemele de etică sunt subiecte din ce în ce...

Read more

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more