Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Comunicare si comunicate didactice
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Iunie 2015 09:24

COMUNICARE șI COMUNICATE DIDACTICE

Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel

CRDEII Cluj- Napoca

Rezumat: Didactica modernă sintetizează informații, concepte, strategii și metodici în vederea predării- comunicării de conținuturi curriculare în mediul instructiv-educativ, formativ. Acest deziderat nu se poate realiza fără comunicare eficientă între actorii scenei pedagogice: profesor - elev, furnizor de educație - beneficiar al educației. Cu un specific particular, comunicarea didactică îndrumă practica pedagogică spre operaționalitate, transmitere de conținuturi științifice, ajustând atitudini, formând personalități într-un cadru complex inclusiv psihologic.

Cuvinte cheie: didactica modernă, conținuturile comunicării, învățare școlară și comunicare.

Arta de a comunica convingător dezvoltată cu 2500 de ani în urmă prin secolul V î. Hr în Grecia antică, artă denumită și retorică(shetorike la greci și ars dicendi sau ars shetor la romani), a devenit trecând din epocă în epocă o valoare de studiu, o artă a comunicării, o tehnică de comunicare ce, de la Corax din Siracuza și până în zilele noastre, a interferat cu multe domenii inclusiv cu cel educațional. Știință a comunicării umane, este indisolubil legată de educație, de didacktikos, didaktike- instruire, predare, arta învățării.

Trecând de la retorica anticilor și propunerile acestora privind planurile de organizare a părților discursive, didactica modernă sintetizează informații, concepte, strategii și metodici în vederea predării- comunicării de conținuturi curriculare în mediul instructiv- educativ, formativ. Astfel în viziunea mai multor specialiști în domeniu, problematica educației, pedagogia, îndrumă teoretic activitatea practică- educativă asigurând operativitate pentru practica eficientă(Jurcău, 2001), predarea act de comunicare pedagogică, didactica condensând ,,în conceptele și demersurile sale practice data și concluzii oferite de diverse domenii: teoriile instruirii, tehnologia informației, teoria comunicării, designul pedagogic, etc,, (cit. în Chiș, p.128, 2005); deprinderile de comunicare și relaționare reprezentând un factor protector în fața comportamentelor de risc (Băban, 2001) și exemplele pot continua.

Comunicarea a fost definită în studii recente la modul cel mai complex, de la sistemic la particular funcție de context, domeniu specializat însă, definirea cuprinde forma particulară a relației de schimb între două sau mai multe persoane. Invitând la o lecturare a multitudinii de studii privind acest subiect, în rândurile ce urmează ne vom opri la un context particularizat și anume al comunicării în spațiul didactic și a caracteristicilor sale care o deosebesc de alte forme ale comunicării interumane. Comunicarea didactică se realizează în cadrul sistemului de învățământ ca principal subsistem al sistemului de educație dar, într- un sens mai restrâns se regăsește și în cadru altor activități specifice de formare- instruire depășind cadrul institițiilor specializate în procesul de educație formală, nonformală, prin training- uri sau interpelări web, ori alte ocazii ale exersării discursului didactic. Dezvoltarea procesului de învățământ indică prezența unor factori umani activi: elevi, cadre didactice, alte persoane abilitate, deci un proces permanent activ și activizant în context instructiv- educativ. Interlocutorii actului didactic profesoral și elevul comunică verbal, nonverbal, paraverbal, în scris dar mai ales combinat, utilizând un limbaj specific, atent selecționat, structurat logic, coerent, în scopul explicării, demonstrării unor demersuri, conținuturi curriculare, procese și etape de dezvoltare în cadrul dobândirii unor abilități. Totodată în comunicarea didactică utilizează și acțiunea psihologică ce este atașată fiecărui demers în transmiterea informației didactice- științifice, în dublu sens de la profesor la elev și de la elev la profesor, în cadru evaluării- verificării achizițiilor funcție de domeniul respectiv. În acest context, învățarea școlară deține un rol important deoarece depinde mult de comunicarea didactică și de modul în care sunt transmise conținuturile acestei comunicări, de altfel, obstrucționarea comunicării didactice se reflectă în neânțelegerea unor conținuturi curriculare, panică/ anxietate, retragere școlară din partea elevului, uneori abandon școlar asociat problemelor de natură psihosocială complexă.

În secțiunea a doua, vom parcurge la explicarea traseul deficitelor de comunicare didactică, a acelor blocaje specifice care conduc la modificări atitudinale din partea tuturor actorilor scenei pedagogice și care sunt frecvent întâlnite în activitatea practică.

Bibliografie:

  1. Adriana, Băban. Consiliere educațională. Ghid pentru orele de dirigenție și consiliere, Imprimeria Ardealul, Cluj- Napoca, 2001.

  2. Nicolae, Jurcău(coord). Pedagogie, Editura U.T. Pres, Cluj- Napoca, 2001.

  3. Ștefan, Prutianu. Manual de comunicare și negociere în afaceri, Editura Polirom, Iași, 2000.

Vasile, Chiș. Pedagogia contemporană. Pedagogia pentru competențe, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj- Napoca, 2005

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia incluziva in gradinita

EDUCAŢIA  INCLUZIVĂ ÎN GRĂDINIŢĂ                                                                                                 Prof. înv. preşcolar Gârtan Daniela                                                                                                 GPN COŞEŞTI-ARGEŞ                                             ,,Eu sunt copilul! Tu ţii în mâinile tale destinul meu.Tu determini în cea mai mare măsură, dacă voi reuşi sau...

Read more

Alexandru Macedonski_promotor al innoiri…

ALEXANDRU MACEDONSKI, PROMOTOR AL ÎNNOIRII POEZIEI ROMÂNEŞTI   Prof. Cojocaru Iuliana Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 9 „Petreche Poenaru”, Craiova       Poet, prozator, dramaturg, publicist, Macedonski a fost un promotor al înnoirii poeziei: o literaturã...

Read more

Les articulateurs du discours

LES ARTICULATEURS DU DISCOURS   Lector univ. Ilie Minescu Universitatea de Vest din Timisoara     La langue française est pleine de mots et de locutions qui, utilisés adéquatement, permettent d’exprimer les idées...

Read more

Activitatea catedrei/comisiei metodice

ACTIVITATEA CATEDREI/COMISIEI METODICE   Art.40. Catedrele/comisiile metodice se constituie din minimum patru membri, care predau aceeaşi disciplină de studiu. În situaţiile în care disciplina educaţie fizică şi sport este predată de mai...

Read more

Le discours rapporte un usage moderne

LE « DISCOURS RAPPORTE » (DR) – UN USAGE MODERNE   Lector ILIE MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA                 Parler de discours rapporté, de discours direct et indirect est un usage moderne pour désigner des faits grammaticaux...

Read more

Povestea foii de hartie

„POVESTEA FOII DE HÂRTIE” (proiectul ce a reprezentat România...)   Prof. Ofelia Cornelia POPA Şcoala Gimnazială Panticeu, judeţul Cluj   Rezumatul lucrării Prin acest proiect interdisciplinar, derulat la nivelul Şcolii Gimnaziale Panticeu, am dorit să contribuim la...

Read more

Rolul proiectelor internationale in educ…

ROLUL PROIECTELOR INTERNAŢIONALE ÎN EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ   Prof. OCTAVIAN HORIA MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SÎNANDREI-TIMIŞ   Şcoala are misiunea de a permite fiecărui copil să crească, să-şi dezvolte spiritul, corpul şi inima, deci inteligenţa, sensibilitatea,...

Read more

Educatie si circulatie

Cu ocazia Zilei Europene a Sigurantei Rutiere, în perioada 6-17 octombrie 2008 s-a desfãsurat  proiectul educational „Educatie si circulatie”, organizat de Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu în parteneriat cu...

Read more