Comunicarea în limba maternă
Cunoştinţe: Utilizarea terminologiei specifice (definirea şi înţelegerea conceptelor economice).
Abilităţi: Exprimarea orală corectă.
Atitudini: Asumarea unui discurs oral în public; dezvoltarea interesului pentru lecturile cu un conţinut economic.
2) Competenţe matematice, în ştiinţe şi tehnologii
Cunoştinţe: Cunoaşterea modalităţilor elementare de reprezentare grafica; reprezentarea unor date sub formă de tabele sau de diagrame statistice în vederea înregistrării, prelucrării şi prezentării acestora,
Abilităţi: Realizarea unor operaţii matematice simple; utilizarea operaţiilor matematice în analiza şi interpretarea unor fenomene economice; utilizarea unor algoritmi.
Atitudini: Înţelegerea necesităţii utilizării unor instrumente matematice precise pentru modelarea proceselor din realitatea economică
(3) Competenţa digitală
Cunoştinţe: Utilizarea computerului pentru accesarea informaţiei existente prin internet,biblioteca virtuală
Abilităţi:utilizarea funcţiilor principale ale computerului,
Atitudini: Înţelegerea rolului informaticii în dobândirea, prelucrarea şi prezentarea informaţiilor cu caracter economic(documente contabile).
(4) Competenţa socială şi competenţe civice
Cunoştinţe: specificul socio-economic al U.E.
Abilităţi: Înţelegerea specificului elementelor de geografie socială şi culturală în contextul diversităţii U.E. ,recepţionarea critică a informaţiilor din massmedia referitoare la comunitatea locală, naţională şi la problemele U.E..
Atitudini: Interesul pentru dezvoltarea durabilă.
(5) A învăţa să înveţi
Cunoştinţe: Metode de analiză obiectivă a realităţii înconjurătoare
Abilităţi: Citirea, interpretarea şi realizarea informaţiei sub formă grafică.
Atitudini: Înţelegerea necesităţii utilizării metodelor de analiză a realităţii economice ca abilitate de bază în învăţarea pe parcursul întregii vieţi.
(6) Iniţiativă şi antreprenoriat
Cunoştinţe: Cunoaşterea unor elemente de bază ale unor activităţi economice (modul de satisfacere a nevoile consumatorilor,resurse naturale, resurse umane, factori de producţie, sisteme economice,etc).
Abilităţi: Evaluarea elementelor care pot sta la baza unei activităţi economice; iniţierea şi analizarea unei afaceri prin realizarea P.A.
Atitudini: Atitudine pozitivă pentru inovaţie şi iniţiativă.
(7) Sensibilizare şi exprimare culturală
Cunoştinţe:Economie deschisă-Globalizare şi integrare europeană
Abilităţi: Relaţionarea informaţiilor din mas-media.
Atitudini: Atitudine pozitivă faţă de cultură, civilizaţie.
(8) Comunicarea în limbi străine
Cunoştinţe: Pronunţarea corectă a numelor marilor economişti ai lumii.
Abilităţi: Înţelegerea unui text cu conţinut economic
Atitudini: Dezvoltarea interesului pentru diferenţele culturale care se manifestă şi prin diversitatea de limbaj
PROGRAMA ŞCOLARĂ
În proiectarea instruirii pe baza competenţelor, elementele reglatoare principale sunt programele şcolare. .
La nivelul programelor şcolare de Economie şi Economie aplicată ,relaţia dintre formarea şi evaluarea competenţelor este evidenţiată prin raportarea acestora la:
- competenţele generale, care reprezintă un ansamblu structurat de cunoştinţe şi de deprinderi pe care
şi-l propune să-l creeze şi să-l dezvolte fiecare disciplină de studiu, pe întreaga perioadă de şcolarizare;
- competenţele specifice, care se formează pe parcursul unui an de studiu, sunt deduse din competenţele generale şi sunt etape în formarea acestora;
- conţinuturile învăţării, care sunt mijloace prin care se urmăreşte formarea competenţelor specifice şi, implicit, a competenţelor generale propuse;