Softuri pentru harti mentale |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:21 |
SOFTURI PENTRU HĂRȚI MENTALE
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Acest articol prezintă noțiunea de hartă mentală, importanța utilizării acesteia în activitatea de învățare, câteva exemple de softuri pentru hărți mentale, precum și modul de realizare a acestora cu ajutorul aplicației FreeMind.
Cuvinte cheie: învățare, hartă mentală, FreeMind
Harta mentală (mind mapping) este o unealtă cu ajutorul căreia elevii pot învăța mai ușor, pot memora mai mult și își pot organiza mai bine informațiile. Examenele pe care aceștia le susțin pot fi mai bine pregătite utilizând harta mentală. Aceasta se dovedeşte a fi un instrument de nădejde şi pentru studenţi, profesori, oameni de afaceri. În timp, folosirea frecventă a acestui instrument crește capacitatea intelectuală, precum și creativitatea.
Harta mentală este un desen în care sunt concentrate foarte multe informații în jurul unei idei sau a unui concept. Pentru realizarea sa, informațiile trebuie să fie foarte bine înțelese. Cu ajutorul său putem vedea o problemă în ansamblul ei, dar şi în detaliu, ceea ce ne ajută să luăm decizii şi să rezolvăm problema.
Realizarea hărților mentale se poate realiza de mână, cu ajutorul creioanelor colorate, a gumei și a hârtiei, dar și cu ajutorul diferitelor aplicații existente pe Internet. Crearea acestora cu ajutorul softurilor face ca această activitate să fie facilă, ajutându-ne să ne focalizăm mai mult asupra modului său de concepere. În cazul în care dorim să efectuăm modificări în harta mentală realizată, acestea se pot realiza mult mai uşor cu ajutorul softurilor, faţă de varianta clasică în care utilizăm creioane, gumă şi hârtie.
În centrul hărții mentale este trecut subiectul tratat. De la subiectul central pornesc linii către alte subiecte legate de acesta. Apoi, din subiectele derivate din subiectul central, pornesc linii către alte subiecte legate de acestea. Pentru fiecare subiect vom utiliza cuvinte-cheie, aceasta ducând la creșterea gândirii sintetice. Cuvintele-cheie vor fi însoțite de imagini sugestive, care ne vor ajuta să ne reamintim ideea. În final, harta mentală va arăta precum un copac cu multe ramuri, sau precum o caracatiţă cu multe braţe.
Există pe Internet la ora actuală multe aplicaţii gratuite cu ajutorul cărora se pot elabora hărţi mentale, cum ar fi:
-
FreeMind – aflat la adresa http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page,
-
Imindmap – aflat la adresa https://app.imindmap.com,
-
Mind42 – aflat la adresa www.mind42.com,
-
Mindmeister – aflat la adresa https://www.mindmeister.com/,
-
Xmind – aflat la adresa http://www.xmind.net/, ș.a.
FreeMind este o aplicație uşor de utilizat, iar realizarea unei hărți mentale cu ajutorul său presupune parcurgerea următorilor pași:
-
Lansăm în execuţie aplicaţia.
-
În centrul său, în zona New Mind introducem subiectul tratat.
-
Apoi inserăm rând pe rând subiectele legate de subiectul central cu ajutorul opţiunii New Child Node, din meniul Insert. Nodul copil este un nod descendent al unui nod principal din harta mentală. Când utilizăm comanda respectivă suntem poziţionaţi pe nodul căruia dorim să îi adăugăm un nod copil.
-
Dacă pentru un subiect dorim să introducem alt subiect legat de el, ne poziţionăm pe el şi utilizăm din nou opţiunea New Child Node, din meniul Insert.
-
Atunci când dorim să introducem un nod frate utilizăm opţiunea New Sibling Node, din meniul Insert.
-
Ştergerea unui nod se realizează cu ajutorul opţiunii Remove Node din meniul Edit. Mai întâi ne vom poziţiona pe nodul ce urmează a fi şters și apoi dăm comanda de ștergere.
-
Dacă dorim să modificăm textul ce apare într-un nod, efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Node.
-
Pentru formatarea textului dintr-un nod efectuăm clic dreapta pe nodul respectiv și selectăm opțiunea Edit Long Node. Va apare fereastra Edit Long Node. Aici putem modifica fontul, dimensiunea acestuia, stilul, culoarea, precum și alinierea. De asemenea, putem insera și tabele, dacă este necesar.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un fişier de pe calculator. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (File Chooser), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea fişierului conectat la nodul respectiv.
-
Pentru fiecare subiect putem realiza o legătură cu un site. Pentru aceasta utilizăm opţiunea Hyperlink (Text Field), din meniul Insert. Lângă nodul respectiv apare o săgeată roşie. Prin apăsarea acesteia se realizează deschiderea site-ului conectat la nodul respectiv.
-
Putem introduce un icon pentru fiecare subiect cu ajutorul opţiunii Icons, din meniul Insert. Există următoarele iconuri: Idea, Question, Important, Stop, No Entry, Info, OK, Not OK, Priority 1, ..., Priority 9, Priority 0, Red Traffic Light, Yellow Traffic Light, Green Traffic Light, Back, Forward, Up, Down, Look Here, I am happy, No mind, Surprising, Angriy, I’m not amused, Dangerous. În partea stângă a ferestrei aplicaţiei FreeMind mai sunt afișate și alte iconuri pe lângă iconuri prezentate anterior.
-
Putem grupa un nod cu nodurile sale copil utilizând opţiunea Cloud, din meniul Insert. Pentru fiecare nor/grupare de noduri putem stabili o culoare cu ajutorul opţiunii Cloud Color, din meniul Format.
-
Harta mentală se salvează cu ajutorul opţinii Save din meniul File, cu extensia mm. Această salvare ne permite ca ulterior să putem efectua modificări, în cazul în care considerăm că este necesar acest lucru.
-
Harta mentală poate fi salvată şi sub formă de imagine, fie cu extensia png, fie cu extensia jpeg. Pentru a salva imaginea cu extensia png utilizăm opţiunea Export As PNG, din meniul File. Opţiunea Export As JPEG, din meniul File salvează imaginea cu extensia jpeg.
S-ar putea ca la început, realizarea hărților mentale să fie dificilă, dar în timp, exersând această tehnică vom ajunge la o anumită măiestrie.
O hartă mentală realizată cu ajutorul aplicaţiei Freemind este prezentată la adresa http://s1067.photobucket.com/user/utilizator1/media/Anul_zpss74y8pig.png.html?sort=3&o=0. Aceasta are extensia png, conţine un nod principal cu patru noduri copii, iar fiecare nod copil are la rândul său trei noduri copii. Nodurile sale au fost grupate în patru „nori”. Pentru realizarea hărţii mentale s-au utilizat culori şi iconuri diferite.
Cadrele didactice pot utiliza hărţile mentale atât în predare, cât şi în evaluare, iar elevii le pot folosi cu succes în învăţare.
Bibliografie
-
Christian Drapeau, Învață cum să înveți repede, Editura Teora, București, 2004
-
http://mashable.com/2013/09/25/mind-mapping-tools/#cjbAbnyjqGqa Accesat 21 mai, 2016
-
http://www.open-of-course.org/courses/course/view.php?id=10 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.sergiubaltatescu.info/cursuri/cursuri-de-master/managementul-performantei/seminar-1---harti-mentale Accesat 21 mai, 2016
-
https://technofabulousstuff.wikispaces.com/file/view/click2try_freemind81_Tutorial.pdf Accesat 23 mai, 2016
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
DISEMINARE CURS - eJOURNALISM 2.0 –
EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS
USING WEB BASED TOOLS
Alexie Cristina, Prof. limba franceză,
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina/ Șc. cu cls. I-VIII, Slătioara
În perioada 10-16... Read more
EDUCAȚIA PENTRU DEMOCRAȚIE – IMPERATIV AL SISTEMULUI EDUCAȚIONAL CONTEMPORAN
Soroiu Crina, profesor învățământ primar,
Școala Gimnazială, George Călinescu, Iași
Acest articol subliniază importanța noilor educații pe fondul evidențierii problematicii lumii contemporane, în toată... Read more
THE IMPORTANCE OF EARLY SELF-AWARENESS
IN PERSONAL AND PROFESSIONAL EVOLUTION
Prof. Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reșița
For adults is self-awareness often a detail in everyday... Read more
PROIECTUL
METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE
Ciobănescu Petruţa, profesor
Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova
Rezumat:
În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-... Read more
STUDIU - DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII ELEVILOR- OBIECTIV PRIORITAR AL ȘCOLARITĂȚII MICI
înv. Gligor Dana,
Școala Gimnazială Cîmpeni
Cu toții, părinți și dascăli, ne dorim un copil creativ, imaginativ care să picteze aşa... Read more
ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA UNEI ACTIVITĂŢI DE PROIECT
Prof. Mihalcea Carla
Scoala nr. 1, Pantelimon - Ilfov
Proiectul este deopotrivă activitate de învăţare şi modalitate de evaluare, cu un profund caracter formativ.
Avantajele... Read more
OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis
Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în... Read more
STUDIU PRIVIND CREŞTEREA MOTIVAŢIEI DE ÎNVĂŢARE A ELEVILOR LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Andrei Roxana, profesor,
Școala Gimnazială Nr. 25, Galați
Studiul de faţă abordează problematica... Read more
IMAGINEA SATULUI ÎN OPERA LUI IOAN SLAVICI
Prof. Herman Laura
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga”, Baia-Mare
În pleiada scriitorilor români afirmaţi pe la mijlocul celei de-a doua jumătăţi a secolului…
CREŞTEREA CALITĂŢII EDUCAŢIEI ŞI FORMĂRII PRIN
NOILE TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ŞI DE COMUNICARE
Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar,
Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov
Rezumat
Contextul de dezvoltare a sistemului educaţional… MANAGEMENTUL SCHIMBĂRII ÎN ORGANIZAŢIE
prof. Ciucă Cristina,
Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzău
Schimbarea la nivel organizaţional presupune realizarea unor modificări profunde esenţiale ale organizaţiei.
Exemplu:… ÎMBOGĀŢIREA CURRICULUMULUI
PRIN VALORIFICAREA CULTURII GENERALE
Institutoare Teodora Nacov Pereni
Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara
Participarea elevilor la activitāţi aparţinând unor proiecte locale, judeţene, interjudeţene, naţionale şi internaţionale…
INFLUENŢA CADRELOR DIDACTICE
ÎN APLICAREA REFORMEI EDUCAŢIONALE
Prof. Pantin Delia
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara
Impactul progresului social asupra dezvoltării potenţialului intelectual al societăţii este esenţial. Însă “populaţia mai bine… EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
REPREZENTAREA ROMÂNIEI ÎN CADRUL PROIECTULUI
· 2001 – participarea la Seminarul internaţional de Educaţie globală – Strasburg, Franţa;
· 2001 – iniţierea vizitelor de studiu şi experienţă…
Siguranta pe internet
Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura ”Ziua Sigurantei pe Internet 2013” (Safer Internet day 2013), eveniment de anvergura europeana desfasurat annual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network, in cadrul programului Safer Internet…
GHEORGHE ASACHI ŞI REVOLUŢIA DE LA 1848
Mamalaucă Mariana, profesor
Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad
Dezvoltarea unei țări se face prin efortul oamenilor, iar dintre aceștia se evidențiază cei care… EUROPA E MAI APROAPE
Prof. Georgeta Munteanu
CNA « Ion Vidu » Timişoara
Vise...vise...vise. Cu toţii visăm. Si iată că visele devin uneori realitate. Cum a fost şi acesta, al meu. Când auzeam…
|