Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea de competente pentru elevi prin parteneriatele scolare
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 August 2018 00:00

DEZVOLTAREA DE COMPETENȚE PENTRU ELEVI PRIN PARTENERIATELE ȘCOLARE

Prof. Mihaela Corina Nicolae

Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște

Proiectul internaţional Comunicare interşcolară, derulat în parteneriat cu școli europene și școli din Statele Unite ale Americii, şi-a propus, în primul rând dezvoltarea competenţelor de comunicare ale elevilor, atât în privinţa utilizării limbii materne, cât şi a limbii engleze, în discuţiile cu alţi colegi, români sau americani, implicaţi în proiect. Totodată, s-a dorit şi s-a reuşit valorizarea comunicării elev-profesor, prin crearea unor relaţii autentice, evidenţiate prin deschidere şi empatie între elevii şi profesorii din echipa de proiect.

Un alt proiect în care comunicarea elev-profesor s-a evidenţiat încă de la început, a fost Deliberând în democraţie. Deliberarea este, prin definiţie, o modalitate de comunicare a ideilor, ceea ce s-a creionat foarte bine în acest proiect, pentru că a pus în evidenţă abilităţile elevilor în domeniul comunicării.  A fost necesară o colaborare şi o comunicare susţinută între elevi şi profesor, pentru că proiectul presupunea o muncă efectuată în echipă, iar fără comunicare, aceasta nu ar fi avut rezultatele scontate.

Cred cu tărie că meseria de dascăl înseamnă vocaţie. Şi dăruire. Dorinţă de a împărtăşi celor  ce doresc, din tainele domeniului în care profesezi. Putere de a-i îndruma pe acei ce au nevoie de un sprijin, pe parcursul anilor şcolarităţii, de a le deschide noi perspective şi de a le oferi puncte de reper.

Consider, totodată, că meseria de dascăl presupune realizarea unei permanente şi profunde comunicări cu elevii pe care acesta îi îndrumă. Această comunicare se poate eficientiza prin proiectele extracurriculare, pentru că acestea se desfăşoară în afara orelor de curs, aşadar într-un cadru mai puţin oficial, favorizând astfel comunicarea reală, autentică, nelimitată de timpul alocat orei de curs sau de presiunea catalogului.

Proiectul internaţional Comunicare interşcolară, derulat în parteneriat cu școli europene și școli din Statele Unite ale Americii, şi-a propus, în primul rând dezvoltarea competenţelor de comunicare ale elevilor, atât în privinţa utilizării limbii materne, cât şi a limbii engleze, în discuţiile cu alţi colegi, români sau americani, implicaţi în proiect. Totodată, s-a dorit şi s-a reuşit valorizarea comunicării elev-profesor, prin crearea unor relaţii autentice, evidenţiate prin deschidere şi empatie între elevii şi profesorii din echipa de proiect.

Proiectul a constituit, în privinţa comunicării, un excelent stimulent pentru toţi elevii, deoarece a pus în evidenţă capacitatea lor de a împărtăşi idei cu alţi colegi, de a face schimb de informaţii, de a-şi expune punctul de vedere, de a învăţa să-i asculte pe cei din jur. Elevii şi profesorii din fiecare şcoală implicată au constituit o echipă. Întâlnirile săptămânale, munca pentru realizarea sarcinilor din proiect, participările la multiplele formări şi sesiuni la nivel naţional au constituit tot atâtea prilejuri pentru o comunicare excelentă, deschisă, permanentă, lipsită de prejudecăţi şi de formalism, între elevi şi profesori.

Comunicarea elevi-profesor coordonator a fost atât de eficientă, încât echipa liceului nostru a realizat cel mai bun şi mai original produs final dintre toate cele patru echipe din alte ţări europene şi din SUA, cu care a colaborat. De asemenea, această comunicare permanentă a constituit un succes prin discuţii deschise şi înţelegere a responsabilităţii asumate şi pentru că echipa liceului a avut cel mai mare număr de postări pe forumul de discuţii al proiectului, dintre zecile de licee participante în proiect.

În cadrul proiectului, Conferinţa Naţională Comunic@Ro a însemnat un nou prilej oferit elevilor şi profesorilor de a comunica, deoarece activităţile din cele trei zile în care s-a desfăşurat evenimentul au necesitat munca susţinută a acestora. Împreună au organizat conferinţa, împreună au stabilit temele de discuţie, precum şi atelierele de lucru. Comunicarea a fost excelentă, întrucât elevii şi profesorii au realizat, pentru cei prezenţi, materiale, au pregătit împreună lecţii, seminarii.

Totodată, comunicarea elev-profesor s-a intensificat şi în cadrul Conferinţei Internaţionale de la Ohrid-Macedonia, la care au participat elevi, însoţiţi de profesorul coordonator. Lucrând în echipă, s-au realizat diferite prezentări, s-a muncit permanent prin colaborare, s-a folosit limba engleză ca pe o punte de legătură cu elevii şi profesorii de alte naţionalităţi.

Un alt proiect în care comunicarea elev-profesor s-a evidenţiat încă de la început, a fost Deliberând în democraţie. Deliberarea este, prin definiţie, o modalitate de comunicare a ideilor, ceea ce s-a creionat foarte bine în acest proiect, pentru că a pus în evidenţă abilităţile elevilor în domeniul comunicării.  A fost necesară o colaborare şi o comunicare susţinută între elevi şi profesor, pentru că proiectul presupunea o muncă efectuată în echipă, iar fără comunicare, aceasta nu ar fi avut rezultatele scontate.

Una dintre activităţile proiectului a fost reprezentată de o videoconferinţă,  susţinută de către elevii implicaţi în proiect, cu partenerii lor americani, activitate ce i-a valorizat pe elevii noştri, dezvăluind abilităţile de comunicare ale acestora. Interesant a fost că elevii nu au interacţionat vizual şi verbal doar cu colegii lor, ci au pus întrebări şi profesorilor, pentru a  afla aspecte din activitatea lor la catedră ce priveşte relaţionarea cu propriii elevi.

O altă activitate din proiect a fost reprezentată de postarea ideilor elevilor pe forumul de discuţii al proiectului. După fiecare lecţie, care presupunea deliberarea pe o anumită temă, încercând să se răspundă la o întrebare pe tema respectivă, elevii votau, într-un spaţiu special din forumul de discuţii. Ei îşi exprimau astfel opţiunea personală.  De asemenea, ei postau comentarii, păreri proprii, pe acest forum, unde observau şi comentau părerile colegilor  aflaţi în şcolile implicate în proiect din alte ţări europene şi din SUA, ceea ce le-a dat posibilitatea să îşi pună în valoare şi să îşi îmbunătăţească propriile cunoştinţe de limba engleză.Totodată, le-a permis să îşi expună diferite puncte de vedere şi a stimulat dorinţa acestora de a se implica în discutarea online a unor probleme controversate cu colegii şi cu profesorii dinalte ţări, din şcolile implicate în proiect.

În cei trei ani de proiect, profesorii români au fost în schimb de experienţă în statul Maryland, pentru a participa, timp de o săptămână, la activităţi desfăşurate în diferite şcoli. Acelaşi lucru l-au făcut profesorii americani, care au venit în fiecare an, în România, timp de o saptămână. Astfel, schimbul cultural cu profesorii dintr-o altă ţară, din şcoala parteneră, a făcut posibilă, pentru elevii noştri, exprimarea propriei opinii cu privire la probleme civice şi prezentarea acestora în faţa unor adulţi. Acest lucru a avut drept consecinţă satisfacţia ca elevii să îşi poată folosi abilităţile de comunicare, cunoştinţele de limbă engleză, punându-şi în valoare calităţile şi exprimându-şi personalitatea.

Aşadar, pentru îmbunătăţirea şi valorizarea comunicării elev-profesor, consider oportune proiectele extracurriculare, care, aşa cum am constatat în urma experienţei, favorizează crearea unor relaţii deschise, bazate pe cooperare şi respect reciproc între elevi şi cadrele didactice implicate în proiect.

Bibliografie:

http://www.did.deliberating.org/

I believe that communication between students and their teachers can be made throught extra-curricular activities. In my high school there were some international projects that have built trust a-mong students and teachers, through collaboration.

The School Connectivity Project (SCP) purpose was to connect students internationally through employing information and communication technology (ICT) tools in schools. The SCP extra-curriculum activities provided a framework for students to collaborate online in a variety of ways. Co-

mmunication took many forms: students working with students, teachers working with students, in a democratic way, in respect and colaboration.

Deliberation in Democracy was another international project which have provided a good communication between teachers and students. Deliberating in a Democracy (DID) was designed to improve teaching and learning of democratic principles and to increase the knowledge, ability and dispositions of teachers and students to effectively participate in deliberations. The emphasis is on a direct person-to-person exchange of ideas and experiences, to improve communication between people, between students and their teachers.

Consequently, I strongly believe that extra-curricular activities develop good relationships and an excellent communication between teachers and students, based on mutual respect, collaboration and openminded ideas.

 

Ultima actualizare în Luni, 20 August 2018 09:18
 

Revista cu ISSN

Solutii de umbrire exterioara pentru sco…

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli licee si universitati

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere...

Read more

Organizarea interna a disciplinei pe niv…

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ           1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional   Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Capitol IV

Capitolul IV. Dispozitii finale Art. 18 Modificarea statutului · Modificãrile sau completãrile la prezentul statut se fac prin hotãrâri ale AG prin votul a cel putin 2/3 din membrii asociatiei.  Art. 19...

Read more

Statutul epistemologic al pedagogiei

STATUTUL EPISTEMOLOGIC AL PEDAGOGIEI   Orice stiinta se constituie relativ lent, parcurcand 3-4 faze. Faza prestiintifica se caracterizeaza prin faptul ca fenomenelor care impresioneaza sau uimesc li se dau explicatii mitico-religioase, fiind insotite...

Read more

Cautarea identitatii in media

CĂUTAREA IDENTITĂŢII ÎN MEDIA                                                                                               Mureşan - Chira Gabriel   Prof. Educator CRDEII, Cluj - Napoca   Asaltul informaţional este o realitate întâlnită la tot pasul. Ne punem întrebarea firească - cum ne protejăm...

Read more

Petru Maior reprezentant de frunte al sc…

PETRU MAIOR, REPREZENTANT DE FRUNTE AL ŞCOLII ARDELENE   Profesor Iuliana Cojocaru Grup Şcolar Matei Basarab, Craiova   Şcoala Ardeleană a fost o importantă mişcare culturală generată de unirea mitropoliei românilor ardeleni cu Biserica Romano-Catolică,...

Read more

Programa pentru limba slovaca materna la…

Programa pentru limba slovacă maternă la Evaluarea Naţională 2014   Vezi programa pentru disciplina limba şi literatura slovacă maternă pentru Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII-a în 2014, anexa nr.2 la OMEN...

Read more