Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Infograficele in activitatea didactica
Scris de administrator   
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:19

INFOGRAFICELE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Profesor Bușcă Alexandru

Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari

Rezumat: Articolul de față prezintă noțiunea de infografic, necesitatea utilizării acestuia în cadrul lecțiilor, precum și pașii de realizare a unui infografic cu ajutorul instrumentului Piktochart.

Cuvinte cheie: învățare, vizual, infografic, Piktochart, informație

Trăim într-o epocă în care informaţiile abundă. Oamenii de știință au descoperit că aproximativ jumătate din creier se ocupă de procesarea vizuală și de asemenea că elementele vizuale colorate cresc dorinţa de a citi și de a înțelege informațiile prezentate.

Un mijloc de comunicare vizual convingător şi eficient este infograficul. El conţine texte, imagini, diagrame şi/sau videoclip-uri, combinate astfel încât mesajul să ajungă la receptor. Infograficele sunt utile în diferite domenii de activitate cum ar fi: învăţământ, comerț, sănătate, turism, etc.

În cadrul lecțiilor, cu ajutorul infograficelor cadrele didactice pot prezenta idei valoroase, într-o formă atrăgătoare, clară, schematică, mai uşor de înţeles şi de asimilat de către elevi, trezindu-le acestora interesul.

Pentru realizarea infograficelor, utilizatorul are la dispoziție o mulțime de aplicații on-line gratuite, cum ar fi:

  1. creately.com – aflat la adresa http://creately.com/,

  2. dipity.com – aflat la adresa http://www.dipity.com/,

  3. easel.ly – aflat la adresa http://www.easel.ly/,

  4. infogr.am – aflat la adresa http://infogr.am/,

  5. piktochart.com - aflat la adresa http://piktochart.com/,

  6. visme.co – aflat la adresa http://www.visme.co/,

  7. visualize.me – aflat la adresa http://vizualize.me/, ş.a.

    În momentul în care dorim să realizăm un infografic reuşit, trebuie să ştim precis ce informaţii vom utiliza, cum le vom organiza şi cum le vom prezenta, astfel încât acestea să fie însuşite fără efort. Este important ca infograficul să fie cât mai simplu.

    O aplicaţie uşor de utilizat, cu o interfaţă intuitivă este Piktochart. Ea dispune de un număr limitat de șabloane gratuite. Pentru crearea unui infografic cu ajutorul acesteia, accesăm site-ul aflat la adresa https://piktochart.com/. Următorul pas este să ne creem un cont, alegând varianta gratuită (Start For Free). Pentru aceasta vom completa câmpurile username, email, password. Specificăm la username numele de utilizator pe care îl vom folosi, la email adresa de email pe care o vom întrebuința, iar la password parola pe care o vom utiliza în cazul contului respectiv. La sfârşit apăsăm pe butonul „Create my account”.

    După ce intrăm în contul nostru, selectăm formatul pe care dorim să îl utilizăm. Avem la dispoziție următoarele formate: Infographic (Ilustraţie), Presentation (Prezentare), Poster (Baner) şi Report (Raport). În cazul nostru vom selecta formatul Infographic. La începutul paginii apar șabloanele gratuite (Free Templates: Business Basic, Startup Basic, Education Basic, Business Etiquette, Minimalist 2, Dark 2, About Me, Infographic: Course Syllabus, Capture The Moment, World Startup Report, Coffee vs Tea, The Startup Way), urmate de cele contra cost. Din șabloanele gratuite de la infografice vom selecta un model. Pentru acesta vom vizualiza înainte modelele existente şi îl vom selecta pe acela care corespunde temei pe care o avem de prezentat elevilor la clasă. Dacă dorim putem însă să ne creăm propriul nostru infografic cu Create your own infographic (Creează-ți propria ilustrație). În momentul în care ne poziționăm pe Create your own infographic, apar două butoane: Preview (Previzualizare) și Create (Creare). După ce apăsăm butonul Create (Creare), începem să edităm conţinutul infograficului. Un infografic este alcătuit din mai multe blocuri.

    În meniul din stânga aplicației există următoarele opţiuni:

  1. Graphics – conţine elemente de grafică, cum ar fi: linii şi forme automate (Shapes & Lines), iconuri (Icons), imagini (Photos) şi ramă foto (Photo Frame).

  2. Uploads – permite încărcarea imaginilor de pe calculatorul personal.

  3. Background – permite alegerea fundalului pentru blocul curent. Fundalul poate fi o culoare sau o imagine.

  4. Text – conţine diferite moduri de scriere a textelor, titlurilor şi subtitlurilor. De asemenea, permite și utilizarea de chenare pentru texte.

  5. Tools – conţine următoarele instrumente care pot fi inserate în infografic: videoclipuri (Videos), grafice (Charts) şi hărţi (Maps).

    În partea din stânga a blocului curent se găsesc următoarele șase butoane:

  1. Add Block (Adaugă bloc) – adaugă un bloc gol după cel curent.

  2. Clone Block (Copiază blocul) – permite crearea unei copii a blocului curent.

  3. Delete Block (Șterge blocul) – șterge blocul curent.

  4. Move Down (Deplasează în jos) – modifică ordinea blocurilor, prin deplasarea în jos a blocului curent.

  5. Move Up (Deplasează în sus) – deplasează în sus blocul curent.

  6. Settings (Setări) – permite modificarea dimensiunilor (înălțimea și lățimea) blocului curent.

    După ce am realizat infograficul, îl vom salva pe calculatorul nostru utilizând butonul „Download”, în format png, pdf sau jpeg. Apoi putem să îl salvăm şi pe Internet, în cadrul aplicaţiei Piktochart, apăsând butonul „Saved”. Putem să facem public infograficul realizat apăsând butonul “Share”. În momentul în care am finalizat lucrul cu această aplicaţie, apăsăm butonul „Logout”. În urma acestei operaţii revenim la fereastra în care se realizează logarea pe site.

    Un exemplu de infografic realizat cu ajutorul aplicației Piktochart este prezentat la adresa https://magic.piktochart.com/output/13974766-untitled-infographic. Infograficul conține: texte, imagini, diagrame și hărți. El este alcătuit din şapte blocuri.

    Pentru prezentarea infograficelor la clasă, profesorul poate utiliza un videoproiector sau o tablă interactivă.

    Acasă elevii pot accesa link-urile infograficelor realizate de către cadrul didactic, studiind ceea ce li s-a prezentat în clasă.

    Putem spune că infograficul este un instrument puternic de învăţare, atunci când este bine conceput.

    Bibliografie

  1. http://naldzgraphics.net/tips/reasons-why-infographics-are-important/ Accesat 23 mai, 2016

  2. http://whatis.techtarget.com/definition/infographics Accesat 17 mai, 2016

  3. http://www.creativebloq.com/infographic/tools-2131971 Accesat 25 mai, 2016

  4. http://www.scribblelive.com/blog/2013/02/18/11-infographics-about-infographics/ Accesat 17 mai, 2016

  5. http://www.technorms.com/11214/best-tools-for-creating-infographics Accesat 20 mai, 2016

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Consideratii istorice despre alimentatie

CONSIDERAȚII ISTORICE DESPRE ALIMENTAȚIE Prof. Daniela Surlaru Colegiul Agricol ” Dr. C. Angelescu “ Buzău Studiul alimentaţiei umane a intrat târziu în domeniul preocupărilor ştiinţifice, deşi încă...

Read more

Dezvoltarea gandirii critice

DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE                                                                               Prof. Alina Preduț, Turda, Județul Cluj               În societatea contemporană, invazia tehnologiei  si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi...

Read more

ameliorarea rezultatelor scolare si comb…

AMELIORAREA REZULTATELOR ŞCOLARE ŞI COMBATEREA MEDIOCRITĂŢII PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE     Prof. Rusneac Anca-Gheorghina Şcoala cu clasele I-VIII Şugag, Judeţul Alba     Lucrarea prezintă o modalitate de ameliorare a rezultatelor şcolare şi combaterea mediocrităţii prin...

Read more

Effects of Soft Drink Consumption on Nut…

 Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health    Author: Mihail Robert - Theodoru Teacher: Mînză Lidia Institution: “Vasile Alecsandri” High School             The term soft drink refers to a beverage that does not contain...

Read more

Autenticitatea in literatura romana inte…

 AUTENTICITATEA ÎN LITERATURA ROMÂNĂ INTERBELICĂ     Prof. Iorga Violeta – Teodora  Şcoala nr.16 ,,N. Bălcescu”        Perioada interbelică a însemnat pentru romanul românesc un amplu proces de modernizare la temelia căruia s-au aşezat studii...

Read more

Dimenisuni sociale in educatie

DIMENSIUNI SOCIALE ÎN EDUCAŢIE                                                 Zamciuc Cristina, profesor Colegiul Economic ”Octav Onicescu ”Botoşani                Educaţia în genere caută să realizeze trei scopuri, în care individualul şi socialul se întâlnesc şi se întretaie în...

Read more

Omul complet si starea de sanatate

OMUL COMPLET ȘI STAREA DE SĂNĂTATE Prof. Educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Integrată/ Incluzivă Cluj-Napoca ...

Read more

Studiul evolutiei procesoarelor

STUDIUL EVOLUŢIEI PROCESOARELOR   Prof. Farkas Ana Maria Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov   1. Primele procesoare Apariţia procesoarelor desktop începe în 1993, odatã cu apariţia primului Pentium. Primul model disponibil rula la o frecvenţă de...

Read more