Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Participarea ca responsabilitate a elevilor
Scris de administrator   
Joi, 08 Iunie 2017 16:13

PARTICIPAREA CA RESPONSABILITATE A ELEVILOR

Profesor lb. engleză Simedre Daniela Ana

Liceul Teoretic “Tudor Vianu”, Giurgiu

Rezumat: Prin participare ne referim la implicare în adoptarea deciziilor care vizează individul sau comunitatea din care el face parte.

Cuvinte cheie: participarea elevilor la viaţa şcolii, activităţi extraşcolare, Consiliul elevilor

“Un individ învață sa participe participând efectiv, mai degrabă decât prin a învăța despre participare” ( Karen O’Shea )

Atunci când vorbim despre participare ne referim la ”posibilitatea fiecarei persoane de a avea locul său în societate și de a contribui la dezvoltarea acesteia, la diferite niveluri.” O națiune este democratică în măsura în care cetățenii ei sunt implicați, în special la nivelul comunității din care fac parte. Competența și încrederea necesară de a se implica sunt lucruri care se dobândesc prin exercițiu. Tocmai din acest motiv oportunitățile de participare pe care le putem oferi copiilor ar trebui să crească.

Prin participare ne referim așadar la implicare în adoptarea deciziilor care vizează individul sau comunitatea din care el face parte. Prin participare, adolescenții își dezvoltă stima de sine dar și față de ceilalți, spiritul de responsabilitate, capacitatea de a asculta opiniile celorlalți, dar și competențe decizionale. În școală, profesorului îi revine rolul de a facilita participarea tinerilor în procesul instructiv – educativ. Dar o școală democratică este o școală în care structurile decizionale, de putere sunt clar definite și în care relațiile dintre membrii instituției se bazează pe noțiunea de respect reciproc și încredere și nu pe ideea de teamă față de superiori.

Din punctul de vedere al cadrului legal, participarea este prevăzută în primul rând în Legea învățământului și prevede accesul egal al cetățenilor la toate formele și nivelurile de educație, indiferent de statutul socio-economic, de rasă, gen, naționalitate, orientare politică sau religioasă, precum și promovareaprincipiilor educației în beneficiul cetățenilor statului.

Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin Ordinul MENCS nr. 5079/2016 cuprinde norme privind organizarea si funcţionarea instituţiilor de invăţământ din România.

Art. 101. — (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la activităţile existente în programul fiecărei unităţi de învăţământ.

(4) Activităţile educative extraşcolare sunt stabilite în consiliul profesoral al unităţii de învăţământ, împreună cu consiliile elevilor, în conformitate cu opţiunile elevilor şi ale părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali, precum şi cu resursele de care dispune unitatea de învăţământ.

Stimularea participării este strâns legată de dezvoltarea unei culturi democratice la nivelul școlii și al comunității prin:

· Asigurarea libertății de exprimare şi posibilitatea de punere în valoare a fiecărei persoane;

· Respectarea drepturilor și demnității fiecăruia, fără discriminare de nuciun fel;

· Recurgerea la dialog și negociere pentru rezolvarea oricărui tip de conflict;

· Încurajarea cooperării astfel încât elevii să fie stimulaţi să dezvolte diferite tipuri de parteneriate;

· Adoptarea unei atitudini de toleranţă şi deschidere astfel încat să se prevină discriminarea sau posibila marginalizare a unor grupuri sau categorii de elevi.

Prin participarea elevilor la viața școlii nu trebuie să înțelegem doar activități extracurriculare, ci vorbim despre capacitatea de a reflecta, de a-și asuma o poziție față de o opinie sau față de o situație, de a iniția anumite activități sau acțiuni, de a se informa și de a lua parte concret la decizie.

Un model de participare poate fi participarea orientată spre acțiune care presupune derularea unor campanii de informare, activități de strângere de semnături sau de implicare activă în cadrul unor grupuri ce militează de exemplu pentru protecția mediului. Însă cea mai cunoscută formă de participare a elevilor o reprezintă Consiliul elevilor, reglementat prin Statutul elevului aprobat prin Ordin MENCS nr. 4742 din 10.08.2016

Rolul școlii este acela de a încuraja participarea elevilor în ceea ce privește planificarea, organizarea și derularea anumitor activități din școală. Cu toate că există o puternică reticență din partea unor adulți cu privire la implicarea elevilor în luarea deciziilor, subestimând competențele acestora, rebuie să avem în vedere faptul că elevii sunt nu doar scopul final al reformelor din învățământ, dar și parteneri în tot acest proces de schimbare, ei fiind în mod direct afectați de inovațiile și schimbările din educație.

Putem dezvolta competențele necesare implicării elevilor prin acordarea de responsabilități în clasă și în școală, lucru care este recomandat să se realizeze pe baza unui concurs pentru poziția respectivă, elevii fiinnd nevoiți să aibă și să își prezinte și propriul program managerial.

O altă modalitate ar fi consultarea elevilor pentru adaptarea regulamentului de ordine interioară. Având în vedere faptul că ei sunt cei care le propun, vor fi mult mai motivați să le respecte. Desigur că aceste reguli trebuie să fie corecte și să răspundă nevoilor elevilor. Pentru o mai bună informare și circulație a informației se sugerează informarea permanentă a elevilor în legătură cu ceea ce se planifică și se întâmplă în școală. În acest fel elevii se simt importanți și implicați în viața școlii.

Copiii trebuie să fie implicaţi în proiecte semnificative alături de adulţi. Este nerealist să ne așteptăm ca ei dintr-o dată să devină tineri responsabili de şaisprezece, optsprezece, douăzeci de ani fără o expunere prealabilă la abilitățile și responsabilitățile necesare implicării lor. De aceea trebuie să înţelegem că aceste competenţe pot fi dobândite treptat, prin expunerea tinerilor la acestea.

Bibliografie:

Simova –Velea, L., Toderaş, N., Ionescu M. (2006) – “ Participarea elevilor în şcoală şi în comunitate. Ghid pentru profesori şi elevi”, Centrul pentru dezvoltare şi inovare în educaţie;

Hart, Roger ( 1992) – “Children’s participation: From Tokenism to citizenship”, UNICEF International Child Development Centre, Spedale degli lnnocenti, Florence, Italy;

Tîrcă, Anca (2011) – “Management educațional”, Bucureşti;

Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education (2001- 2004)

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Moduri de determinare a eficacitatii si …

MODURI DE DETERMINARE A EFICACITĂŢII ŞI EFICIENŢEI PREDĂRII. EVALUAREA COMPORTAMENTULUI DIDACTIC AL PROFESORULUI Prof: Popa Ianina Liceul Tehnologic Numărul 1 Sighişoara Eficienţa procesului de învăţământ este influenţată de mai mulţi...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - metadona

10. Metadona   Metadona este un opioid produs pe cale sintetică, cu efect similar morfinei, elaborată în anul 1942 de fabrica de vopsele Hoechster. A fost patentată în anul 1953 şi...

Read more

Inspectia la clasa constatari si aprecie…

INSPECŢIA LA CLASĂ   În cadrul inspecţiei la clasă se urmăresc anumite aspecte. Vezi se constatări şi aprecieri se fac cu privire la activitatea didactică şcolară şi extraşcolară, cuprinse în procesul verbal...

Read more

Calendarul concursurilor nationale scola…

Calendarul concursurilor nationale scolare 2015 fara finantare   Vezi Calendarul concursurilor nationale scolare fara finantare MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv: ·         concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba si literatura romana, limbile...

Read more

Geneza unor frazeologisme romanesti

GENEZA UNOR FRAZEOLOGISME ROMÂNEŞTI   Lorincz Cristina profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov   Rezumat: Articolul prezintă geneza unor frazeologisme româneşti, pornind de la explicarea termenului, etimologie şi ajungând la exemplificarea unora. Articolul subliniază de...

Read more

Proiecte educative interne

PROIECTE EDUCATIVE INTERNE INFORMARE SINTETICĂ    1. DIFERENŢIERI TERMINOLOGICE Proiect educativ intern = orice proiect/activitate în domeniul nonformal (extracurricular, extraşcolar), iniţiat şi desfăşurat de către unitatea de învăţământ şi care să vizeze una sau...

Read more

Implicatii deontologice privind lucrul c…

IMPLICAŢII DEONTOLOGICE PRIVIND LUCRUL CU COPIII SUPRADOTAŢI   Profesor Mihăeş Violeta Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea     În declaraţia de la Salamanca, a conferinţei mondiale a educaţiei speciale, adoptată de reprezentanţii a 88 de guverne...

Read more

Colindam colind strabun

Colindam colind strabun

Colindam colind strabun  

Read more