Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii in exprimarea orala a elevilor din ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:47

DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII

ÎN EXPRIMAREA ORALĂ A ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR

Înv. Gligor Dana

Școala Gimnazială Vidra

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Limbajul reprezintă mijlocul de comunicare al unei colectivități. Limba nu poate fi creată de către copil sau adult, ci ea se învață de la colectivitatea în care acesta s-a dezvoltat. El poate folosi limba, cu anumite limite, într-o întrebuințare care-i aparține, deoarece își exprimă cunoștințele, gândurile și simțămintele proprii.

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Limba cuprinde un număr mare de cuvinte, ele putând fi îmbinate în diverse forme după preferința celui ce comunică. Capacitatea de a comunica nu depinde doar de numărul cuvintelor, expresiilor și a structurilor gramaticale însușite, ci și de creativitatea celui implicat în a face cele mai interesante combinații personale. Aceasta poate fi stimulată de către cadrul didactic prin crearea situaților ce implică comunicarea, a unui climat afectiv care să stimuleze intercomunicarea și folosind exerciții ce implică dezvoltarea și perfecționarea limbajului cum ar fi:

- receptarea și înțelegerea mesajelor formulate de persoane diferite;

- formarea cuvintelor noi din silabe date sau prin omiterea, adăugarea și înlocuirea unei silabe;

- exerciții care să stimuleze curiozitatea si spiritul de observație;

- însușirea unor modele ale comunicării verbale prin imitație;

- să formuleze întrebări pentru ceilalți, pe marginea unui text citit, cu scopul realizării unor descoperiri;

- pornind de la un anumit număr de cuvinte date să se realizeze îmbinări cât mai variate, sesizând modificarea mesajului și obținerea unor contexte noi;

- trezirea dorinței individului pentru o comunicare corectă, expresivă, cât și pentru sesizarea deficiențelor în exprimarea celorlalți.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Urmărirea permanentă a conduitei verbale a școlarului mic și a modului în care se manifestă, permite înțelegerea conturării personalității acestuia, în plină formare și dezvoltare. Heidegger spunea că
“limba este lăcașul de adăpost al Ființei”, deci nouă, educatorilor, ne revine nobila misiune de a construi cu grijă și responsabilitate cel mai îngrijit locaș de adăpost pentru ființa de mâine și astfel o vom ajuta să se construiască pe sine.

Bibliografie:

Cosmovici, A. și Iacob, L., Psihologia școlară, Ed. Polirom, Iași 1999

Șerdean, I, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, E.D.P., București 1993

Revista “Învățământul primar”, nr 2-4/2002, Ed. Discipol, București

Revista de pedagogie, nr 9/1985, Ministerul Educației și Învățământului


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Interventia psihopedagogica pe fond inte…

INTERVENȚIA PSIHOPEDAGOGICĂ PE FOND INTELECTUAL PRECAR Prof.educator Mureșan- Chira Gabriel CRDEII Cluj- Napoca Rezumat: Inteligența mediază organizarea formelor superioare de echilibru ale structurii...

Read more

Personalitati culturale iancane interbel…

PERSONALITĂŢI CULTURALE IANCANE INTERBELICE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila    Oraşul Ianca se află în partea central – vestică a judeţului Brăila, în Câmpia Brăilei, cele mai apropiate oraşe...

Read more

Pledoarie pentru studiul limbii franceze

PLEDOARIE PENTRU STUDIUL LIMBII FRANCEZE   prof. drd. Stan Cristina Şcoala Gimnazială Grigore Moisil  Ploieşti, jud. Prahova     În zilele noastre, limbile străine au devenit o necesitate pentru o viaţă profesională de succes şi...

Read more

Metodologie constituirea corpului nation…

Ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational  ...

Read more

Modificari si completari la Legea Educat…

Modificări şi completări la Legea Educaţiei Naţionale   Guvernul României a aprobat în şedinţa de miercuri, 30 mai, proiectul de ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011....

Read more

Studiu asupra efectelor constructive si …

 STUDIU ASUPRA EFECTELOR CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI   Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov   Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal...

Read more

Studentii din strainatate sustin protest…

 Studentii din strainatate sustin protestul colegilor de acasa      PRINCIPALELE DATE ALE EVENIMENTULUI:   Unde: Universitatea Essex, UK, sala: 5A.322 Cand: 9 Decembrie 2011, 7:00pm-9:30pm (ora UK) Ce: Cel putin 20 de studenti romani (studiind in...

Read more

Ipostazele elevului in selectia comparar…

IPOSTAZELE ELEVULUI ÎN SELECȚIA, COMPARAREA ȘI ANALIZA SURSELOR BIBLIOGRAFICE Profesor educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/...

Read more