Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii elevilor din ciclul primar prin compunerea scolara
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:45

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR

DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ

 

Înv. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

 

Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.

Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?

Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.

 

Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.

Compunerile reprezintă un cumul de activităţi intelectuale care implică sinteza cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite de elevi la limba şi literatura română, la alte obiecte de învăţământ, cât şi în afara şcolii.

Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?

Dar până ca elevii să ajungă la un asemenea nivel, este nevoie din partea dascălului de o muncă asiduă, mai ales pe parcursul orelor de limba şi literatura română, valorificând orice prilej pentru dezvoltarea imaginaţiei şi a creativităţii acestora. O primă formă de creaţie o constituie redarea într-o exprimare originală a conţinutului unui text citit sau auzit, folosind imagini artistice noi. Activitatea pe text (analiza) trebuie îndreptată pentru a solicita gândirea elevului, imaginaţia.

Intervenţia creatoare a elevilor poate consta şi în exprimarea opiniei personale, a punctelor de vedere proprii despre faptele prezentate în textele studiate. De asemenea, pot fi făcute intervenţii chiar în desfăşurarea naraţiunii, creându-se situaţii noi, prin modificarea finalului sau prin schimbarea atitudinii unui personaj. Întrebările: „Ce s-ar fi întâmplat dacă...?”, „ Voi cum aţi fi procedat...?”, stârnesc interesul elevilor, stimulând imaginaţia şi gândirea lor creatoare. Iar de la astfel de intervenţii şi până la crearea unor poveşti originale în cadrul compunerii nu mai este decât un pas.

O formă aparte de activitate creatoare o constituie şi sublinierea trăsăturilor caracteristice ale unor personaje, care presupune un efort de gândire din partea elevilor introducându-i în tehnica analizei literare şi a caracterizării personajelor. Eroii acestor opere literare citite de ei pot deveni subiecte pentru compuneri, pentru a căror realizare sunt necesare cunoştinţe, inspiraţie, efort de gândire creatoare. Toate aceste etape îl pregătesc pe elev pentru ca exprimarea lui să devină interesantă, plină de imaginaţie şi de sensibilitate, ei realizând independent lucrări originale, sub forma unor diverse tipuri de compuneri: pe baza unor imagini de sprijin, după un plan de idei, după un tablou însoţit de un fragment dintr-o operă literară, compuneri inspirate din subiectul unor opere citite, compuneri cu ajutorul unor cuvinte de sprijin, compuneri libere etc.

Prin inventivitatea sa, dascălul este în măsură să-i pregătească pe elevi pentru o învăţare creativă, pentru o dezvoltare a spontaneităţii şi formare a aptitudinilor creative propriu - zise. Cheia creativităţii este găsită atunci când elevul poate emite judecăţi independente, când el descoperă probleme acolo unde alţii au găsit răspunsuri satisfăcătoare.

Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.

 

Bibiografie:

Şerdean, Ioan, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1993.

Revista „Învăţământul primar”, nr 1-2/2005, Editura Miniped, Bucureşti.

Revista „Învăţământul primar”, nr 2-3/2004, Editura Miniped, Bucureşti.

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Pledoarie pentru lectura intr-o lume dom…

PLEDOARIE PENTRU LECTURǍ ÎNTR-O LUME DOMINATĂ DE GADGET-URI Prof. înv. primar MINODORA CONSTANTIN Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău Prin proverbul românesc ,,Cartea...

Read more

Elevi cu tulburari de invatare

ELEVI CU TULBURĂRI DE ÎNVĂŢARE   Învăţător Radu Emilia Rodica Şcoala cu clasele I –VIII Nr. 19 „Avram Iancu” Timişoara              Sintagma „tulburări de învăţare” este cunoscută în literatura de specialitate sub diverse denumiri:...

Read more

Rolul educatiei fizice si sportului in i…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR       CAPITOLUL I ROLUL EDUCAŢIEI FIZICE ŞI SPORTULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR   Art.1. Educaţia fizică şi sportul sunt componente ale educaţiei globale, prin...

Read more

Efectele media asupra dezvoltarii person…

EFECTELE MEDIA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂŢII PREŞCOLARULUI   Educatoare Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin   Rezumat Referatul ţine să atragă din atenţia asupra efectelor negative pe care le are televizorul şi calculatorul asupra minţii...

Read more

Aptitudinile si succesul profesional

APTITUDINILE ŞI SUCCESUL PROFESIONAL   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin     Aptitudinile se constituie într-un ansamblu de însuşiri de ordin instrumental- operaţional care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de...

Read more

Despre invatarea umana

DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara   Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale...

Read more

Imbunatatirea calitatii actului de preda…

ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII ACTULUI DE PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE PRIN UTILIZAREA APLICAȚIILOR ONLINE ÎN ORELE DE GEOGRAFIE Prof. Rus Marinela Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Bistrița Utilizarea aplicațiilor online în orele de geografie prezintă...

Read more

Examenul national de definitivare in inv…

METODOLOGIA PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA EXAMENULUI NAŢIONAL DE DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT   Vezi metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de definitivare (definitivat) în învăţământ.   Capitolul I Dispoziţii generale Art. 1 Prevederile Metodologiei privind...

Read more