Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Dezvoltarea capacitatii de autoevaluare in ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:46

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII

DE AUTOEVALUARE ÎN CICLUL PRIMAR

Înv. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

Ocaziile care i-au adus pe elevi în situația de a se autoevalua, m-au determinat să-i analizez atent pentru a observa reacția fiecăruia față de greșelile lui, la învățătură sau comportare și astfel am dedus că elevii cu o autoapreciere corectă sunt într-adevăr cooperanți, dorind să știe unde au greșit. Ceilalți cu tendință de subapreciere, au impresia că sunt nedreptățiți încearcă să-și explice greșelile și să-și impună punctul de vedere. Există și elevi care se subapreciază și cărora li se pare că nu se pot autoaprecia singuri, refuzând chiar să facă acest lucru.

Drumul de la evaluare la autoevaluare este lung și necesită o strategie adecvată din partea cadrului didactic cât și perseverență, răbdare, deschidere la schimbare, capacitate empatică, recunoașterea propriilor greșeli, ameliorarea activității de predare învățare, cât și a se avea în vedere anumiți factori care pot influența pozitiv.

Autoevaluarea elevilor reprezintă o modalitate de evaluare cu multe valențe formative, capabilă să-i ajute la aprecierea propriilor performanțe în raport cu obiectivele educaționale propuse.

Încă din clasa I se poate observa o tendință de autoapreciere la elevi. Unii se cred perfecți, neputând să accepte observații critice din partea colegilor sau a dascălului. Față de ceilalți, ei devin indiferenți și în cele din urmă nu vor fi apreciați în colectiv. Sunt și elevi care se subapreciază, ei suferă, își pierd încrederea în forțele proprii, se izolează sau încearcă anumite posibilități necorespunzătoare prin care să iasă în evidență.

Întâlnind toate aceste situații de-a lungul anilor, am acordat multă atenție formării unei deprinderi corecte de evaluare și autoevaluare, creșterii încrederii în forțele proprii, crearea unei atitudini corecte față de învățătură, având la bază respectul față de sine și față de ceilalți.

Autoevaluarea presupune o serie de valențe formative, cum ar fi:

-implică elevul în procesul evaluării, făcându-l să înțeleagă efortul necesar pentru atingerea obiectivelor propuse, cât și ceea ce reprezintă calificativele acordate de dascăl;

- îl responsabilizează pe elev în privința propriei activități, pentru a se adapta învățării și activității școlare;

- poate fi considerată ca un proces de autoreglare care accelerează învățarea;

- îl ajută pe elev să-și dea seama de progresul său și să-și amelioreze performanțele proprii;

- îl determină pe elev să fie un critic al său, să-și cunoască limitele și nivelul de pregătire în comparație cu ceilalți;

- dezvoltă motivația intrinsecă și impulsurile cognitive;

Ocaziile care i-au adus pe elevi în situația de a se autoevalua, m-au determinat să-i analizez atent pentru a observa reacția fiecăruia față de greșelile lui, la învățătură sau comportare și astfel am dedus că elevii cu o autoapreciere corectă sunt într-adevăr cooperanți, dorind să știe unde au greșit. Ceilalți cu tendință de subapreciere, au impresia că sunt nedreptățiți încearcă să-și explice greșelile și să-și impună punctul de vedere. Există și elevi care se subapreciază și cărora li se pare că nu se pot autoaprecia singuri, refuzând chiar să facă acest lucru.

Drumul de la evaluare la autoevaluare este lung și necesită o strategie adecvată din partea cadrului didactic cât și perseverență, răbdare, deschidere la schimbare, capacitate empatică, recunoașterea propriilor greșeli, ameliorarea activității de predare învățare, cât și a se avea în vedere anumiți factori care pot influența pozitiv:

- stimularea în permanență a celor care-și îndeplinesc sarcinile, chiar dacă nu se remarcă prin ceva deosebit;

- evitarea remarcării continue a celor care se cred superiori prin ceea ce realizează, a celor cu tendință de supraevaluare, chiar dacă au doar rezultate bune;

- evidențierea și a celor mai timide realizări, din toate punctele de vedere;

- acordarea posibilității de a reface lucrarea deja apreciată, ținând seama de recomandările făcute;

Autoevaluarea elevilor reprezintă o modalitate de evaluare cu multe valențe formative, capabilă să-i ajute la aprecierea propriilor performanțe în raport cu obiectivele educaționale propuse. Ea îl sprijină pe fiecare elev să-și afle propria valoare, premisă necesară oricărei depășiri, cu accent pe autoperfecționare.

Cu multă grijă, fiecare cadru didactic poate crea în clasă un climat socio-afectiv benefic dezvoltării personalității elevilor, dezvoltând formarea unui spirit critic sănătos, a unei exigențe sporite față de sine, ceea ce reprezintă de fapt o nouă etapă în dezvoltarea autoaprecierii.

Bibliografie:

  1. Revista “ Învățământul primar ”, nr 4/2004, Ed. Miniped

  2. Revista “ Învățământul primar ”, nr 1-3/2006, Ed. Miniped

  3. “Tribuna învățământului” 1-7 decembrie/2003

  4. Cucoș, C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 1996

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Jocul modalitate de invatare si educare …

JOCUL MODALITATE DE ÎNVĂŢARE ŞI EDUCARE (STUDIU)   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Încorporat în activitatea didactică, elementul de joc imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atragător, aduce...

Read more

Familia primul educator Rolul familiei i…

FAMILIA - PRIMUL EDUCATOR ROLUL FAMILIEI ÎN ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE   Prof. înv. primar Bukszar Daniela Școala Gimnazială Lunca Bradului, Jud. Mureș   Rezumat: Familia este matrice de viaţă fundamentală pentru existenţa şi formarea personalităţii elevului, ca...

Read more

Calendarul olimpiadelor nationale scolar…

Calendarul olimpiadelor nationale scolare 2013   Vezi calendarul olimpiadelor nationale scolare pe anul scolar 2012-2013:

Read more

Precizari evaluarea elevilor la proba de…

Precizari privind evaluarea elevilor la proba anticipata a examenului de bacalaureat sustinut de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Precizarea...

Read more

Influenta antichitatii greco latine in o…

INFLUENȚA ANTICHITĂȚII GRECO-LATINE ÎN OPERA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI   MIRON Costina Violeta, Doctorand Universitatea “Ovidius” Constanţa Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Alexandru Macedonski est le théoricien de la modernité entre les...

Read more

Aptitudinile

APTITUDINILE     Potrivit manualelor de psihologie, prin aptitudine intelegem o serie de „realitati” psihice si chiar psihofiziologice, cum ar fi predispozitiile sau capacitatile. In sensul larg, aptitudinea reprezinta o expresie a potentialului adaptativ...

Read more

Martie martisor

Martie martisor

Martie - Martisor Coordonator consilier educativ, profesor Mihaiela Lazar

Read more

Studiu despre geneza metaforei si sensul…

STUDIU DESPRE GENEZA METAFOREI ŞI SENSUL CULTURII DE LUCIAN BLAGA   Prof. Dr. Elena Nadia Vesa Şcoala cu Clasele I-VIII, Vidra, Judeţul Alba   Motto: Destinul omului este creaţia.   Pornind de la scurta prezentare a...

Read more