Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Conturi consolidate
Marţi, 08 Martie 2011 13:24

CONTURI CONSOLIDATE

 

Prof. Cîrcotă Roxana

Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi

 

Rezumat

Conturile consolidate reprezintă documentele ce vizează situaţia şi rezultatele unei societăţi mamă, ţinând cont de legăturile cu celelalte societăţi ale unui ansamblu în care ea are, direct sau indirect, interese consolidabile.

Consolidarea reprezintă adunarea situaţiilor financiare individuale a două sau mai multe societăţi în scopul realizării unui singur set de situaţii financiare. Situaţiile financiare consolidate oferă informaţii referitoare la rezultatele şi poziţia financiară a grupului ca întreg.

Motivaţiile principale care stau la baza creării de grupuri sunt: combinarea unor întreprinderi din acelaşi sector de activitate, achiziţia de întreprinderi care reprezintă furnizori sau clienţi ai firmei care cumpără, diversificarea activităţilor în scopul mai bunei gestionări a riscului, evitarea preluărilor ostile de către alte întreprinderi, retragerea unor acţionari sau a unor manageri importanţi.

Avantajele principale ale structurii de grup în raport cu alte structuri sunt: permite societăţii mamă un control asupra unui capital mai mare decât cel investit de ea; permite accesul la împrumuturi mai mari; se facilitează o mai bună circulaţie a capitalurilor; permite să se plătească mai puţine impozite; oferă posibilităţi mai bune de organizare.

Resumed

The consolidated accounts are the documents which concern the situation and results of a parent, taking into account the connections with other companies of a series in which it has, directly or indirectly, consolidation interests.

The consolidation is the individual financial statements of two or more companies in order to achieve a single set of financial statements. Consolidated financial statements provide information about the results and financial position of the group as a whole.

The main motivation of behind the creation of group are: the combination of same enterprises in the same sector, representing companies acquiring firms suppliers or customers who by, diversification of activities in order to better manage risk, avoid hostile takeovers by other companies, withdrawal of shareholders or managers of leading.

The main advantages of the group structure in relation to other structures are the following : allows to parent company control over a large capital investment than it allows grater access to loans, to facilitate better circulation of capital, allows you to pay less taxes, provides better opportunities for the organization.

Societatea mamă este o societate care are filiale.

Filiala reprezintă o societate asupra căreia societatea mama exercită un control exclusiv.

Participaţii –O societate posedă o participaţie în altă societatea atunci când posedă o fracţiune de capital cuprinsă între 10 şi 50%.

Procentajul de control este dat drepturile de vot de care dispune societatea mamă şi este egal cu raportul dintre drepturile de vot deţinute intr-o societate şi numărul total al drepturilor de vot ale acesteia, în AGA.

Procentajul de interes indică partea din capitalul societăţii controlate deţinute de societatea-mamă, direct sau prin intermediul altor societăţi-satelit.

Plasamentele sunt filialele excluse din perimetrul de consolidare.

Legăturile ce unesc societăţile pot fi foarte strânse (societatea mamă deţine peste 90% din capitalul filialei) sau foarte lejere când două societăţi sunt unite prin acorduri de cooperare sau de o filială comună. După natura legăturilor pot exista: legături financiare (o societate este proprietara unei părţi din capitalul altei societăţi), legături personale  (societăţi independente, fără participaţii de natură financiară, dar gestionate de acelaşi grup de directori), legături contractuale (se stabilesc în cadrul unor strategii de apropiere şi alianţe care preced crearea unui grup sau integrarea unei societăţi în cadrul grupului).

Dacă o societate posedă peste 50% din capitalul altei societăţi, acesta din urmă este considerată a fi filiala celei dintâi. În determinarea acestui procentaj trebuie să se ţină seama de acţiunile cu dividende prioritare dar fără drept de vot şi de acţiunile cu drept de vot multiplu. Deţinerea unui procent de 40% este uneori suficientă pentru a domina o societate, atunci când restul titlurilor sunt dispersate.

Atunci când societatea mamă nu exercita nici o activitate industrială sau comercială, singurul său obiectiv fiind deţinerea de titluri de participare, suntem în prezenţa societăţii cunoscute sub numele de holding.

Prin consolidare se realizează adunarea situaţiilor financiare individuale a două sau mai multe societăţi realizând un singur set de situaţii financiare. După eliminarea tranzacţiilor şi a soldurilor intra-grup[1] situaţiile financiare consolidate oferă informaţii referitoare la rezultatele şi poziţia financiară agrupului ca întreg, ca şi când acesta ar fi o singură entitate,.

Conturile de grup sau conturile consolidate au drept obiectiv prezentarea pentru grup a unui bilanţ a unui cont de rezultate, a unei anexe si, eventual, a unui tablou de trezorerie ca şi cum ansamblul de societăţi care îl compun reprezintă o singura întreprindere.

Situaţiile financiare consolidate asigură transparenţa informaţiilor în conformitate cu reglementările internaţionale,  astfel au fost elaborate trei norme contabile internaţionale (IAS) destinate special consolidării conturilor şi aplicabile fiecare unei forme de participare:

- IAS 27 “Situaţii financiare consolidate şi contabilizarea participaţiilor în filiale”;

- IAS 28 “Contabilitatea participaţiilor în întreprinderile asociate”;

- IAS 31 “Informarea financiară în participaţiile în întreprinderile de tip joint-venture”.

Procesul de consolidare are drept finalitate întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare consolidate la nivelul grupului, care cuprind: bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat, situaţia consolidată a variaţiei capitalurilor proprii, tabloul fluxurilor de trezorerie consolidat şi anexa consolidată.

Procesul de consolidare a conturilor se realizează, în general, în şase etape:

1. Determinarea perimetrului de consolidare

2. Stabilirea metodelor de consolidare (în funcţie de procentajul de control)

3. Ajustarea şi retratarea situaţiilor financiare individuale ale societăţilor consolidate pentru a asigura omogenitatea metodelor de evaluare şi de prezentare a conturilor la nivelul situaţiilor financiare consolidate.

4. Conversia situaţiilor financiare ale filialelor aflate în străinătate este necesar să se convertească situaţiile lor individuale în moneda de consolidare; acest lucru se realizează conform prevederilor IAS 21 “Efectele variaţiilor cursurilor monedelor străine”;

5. Consolidarea propriu zisă:

a. preluarea şi cumularea elementelor din situaţiile financiare ale societăţilor care definesc grupul.

b. eliminarea conturilor şi operaţiilor reciproce, precum şi a rezultatelor interne astfel încât situaţiile financiare consolidate să prezinte poziţia financiară şi performanţele grupului vizavi de mediul extern;

            c. eliminarea titlurilor de participare şi partajul capitalurilor proprii

6. Elaborarea situaţiilor financiare consolidate.

Situaţiile financiare consolidate cuprind informaţiile contabile şi financiare care dau imaginea fidelă a patrimoniului, rezultatelor şi situaţiei financiare a ansamblului de societăţi incluse în perimetrul de consolidare.  

 

Bibliografie

1. Feleagă N., coordonator, Contabilitate Aprofundată, Editura Economică, Bucureşti, 2006;

3. Malciu L., Contabilitate aprofundată, Editura Economică, Bucureşti, 2008;

5. Ministerul Finanţelor Publice, Ghid practic de aplicare a Standardelor Internaţionale de Contabilitate – Partea I, Editura Economică, Bucureşti, 2001;

7. Ristea M., Dumitru C.G. , Contabilitate Aprofundată, Editura Lucman, Bucureşti, 2002;

8. * * * Standardele Internaţionale de Contabilitate 2007, Editura Economică, Bucureşti, 2002;

 


[1] Marian Săcărin, Grupurile de societăţi şi repere ale interpretării conturilor consolidate, Editura Economică, Bucureşti, 2003 

 

Ultima actualizare în Luni, 21 Martie 2011 22:39
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Des cours a brest en France

DES COURS À BREST, EN FRANCE   Negraia Marta Cristiana, profesor de limba franceză, Şcoala Nr. 12 Miron Costin, Galaţi   Les cours de perfectionnement en France dues grace au programme Comenius, mobilités individuelles,...

Read more

Freinet pedagogie nouvelle ou nouvelle p…

FREINET: PEDAGOGIE NOUVELLE OU NOUVELLE PEDAGOGIE?   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIS     La pédagogie nouvelle n'est pas un courant homogène puisque s'y côtoient des approches relevant de divers courants en...

Read more

O chestiune controversata stereotipul

O chestiune controversata stereotipul

O CHESTIUNE CONTROVERSATĂ: STEREOTIPUL Prof. Raluca Ioana Olariu Şcoala Gimnazială „Acad.H.Mihăescu” Udeşti, Judeţul Suceava Semnificaţia imaginilor vizuale este stabilită prin diferenţă. Astfel, de-a lungul istoriei...

Read more

Despre frazeologie si imbinarile de cuvi…

DESPRE FRAZEOLOGIE ŞI ÎMBINĂRILE DE CUVINTE Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Nu de puţine ori folosim în vorbire sau...

Read more

Colaborarea scoala familie cheia spre su…

COLABORAREA ŞCOALĂ-FAMILIE - CHEIA SPRE SUCCES Prof. înv. primar: Tica Ionela Georgiana Scoala Gimnaziala ”Iosif Catrinescu” Rezumat: Părinţii trebuie să cunoască, să devină conştienţi de influenţa pe care o exercită...

Read more

Valorificarea inteligentelor multiple in…

VALORIFICAREA INTELIGENŢELOR MULTIPLE ÎN ACTIVITĂŢILE GEOGRAFICE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Articolul prezintă exemple de sarcini de lucru la geografie care valorifică fiecare tip de inteligenţă. Cuvinte...

Read more

Dezvoltarea gandirii critice

DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE                                                                               Prof. Alina Preduț, Turda, Județul Cluj               În societatea contemporană, invazia tehnologiei  si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi...

Read more

Familia primul educator Rolul familiei i…

FAMILIA - PRIMUL EDUCATOR ROLUL FAMILIEI ÎN ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE   Prof. înv. primar Bukszar Daniela Școala Gimnazială Lunca Bradului, Jud. Mureș   Rezumat: Familia este matrice de viaţă fundamentală pentru existenţa şi formarea personalităţii elevului, ca...

Read more