Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Despre ratiune si sentimente
Scris de admin   
Vineri, 19 Ianuarie 2018 09:00

DESPRE RAȚIUNE ȘI SENTIMENTE

prof. Arjoca Mihaela Maria

Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara

Rezumat: Omul este un complex de sentimente și rațiune.

Cuvinte cheie: inimă, gândire pozitivă, rațiune, logică, om.

“Ratiunea e cel mai mare dusman al inimii.” (Giacomo Casanova)

“Inima are ratiunile ei pe care ratiunea nu le cunoaste.” (Blaise Pascal)

“Daca judeci oamenii, nu vei avea timp sa ii iubesti.” (Maica Theresa)

Concret, creierul, inima și stomacul sunt pe o imaginară axa, ce le leagă ca și cum s-ar suprapune cumva. Interesantă optiune, ar zice un filozof.

Stomacul, de la care pornesc toate bolile corpului omenesc,ar fi cel care dicteaza starea generală a ființei umane.Este situat în cavitatea abdominală,sub diafragm,organ cavitar,care se umple și se golește pe tot parcursul vieții unui om.Cănd este gol,alertează,când este prea plin,să zicem că lenevește și funcționeaza lent. Este responsabil de instictul de hrănire al fiecăruia.

Inima,organ de asemenea cavitar,în cutia toracicî,complex ca structură și funcție. Este structurat pe dreapta si stânga,fiziologic bază și vârf,cu implicații vegetative și neurosomatice pe tot parcursul vieții.Acuzată de sentimente pozitive și/sau negative,este de fapt pompa ,sediul sufletului,’’casa inimii’’,,al afectului și emoțiilor noastre.

Asocierea ei cu sentimentele nu este deloc întamplatoare,căci cele 4 cămarute au multe taine,deloc ușor de tratat,inima ne conduce în viață! Și omul are 4 etape în viată: copilăria,tinerețea,maturitatea și bătrânețea.

Creierul,organ protejat de oase,meninge ,cu o structură complicată în două culori: alb și gri…..poate fi învinuit de rațiune,judecată,memorie,gândire ,învatare. Cu toate că inima simte,mintea te poate însela,adică minți,în multe privințe în viață,poate greși matematic,unele soluții sau calcule. De ce mintea greșește,iar inima niciodată? Deoarece creierul îl antrenăm din copilărie,din școală, să socotească,să judece,să facă conexiuni,să înteleagă cât mai bine mediul în care trăim. Creierul are rolul de a ne ajuta să trăim mai bine și mai mult. Totuși,nu poate face singur nimic,pănă nu are acceptul inimii,sediul afectului si al sentimentelor.

Chiar când esti foarte rațional,constați că de fapt mintea a coborât în inimă și îi cere doar permisiunea de a începe ‘’ acțiunea’’. Dacă mintea actionează total independent de inimă,este deja inuman,pentru că trece de omenesc și poate deveni periculos de rău ceea ce face. Așa a suferit omenirea, din cauza unor oameni cu inima de gheată și cu mintea de diamant. Cărtile de istorie dovedesc acest lucru!

Concluzia ar fi…..,scoala învata să le folosim armonios pe amandouă în acelasi timp,pentru a ne desăvărși ca ființe superioare.

În ființa noastră este un permanent conflict între minte și inimă.

De ce? Pentru că mintea noastră este extrem de obsedată să deţină cât mai mult din ceea ce ne place. Educaţia noastră, civilizaţia noastră, economia precum şi toate progresele tehnologice au fost şi sunt create de minte. Mintea este extrem de abilă, dar şi instabilă. Uneori ne dorim ceva pentru ca în următorul minut să ne dorim cu totul altceva. Ea nu se înscrie aproape niciodată în timpul prezent, trecutul şi viitorul sunt problemele cu care mintea noastră lucrează. Slavă Creatorului pentru faptul că organismul nostru fizic funcţionează în prezent. Vă puteţi închipui un corp care uită să respire şi o amână pe o altă dată? Fie ziua de ieri fie ziua de mâine! Datorită instabilităţii minţii, multe din problemele noastre cotidiene tind să o ia razna.

Societatea umană este prea mult obsedată de ce poate face cu mintea, însă nu şi cu inima

Ce ne poate dărui aceasta? Este corect să spunem că nu ne poate da bani, cuceriri ştiinţifice, mari industrii şi concerne, însă… Cel mai simplu dar al inimii este iubirea, fericirea şi bucuria de a trăi. Ea ne poate înălţa sufletele aducând în noi frumuseţea vieţii, bucuria muzicii şi poeziei… şi câte şi mai câte. În lumea iubirii, inima este cel mai bun ghid, cea mai bună prietenă, iar rugăciunea emisă cu inima bucură sufletul Unicului. Cu inima nu putem câştiga războaiele, dar ne putem face mulţi prieteni. Chiar dacă vom crea bombe pentru a cuceri noi teritorii, nu putem distruge cu inima oamenii. Cei ce au o inimă mare sunt mari creatori, în timp ce cei cu mintea mare pot să distrugă. Aşa se explică faptul că învăţământul şi educaţia au devenit sterile, tone de maculatură şi minţi îndobitocite care nu mai ştiu să creeze. Este tragic dragii mei, dar este adevărat.

Ştiu că unii spun – ,,Urmează-ţi inima !’’, alţii – ,,Ba nu, gândeşte cu capul !’’

Calea de mijloc cred că e cea care defineşte cel mai  bine natura umană. Eludând puţin raţiunea, lezând o clipă sentimentul, cred că e singura modalitate de a crea o cale liniştită. Rigiditatea raţiunii pure cred că impietreşte inima, vâlvătaia nedomolită şi incontrolabilă a inimii întunecă şi ucide raţiunea. Una fără alta…pot exista, dar…posesorul se cam îndepărtează un pic de ceea ce se numeşte ,,om’’. Devine fie un robot, fie un…naiv incurabil.

Bibliografie

[1].Richard M.Weaver-“Ideile au consecințe”,Editura Anacronic,2015

[2].Jane Austen-‘’Rațiune și simțire’’,Editura Corint 2013

[3].Daniel Tudose-‘’Gânduri de dimineață’’,Ediție online 2011,Biblioteca Națională a României.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Vineri, 19 Ianuarie 2018 09:21
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Rolurile profesorului in managementul cl…

ROLURILE PROFESORULUI ÎN MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI         Profesor Coman Valentina Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești   Rezumat: Articolul îşi propune evidențierea rolurilor cel mai des întâlnite în relația cu clasa de elevi Cuvinte cheie: rol,...

Read more

Interpretare chestionar Education Techno…

Interpretarea rezultatelor la Chestionar pentru cadrele didactice de la Mark Twain International School   Education Technology for World Class Learning La prima întrebare, referitoare la scopul utilizării calculatorului în timpul programului, cadrele didactice...

Read more

Previziune cataclismica in poezia simbol…

PREVIZIUNE CATACLISMICĂ ÎN POEZIA SIMBOLISTĂ BACOVIANĂ         dr. Ştefan Lucian MUREŞANU     Motto: Vrăjitorilor evului mediu le spun: / - Lăsaţi să clipească ochiul senin deasupra Egipetului,              / Niciodată nu mor martirii dreptăţii. (George...

Read more

Organizarea si desfasurarea unei activit…

ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA UNEI ACTIVITĂŢI DE  PROIECT                                                                                  Prof. Mihalcea Carla                                                                                   Scoala nr. 1, Pantelimon - Ilfov   Proiectul este deopotrivă activitate de învăţare şi modalitate de evaluare, cu un profund caracter formativ. Avantajele...

Read more

Scopul si importanta activitatilor extra…

SCOPUL ŞI IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR EXTRAŞCOLARE Prof. Mihaela Marian Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Acţiunile educative desfășurate în cadrul acestui tip de educaţie sunt flexibile şi vin în întâmpinarea diferitelor interese ale elevilor, care...

Read more

Integrarea jocului didactic in orele de …

INTEGRAREA JOCULUI DIDACTIC ÎN ORELE DE MATEMATICĂ ÎN CICLUL PRIMAR prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara MOTTO: “Jocul este manifestarea primară a atitudinii creative...

Read more

Organizarea si desfasurarea evaluarii na…

Organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru anul 2014   Iata Ordinul privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2013-2014.   In baza prevederilor art. 94, alin....

Read more

Rolul competentelor in contextul dezvolt…

ROLUL COMPETENŢELOR ÎN CONTEXTUL DEZVOLTĂRII STRATEGIILOR ŞI POLITICILOR COMUNITARE ÎN DOMENIUL EDUCAŢIEI Prof. Comănescu Marghioala Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău Intr-o societate bazată pe cunoaştere, competenţele sub formă de cunoştinţe,...

Read more