Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect consiliere psihopedagogica
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:16

PROIECT CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICĂ

 

 

Prof.  Ciucă (Stan) Cristina

Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău

 

- Studiu de caz-

 

 

I. Prezentarea cazului

În anul şcolar 2010-2011 a fost înscris în clasa I elevul B.N. cu vârsta de 7 ani, care fura. Acest defect de comportament mergea în paralel cu minciuna şi violenţa verbală. Menţionam că acest copil dădea dovadă de o maturizare insuficientă comparativ cu ceilalţi colegi. 

Situaţia elevului era următoarea:

1.                  condiţii familiale precare,

2.                  familie dezorganizată,

3.                  neintegrat în colectivul de elevi.

4.                  respins de colegi şi părinţii elevilor din clasă,

5.                  imagine de sine precară,

6.                  competenţe socio-afective reduse (de comunicare),

7.                  volum de cunoştinţe extrem de redus.

II. Analiza si diagnosticul problemei de studiat

            Pe fondul acestor fapte în şcoală s-a declanşat  un conflict multiplu între părinţii  celorlalţi copii din clasă, pe de o parte, şcoala (conducerea şcolii, învăţătoarea clasei, celelalte cadre didactice) şi copilul-problemă, de cealaltă parte (conflict interpersonal in care stilul de reacţie al reprezentanţilor şcolii s-a vrut a fi unul cooperant, însă,  pana la urmă, a fost unul conciliant) - un conflict interpersonal al învăţătoarei, aflată în situaţia de a alege intre datoria  pe care o avea faţă de clasă şi acceptarea in colectiv a unui elev de care trebuia să se ocupe in mod special.

Scopul negocierii a avut următoarele componente:

-                                 Cadrul  general al negocierii – constituit din condiţiile generale de mediu in care se desfăşoară activitatea didactică în şcoală,

-                                 Cadrul particular al negocierii reprezentat de condiţiile specifice ale partenerilor,

-                                 Lipsa de inters din partea părinţilor elevului privind starea educaţională a copilului lor,

-                                 Nivelul scăzut de trai,

-                                 Imposibilitatea de a « modela » mentalităţile învechite ale părinţilor şi cadrelor didactice într-un timp scurt,

-                                 Antecedente de acest tip nu au mai existat în şcoală, cei implicaţi într-un conflict fiind puşi în aceast situaţie pentru prima dată,

-                                 Circumstanţele negocierii reprezentate de loc, timp, momentul acțiunii conflictuale /cooperante întreprinse anterior negocierii.

 

III. Obiectivele negocierii:

-                                 obiectivul de prima linie: elevul să renunţe la acest comportament şi să se integreze armonios în colectivul clasei;

-                                 obiectivul de ultima linie: elevul să nu poată renunța la viciul său şi să fie exclus din şcoală;

-                                 obiectivul ţintă: elevul să nu mai fure şi să nu fie stigmatizat de colegi şi de părinții lor.

 

IV. Demerurile intreprinse de şcoală - strategia de negociere

            La şedinţa cu părinţii, aceştia au refuzat sa-l primească pe elevul B.N. în clasă. Parinții au solicitat excluderea lui din clasă pe motivul că fură. În calitate de consilier educativ, am îcercat sa sensibilizez părinţii, solicitandu-le sa fie înţelegători şi răbdători cu acest copil care va ramane traumatizat dacă va fi respins de colectiv. Am organizat lectorate cu părinţii urmărind consilierea lor.

            Am elaborat un program de intervenţie personalizat, punând accent pe inserţia socio-afectivă a elevului în colectiv. Mi-am structurat un program de consiliere a elevului B.N., program în care am arătat consecinţele inevitabile ale atitudinii deviante, am propus sub forma de joc, simularea ân clasă a diferitelor contexte de viaţă.

            Copiii ai caror părinţi au fost mai receptivi au acceptat să participe împreuna cu elevul B.N. la diferite activitţi comune (vizionarea de filme, jocuri, discutarea preocupărilor de timp liber, a hobby-urilor, a pasiunilor personale).

            Autoritățile locale au acordat, la intervenția şcolii, sprijin financiar familiei copilului pentru ca el sa aiba condiții propice de dezvoltare.

 

V. Soluțiile noastre pentru rezolvarea acestui caz, care ar pute fi aplicate şi în cazuri similare, sunt:

o                   prezentarea în prevederile legale a tipurilor de deficienţe uşoare şi medii cu care copiii pot fi integrati în şcolile publice;

o                   organizarea unor cursuri de perfectionare (teoretice şi practice) gratuite pentru cadrele didactice privind modalităţi concrete, practice şi necesare integrării optime a acestor copii cu deficiențe uşoare  în şcolile publice;

o                   recompensarea din punct de vedere financiar a învățătoarelor care au în colectivul  claselor lor copii cu deficienţe uşoare şi medii şi a cadrelor didactice care contribuie la realizarea unor programe personalizate cu aceşti copii;

o                   realizarea unor schimburi de experienţa la nivel loical cu reprezentanţii autorizaţi în domeniu;

o                   înfiinţarea cabinetului şcolar în care să activeze un psihopedagog care ar îndeplini rol de mediator în  rezolvarea unor astfel de conflicte, întrucât ar genera încredere şi ar fi acceptat de ambele părâi fără rezerve;

o                   mediatizarea rezultatelor notabile obţinute în activitatea cu elevii deficient integraţi în şcolile publice.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Relatia profesor profesor documentarist

RELAȚIA PROFESOR-PROFESOR DOCUMENTARIST Mesaroșiu Corina Georgiana, profesor de limba română- limba franceză, Școala Gimnazială Poplaca- județ Sibiu Prin intermediul acestui articol se dorește trasarea unor aspecte definitorii privind importanța...

Read more

Regulamentul cadru pentru organizarea si…

Ordin privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea si functionarea consortiilor scolare

Read more

Procesul de invatamant si sistemul de in…

PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT   Înv. Dobraniş Gabriela, Şcoala Gimnazială Ungureni, Bacău   Procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa...

Read more

Platforme de elearning Moodle si Ael

PLATFORME DE ELEARNING MOODLE ŞI AEL STUDIU ŞTIINŢIFIC   Profesor Grecu Daniela,  Liceul de Arte “Marin Sorescu” Craiova   Moodle este un Sistem de management al învătării / predării – Learning Management System (LMS). O altă...

Read more

Educatia intelectuala

EDUCATIA INTELECTUALA     Conceptul si importanta educatiei intelectuale Termenul vine din latinescul intellectus - minte, gandire, ratiune, capacitate de a gandi, rationa, cunoaste, de a opera cu notiuni, concepte. Transmiterea experientei sociale de...

Read more

Ideea de critica literara in viziunea lu…

IDEEA DE CRITICĂ LITERARĂ ÎN VIZIUNEA LUI JEAN STAROBINSKI     Prof. Apostol Iuliana – Andreea Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu”, Broscăuţi           În acest articol voi prezenta concepţia unuia dintre membrii Şcolii de la...

Read more

Activitatea diferentiata si de recuperar…

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ ŞI DE RECUPERARE PENTRU ELEVII Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi     Cu certitudine există elevi cu dificultăţi de învăţare la matematică, în unele clase numărul acestora fiind relativ mic...

Read more

Personalitati reprezentative ale literat…

PERSONALITĂŢI REPREZENTATIVE ALE LITERATURII FRANCEZE prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Romantismul francez este marcat prin sciitori precum Chateaubriand, Lamartine, Musset, Vigny, dar cel mai mare...

Read more