Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Inspectia de specialitate scop obiective tipuri etape
Duminică, 19 August 2012 00:00

CAPITOLUL II
 Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar

 

   SECTIUNEA a 5-a
Inspectia de specialitate. Scop, obiective, tipuri, etape

 

Art. 37. -

    Inspectia de specialitate reprezinta o activitate complexa de evaluare a competentelor profesionale/activitatii profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu sau activitatilor educationale pe care acestea le sustin. Inspectia de specialitate vizeaza, in mod direct, calitatea activitatilor didactice in raport cu beneficiarii primari ai educatiei, respectiv anteprescolarii, prescolarii si elevii.

Art. 38. -

    Obiectul principal al inspectiei de specialitate il reprezinta activitatea profesionala a diferitelor categorii de cadre didactice.

Art. 39. -

    Scopul inspectiei de specialitate il constituie evaluarea si/sau monitorizarea activitatii didactice, in mod fundamental a activitatii de proiectare, predare-invatare-evaluare, prin raportare la sistemul de competente al profesiei didactice, consilierea cadrelor didactice in legatura cu activitatea lor profesionala si posibilitatile de dezvoltare profesionala si evolutie in cariera.

Art. 40. -

    Principalele obiective urmarite in cadrul inspectiei de specialitate sunt:

   a) evaluarea competentelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei scolare, planificarile calendaristice si proiectele unitatilor de invatare;

   b) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu realizarea activitatilor de planificare si proiectare didactica;

   c) evaluarea capacitatii cadrului didactic inspectat de a proiecta si utiliza strategii didactice corespunzatoare invatamantului modern bazat pe competente;

   d) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu proiectarea si utilizarea unor strategii didactice corespunzatoare invatamantului modern bazat pe competente;

   e) evaluarea capacitatii cadrului didactic inspectat de a integra Tehnologia informatiei si comunicatiilor (TIC) si lectiile din cadrul Platformei de eLearning (AEL) in activitatea didactica;

   f) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu integrarea TIC si a lectiilor AEL in activitatea didactica;

   g) evaluarea competentelor cadrului didactic inspectat de a utiliza metodele de invatare diferentiata;

   h) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu utilizarea unor metode de invatare diferentiata;

   i) evaluarea capacitatii cadrului didactic inspectat de a integra elementele de evaluare in cadrul activitatilor de predare-invatare;

   j) consilierea cadrului didactic inspectat in legatura cu integrarea elementelor de evaluare in cadrul activitatilor de predare-invatare;

   k) consilierea cadrelor didactice in vederea diversificarii ofertei curriculare de cursuri optionale;

   l) consilierea cadrelor didactice in legatura cu posibilitatile de dezvoltare profesionala si evolutie in cariera.

Art. 41. -

    Tipurile de inspectie de specialitate sunt:

   a) inspectia de specialitate curenta;

   b) inspectia de specialitate realizata in vederea obtinerii definitivarii in invatamant;

   c) inspectia de specialitate realizata in vederea obtinerii gradelor didactice II si I sau inspectia scolara speciala;

   d) orice alta forma de evaluare/control/consiliere a activitatii cadrului didactic in domeniul de specialitate in care este incadrat, realizata de inspectorii de specialitate la nivelul MECTS sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspectia de specialitate realizata in vederea verificarii unor aspecte particulare ale activitatii didactice (modul de aplicare a curriculumului national, modul de realizare a evaluarii curente etc.), sau inspectia de specialitate realizata in vederea verificarii unor aspecte ale activitatii cadrelor didactice, semnalate in cadrul unor memorii, petitii, reclamatii.

Art. 42. -

    Tematica inspectiilor de specialitate se stabileste in baza prioritatilor MECTS/ISJ/ISMB sau la solicitarea unitatilor de invatamant.

Art. 43. -

    Inspectia de specialitate poate fi realizata si ca urmare a existentei unor reclamatii, sesizari, petitii privind activitatea unor cadre didactice, fie la solicitarea unitatilor de invatamant, fie ca urmare a autosesizarii institutiilor abilitate sa realizeze inspectia de specialitate, respectiv MECTS si ISJ/ISMB. Cadrele didactice nu pot refuza realizarea inspectiei de specialitate, cu exceptia situatiilor in care, din cauze obiective, probate cu acte doveditoare, acestea nu isi pot desfasura activitatile profesionale curente.

Art. 44. -

    La nivelul ISJ/ISMB graficul unic al inspectiei este aprobat in consiliul de administratie al ISJ/ISMB si este facut public.

Art. 45. -

    Etapele inspectiei de specialitate sunt urmatoarele:

   a) planificarea inspectiei;

   b) organizarea inspectiei;

   c) realizarea unor convorbiri preliminare pentru orientarea in context (cu persoanele abilitate pentru evaluarea competentelor profesionale ale cadrului didactic, respectiv cu cadrul didactic);

   d) asistentele la ore si completarea fisei de observare a lectiei, al carei model este prevazut in anexa nr. 5;

   e) autoevaluarea cadrului didactic inspectat;

   f) analiza activitatii si consilierea cadrului didactic inspectat;

   g) redactarea raportului scris de inspectie si consemnarea acestuia in registrul de inspectii al unitatii de invatamant preuniversitar.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 28 Octombrie 2012 12:32
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Chestionar pentru elevi privind implicar…

ANONIM   CHESTIONAR PENTRU ELEVI IMPLICAREA FAMILIEI  ÎN EDUCAŢIA COPILULUI   Am dori să cunoaştem cateva aspecte referitoare la implicarea  familiei în educaţia copiilor şi a relaţiilor dintre familie şi şcoală. Răspunsurile pe care le vom obţine...

Read more

Relatia parinte-copil un factor esential…

RELAȚIA PĂRINTE-COPIL, UN FACTOR ESENȚIAL ÎN DEZVOLTAREA MULTILATERALĂ A COPILULUI Prof.Brătilă Cristina-Zonica C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea Despre relaţia dintre părinţi şi copii s-a scris foarte mult şi...

Read more

Metodologie organiyare si functionare ce…

METODOLOGIA DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A CENTRELOR COMUNITARE DE ÎNVĂȚARE PERMANENTĂ     Capitol I Dispoziții generale Art. 1. Prezenta metodologie reglementează modul de înființare, organizare și funcționare a centrelor comunitare de învățare permanentă. Art. 2. Centrul...

Read more

Elemente ale organizarii instruirii in g…

Elemente ale organizării instruirii în gimnaziu        Modificarea principală propusă de forma actuală a curriculum-ului o reprezintă:             -         trecerea de la centrarea învăţării pe obiective la centrarea învăţării pe dobândirea de competenţe;             -        ...

Read more

Ministerul Educatiei a prelungit termenu…

Ministerul Educaţiei a prelungit termenul de depunere a contestaţiilor pentru Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a   Ministerul Educaţiei Naţionale a decis prelungirea intervalului orar alocat pentru depunerea de contestaţii la Evaluarea Naţională...

Read more

Mitul lui Sisif

MITUL LUI SISIF Prof. Lorincz Cristina profesor C.T. Iosif Şilimon, Braşov   Articolul de faţă este un studiu asupra operei camusiene „Mitul lui Sisif”, aducând în discuţie tema principală a absurdului. Întregul studiu se...

Read more

Argourile acronimele emoticoanele si nou…

ARGOURILE, ACRONIMELE, EMOTICOANELE ŞI NOUL LIMBAJ FOLOSIT PE INTERNET   Profesor Camelia Kallos Grupul Şcolar “Gheorghe Lazăr” Pecica, jud. Arad     Prezenta lucrare reprezintă un studiu pentru o activitate susținută cu ocazia zilei de...

Read more

Metodele de invatare activa prin coopera…

METODE DE ȊNVǍȚARE ACTIVǍ PRIN COOPERARE LA VȂRSTA PREŞCOLARǍ Educatoare Portik Laura Grădiniţa P.P.Nr.1 Reghin Rezumat Ȋnvăţământul actual modern presupune îmbinarea tehnicilor moderne...

Read more