|
|
Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar |
Marţi, 22 Ianuarie 2013 00:00 |
Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar
Vezi Metodologia de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial 11 din 8 ianuarie 2013 (M. Of. 11/2013).
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. -
Prezenta metodologie este realizata cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP), cu modificarile ulterioare.
Art. 2. -
(1) Evaluarea externa periodica a calitatii educatiei in unitatile de invatamant preuniversitar acreditate se realizeaza cel putin o data la 5 ani.
(2) Procedurile de evaluare externa periodica a calitatii educatiei se deruleaza la cererea organizatiei furnizoare de educatie, pe baza de contract incheiat cu ARACIP.
(3) Procedurile de evaluare externa periodica a calitatii educatiei se pot derula si la solicitarea altor persoane juridice interesate, precum: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, inspectoratul scolar, autoritatile publice locale, asociatiile de parinti etc., in conditiile mentionate la alin. (2). In acest caz, ARACIP are obligatia de a incunostinta unitatea de invatamant in maximum 15 zile de la inregistrarea cererii, in vederea intocmirii si prezentarii documentatiei corespunzatoare. Scopul si principiile evaluarii externe periodice a calitatii educatiei
Art. 3. -
(1) Scopul evaluarii externe periodice a calitatii educatiei este imbunatatirea continua a proceselor si rezultatelor organizatiei furnizoare de educatie pentru a satisface increderea publica.
(2) Concluziile evaluarii externe periodice a calitatii educatiei, sintetizate anual de catre ARACIP, sunt inaintate Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, insotite de propuneri de masuri de asigurare si imbunatatire a calitatii in invatamantul preuniversitar.
Art. 4. -
(1) Evaluarea externa periodica a calitatii educatiei se deruleaza pe baza standardelor de referinta si indicatorilor de performanta pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar.
(2) In functie de finalitatile fiecarei vizite de evaluare externa, ARACIP stabileste numarul de indicatori de performanta pe baza carora se va judeca nivelul calitatii educatiei furnizate, dintre cei 43 de indicatori aprobati de legislatia in vigoare.
(3) Calificativele care se acorda pentru fiecare indicator de performanta evaluat din standardele de referinta, precizate in Raportul de evaluare externa periodica, sunt urmatoarele:
a) "Nesatisfacator", in situatia neindeplinirii a cel putin unui descriptor din standardele de acreditare si evaluare periodica;
b) "Satisfacator", in situatia indeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare si evaluare periodica;
c) "Bine", in situatia indeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare si evaluare periodica si a cel putin unui descriptor din standardele de referinta;
d) "Foarte bine", in situatia indeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare si evaluare periodica si a tuturor descriptorilor din standardele de referinta;
e) "Excelent", in situatia indeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare si evaluare periodica, a tuturor descriptorilor din standardele de referinta, precum si a unor descriptori definiti de unitatea de invatamant.
(4) Calificativele se coreleaza cu punctaje stabilite de ARACIP, in vederea realizarii evaluarii comparative interinstitutionale.
Art. 5. -
(1) Evaluarea externa periodica a calitatii educatiei se deruleaza cu respectarea a doua categorii de principii:
a) principii generale ale implementarii sistemului national de management si asigurare a calitatii;
b) principii specifice evaluarii externe periodice a calitatii educatiei.
(2) Educatia de calitate se fundamenteaza pe urmatoarele principii generale:
a) este centrata pe clientii si beneficiarii actului educational;
b) este oferita de institutii responsabile;
c) este orientata pe rezultate;
d) respecta autonomia individuala si are la baza autonomia institutionala;
e) este promovata de lideri educationali;
f) asigura participarea actorilor educationali si valorizarea resursei umane;
g) se realizeaza in dialog si prin parteneriat cu institutii, organizatii, cu beneficiarii primari si secundari de educatie;
h) se bazeaza pe inovatie si pe diversificare;
i) abordeaza procesul educational unitar, in mod sistemic;
j) are ca obiectiv imbunatatirea continua a performantelor;
k) promoveaza interdependenta dintre furnizorii si beneficiarii implicati in oferta de educatie.
(3) Principiile specifice evaluarii externe periodice a calitatii sunt:
a) asigurarea suprematiei interesului prescolarului si al elevului;
b) corelarea evaluarii interne cu evaluarea externa;
c) accentuarea rolului evaluarii interne in imbunatatirea continua;
d) implicarea beneficiarilor atat in evaluarea interna, cat si in cea externa;
e) acordarea increderii furnizorului de servicii educationale in raport cu rezultatele evaluarii interne;
f) respectarea triangulatiei, respectiv asigurarea a cel putin 3 surse si dovezi de informare si documentare in evaluarea nivelului calitatii actului educational;
g) valorizarea aspectelor pozitive ale furnizorului de servicii educationale si ale programelor acestuia;
h) acordarea increderii furnizorului de servicii educationale in raport cu rezultatele evaluarii interne;
i) abordarea evaluarii externe ca proces de invatare, pentru evaluatori, pentru evaluati si pentru intreaga organizatie scolara.
CAPITOLUL II
Procedura de evaluare externa a calitatii educatiei
Art. 6. -
(1) Procedura de evaluare externa periodica a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar se deruleaza in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 22/2007 privind aprobarea Metodologiei de evaluare institutionala in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice a organizatiilor furnizoare de educatie.
(2) Fisa procesului de evaluare externa a calitatii, cu precizarea etapelor, termenelor si a responsabilitatilor, este prezentata in anexa nr. 2 la ordin.
Art. 7. -
(1) In vederea demararii procedurii de evaluare externa periodice, organizatia furnizoare de educatie inainteaza catre ARACIP urmatoarele documente:
a) cerere;
b) fisa-tip;
c) Proiectul/Planul de dezvoltare institutionala, respectiv Planul de actiune al scolii, pe termen de 5 ani, realizat in baza unei diagnoze si prin comparatie cu proiectul anterior;
d) ultimul Raport anual de evaluare interna (RAEI).
(2) Formatul documentatiei este actualizat periodic de catre ARACIP, prin comunicare publica pe site.
Art. 8. -
(1) In baza cererii, ARACIP, prin Compartimentul juridic, incheie un contract cu organizatia solicitanta si emite factura fiscala corespunzatoare.
(2) Organizatia furnizoare de educatie este obligata sa comunice catre ARACIP o copie de pe ordinul de plata a tarifului de evaluare externa, in termen de maximum 3 zile de la efectuarea platii.
Art. 9. -
(1) Comisia de evaluare externa este desemnata de ARACIP pe baza de hotarare, cu respectarea procedurii prevazute in anexa nr. 2 la ordin.
(2) Coordonatorul comisiei de evaluare are obligatia de a transmite unitatii de invatamant programul general si programul specific al vizitei de evaluare, in termenele stipulate in fisa procesului prevazuta in anexa nr. 2 la ordin.
Art. 10. -
Comisia de evaluare desemnata de ARACIP desfasoara urmatoarele activitati:
a.1) organizarea agendei evaluarii;
a.2) analiza contextului si situatiei concrete a unitatii scolare, conform Proiectului (planului) de dezvoltare institutionala (PDI) sau Planului de actiune al scolii (PAS), RAEI sau Raportului de autoevaluare (RA), situatiei centralizate a rezultatelor scolare pe ultimii 3 ani comparativ cu rezultatele la nivel de judet;
a.3) programarea orara a activitatilor si a intalnirilor;
a.4) activitati specifice: vizitarea organizatiei furnizoare de educatie, observarea directa, asistenta la lectii si la activitati extrascolare, dupa caz, aplicarea de chestionare unor grupuritinta (elevi, parinti, angajatori operatori economici parteneri/ angajatori, personal didactic, didactic auxiliar si nedidactic), realizarea de interviuri individuale si de grup, vizite la operatori economici (pentru stagiile de practica).
a.5) analiza dovezilor care probeaza, dupa caz, buna functionare a organizatiei furnizoare de educatie, rezultatele si progresul fiecarui educabil;
a.6) prezentarea concluziilor desprinse care vor sta la baza raportului de evaluare externa a calitatii educatiei;
a.7) redactarea procesului-verbal si inscrierea acestuia in registrul corespunzator;
a.8) redactarea raportului de evaluare externa a calitatii si transmiterea catre ARACIP in termenele stabilite.
Art. 11. -
(1) In vederea evaluarii concordantei dintre evaluarea interna, potrivit informatiilor transmise de organizatia furnizoare de educatie in cadrul RAEI, si situatia reala, conform raportului de evaluare externa a calitatii educatiei inregistrat, ARACIP realizeaza, prin metode statistice, o analiza a conditiilor de functionare a scolilor (pe baza a 15 factori de risc, corespunzatori Hartii nationale a riscului educational prezentati in anexa nr. 4 la ordin) si a rezultatelor raportate.
(2) Pentru a asigura obiectivitatea analizei si pentru a realiza evaluarea comparativa interinstitutionala, ARACIP poate angaja experti in evaluare si acreditare, pe baza de contract.
Art. 12. -
(1) ARACIP elibereaza un atestat din care sa reiasa nivelul de calitate existent in cadrul unitatii de invatamant respective, raportat la indicatorii de performanta din standardele de referinta evaluate, in termenul precizat in fisa de proces, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin.
(2) Atestatul va mentiona nivelul rezultatelor obtinute de unitatea scolara fata de rezultatele asteptate, avand in vedere indicii de eficienta stabiliti pe baza Hartii nationale a riscului educational.
(3) Modelul atestatului nivelului de calitate al educatiei furnizate este prezentat in anexa nr. 3 la ordin.
Art. 13. -
(1) In situatia in care in raportul de evaluare externa a calitatii exista indicatori de performanta apreciati cu calificativul "Nesatisfacator", nu se elibereaza atestatul si se vor aplica in mod corespunzator prevederile art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul mentionat la alin. (1), unitatea de invatamant respectiva va urmari cu prioritate implementarea unor masuri care sa conduca la remedierea acestora.
(3) Inspectoratele scolare realizeaza o monitorizare speciala in cazurile mentionate la alin. (1), urmarind progresul inregistrat de scoala respectiva. Rezultatele monitorizarii sunt aduse la cunostinta ARACIP.
Art. 14. -
ARACIP are obligatia de a face public raportul de evaluare externa periodica si atestatul de calitate pentru fiecare organizatie furnizoare de educatie.
Art. 15. -
(1) Organizatia furnizoare de educatie are obligatia de a face public continutul raportului de evaluare externa periodica.
(2) Pe baza concluziilor raportului de evaluare externa, Comisia de evaluare si asigurarea calitatii revizuieste planul de imbunatatire a calitatii educatiei elaborat de scoala. (2) Implementarea planului de imbunatatire este monitorizata de reprezentantii ARACIP si/sau ai inspectoratelor scolare.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 16. -
(1) Contestatiile cu privire la concluziile raportului de evaluare externa intocmit se adreseaza, in termen de 30 de zile de la comunicare, ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(2) Raportul de evaluare externa poate fi atacat in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Adaugă comentariu
|
Programul "Scoala dupa scoala", denumit Programul SDS, este un program complementar programului scolar obligatoriu, care ofera oportunitati de invatare formala si nonformală pentru consolidarea competentelor, invatare remediala si accelerare a... Read more
Modificari si completari la metodologia cadru privind mobilitatea
Vezi OMEN 3080/2014 - Ordinul Ministerului Educatiei Nationale pentru modificarea si completarea Metodologiei cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul... Read more
Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat 2013
Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS nr. 5608/2012.
Read more
CROSS-CURRICULAR TEACHING AND LEARNING
Poenar Lorina Manuela - Profesor limba engleză
Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara
Nowadays the issue of cross-curricular teaching and learning involves a conscious effort to apply concepts, theories,... Read more
SUB SEMNUL CREATIVITĂŢII
Prof. înv. primar Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba
Scopul esenţial pe care îl urmăreşte învăţământul este dezvoltarea gândirii. Prin urmare... Read more
IMAGINEA SATULUI ÎN OPERA LUI IOAN SLAVICI
Prof. Herman Laura
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga”, Baia-Mare
În pleiada scriitorilor români afirmaţi pe la mijlocul celei de-a doua jumătăţi a secolului... Read more
TEMPERAMENT
Temperamentul constituie latura dinamico-energetică a personalităţii. Dinamică, deoarece ne furnizează informaţii cu privire la cât de iute sau lentă, mobila sau rigidă, este conduita individului. Energetică, pentru ca ne arată... Read more
STRATEGIES FOR SELF ASSESSMENT
Anca Lăptucă,
Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti
Teacher and student self-assessment as a good educational tool
Self-assessment is probably an activity every thinking individual engages... Read more
BAUDELAIRE – DESTINUL MODERNITǍŢII
Stanca Șovagǎu
profesor de limba francezǎ la Liceul de Arte Vizuale Romulus Ladea, Cluj-Napoca
T.S.Eliot: Inventarea unui limbaj nou…
Învățătorul - managerul instituției de învățământ primar
Prof. înv. primar Petcu Cristina-Georgiana
Școala Gimnazială Ocnița
,,Sarcina conducătorului este aceea de a fi din ce în ce mai eficient" (P. F. Druker)
Summary:
This… E UN POD PE DRINA… - IVO ANDRIC
Prundeanu Ciprian, Profesor Limba Engleză
Liceul Teoretic „Grigore Moisil” Timişoara
Rezumat: Studiul „E un pod pe Drina…- Ivo Andric” se doreşte în primul… 4 ORE DE SPORT PE SĂPTĂMÂNA DIN ANUL ȘCOLAR 2014-2015
Anul școlar 2014-2015 aduce unele schimbări și modificări în învățământul preuniversitar, care afectează și programa de învățământ, atât pentru elevii din… RELAȚIA DINTRE COGNIȚIILE IRAȚIONALE ALE COPIILOR
CU ADHD ȘI CELE ALE PĂRINȚILOR ACESTORA
Prof. Obancea Maria,
CJRAE-Școala ”Liviu Rebreanu”, Cluj-Napoca
Abstract: Cel mai important lucru pentru o evoluție cât mai sănătoasă… SATIRA SOCIALĂ
ÎN ȚIGANIADA LUI ION BUDAI – DELEANU
Prof. Drd. Miron Costina Violeta
Școala cu clasele I-VIII Tălpaș, Dolj
Mots-clés: satire, intertextualité, société, politique, Tsiganes
Resumé
Auteur satirique par excellence, la réponse de…
ROLUL JOCULUI LINGVISTIC
ÎN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA PREŞCOLARI
Profesor învăţământ preşcolar, Marin Georgiana Cocuta
G.P.N Nr. 1 Pinochio
Vârsta preşcolară presupune lărgirea şi complicarea raporturilor dintre copil şi realitatea înconjurătoare. Această deschidere…
POUR UNE DÉFINITION DES DOCUMENTS AUTHENTIQUES
Prof. Chenaru Cristina,
Şcoala Gimnazială „P. H. Zangopol” Buzău
Résumé: L’article contient plusieurs définitions données pour les documents authentiques, des informations concernant les fonctions pédagogiques des…
ADAPTAREA CURRICULARĂ
PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE
Prof.Brătilă Cristina-Zonica
C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea
Adaptarea curriculară pentru elevii cu…
|
|