Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar desfasurarea inspectiei
Vineri, 17 August 2012 00:00

CAPITOLUL II
 Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar

 

 SECTIUNEA a 3-a
Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: desfasurarea inspectiei

 

Art. 26. -

    Inspectia scolara generala va fi deschisa de catre coordonatorul echipei de inspectori. Coordonatorul anunta consiliului profesoral domeniile si activitatile care vor fi inspectate de catre membrii echipei de inspectori.

Art. 27. -

    Inspectorul coordonator al echipei are urmatoarele atributii:

   a) reprezinta institutia din care provine, ISJ/ISMB sau MECTS, si echipa de inspectori in relatiile cu unitatea de invatamant inspectata;

   b) supravegheaza si monitorizeaza derularea inspectiei scolare generale;

   c) analizeaza si solutioneaza, impreuna cu directorul unitatii de invatamant inspectate, orice neconcordanta sau problema ivita in legatura cu organizarea si desfasurarea inspectiei;

d) organizeaza si conduce intalnirile cu reprezentantii parintilor, ai elevilor, cu personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic si cu reprezentantii comunitatii locale

   e) coordoneaza colectarea documentelor intocmite de membrii echipei sau de personalul unitatii de invatamant inspectate;

   f) coordoneaza elaborarea, aplicarea, colectarea si prelucrarea chestionarelor pentru elevi, parinti si cadrele didactice privind activitatea scolara si extrascolara a unitatii de invatamant inspectate;

   g) organizeaza intalniri de lucru cu membrii echipei de inspectori, in scopul emiterii de judecati comune;

   h) stabileste datele la care se desfasoara intalnirile pentru prezentarea rapoartelor verbale de inspectie pe discipline (catedre/comisii) si pe aspecte (consiliul de administratie al unitatii de invatamant);

   i) deruleaza activitatile care ii revin, in conformitate cu responsabilitatile specifice stabilite pentru fiecare membru al echipei si intocmeste documentatia necesara;

   j) pe baza documentelor si analizelor realizate de membrii echipei, pe care le centralizeaza, elaboreaza raportul final al inspectiei scolare generale.

Art. 28. -

    Inspectia scolara generala se va desfasura dupa programul stabilit, de comun acord, cu conducerea unitatii de invatamant. In cadrul inspectiei scolare generale pot fi realizate urmatoarele activitati:

   a) observarea activitatilor desfasurate la clasa prin inspectie/asistenta la lectii si a altor activitati desfasurate in spatiile scolare. Aproximativ 60% din timpul general de desfasurare a inspectiei va fi alocat observarii/asistarii diferitelor activitati educationale de la nivelul unitatii de invatamant inspectate;

   b) discutii cu directorul/directorii unitatii de invatamant preuniversitar, cu membrii consiliului de administratie, ai consiliului profesoral si ai diferitelor comisii constituite la nivelul unitatilor de invatamant, intre care cei ai comisiei de evaluare si asigurare a calitatii, ai comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei in mediul scolar etc.;

   c) discutii cu cadrele didactice, cadrele didactice auxiliare si cu personalul nedidactic. Aproximativ 20% din timpul general de desfasurare a inspectiei va fi alocat discutiilor si consilierii managerilor si cadrelor didactice din unitatea de invatamant inspectata;

   d) intalniri, inclusiv informale, cu reprezentantii parintilor si ai elevilor;

   e) intalniri cu reprezentanti ai autoritatii administratiei publice locale si cu alti reprezentanti ai comunitatii locale;

   f) aplicarea de chestionare;

   g) analiza documentelor.

Art. 29. -

    In timpul inspectiei, inspectorii vor colecta informatii prin analizarea documentelor scolare, evaluand utilitatea si eficienta utilizarii lor. Din categoria acestor documente fac parte:

   a) planul de dezvoltare institutionala (PDI)/planul de actiune al institutiei de educatie (PAS);

   b) raportul anual de evaluare interna (RAEI)/raportul de autoevaluare (RA);

   c) rapoartele scrise ale evaluarilor externe si ale inspectiilor din ultimii 3 ani;

   d) cataloagele, registrele matricole;

   e) condica profesorilor;

   f) planurile operationale ale diferitelor comisii constituite la nivelul unitatii de invatamant;

   g) documentele catedrelor/comisiilor metodice;

   h) portofoliile profesorilor;

   i) caietele elevilor, documentele care vizeaza rezultatele la examene si teste, portofolii ale elevilor;

   j) alte documente relevante pentru politica institutiei de educatie si procedurile specifice elaborate;

   k) orice fel de documente/informatii scrise distribuite parintilor;

   l) documentele sedintelor consiliului de administratie, planul financiar al institutiei de educatie si orice alt document considerat necesar.

Art. 30. -

    Inspectorii vor inspecta/asista toate cadrele didactice din unitatea de invatamant, astfel incat fiecare cadru didactic sa fie observat la cel putin o lectie si, in final, sa rezulte un esantion reprezentativ pentru specificul unitatii de invatamant respective. Cadrele didactice au obligatia sa primeasca inspectorul pentru observarea lectiei, conform orarului anuntat. Cand observa o lectie, inspectorii nu au dreptul sa intervina pentru a intrerupe activitatea cadrelor didactice, evitand sa distraga atentia elevilor. Inspectorii vor discuta cu profesorii si cu elevii despre activitatea lor in afara orelor de clasa. Aspectele urmarite prin activitatea de observare sunt urmatoarele:

   a) relatia profesor-elev si aplicarea sistematica a strategiilor didactice centrate pe elevi;

   b) utilizarea achizitiilor anterioare de invatare ale elevilor;

   c) concordanta dintre strategiile didactice utilizate si caracteristicile grupurilor de elevi;

   d) individualizarea sarcinilor si a situatiilor de invatare in functie de nevoile identificate;

   e) caracterul interdisciplinar si transdisciplinar - legaturi cu alte discipline de studiu, in cadrul aceleiasi arii, si legaturi cu discipline din arii curriculare diferite;

   f) modul de selectie si utilizare a auxiliarelor curriculare in functie de specificul unitatii de invatamant preuniversitar si de achizitiile anterioare de invatare ale educabililor;

   g) dezvoltarea capacitatii elevilor de a invata din experienta si din practica;

   h) modul de raspuns al cadrului didactic la cererile elevilor sau ale parintilor privind acordarea de sprijin individual in invatare;

   i) includerea, daca este cazul, in cadrul activitatilor de predare-invatare-evaluare a elementelor specifice ale minoritatilor etnice, religioase sau de alta natura existente in institutia de educatie;

   j) utilizarea formelor de evaluare formativa si sumativa a rezultatelor invatarii;

   k) respectarea recomandarilor de igiena scolara privind echilibrul dintre activitatea scolara a elevului si celelalte tipuri de activitati specifice varstei (inclusiv in privinta temelor pentru acasa);

   l) respectarea drepturilor si indatoririlor cadrelor didactice si ale elevilor in cadrul proceselor de predare-invatare-evaluare;

   m) utilizarea autoevaluarii si interevaluarii elevilor in activitatile de invatare;

   n) prezentarea produselor activitatii elevilor in salile de clasa/grupa si in celelalte spatii ale unitatii de invatamant preuniversitar;

   o) caracterul obiectiv al evaluarii formative si sumative.

Art. 31. -

   (1) In timpul inspectiei, inspectorul coordonator al echipei organizeaza intalniri cu beneficiarii directi si indirecti ai educatiei furnizate de unitatea scolara. La aceste intalniri vor fi prezenti 2-3 inspectori, in functie de aria tematica de responsabilitate, pentru a informa beneficiarii/partenerii (parinti, elevi, personal, reprezentanti ai comunitatii) in legatura cu procesul de inspectie si pentru a afla opiniile lor in privinta unitatii de invatamant.

   (2) Inspectorii iau cunostinta de opiniile participantilor, comunicandu-le faptul ca opiniile lor despre institutia de educatie sunt numai o parte din datele ce vor fi colectate. Inspectorii administreaza chestionare pentru a afla parerile participantilor (parinti, elevi, personal, reprezentanti ai comunitatii) despre activitatea unitatii de invatamant. Inspectorii vor valorifica ocaziile formale si informale pentru a discuta cu acestia.

   (3) Discutiile le vor permite inspectorilor sa aprecieze calitatea managementului, politicile si planurile unitatii de invatamant, precum si modul in care acestea sunt puse in practica. Inspectorii vor evalua daca personalul actioneaza ca o echipa si contribuie la crearea unui etos pozitiv al unitatii de invatamant preuniversitar.

Art. 32. -

   (1) Echipa de inspectori isi planifica o sedinta inainte de inceperea inspectiei si analizeaza documentatia colectata in perioada de preinspectie. De asemenea, acestia se intalnesc periodic in timpul inspectiei, pentru a analiza ceea ce au constatat, pentru a ajunge la aprecieri comune in privinta unitatii de invatamant si a activitatilor pe care le vor inspecta in continuare.

   (2) In cadrul sedintei vor fi analizate urmatoarele documente:

   a) RAEI;

   b) rezultatele evaluarilor externe si inspectiilor din ultimii 3 ani;

   c) proiectul de dezvoltare institutionala/planul de actiune al unitatii de invatamant, impreuna cu planurile operationale/de implementare pe anul in curs;

   d) documentele consiliului de administratie;

   e) planul managerial;

   f) documentele care sa ateste monitorizarea si controlul activitatii metodice din partea conducerii unitatii de invatamant (planul de asistente la ore, fisele de asistenta la ore etc.);

   g) portofoliile catedrelor/comisiilor metodice;

   h) portofoliile cadrelor didactice - inclusiv rezultatele evaluarilor;

   i) portofoliile elevilor;

   j) documente referitoare la participarea cadrelor didactice la programe si activitati de dezvoltare profesionala;

   k) raportul de analiza al activitatii din anul scolar/semestrul precedent;

   l) organigrama unitatii de invatamant;

   m) raportarile statistice obligatorii (SC);

   n) orarul institutiei de educatie/schemele orare ale claselor;

   o) programele activitatilor extracurriculare;

   p) instrumente de monitorizare si evaluare interna specifice unitatii de invatamant;

   q) documente privind progresul in dotarea cu echipamente, materiale, manuale, auxiliarele curriculare, biblioteca/centrul de documentare si informare (CDI);

   r) documentele scolare prevazute de lege;

   s) alte documente (proiecte/programe europene, nationale, judetene si locale).

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 28 Octombrie 2012 12:26
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Idiomatic Expressions

  IDIOMATIC EXPRESSIONS Prof. Burghiu Iuliana-Florina Şcoala Nr. 3 Iveşti, Galaţi This article is a short attempt to make students achieve a number of English idioms related to certain situations,...

Read more

Modificari privind normele metodologice …

Modificari privind normele metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare     Vezi ordin nr. 6.370 din 6 decembrie 2012 privind modificarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare a personalului de...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Fisa cadru pentru post cadru didactic in…

FIŞA CADRU A POSTULUI - CADRU DIDACTIC ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR (educatoare, învăţători, profesori pentru învăţământ preşcolar/primar, profesor)     În temeiul Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul contractului individual...

Read more

Ordinul 6866 din 2012 privind aprobarea …

Ordinul 5866 din 26 septembrie 2012 (Ordinul 5866/2012) Ordinul privind aprobarea programelor scolare de Limba si literatura italiana materna pentru clasele a IX-a si a X-a   Afla ordinul privind aprobarea programelor scolare...

Read more

Predarea fizicii cu instrumente didactic…

PREDAREA FIZICII CU INSTRUMENTE DIDACTICE IT Prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești Experienţa implemetării în ultimele decenii a diverselor forme...

Read more

Scoala si prietenii surse de suport soci…

ŞCOALA ŞI PRIETENII, SURSE DE SUPORT SOCIAL PENTRU COPIL   Psih. Pop Petronica Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj Rezumat Este bine ştiut cine este un „mare consumator de...

Read more

Inventarea si dezvoltarea fotografiei

INVENTAREA ȘI DEZVOLTAREA FOTOGRAFIEI prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni”, Onești Fotografia a devenit astăzi unul dintre cele mai accesibile și pasionante mijloace de cunoaștere...

Read more