Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Concept tipuri si niveluri ale inspectiei unitatilor de invatamant preuniversitar
Marţi, 14 August 2012 00:00

CAPITOLUL I
 Concept, tipuri si niveluri ale inspectiei

unitatilor de invatamant preuniversitar

 

   SECTIUNEA 1
Conceptul de institutii de educatie. Conceptul de sistem national de invatamant preuniversitar

 

Art. 1. -

    Prezentul regulament reglementeaza modul de organizare si desfasurare a inspectiei scolare in sistemul de invatamant preuniversitar.

Art. 2. -

    Institutiile de educatie sunt unitatile care asigura servicii de instruire, precum si servicii asociate educatiei. Institutiile de educatie se clasifica in institutii de instruire (unitati de invatamant preuniversitar si institutii de invatamant superior/universitati) si institutii de educatie care sprijina instruirea prin servicii specializate.

Art. 3. -

    In conformitate cu prevederile legale in vigoare, sistemul national de invatamant preuniversitar este constituit din ansamblul unitatilor de invatamant de stat, particulare si confesionale autorizate/acreditate, fiind organizat pe niveluri, forme de invatamant si, dupa caz, filiere si profiluri.

 

 

 

 

 

 

 

   SECTIUNEA a 2-a
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar. Taxonomia inspectiei unitatilor de invatamant preuniversitar. Definitii. Niveluri

 

Art. 4. -

    Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar reprezinta evaluarea oficiala de catre institutiile abilitate prin lege (Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului - MECTS sau inspectoratele scolare, dupa caz) a realizarii scopurilor si obiectivelor proprii diferitelor categorii de unitati de invatamant, asa cum sunt acestea definite prin legislatia in vigoare.

Art. 5. -

    Dupa continutul/obiectul principal al inspectiei se disting 3 tipuri fundamentale de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar: inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar, inspectia tematica si inspectia de specialitate.

Art. 6. -

   (1) Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar reprezinta o activitate de evaluare generala a performantelor diferitelor categorii de unitati de invatamant, prin raportare explicita la politicile educationale, scopurile si obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate in functionarea acestora.

(2) Pentru sistemul national de invatamant preuniversitar, inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar reprezinta forma specifica a inspectiei de evaluare institutionala a unitatilor de invatamant preuniversitar. Obiectul principal al inspectiei scolare generale a unitatilor de invatamant preuniversitar il reprezinta intreaga activitate a unitatii de invatamant preuniversitar, in calitate de furnizor direct de servicii educationale.

   (3) O forma speciala de evaluare institutionala a unitatilor de invatamant preuniversitar, diferita de inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar, o reprezinta evaluarea institutionala in vederea autorizarii, acreditarii si evaluarii periodice a organizatiilor furnizoare de educatie, realizata de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP).

   (4) In cadrul sistemului educational, alte forme de evaluare institutionala pot viza diferite categorii de institutii de educatie, altele decat unitatile de invatamant preuniversitar, spre exemplu, inspectia de evaluare a activitatii inspectoratelor scolare sau inspectia de evaluare a unitatilor conexe din subordinea inspectoratelor scolare/MECTS.

Art. 7. -

   (1) Inspectia tematica reprezinta o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu/mai multor domenii particular(e) al/ale activitatii unitatilor de invatamant preuniversitar sau a/al personalului care deserveste aceste institutii, in principal, a/al activitatii cadrelor didactice. In cadrul acestui tip de inspectie se realizeaza inclusiv activitati de consiliere, in raport cu obiectivele concrete vizate.

   (2) Obiectul principal al inspectiei tematice il reprezinta o secventa particulara/un aspect a/al activitatii unitatilor de invatamant preuniversitar sau a/al activitatii personalului acestora, in special a/al activitatii cadrelor didactice care deservesc aceste institutii.

   (3) Inspectia tematica poate include: activitatea de control al respectarii legislatiei scolare, inspectia evaluarii activitatilor de formare si perfectionare, inspectia activitatilor educative/extracurriculare, inspectia de evaluare a calitatii managementului unitatilor de invatamant, inspectia activitatii profesorului-diriginte, a activitatii de orientare scolara si profesionala, activitatea de analiza si rezolvare a scrisorilor, sesizarilor si reclamatiilor, inspectia in vederea evaluarii pregatirii inceputului anului scolar, completarea documentelor scolare, realizarea planului de scolarizare etc.

Art. 8. -

   (1) Inspectia de specialitate reprezinta o activitate de evaluare a competentelor profesionale/activitatii profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/disciplinelor de studiu sau activitatilor educationale pe care acestea le sustin. Inspectia de specialitate vizeaza, in mod direct, calitatea activitatilor didactice in raport cu beneficiarii primari ai educatiei, respectiv anteprescolarii, prescolarii si elevii.

   (2) Obiectul principal al inspectiei de specialitate il reprezinta activitatea didactica a educatorilor, institutorilor/invatatorilor, profesorilor, profesorilor pentru invatamantul primar, profesorilor pentru invatamantul prescolar, maistrilor instructori.

   (3) Inspectia de specialitate include: inspectia de specialitate curenta, inspectia de specialitate realizata in vederea obtinerii definitivarii in invatamant, inspectia de specialitate realizata in vederea obtinerii gradelor didactice II si I (inspectie scolara speciala), orice alta forma de evaluare, control si consiliere a activitatii cadrului didactic in domeniul de specialitate in care este incadrat.

Art. 9. -

    In functie de institutia care realizeaza activitatea de evaluare, consiliere si control extern, inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza de catre:

   a) MECTS;

   b) inspectoratele scolare.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 28 Octombrie 2012 12:12
 

Revista cu ISSN

Calitatea evaluarii la disciplina matema…

CALITATEA EVALUĂRII LA DISCIPLINA MATEMATICĂ   Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău   Rezumat  In noul context educaţional, procesul instructiv - educativ trebuie pus în concordanţă cu particularităţile de...

Read more

ROLUL LECTURII

ROLUL LECTURII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITÃŢII COPILULUI CÃLÃTORIE SPRE INIMÃ ŞI MINTE ...   Prof. Popescu Ileana - Alina (limba si literatura românã) Şcoala”Arhitect T. T. Socolescu”, com. Pãulesti, Judetul Prahova     Literatura – „scop absolut...

Read more

Studiul posibilitatilor de obtinere a en…

STUDIUL POSIBILITĂŢILOR  DE OBŢINERE A ENERGIEI PRIN BIOCONVERSIE   Prof. Gălăţan Daniela, Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I Timişoara               Printre posibilităţile de conversie cu eficienţă mare se numără şi procesele de bioconversie care...

Read more

Investigarea relatiei scoala familie

STUDIU  -  INVESTIGAREA RELAŢIEI ŞCOALĂ FAMILIE   Profesor Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov     Şcoala şi familia sunt cei doi piloni de rezistenţă ai educaţiei, iar între aceştia...

Read more

Invatarea prin folosirea metodelor inter…

ÎNVĂŢAREA PRIN FOLOSIREA METODELOR INTERACTIVE ÎN CICLUL PRIMAR Prof. înv. primar GLIGOR DANA Școala Gimnazială Vidra, Jud. Alba Învăţarea este una dintre...

Read more

Points of view on using course books aut…

Points of view on using course books authentic materials

POINTS OF VIEW ON USING COURSE BOOKS, AUTHENTIC MATERIALS Autor: Prof. Felherț Monica, Gradul Didactic I Liceul Tehnologic Nr.1 Salonta, Bihor The books seem to appeal both to the teacher...

Read more

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! C…

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! Citeste

UN PROIECT CARE II APROPIE PE ELEVI DE CARTE:   GÂNDEŞTE-TE LA VIITORUL TAU! CITEŞTE!   prof. Ciucă Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzău       Motto: «Cartea...

Read more

Padurea habitatul izvorului de viata

PĂDUREA – HABITATUL IZVORULUI DE VIAŢĂ   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Pădurea, izvor de viaţă începând de la strămoşii noştrii, reprezintă habitatul ori casa unde se nasc şi trăiesc animalele şi...

Read more