Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cuvinte dominante in limbajul poetic al lui Vasile Voiculescu
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:42

CUVINTE DOMINANTE

ÎN LIMBAJUL POETIC AL LUI VASILE VOICULESCU

 

Prof. Simona Crainic,

Liceul De Arte Plastice, Timişoara

 

Lucrarea de faţă îşi propune un studiu statistic al vocabularului poetic al lui V.Voiculescu. Am avut în vedere doar Ultimele sonete închipuite ale lui W.Shakespeare în traducere imaginară de Vasile Voiculescu.

Între dezvoltarea polisemiei, pe de o parte şi predominarea sensurilor metaforice, pe de altă parte, există o legătură puternică ce se constituie într-un factor esenţial al organizării vocabularului.

            Această relaţie, dezvoltată în interiorul corelaţiei dintre planul expresiei şi cel semantic, impune elementelor lexical e o anumită frecvenţă, iar vocabularului o stratificare specific, printr-o ierarhizare a termenilor şi câmpurilor semantic.Poziţia pe care un element lexical o ocupă în această organizare reflect atât gradul de extindere a sferei semantic, cât şi intensitatea participării la procesul semnificării.

            Studiul statistic al vocabularului unui poet poate să-şi propună stabilirea cuvintelor cele mai des întrebuinţate de el, aşa-zisele cuvinte-temă, adică cele care “arată direcţia oarecum constantă a gândirii şi a sensibilităţii lui” (T.Vianu). Dar statistica vocabularelor poetice poate să urmărească şi stabilirea aşa-numitelor cuvinte-cheie, adică acelea care reprezintă pentru fiecare scriitor, o abatere de la rangul frecvenţei lor în limba epocii respective.

            Termenii constituind câmpul semantic circumscris divinităţii sunt foarte numeroşi, dar nu au o frecvenţă ridicată: mântuitor (1), paradis (2), canon (1), înger (7), sacru (5), ceresc (3), sfânt (3), credincios (2), demiurge (2), duh (15), eden (1), rai (1), liturghie (1), slavă (6), icoană (3), psalmi (1), nimb (3), rugă (2), nemurire (11), cer (22), divin (1), pururi (6), eternitate (26), veşnicie (13), a nemuri (1), dumnezeire (1), arhanghel (1), credinţă (2), Dumnezeu (3), mah (1), ascet (1).

            Termenii exprimând forme ale iadului sunt mai puţini: demon (2), demonic (3), iad (11), Infern (3), neant (2), chin (6), cazne (1), osândă (1), cruzime (2), Gheena (2), Iuda (1).

            La constituirea câmpului semantic al scrierii contribuie termenii: epitalam (1), pană (2), a inspira (1), catren (1), silabă (2), muză (1), poem (2), poezie (12), sonet (9), slavă (2), poet (7), condei (1), strofă (1), rimă (2), cuvânt (8), a scrie (5), verb (1 9, coarde (2).

            Câmpul semantic al naturii se formează mai ales cu termini acvatici: mare (6), corabie (6), apă (4), înecat (3), atlantici (1), furtună (1), peşte (1), scafandru (2), val (7), ţărm (6), ocean (6), mal (1), oceanic (1), năvod (1), flux (1), reflux (1), ciclon (1), cârmă (1), ancoră (1), talaz (3), scoică 82), sirenă (1), perlă (2), undă (2), unduire (1).La aceştia se adaugă cuvinte care denumesc plante: floare (10), etale (1), roze (4), ramuri (1), măceaşă (1), crin (1), trandafir (1), sămânţă (1), mac (1), mladiţă (1), măr (1).

            Câmpul semantic al arderii este foarte bogat: flacără (7), a stinge (2), a aprinde (7), ardere (3), a mistui (1), văpăi (4), cenuşă (2), urnă (1), lumânare (1), sfeşnic (1), opaiţ (1), caniculă (1), jar (19, foc (5), a sânteia (1), rug (1), fum (1), a încălzi (1).

            Termenii care constituie câmpul semantic al universului cosmic sunt mai puţini, dar apar cu frecvenţă mai mare: astru (5), stele (7), luceferi (2), cer (15), lună (3), cosmos (1), nori (3), satelit (1).


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri - plante etnobotanice

13. Plantele etnobotanice     Plantele psihogene sau plantele psihotrope sunt acele plante care produc schimbări în ceea ce priveşte modul de gândire, de a percepe lucrurile din jur sau dispoziţia persoanelor care...

Read more

Comment motiver les eleves a apprendre u…

COMMENT MOTIVER LES ELEVES A APPRENDRE UNE LANGUE ETRANGERE?   Profesor: Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le present étude a pour objectif principal de faire quelque considérations méthodologiques sur la motivation des élèves....

Read more

Gradatie de merit 2011 ordin metodologie…

Gradaţie de merit - 2011 Ordin nr. 5617/11.11.2010 şi anexele privind aprobarea Metodologiei şi a criteriilor de acordare a gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar Emitent: MECT Data emiterii:...

Read more

Educatia Globala context scop si obiecti…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     CONTEXT   1.1.            GLOBALIZAREA, EDUCAŢIA  ŞI EDUCAŢIA GLOBALĂ Ca rezultat al legăturilor de cooperare şi interdependenţă dintre şări, lumea în care trăim a evoluat într-un singur sistem social. Relaţiile...

Read more

Educatie si circulatie

Cu ocazia Zilei Europene a Sigurantei Rutiere, în perioada 6-17 octombrie 2008 s-a desfãsurat  proiectul educational „Educatie si circulatie”, organizat de Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu în parteneriat cu...

Read more

Inteligente multiple dupa Hovard Gardner

INTELIGENŢE MULTIPLE După Hovard Gardner                                                          Prof. Popp Loredana                                                        Şcoala cu clasele I – VIII Carani, jud. Timiş   Teoria lui Hovard Gardner despre inteligenţele multiple este considerată cea mai profundă pătrundere...

Read more

Titu Maiorescu si I L Caragiale consonan…

TITU MAIORESCU ŞI I. L. CARAGIALE CONSONANŢE SPIRITUALE    Prof.drd.GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu, Gorj   Rezumat: Dintre iluştrii contemporani ai lui T. Maiorescu, acela care a rezonat cel mai profund cu teoriile şi...

Read more

Metodologia de organizare a evaluarii el…

Metodologia de organizare a evaluarii elevilor - clasa a II-a   Vezi metodologia de organizare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a, publicata in Monitorul Oficial 44 din 21 ianuarie...

Read more