Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cuvinte dominante in limbajul poetic al lui Vasile Voiculescu
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:42

CUVINTE DOMINANTE

ÎN LIMBAJUL POETIC AL LUI VASILE VOICULESCU

 

Prof. Simona Crainic,

Liceul De Arte Plastice, Timişoara

 

Lucrarea de faţă îşi propune un studiu statistic al vocabularului poetic al lui V.Voiculescu. Am avut în vedere doar Ultimele sonete închipuite ale lui W.Shakespeare în traducere imaginară de Vasile Voiculescu.

Între dezvoltarea polisemiei, pe de o parte şi predominarea sensurilor metaforice, pe de altă parte, există o legătură puternică ce se constituie într-un factor esenţial al organizării vocabularului.

            Această relaţie, dezvoltată în interiorul corelaţiei dintre planul expresiei şi cel semantic, impune elementelor lexical e o anumită frecvenţă, iar vocabularului o stratificare specific, printr-o ierarhizare a termenilor şi câmpurilor semantic.Poziţia pe care un element lexical o ocupă în această organizare reflect atât gradul de extindere a sferei semantic, cât şi intensitatea participării la procesul semnificării.

            Studiul statistic al vocabularului unui poet poate să-şi propună stabilirea cuvintelor cele mai des întrebuinţate de el, aşa-zisele cuvinte-temă, adică cele care “arată direcţia oarecum constantă a gândirii şi a sensibilităţii lui” (T.Vianu). Dar statistica vocabularelor poetice poate să urmărească şi stabilirea aşa-numitelor cuvinte-cheie, adică acelea care reprezintă pentru fiecare scriitor, o abatere de la rangul frecvenţei lor în limba epocii respective.

            Termenii constituind câmpul semantic circumscris divinităţii sunt foarte numeroşi, dar nu au o frecvenţă ridicată: mântuitor (1), paradis (2), canon (1), înger (7), sacru (5), ceresc (3), sfânt (3), credincios (2), demiurge (2), duh (15), eden (1), rai (1), liturghie (1), slavă (6), icoană (3), psalmi (1), nimb (3), rugă (2), nemurire (11), cer (22), divin (1), pururi (6), eternitate (26), veşnicie (13), a nemuri (1), dumnezeire (1), arhanghel (1), credinţă (2), Dumnezeu (3), mah (1), ascet (1).

            Termenii exprimând forme ale iadului sunt mai puţini: demon (2), demonic (3), iad (11), Infern (3), neant (2), chin (6), cazne (1), osândă (1), cruzime (2), Gheena (2), Iuda (1).

            La constituirea câmpului semantic al scrierii contribuie termenii: epitalam (1), pană (2), a inspira (1), catren (1), silabă (2), muză (1), poem (2), poezie (12), sonet (9), slavă (2), poet (7), condei (1), strofă (1), rimă (2), cuvânt (8), a scrie (5), verb (1 9, coarde (2).

            Câmpul semantic al naturii se formează mai ales cu termini acvatici: mare (6), corabie (6), apă (4), înecat (3), atlantici (1), furtună (1), peşte (1), scafandru (2), val (7), ţărm (6), ocean (6), mal (1), oceanic (1), năvod (1), flux (1), reflux (1), ciclon (1), cârmă (1), ancoră (1), talaz (3), scoică 82), sirenă (1), perlă (2), undă (2), unduire (1).La aceştia se adaugă cuvinte care denumesc plante: floare (10), etale (1), roze (4), ramuri (1), măceaşă (1), crin (1), trandafir (1), sămânţă (1), mac (1), mladiţă (1), măr (1).

            Câmpul semantic al arderii este foarte bogat: flacără (7), a stinge (2), a aprinde (7), ardere (3), a mistui (1), văpăi (4), cenuşă (2), urnă (1), lumânare (1), sfeşnic (1), opaiţ (1), caniculă (1), jar (19, foc (5), a sânteia (1), rug (1), fum (1), a încălzi (1).

            Termenii care constituie câmpul semantic al universului cosmic sunt mai puţini, dar apar cu frecvenţă mai mare: astru (5), stele (7), luceferi (2), cer (15), lună (3), cosmos (1), nori (3), satelit (1).


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Mitul lui Sisif

MITUL LUI SISIF Prof. Lorincz Cristina profesor C.T. Iosif Şilimon, Braşov   Articolul de faţă este un studiu asupra operei camusiene „Mitul lui Sisif”, aducând în discuţie tema principală a absurdului. Întregul studiu se...

Read more

Analiza proiectelor educationale

ANALIZA PROIECTELOR EDUCAȚIONALE Prof. ing. Comănescu Marghioala Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău Proiectul educațional este un ansamblu de activităţi corelate, organizate, ancorate în scopuri şi obiective bine delimitate, cu...

Read more

Creativitatea si stimularea potentialulu…

CREATIVITATEA ȘI STIMULAREA POTENȚIALULUI CREATIV LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ Comoli Doina, prof. înv. primar Școala Gimnazială Nr. 96, București Creativitatea marchează întreaga personalitate și...

Read more

Planificare model pentru limba italiana …

Planificare model pentru limba italiana invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Cititi ascultand

CITIŢI ASCULTÂND   Şandor Călin Ionel, prof. limba engleză Lic. Teologic Penticostal + Col. Tehnic „Aurel Vlaicu” Baia Mare   Cărţile în general sunt prezente în viaţa fiecăruia la un moment sau altul. Cărţile audio...

Read more

Capitol I

Capitolul I. Reglementãri generale Art. 1 APR Denumirea organizatiei este „Asociatia Profesorilor din România" denumitã în continuare APR. APR este organizatia profesorilor din România. În consecintã, APR reprezintã si apãrã drepturile cadrelor didactice...

Read more

Planificare model pentru limba engleza i…

Planificare model pentru limba engleza invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more