Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cuvinte dominante in limbajul poetic al lui Vasile Voiculescu
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:42

CUVINTE DOMINANTE

ÎN LIMBAJUL POETIC AL LUI VASILE VOICULESCU

 

Prof. Simona Crainic,

Liceul De Arte Plastice, Timişoara

 

Lucrarea de faţă îşi propune un studiu statistic al vocabularului poetic al lui V.Voiculescu. Am avut în vedere doar Ultimele sonete închipuite ale lui W.Shakespeare în traducere imaginară de Vasile Voiculescu.

Între dezvoltarea polisemiei, pe de o parte şi predominarea sensurilor metaforice, pe de altă parte, există o legătură puternică ce se constituie într-un factor esenţial al organizării vocabularului.

            Această relaţie, dezvoltată în interiorul corelaţiei dintre planul expresiei şi cel semantic, impune elementelor lexical e o anumită frecvenţă, iar vocabularului o stratificare specific, printr-o ierarhizare a termenilor şi câmpurilor semantic.Poziţia pe care un element lexical o ocupă în această organizare reflect atât gradul de extindere a sferei semantic, cât şi intensitatea participării la procesul semnificării.

            Studiul statistic al vocabularului unui poet poate să-şi propună stabilirea cuvintelor cele mai des întrebuinţate de el, aşa-zisele cuvinte-temă, adică cele care “arată direcţia oarecum constantă a gândirii şi a sensibilităţii lui” (T.Vianu). Dar statistica vocabularelor poetice poate să urmărească şi stabilirea aşa-numitelor cuvinte-cheie, adică acelea care reprezintă pentru fiecare scriitor, o abatere de la rangul frecvenţei lor în limba epocii respective.

            Termenii constituind câmpul semantic circumscris divinităţii sunt foarte numeroşi, dar nu au o frecvenţă ridicată: mântuitor (1), paradis (2), canon (1), înger (7), sacru (5), ceresc (3), sfânt (3), credincios (2), demiurge (2), duh (15), eden (1), rai (1), liturghie (1), slavă (6), icoană (3), psalmi (1), nimb (3), rugă (2), nemurire (11), cer (22), divin (1), pururi (6), eternitate (26), veşnicie (13), a nemuri (1), dumnezeire (1), arhanghel (1), credinţă (2), Dumnezeu (3), mah (1), ascet (1).

            Termenii exprimând forme ale iadului sunt mai puţini: demon (2), demonic (3), iad (11), Infern (3), neant (2), chin (6), cazne (1), osândă (1), cruzime (2), Gheena (2), Iuda (1).

            La constituirea câmpului semantic al scrierii contribuie termenii: epitalam (1), pană (2), a inspira (1), catren (1), silabă (2), muză (1), poem (2), poezie (12), sonet (9), slavă (2), poet (7), condei (1), strofă (1), rimă (2), cuvânt (8), a scrie (5), verb (1 9, coarde (2).

            Câmpul semantic al naturii se formează mai ales cu termini acvatici: mare (6), corabie (6), apă (4), înecat (3), atlantici (1), furtună (1), peşte (1), scafandru (2), val (7), ţărm (6), ocean (6), mal (1), oceanic (1), năvod (1), flux (1), reflux (1), ciclon (1), cârmă (1), ancoră (1), talaz (3), scoică 82), sirenă (1), perlă (2), undă (2), unduire (1).La aceştia se adaugă cuvinte care denumesc plante: floare (10), etale (1), roze (4), ramuri (1), măceaşă (1), crin (1), trandafir (1), sămânţă (1), mac (1), mladiţă (1), măr (1).

            Câmpul semantic al arderii este foarte bogat: flacără (7), a stinge (2), a aprinde (7), ardere (3), a mistui (1), văpăi (4), cenuşă (2), urnă (1), lumânare (1), sfeşnic (1), opaiţ (1), caniculă (1), jar (19, foc (5), a sânteia (1), rug (1), fum (1), a încălzi (1).

            Termenii care constituie câmpul semantic al universului cosmic sunt mai puţini, dar apar cu frecvenţă mai mare: astru (5), stele (7), luceferi (2), cer (15), lună (3), cosmos (1), nori (3), satelit (1).


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Revista cu ISSN

Metodologia reformei educatiei

METODOLOGIA REFORMEI EDUCAŢIEI Prof. Nae Mihaela Liceul Tehnologic “ Constantin Brâncuşi”, Piteşti “Cunoaşterea literaturii române reprezintă un proces didactic complex, eşalonat pe un întins parcurs temporal, bine organizat în virtutea unor...

Read more

Standarde profesionale in predarea limbi…

STANDARDE PROFESIONALE ÎN PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE ÎN GIMNAZIU   Prof. Panait Alina, Şcoala „George Emil Palade” – Buzău               Standardele profesionale reprezintă un ansamblu de aştepări şi cerinţe, explicit formulate, referitoare...

Read more

Valentele formative ale muzicii pentru m…

VALENŢELE FORMATIVE ALE MUZICII PENTRU MICII ŞCOLARI   Înv. Gligor Dana Şcoala Gimnazială Vidra   Muzica, cea mai profundă şi mai complexă dintre arte, chiar împărăteasa acestora, ne ajută în exprimarea ideilor, sentimentelor, stărilor...

Read more

Jocul didactic matematic la ciclul prima…

 JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC LA CICLUL PRIMAR   Prof. Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud Timiş       Adaptarea copilului la munca şcolară se realizează dând caracter de joc multor...

Read more

A fi sau a nu fi recunoscut lider

A FI SAU A NU FI . . . RECUNOSCUT LIDER   Prof. Bentz Teodora Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani     Conflictul este un ingredient cotidian al experienţei noastre de viaţă, traducându-se într-o...

Read more

Jocuri de cunoastere pentru copii

JOCURI DE CUNOAșTERE PENTRU COPII   Popica Cristina, profesor învățământ primar Școala Gimnazială “Mihail Sadoveanu” Întorsura Buzăului   Prezentul material conține 6 jocuri care se pot aplica cu succes la clasele primare, la începutul orei...

Read more

Integrarea copiilor cu CES in scoala de …

INTEGRAREA COPIILOR CU CES ÎN ŞCOALA DE MASĂ Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş     Problematica educaţiei copiilor cu CES a...

Read more

Essay types

ESSAY TYPES Profesor Bold Corina C.N. Zinca Golescu Pitești Essays are common in elementary, middle, high school and college, and you may even need to write essays in the business...

Read more