|
|
Cei 7 ani de acasa intre actual si derizoriu |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Aprilie 2015 07:48 |
CEI 7 ANI DE ACASĂ ÎNTRE ACTUAL ȘI DERIZORIU
Prof. înv. primar Doamna Nicoleta-Ionela, Școala Gimnazială Diaconu Coresi, Fieni-Dâmbovița
Prof. înv. primar Istrate Elena, Școala Gimnazială Diaconu Coresi, Fieni-Dâmbovița
Articolul expune un punct de vedere cu privire la percepția și semnificația celor 7 ani de-acasă și se vrea a fi o dovadă de optimsm și positivism.
La un moment dat circula o glumă cu celebra Alinuța și m-am tot întrebat de atunci, mamă fiind, cât adevăr se ascunde în ea și dacă reflectă cu adevărat realitatea. Gluma suna cam așa:
De ce n-are Alinuța cei 7 ani de-acasă?
Pentru că a început școala la 6.
Și pornind de la această glumă am început să-mi pun o serie de întrebări:
-
Mai sunt de actualitate cei 7 ani de-acasă?
-
Oare nu cumva îmi cresc prost copilul având în vedere exemplele din jur, modelele pe care mass-media le promovează, exemple care sunt din ce în ce mai lipsite de cei 7 ani de-acasă, dar care sunt prezentate ca oameni de succes?
-
Oare nu îi afectez personalitatea copilului, inducându-i un potențial statut de umilit, în încercarea mea de a-l modela după un standard cunoscut și plăcut mie?
-
Nu cumva, încercând să-l fac să fie politicos, altruist, drept, îi ofer cârje copilului meu și nu aripi?
-
Educația de-acasă încetează odata ce copilul începe să meargă la școală?
Inițial mi-am răspuns că modalitatea aleasă de mine în educarea copilul este cea bună, apoi mi-am spus că sunt subiectivă și umbra îndoielii mi-a pătruns în suflet, dacă maniera aleasă pentru educația copilului nu este cea mai potrivită, dacă îmi transform copilul într-o persoană incapabilă să facă față provocărilor vieții. Off….e tare greu, e foare greu când trebuie să decizi vaiitorul celei mai mari fericiri ce ți-a fost dăruită.
Și atunci mi-am zis că trebuie să încerc cu varianta pe care o cunosc cel mai bine, cu cei 7 ani de-acasă, căci oricum alternativa nu sunt în stare s-o aplic, nu sunt în stare s-o transmit copilului meu pentru că n-am fost nici eu educată în spiritul ei și n-o cunosc, nu sunt în situația de a avea cunoștințele necesare pentru a da sfaturi în acest sens.
Dar ce înseamnă cei 7 ani de-acasă?! Mai există cei 7 ani de-acasă, mai sunt ei de actualitate, având în vedere includerea copiilor în diverse forme educaționale instituționalizate încă de la vârste mult mai fragede? Mai sunt ei potriviți în societatea actuală sau au căzut în derizoriu?
Cred că cei 7 ani de-acasă este o expresie ce nu trebuie tratată mot a mot, cei 7 ani de-acasă reprezintă EDUCAȚIA DE-ACASĂ, educația, bunele maniere, regulile morale transmise copilului de către părinții săi.
Familia fiind instituția de bază în toate societățile, fiind celula primordială a societății, matricea pe care se clădește viitorul, rolul acesteia în educația copiilor este imens, iar responsabilitatea pe măsură. Educația de acasă are un rol fundamental în pregătirea copilului pentru viață. Nu este de ajuns să îți îngrijești și să-ți hrănești copilul, este imperios necesar să-i transmiți educația potrivită. El trebuie să vadă în tine modelul faptelor sale bune și al comportamentului său onest, atât față de el, cât și față de cei din jurul său.
Când spunem că un copil are cei 7 ani de acasă ne gândim la un copil bine crescut, un copil care știe să spună “bună ziua”, să spună “mulţumesc”, care cunoaște rolul lui “te rog”, un copil capabil să recunoască că a greșit și care știe să spună “scuză-mă”, un copil care se comportă cuviincios cu toți cei din jurul său, fie că sunt de vârsta lui sau adulți. Când vorbim despre cei 7 ani de acasă nu trebuie să ne gândim la educaţia pe care copilul o primeşte de la părinţi, la formarea personalităţii şi comportamentului copilului numai până când acesta merge la şcoală. Școala nu reprezintă granița unde se termină responsabilitatea părinților, ci poate fi cel mult un test. Copilul trebuie să beneficieze “de cei 7 ani de-acasă” și după debutul lui școlar, educația celor 7 ani trebuie să continue tot atât timp cât copilul este mic.
Bunicul meu avea o vorbă “copilul trebuie să fie educat atunci când este de-a latul patului, nu când a ajuns de-a lungul patului”, pentru că așa cum lutul îl modelezi mai bine atunci când este crud, tot așa și copilul îl educi mai bine înainte de a crește “mare”.
Vorbeam mai sus de “educația potrivită”, dar cum stabilești care este aceasta, cum reușești să ajungi la concluzia potrivită atât timp cât nu sti dacă premisa de la care ai plecat este cea corectă. Pur și simplu nu știi. Și aici, dacă aș fi folosit limbajul utilizat în comunicarea pe internet, aș fi pus o față zâmbăreață, o față care nu se vrea a simboliza o resemnare, ci poziția omului care ajuns la o răscruce și neștiind dacă s-o ia la drepta sau la stânga, ia hotărârea potrivită firii lui, ia hotărârea care se mulează caracterului său și zâmbește nu fatidic, nu resemnat în fața sorții, ci mândru și conștient de hotărârea luată: “Uitați-vă la mine ce mândru îs! Dacă cu ce am sunt atât de bun, atunci și pruncul meu va fi bun cu ce am să-i dau eu”. Cu alte cuvinte, trebuie doar să te hotărăști dacă te mândrești cu tine, dacă ești fericit cu tine și dacă răspunsul este pozitiv, înseamnă că deja ai luat decizia referitoare la ceea ce vrei să transmiți copilului tău, în ce fel dorești să-l educi.
Și eu m-am hotărât. Cei 7 ani de-acasă sunt potriviți copilului meu.
Numai viitorul îmi va dovedi dacă am greșit. Până atunci am să-mi educ copilul în spiritul celor 7 ani de-acasă și am să-l înconjor cu multă dragoste. Poate că nu va fi bogat material, poate că nu-l va vedea nimeni la TV și nici nu se va duce la examenele vieții cu elicopterul, dar cu siguranță va fi un OM BUN.
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Duminică, 10 Mai 2015 07:52 |
|
JOCUL MODALITATE DE ÎNVĂŢARE ŞI EDUCARE (STUDIU)
Educator Stan Luminiţa-Simona
Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi
Încorporat în activitatea didactică, elementul de joc imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atragător, aduce... Read more
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL II
FORME DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ
ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
Art.8. Formele de organizare curriculară... Read more
Principalele tipuri de droguri
1. Haşişul şi marihuana
2. Opiacee
3. Halucinogene
4. Amfetamine
5. Sedative şi somnifere
6. Cocaina
7. Crack-ul
8. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy
9. Droguri... Read more
OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis
Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în... Read more
PROGRAMUL ZILNIC AL ELEVULUI
Învăţător Ţipu Mihaela
Şcoala cu clasele I-IV Schitu/StructuraCostineşti, jud. Constanţa
Şcoala este o instituţie importantă în viaţa copilului şi a familiei.
Acesta păşeşte pragul şcolii aflându-se deodată în faţa... Read more
EDUCATIA FORMALA
O definitie a educatiei formale a fost data de catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara... Read more
Probele de evaluare a competenţelor
din cadrul examenului de bacalaureat 2012
Luni, 11 iunie 2012, încep primele probele de evaluare a competentelor din cadrul examenului de bacalaureat.
Prima sesiune a examenului... Read more
JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC LA CICLUL PRIMAR
Prof. Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud Timiş
Adaptarea copilului la munca şcolară se realizează dând caracter de joc multor... Read more
TULBURÃRI ALE LIMBAJULUI
Profesor: Maxim Elisabeta
Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 2 Botosani
Acum ceva vreme în una din clasele la care predam era un copil…
TEHNICI ŞI PRACTICI POZITIVE PENTRU DEZVOLTAREA UNUI
CLIMAT EDUCAŢIONAL AGREABIL
Prof. înv. primar DOBREA MONICA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „EMIL RACOVIŢĂ” ONEŞTI, JUD. BACĂU
,, Natura şi educaţia sunt asemănătoare.…
MICROSOFT EDGE - BROWSER-UL VIITORULUI
Popescu-Ieremie Lucreția
Școala Gimnazială ,,Ion Creangă” Suceava
Browser-ul este o aplicație software destinată vizualizării paginilor web și a tuturor… TRADIŢII ÎN ŞINCA NOUĂ DE LĂSATUL SECULUI
Profesor Geografie. Constanin Mădălina
Şcoala Generala Nr. 1 /Liceul Grigore Moisil Braşov
"Roata de foc" se înscrie în rândul tradiţiilor populare legate de fertilitate şi…
INTEGRAREA JOCULUI DIDACTIC ÎN ORELE DE MATEMATICĂ
ÎN CICLUL PRIMAR
prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara
MOTTO:
“Jocul este manifestarea primară a atitudinii creative…
ASIGURAREA CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE
Prof. Gălăţan Daniela
Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I, Timişoara
Învăţământul este considerat ca un furnizor de servicii în care se includ învăţarea, evaluarea şi orientarea elevilor. În acest context,…
Siguranta pe internet
Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura ”Ziua Sigurantei pe Internet 2013” (Safer Internet day 2013), eveniment de anvergura europeana desfasurat annual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network, in cadrul programului Safer Internet…
POEZII
Bordianu Cristina Elena
Profesor pentru învãţãmânt preşcolar
Grãdiniţa cu P.P. “Norocel” Negreşti, jud. Vaslui
(creaţii proprii)
…
JOCURILE DIDACTICE
MIJLOC DE ACTIVIZARE A ELEVILOR DIN CLASELE I-IV ŞI
DE CULTIVARE A INTERESULUI PENTRU ACTIVITATEA DE ÎNVĂŢARE
Înv. Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Vidra
Jocul este o activitate primordială a copilului de vârstă…
|
|