Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cititi ascultand
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:30

CITIŢI ASCULTÂND

 

Şandor Călin Ionel, prof. limba engleză

Lic. Teologic Penticostal + Col. Tehnic „Aurel Vlaicu” Baia Mare

 

Cărţile în general sunt prezente în viaţa fiecăruia la un moment sau altul. Cărţile audio au apărut iniţial ca un răspuns persoanelor cu handicap vizual. Apoi s-au extins spre uz general datorita diferitelor avantaje. Printre acestea se numără portabilitatea mărită pe dispozitive electronice gen Smartphone, Ipod iar timpul necesar parcurgerii este mai mic. În plus, acestea oferă parcurgerea completă şi fidelă a textului în comparaţie cu un film. Cărţile audio includ si autori canonici care pot fi folosiţi la clasp.  

Cuvinte cheie: cărţi audio, avantaje cărţi audio.

 

Fie că este vorba de o lucrare, teză, Bacalaureat sau pur şi simplu o pasiune sau hobby, fiecare ajunge să citească cărți. Problema intervine când avem de-a face cu o carte având un număr mare de pagini sau una care nu mai încape în geantă ori nu încape în timpul nostru. De aceea, o carte în format audio poate constitui o alternativă viabilă din mai multe puncte de vedere.

Cărțile audio şi-au făcut apariția nu neapărat ca un răspuns la nevoile vieții moderne ci mai degrabă la cele ale persoanelor cu handicap vizual sau de alte feluri, care astfel nu pot să citească propriu-zis o carte precum restul persoanelor. În anul 1931, proiectul  “Books for the Adult Blind Project” a început sa pună la dispoziția acestor persoane cărți audio. Fenomenul a continuat să se extindă şi o dată cu apariția şi dezvoltarea mijloacelor portabile de stocare şi redare a informațiilor pe suport audio.

Astfel, în ziua de azi ne bucurăm de avantajele cărților audio pe Ipod, smartphone sau mp3-player, tablete etc. Beneficiile includ în primul rând oportunități mai multe de citire: în autobus, în drum spre sau dinspre şcoală în cazul elevilor sau lucru în cazul adulților, mâncând etc. În acest fel, ochii nu se obosesc şi astfel efortul general este unul mai mic.

În al doilea rând, o comparație cu privire la timpul necesar ascultării faţă de cel al lecturării a scos la iveală faptul ca în mare parte parcurgerea cărții se face mai rapid în format audio decât scris.

În plus, audiția oferă o voce sau mai multe care se identifică cu personajele din operă, făcând astfel mai ușoară memorarea şi reamintirea personajelor cărții după vocea naratorilor. Mai mult, cititorii pot să afle cum sună unele cuvinte în cazul în care ei citesc concomitent cu audiția.

Ca şi un motiv mai degrabă materialistic, cartea în format audio nu mai ocupă atât de mult loc intre lucrurile personale deoarece ocupă doar o parte din memoria aparatului utilizat.

Unele persoane ar putea zice că totuși există o metodă şi mai bună de a parcurge o carte, aceasta fiind prin vizionarea filmului aferent. Însă, pe de o parte filmul oferă deja o perspectivă vizuală si înlătură tocmai scopul imaginativ al cărților iar pe de altă parte acesta de multe ori nu cuprinde întregul fir narativ al cărții. În schimb, redarea audio a cărții este integrală.

Ca o aplicație practică pentru elevi si studenţi se poate menționa că majoritatea cărților canonice de o întindere mai mare de 100 de pagini sunt disponibile pe diferite pagini de internet şi au o calitate bună. Faţă de aceasta, se poate avea în vedere un proiect la nivel școlar sau local pentru implicarea elevilor în înregistrarea cărților pentru a avea propriile versiuni in scoală pentru generațiile următoare. Un elev se poate înregistra citind o carte întreagă sau mai mulți elevi pot colabora cu câte un capitol fiecare. O altă posibilitate ar fi ca fiecare personaj dintr-o carte să fie reprezentat de câte o voce iar înregistrarea sa fie făcută în timp ce fiecare elev îşi citește replicile aferente pe viu, consecutiv.

În concluzie, acest articol recomandă furnizarea cărților audio, fie ele în limba română, engleză sau altă limbă după cerințe, în cât mai multe şcoli şi facultăți pentru a putea beneficia de avantajele acestora.

 

Surse consultate:

Manohar, Uttara. Audio Books,  http://www.buzzle.com/articles/audio-books.html, 2013.  Accesat 8.11.2013

Wall, Helen. Downloadable Audio Books – The Advantages and Disadvantages of Different Digital Formats. http://www.articlesalley.com/article.detail.php/49645/271/. Accesat 9.11.2013

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 21:20
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Oportunitati de studiu in Marea Britanie…

Oportunităţi de studiu în Marea Britanie prin  programul HMC – Projects in Central and Eastern Europe     Din anul 2009, Junior Achievement România, împreună cu Headmasters’ and Headmistress’ Conference (asociaţie de şcoli...

Read more

Povestea unui om lenes de Ion Creanga, o…

  “POVESTEA UNUI OM LENEŞ”, DE ION CREANGĂ: OMUL NU ERA LENEŞ CI BOLNAV DE MIASTENIA GRAVIS   Prof. Drd. Miron Costina Violeta Şcoala cu cls. I-VIII Tălpaş, judeţul Dolj     Contrar interpretărilor existente în literatura...

Read more

Planificare model pentru limba latina in…

Planificare model pentru limba latina invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

SCHIMBAREA IN ACTIVITATEA DIDACTICA

SCHIMBAREA ÎN ACTIVITATEA DIDACTICÃ   Prof. limba si literatura românã Ilincar Valerica Grup Şcolar “Tudor Tãnãsescu” Timisoara   Motto: Într-o lume imperfectã pe care o putem influenta în bine sau rãu, constientizarea faptului cã orice încercare conteazã...

Read more

Caracterul

CARACTERUL   Ca latura relationala a personalitatii, „responsabila" de felul in care oamenii interactioneaza unii cu altii in cadrul societatii, caracterul a fost definit cel mai adeseori ca o pecete sau amprenta...

Read more

Strategii didactice interactive utilizat…

Strategii didactice interactive utilizate in cadrul lectiilor de geografie

  STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila Rezumat: Lucrarea conţine definirea conceptului de strategie didactică precum...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE CAE 2013 - Concursuri naţionale -   Proiectul:____________________________________________________________________________   Instituţia:____________________________________________________________________________ Buget (total şi solicitat): total:__________________       solicitat MECTS:____________________ Nr. participanţi:__________________ Perioada de desfăşurare a etapei finale:_____________________________________________________

Read more

Organizarea si defasurarea admiterii la …

Ordin privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014   Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat, pentru anul scolar 2013-2014  

Read more