Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia interculturala premisa a formarii cetateanului european
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Septembrie 2017 17:48

EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ- PREMISĂ A FORMĂRII CETĂȚEANULUI EUROPEAN

PROF. LAZĂR ADRIANA DORINA

Școala Gimnazială „Învățător Radu Ion” Sat Vadu Părului, Prahova

Abordarea educației interculturale în școală are un rol esențial în înțelegerea și acceptarea diversității, în formarea unor atitudini și competențe de comunicare și relaționare cu ceilalți și în formarea unor cetățeni democratici.

Cuvinte cheie:diversitate, echitate, toleranță, respect.

În societatea actuală accentuat pluriculturală se impune abordarea educației din perspectiva deschiderii către valori culturale multiple în vederea integrării viitorului cetățean într-o lume complexă și dinamică.

Începutul mileniului trei este marcat de faptul că spațiul existenței fiecărui individ depășește limitele tradiționale, originare și presupune întâlnirea și dialogul mai multor culturi, impunându-se astfel o educație concepută din perspectivă interculturală în vederea reducerii disfuncționalităților și dezechilibrelor ce pot apărea în societate.

Educația interculturală vizează formarea în spiritul recunoașterii diferențelor existente în cadrul aceleiași societăți și constituie o opțiune ideologică, într-o societate democratică, cu privire la pregătirea viitorilor cetățeni în așa fel încât aceștia să se poată adapta unei diversități culturale. Abordarea interculturală are în vedere și diferențe spirituale, sociale și economice și permite elevilor să înțeleagă și să respecte diferențele, diversitatea și să-și dezvolte competențe de comunicare și relaționare interpersonală și intercomunitară.

Educația, din perspectiva interculturală, poate să contribuie la atenuarea conflictelor și la eradicarea violenței în școală și în societate prin formarea unor comportamente și atitudini cum ar fi: o mai bună comunicare, cooperarea în echipă sau grup, toleranță față de ceilalți și față de opiniile lor, respectul de sine și respectul pentru ceilalți, stăpânirea emoțiilor și soluționarea problemelor dintre indivizi, luarea unor decizii democratice, acceptarea responsabilității, recunoașterea valorilor culturale. Apropierea de cultura europeană sau chiar mondială nu presupune renunțarea la păstrarea valorilor locale, autentice ci dimpotrivă se impune un efort sporit în promovarea valorilor particulare. Școala are un rol foarte important în alăturarea valorilor locale la cele generale ale umanității promovând toleranța, respectul egalitatea sau complementaritatea valorilor și drepturi pentru toți. Educația interculturală poate să răspundă nevoilor Europei și de aceea un rol important al școlii este de a forma la elevi o conștiință europeană: respect pentru cultura altor popoare, respectul drepturilor copilului, al drepturilor omului, toleranță, respect pentru tradiții și pentru sănătatea mediului.

Împlinirea obiectivelor educației interculturale depinde în mare măsură de organizarea proceselor educaționale, de calitatea colaborării cadrelor didactice, de formarea continuă a formatorilor. Există o gama largă de forme de realizare a educației interculturale: lecții, activități extrașcolare, serbări școlare și alte manifestări artistice(teatre, filme video), urmărirea unor emisiuni care pot aduce un plus de informații, activități sau competiții sportive, acțiuni de voluntariat, proiecte, activități la care să participe invitați din medii sociale sau culturale diferite. Antrenarea tuturor elevilor la astfel de activități constituie o modalitate de a promova egalitatea șanselor educaționale, toleranța, comunicarea, acceptarea celuilalt.

Implementarea unor proiecte realizate în parteneriat cu alte școli din țară sau din Europa contribuie la îmbunătățirea experienței interculturale. Utilizarea internetului, a poștei electronice face posibil un schimb de lucrări, de impresii, de experiențe cu elevi din țară sau chiar din alte țări.

În ceea ce privește metodologia, se pot folosi metode activ-participative care să trezească interesul și creativitatea elevilor.

Abordarea interculturală aduce și o relaționare mai bună între profesori, elevi și părinți și contribuie la cultivarea respectului și a deschiderii față de diversitate.

Educația se bazează pe patru componente importante: deprinderea de a ști, de a face, de a trăi împreună cu ceilalți și deprinderea de a fi. Dintre acestea, deprinderea de a trăi împreună cu ceilalți, este obiectivul principal al educației interculturale și este esențială în formarea individului integrat în societate, în formarea cetățeanului european. Procesele educaționale interculturale se bazează pe respectul diversității și al echității.În acest context, școlii îi revine un rol esențial în formarea și cultivarea, încă din clasele primare, aunor comportamente și atitudini de acceptare și bună relaționare cu ceilalți pornind de la premisa că suntem diferiți dar egali.

Bibliografie:

Cucoș, Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2000

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Pasi mari si mici in educarea copilului

PAŞI MARI ŞI MICI ÎN EDUCAREA COPILULUI   Profesor Marta Cristiana NEGRAIA   L’éducation d’un enfant tient en égale mesure de ses parents et de leurs compétences et désirs, mais aussi de l’école et...

Read more

Moduri de determinare a eficacitatii si …

MODURI DE DETERMINARE A EFICACITĂŢII ŞI EFICIENŢEI PREDĂRII. EVALUAREA COMPORTAMENTULUI DIDACTIC AL PROFESORULUI Prof: Popa Ianina Liceul Tehnologic Numărul 1 Sighişoara Eficienţa procesului de învăţământ este influenţată de mai mulţi...

Read more

Insertia si calitatea vietii la persoane…

INSERŢIA ŞI CALITATEA VIEŢII LA PERSOANELE CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE   Sîrbu Mihaela Ramona, Profesor itinerant/de sprijin Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Şimleu Silvaniei     Dezvoltarea unei abordări comune a calităţii vieţii aplicabilă la...

Read more

Transmisii prin frictiune

TRANSMISII PRIN FRICŢIUNE Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin Mecanismul reprezintă o verigă fundamentală indispensabilă construcţiilor maşinilor. Mecanismul este o parte constructivă a unei maşini sau a unui aparat...

Read more

Calendarul de desfasurare corpul nationa…

Calendarul de desfasurare corpul national de experti in management educational sesiunea 2012 seria 3     CALENDARUL desfasurarii concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational,...

Read more

Modele novative ale comunicarii in pract…

                               MODELE NOVATIVE ALE COMUNICĂRII            ÎN PRACTICA ŞCOLARĂ                                           Profesor Alina Bălan Colegiul tehnic ”Toma N. Socolescu” Ploieşti, judetul Prahova                             Rezumat          Importanţa comunicării, acest concept clişeizat prin mult prea deasa...

Read more

Peste 100.000 de elevi participa anul ac…

Bucuresti, 10 octombrie 2011: Programul este  implementat de Junior Achievement Romania (JAR) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, iar din anul 2000 pana astazi, peste 1.500.000 de...

Read more

Limbajul in perioada scolara mica

              LIMBAJUL ÎN PERIOADA ŞCOLARĂ MICĂ   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Judeţul Timiş               Perioada şcolară mică (6/7-10/11 ani), de la intrarea copilului în şcoală şi terminarea ciclului primar,...

Read more