Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Sporirea eficientizarii activitatilor prin intermediul unei educatii moderne
Duminică, 08 Septembrie 2013 11:16

SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR

PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE

 

                                                                        Educatoare Portik Laura,

Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin

 

Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări,trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.

 

            Evoluţia continuă a societăţii ce are loc printr-un proces continuu şi dinamic, obligă toate categoriile sociale să ţină pasul cu ea şi implicit şi educaţia.

            Transformările rapide ce au loc în învăţământ pornind de la crearea mediului de învăţare pot eficientiza tehnicile de învăţare şi de muncă intelectuală.

            In centrul acestui proces de schimbare şi inovare se află COPILUL. Astfel încât cu  orice nouă generaţie de copii, educatoarele trebuie să caute  şi să descopere noi metode inovatoare de a capta, atrage şi modela personalitate acestora prin crearea unui cadru educaţional care să corespundă cerinţelor  şi care să ofere copilului posibilitatea de a se dezvolta, de a asimila noi experienţe. O educaţie modernă trebuie să ofere prin posibilităţile ei materiale şi nu numai. O intensificare a învăţării pe toate planurile astfel încât şcoala trebuie să fi prima instituţie care trebuie în permanenţă să-şi schimbe abordarea faţă de desfăşurarea învăţării şi să utilizeze metode noi, interactive care să conducă la o învăţare superioară şi intr-un ritm accelerat potrivit tendinţelor actuale.

            Rolul profesorului devine astfel de facilitator al proceselor de învăţare, de valorizarea şi dezvoltarea potenţialului fiecărui copil, de respectare a ritmului şi a stilului său cognitiv. Utilizarea unei palete cât mai variate, mai inovatoare de metode şi procedee asigură şi facilitează rolul cadrului didactic în activitatea lui didactică. Rolul cadrului este acela de ghid, de facilitator al proceselor de învăţare, de dezvoltare şi de valorizare a potenţialului fiecărui copil. Astfel încât creativitate cadrului didactic, capacitate lui de decizie şi iniţiativă dă o notă mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai atractivă susţinută de stimulare reciprocă, de cooperare fructuoasă. Ȋn centrul acestui proces didactic trebuie plasat copilul, nu trebuie să ne centrăm numai pe parcurgerea strictă a curriculumului, ci şi de dezvoltarea acestora sub toate aspectele: sănătate fizică şi mentală, relaţională, comunicare etc.

Un învăţământ modern nu presupune transmiterea informaţiilor de la emiţător spre receptor (de la educator spre copil) ci se axează pe acţiune, pe metode care să solicite gândirea, inteligenţa, imaginaţia, creativitatea, copilul fiind acela care depune efort de reflecţie personală, interioară şi abstractă, care întreprinde o acţiune mentală de căutare, de cercetare, de redescoperire a adevărurilor şi de elaborare a noilor cunoştinţe.El acum nu primeşte informaţia ci caută să o descopere, să prelucreze, dezvoltându-se astfel gândirea democratică şi critică, formează capacităţi de independenţă în gândire şi acţiune. Inter-relaţionând în grupuri de învăţare activă, preşcolarii capătă încredere în capacităţile individuale şi ale grupului.

Metodele noi inovatoare, moderne, interactive şi de grup se pot combina între ele sau cele tradiţionale. Metodele tradiţionale nu se elimină ci se modernizează, se combină, se modifică, se îmbunătăţesc şi se adaptează.

Au apărut astfel la nivelul învăţământului preşcolar idei şi practici care au încurajat schimbarea abordării de la curriculum centrat pe disciplină, la curriculum centrat pe copil. Noua abordare a curriculumului prin situarea copilului în centru organizării procesului de predare-învăţare constituie o schimbare fundamentală, care necesită găsirea unor soluţii didactice care să stimuleze performanţa copilul,cum ar fi:

- diversificarea şi  flexibilizarea situaţiilor de predare-învăţare prin utilizarea de metode şi procedee variate, interactive;

- centrarea pe obiective care urmăresc formarea de capacităţi, competenţe, atitudini;

- centrarea pe copil în proiectarea activităţilor de învăţare.

Aceste abordări interactive a predării-învăţării ajută copiii să-şi îmbunătăţească performanţele.Se încurajează astfel dezvoltarea gândirii critice a copiilor în vederea:

- formării unor opinii;

- constituirii unor argumente care să confere consistenţă propriilor opinii;

- manifestării toleranţei şi respectului faţă de părerile altora;

- participării active la rezolvarea unor probleme;

- valorizării muncii în colaborare cu alte persoane.

Dar orice schimbare în educaţie pune‚ în discuţie implicare părinţilor‚ în activitatea instituţiei. Succesul copiilor depinde în mare măsură de armonizarea demersurilor grădiniţei cu cele ale familiei şi de buna colaborare dintre educatoare şi părinţi în vederea stabilirii unei continuităţi educative.

Un educator modern este acela care are capacitate de a pune accentul nu pe cantitatea informaţiei transmise ci pe calitatea acesteia, pe modalitatea transmiterii acesteia astfel încât copilul să fie capabil să le utilizeze şi să le adapteze oricărei situaţii problematice ivite.

Această abordare educaţională care determină organizarea şi trăirea unor experienţe prin intermediul metodelor inovatoare, al  jocului,al acţiunii directe a copilului asupra mediului, trebuie să stea în atenţia fiecărei educatoare (cadru didactic) căci,

„Şcoala nu trebuie să ofere totul, nici să ceară totul de la elevi. Şcoala ca loc ideal, ar trebui să fie în zilele noastre acel spaţiu în care copilul să socializeze în acord cu standardele de convieţuire intr-o societate democratica, învăţând în mod plăcut lucruri serioase şi profunde, care-i ajută să cunoască mai bine, să înţeleagă lumea în care trăiesc.” Dakamara  Georgescu

 

Rezumat

Învăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse în societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări, trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.

 

Bibliografie

1. Berben S.”Activităţi bazate pe inteligenţe multiple”, Ed. Reprograph,Craiova 2004

2. Berben S.,Gongea E., Fulga M.”Metode interactive şi de grup, Ed.Arves-2007

Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:27
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Notes sur la comprehension

NOTES SUR LA COMPREHENSION   Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timişoara   Un individu qui s'apprête à comprendre, n'utilise pas directement les informations dans la forme conventionnelle du discours écrit (ou oral). C'est par l'intermédiaire...

Read more

ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE

PERFECŢIONARE ÎN ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE   Profesor Pilat Elena Mihaela Liceul Teoretic „Callatis” Mangalia, Judeţul Constanţa               “Creativitatea se poate defini ca fiind acel proces psihic al cărui rezultat îl constituie obţinerea unor reacţii,...

Read more

Reprezentarea Romaniei in cadrul proiect…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -       REPREZENTAREA ROMÂNIEI  ÎN CADRUL PROIECTULUI ·        2001 – participarea la Seminarul internaţional de Educaţie globală – Strasburg, Franţa; ·        2001 – iniţierea vizitelor de studiu şi experienţă...

Read more

Stilurile limbii in opera lui Max Bleche…

STILURILE LIMBII ÎN OPERA LUI MAX BLECHER Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Literatura de specialitate împarte sistemul stilistic al limbii în...

Read more

Dimensiunea educativa a naratiunilor arh…

DIMENSIUNEA EDUCATIVĂ A NARAŢIUNILOR ARHETIPALE   Prof. Anca Pascui, Liceul Teoretic ,,Ioan Buteanu”, Şomcuta Mare, Maramureş   Următoarea lucrare a avut ca punct de plecare fascinaţia pe care omul de pretutindeni a resimţit-o faţă...

Read more

Noul plan cadru la gimnaziu incepand cu …

Noul plan cadru la gimnaziu incepand cu anul scolar 2017-2018 Azi, 5 aprilie 2016, in cadrul unei conferinte de presa, a fost prezentat noul planu cadru pentru...

Read more

Experiente de lucru europene pentru o bu…

Experiente de lucru europene pentru o buna integrare pe piata muncii Life Long Learning Program Educatie pe tot parcursul vietii

“EXPERIENṬE DE LUCRU EUROPENE PENTRU O BUNĂ INTEGRARE PE PIAṬA MUNCII” “Life Long Learning Program”/“Educaţie pe tot parcursul vieţii”     Drd. prof. ing.  LILIANA CÎMPAN Colegiul Tehnic “Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei, Sălaj   Rezumat Un cadru propice...

Read more