Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Sporirea eficientizarii activitatilor prin intermediul unei educatii moderne
Duminică, 08 Septembrie 2013 11:16

SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR

PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE

 

                                                                        Educatoare Portik Laura,

Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin

 

Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări,trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.

 

            Evoluţia continuă a societăţii ce are loc printr-un proces continuu şi dinamic, obligă toate categoriile sociale să ţină pasul cu ea şi implicit şi educaţia.

            Transformările rapide ce au loc în învăţământ pornind de la crearea mediului de învăţare pot eficientiza tehnicile de învăţare şi de muncă intelectuală.

            In centrul acestui proces de schimbare şi inovare se află COPILUL. Astfel încât cu  orice nouă generaţie de copii, educatoarele trebuie să caute  şi să descopere noi metode inovatoare de a capta, atrage şi modela personalitate acestora prin crearea unui cadru educaţional care să corespundă cerinţelor  şi care să ofere copilului posibilitatea de a se dezvolta, de a asimila noi experienţe. O educaţie modernă trebuie să ofere prin posibilităţile ei materiale şi nu numai. O intensificare a învăţării pe toate planurile astfel încât şcoala trebuie să fi prima instituţie care trebuie în permanenţă să-şi schimbe abordarea faţă de desfăşurarea învăţării şi să utilizeze metode noi, interactive care să conducă la o învăţare superioară şi intr-un ritm accelerat potrivit tendinţelor actuale.

            Rolul profesorului devine astfel de facilitator al proceselor de învăţare, de valorizarea şi dezvoltarea potenţialului fiecărui copil, de respectare a ritmului şi a stilului său cognitiv. Utilizarea unei palete cât mai variate, mai inovatoare de metode şi procedee asigură şi facilitează rolul cadrului didactic în activitatea lui didactică. Rolul cadrului este acela de ghid, de facilitator al proceselor de învăţare, de dezvoltare şi de valorizare a potenţialului fiecărui copil. Astfel încât creativitate cadrului didactic, capacitate lui de decizie şi iniţiativă dă o notă mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai atractivă susţinută de stimulare reciprocă, de cooperare fructuoasă. Ȋn centrul acestui proces didactic trebuie plasat copilul, nu trebuie să ne centrăm numai pe parcurgerea strictă a curriculumului, ci şi de dezvoltarea acestora sub toate aspectele: sănătate fizică şi mentală, relaţională, comunicare etc.

Un învăţământ modern nu presupune transmiterea informaţiilor de la emiţător spre receptor (de la educator spre copil) ci se axează pe acţiune, pe metode care să solicite gândirea, inteligenţa, imaginaţia, creativitatea, copilul fiind acela care depune efort de reflecţie personală, interioară şi abstractă, care întreprinde o acţiune mentală de căutare, de cercetare, de redescoperire a adevărurilor şi de elaborare a noilor cunoştinţe.El acum nu primeşte informaţia ci caută să o descopere, să prelucreze, dezvoltându-se astfel gândirea democratică şi critică, formează capacităţi de independenţă în gândire şi acţiune. Inter-relaţionând în grupuri de învăţare activă, preşcolarii capătă încredere în capacităţile individuale şi ale grupului.

Metodele noi inovatoare, moderne, interactive şi de grup se pot combina între ele sau cele tradiţionale. Metodele tradiţionale nu se elimină ci se modernizează, se combină, se modifică, se îmbunătăţesc şi se adaptează.

Au apărut astfel la nivelul învăţământului preşcolar idei şi practici care au încurajat schimbarea abordării de la curriculum centrat pe disciplină, la curriculum centrat pe copil. Noua abordare a curriculumului prin situarea copilului în centru organizării procesului de predare-învăţare constituie o schimbare fundamentală, care necesită găsirea unor soluţii didactice care să stimuleze performanţa copilul,cum ar fi:

- diversificarea şi  flexibilizarea situaţiilor de predare-învăţare prin utilizarea de metode şi procedee variate, interactive;

- centrarea pe obiective care urmăresc formarea de capacităţi, competenţe, atitudini;

- centrarea pe copil în proiectarea activităţilor de învăţare.

Aceste abordări interactive a predării-învăţării ajută copiii să-şi îmbunătăţească performanţele.Se încurajează astfel dezvoltarea gândirii critice a copiilor în vederea:

- formării unor opinii;

- constituirii unor argumente care să confere consistenţă propriilor opinii;

- manifestării toleranţei şi respectului faţă de părerile altora;

- participării active la rezolvarea unor probleme;

- valorizării muncii în colaborare cu alte persoane.

Dar orice schimbare în educaţie pune‚ în discuţie implicare părinţilor‚ în activitatea instituţiei. Succesul copiilor depinde în mare măsură de armonizarea demersurilor grădiniţei cu cele ale familiei şi de buna colaborare dintre educatoare şi părinţi în vederea stabilirii unei continuităţi educative.

Un educator modern este acela care are capacitate de a pune accentul nu pe cantitatea informaţiei transmise ci pe calitatea acesteia, pe modalitatea transmiterii acesteia astfel încât copilul să fie capabil să le utilizeze şi să le adapteze oricărei situaţii problematice ivite.

Această abordare educaţională care determină organizarea şi trăirea unor experienţe prin intermediul metodelor inovatoare, al  jocului,al acţiunii directe a copilului asupra mediului, trebuie să stea în atenţia fiecărei educatoare (cadru didactic) căci,

„Şcoala nu trebuie să ofere totul, nici să ceară totul de la elevi. Şcoala ca loc ideal, ar trebui să fie în zilele noastre acel spaţiu în care copilul să socializeze în acord cu standardele de convieţuire intr-o societate democratica, învăţând în mod plăcut lucruri serioase şi profunde, care-i ajută să cunoască mai bine, să înţeleagă lumea în care trăiesc.” Dakamara  Georgescu

 

Rezumat

Învăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse în societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări, trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.

 

Bibliografie

1. Berben S.”Activităţi bazate pe inteligenţe multiple”, Ed. Reprograph,Craiova 2004

2. Berben S.,Gongea E., Fulga M.”Metode interactive şi de grup, Ed.Arves-2007

Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:27
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metodologie de evaluare externa a calita…

Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar   Vezi Metodologia de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial 11 din 8 ianuarie 2013 (M....

Read more

Comunicare si feed-back in invatamantul …

COMUNICARE ŞI FEED-BACK ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2 Vorniceni, Jud. Botoşani Comunicarea reprezintă un sistem de transmitere a unor mesaje care pot...

Read more

Continutul dosarului comisiei metodice s…

Conţinutul dosarului comisiei metodice sau ariei curriculare     I. Componenta organizatorică - structura noului an şcolar; - încadrări; - componenţa catedrei (nume, grade didactice, vechime); - orarul membrilor catedrei.   II. Componenta managerială - raport de activitate pe anul...

Read more

Interferente literare

INTERFERENŢE LITERARE A aştepta să culegi altceva dintr-un pământ decât ceea ce a fost semănat în el ar fi copilărie. Prof. Ioniţă Olimpia Colegiul Economic Viilor, Bucureşti ...

Read more

Programul Sa stii mai multe sa fii mai b…

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2013   Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” apare ca şi ANEXA la ordinul MECTS nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului...

Read more

De ce_step by step

DE CE “STEP BY STEP”?                                                Înv. Roatiș Alina Camelia                     Step by Step este o metodă alternativă de educație a copiilor bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului și vizează cultivarea...

Read more

Art_Game - Embedded Class of English

 GAME - EMBEDDED CLASSES OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Prof. Simona Pisoi Colegiu Naţional Carol I, Craiova      In the last few years, there has been an emphasis on the development of...

Read more

Reguli de ameliorare a comunicarii didac…

REGULI DE AMELIORARE A COMUNICĂRII DIDACTICE Oprescu Eugenia - profesor Liceul Tehnologic Virgil Madgearu Roşiori de Vede Formarea competenţelor comunicative constituie un obiectiv...

Read more