|
|
|
|
|
Sporirea eficientizarii activitatilor prin intermediul unei educatii moderne |
|
Duminică, 08 Septembrie 2013 11:16 |
|
SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR
PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE
Educatoare Portik Laura,
Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin
Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări,trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.
Evoluţia continuă a societăţii ce are loc printr-un proces continuu şi dinamic, obligă toate categoriile sociale să ţină pasul cu ea şi implicit şi educaţia.
Transformările rapide ce au loc în învăţământ pornind de la crearea mediului de învăţare pot eficientiza tehnicile de învăţare şi de muncă intelectuală.
In centrul acestui proces de schimbare şi inovare se află COPILUL. Astfel încât cu orice nouă generaţie de copii, educatoarele trebuie să caute şi să descopere noi metode inovatoare de a capta, atrage şi modela personalitate acestora prin crearea unui cadru educaţional care să corespundă cerinţelor şi care să ofere copilului posibilitatea de a se dezvolta, de a asimila noi experienţe. O educaţie modernă trebuie să ofere prin posibilităţile ei materiale şi nu numai. O intensificare a învăţării pe toate planurile astfel încât şcoala trebuie să fi prima instituţie care trebuie în permanenţă să-şi schimbe abordarea faţă de desfăşurarea învăţării şi să utilizeze metode noi, interactive care să conducă la o învăţare superioară şi intr-un ritm accelerat potrivit tendinţelor actuale.
Rolul profesorului devine astfel de facilitator al proceselor de învăţare, de valorizarea şi dezvoltarea potenţialului fiecărui copil, de respectare a ritmului şi a stilului său cognitiv. Utilizarea unei palete cât mai variate, mai inovatoare de metode şi procedee asigură şi facilitează rolul cadrului didactic în activitatea lui didactică. Rolul cadrului este acela de ghid, de facilitator al proceselor de învăţare, de dezvoltare şi de valorizare a potenţialului fiecărui copil. Astfel încât creativitate cadrului didactic, capacitate lui de decizie şi iniţiativă dă o notă mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai atractivă susţinută de stimulare reciprocă, de cooperare fructuoasă. Ȋn centrul acestui proces didactic trebuie plasat copilul, nu trebuie să ne centrăm numai pe parcurgerea strictă a curriculumului, ci şi de dezvoltarea acestora sub toate aspectele: sănătate fizică şi mentală, relaţională, comunicare etc.
Un învăţământ modern nu presupune transmiterea informaţiilor de la emiţător spre receptor (de la educator spre copil) ci se axează pe acţiune, pe metode care să solicite gândirea, inteligenţa, imaginaţia, creativitatea, copilul fiind acela care depune efort de reflecţie personală, interioară şi abstractă, care întreprinde o acţiune mentală de căutare, de cercetare, de redescoperire a adevărurilor şi de elaborare a noilor cunoştinţe.El acum nu primeşte informaţia ci caută să o descopere, să prelucreze, dezvoltându-se astfel gândirea democratică şi critică, formează capacităţi de independenţă în gândire şi acţiune. Inter-relaţionând în grupuri de învăţare activă, preşcolarii capătă încredere în capacităţile individuale şi ale grupului.
Metodele noi inovatoare, moderne, interactive şi de grup se pot combina între ele sau cele tradiţionale. Metodele tradiţionale nu se elimină ci se modernizează, se combină, se modifică, se îmbunătăţesc şi se adaptează.
Au apărut astfel la nivelul învăţământului preşcolar idei şi practici care au încurajat schimbarea abordării de la curriculum centrat pe disciplină, la curriculum centrat pe copil. Noua abordare a curriculumului prin situarea copilului în centru organizării procesului de predare-învăţare constituie o schimbare fundamentală, care necesită găsirea unor soluţii didactice care să stimuleze performanţa copilul,cum ar fi:
- diversificarea şi flexibilizarea situaţiilor de predare-învăţare prin utilizarea de metode şi procedee variate, interactive;
- centrarea pe obiective care urmăresc formarea de capacităţi, competenţe, atitudini;
- centrarea pe copil în proiectarea activităţilor de învăţare.
Aceste abordări interactive a predării-învăţării ajută copiii să-şi îmbunătăţească performanţele.Se încurajează astfel dezvoltarea gândirii critice a copiilor în vederea:
- formării unor opinii;
- constituirii unor argumente care să confere consistenţă propriilor opinii;
- manifestării toleranţei şi respectului faţă de părerile altora;
- participării active la rezolvarea unor probleme;
- valorizării muncii în colaborare cu alte persoane.
Dar orice schimbare în educaţie pune‚ în discuţie implicare părinţilor‚ în activitatea instituţiei. Succesul copiilor depinde în mare măsură de armonizarea demersurilor grădiniţei cu cele ale familiei şi de buna colaborare dintre educatoare şi părinţi în vederea stabilirii unei continuităţi educative.
Un educator modern este acela care are capacitate de a pune accentul nu pe cantitatea informaţiei transmise ci pe calitatea acesteia, pe modalitatea transmiterii acesteia astfel încât copilul să fie capabil să le utilizeze şi să le adapteze oricărei situaţii problematice ivite.
Această abordare educaţională care determină organizarea şi trăirea unor experienţe prin intermediul metodelor inovatoare, al jocului,al acţiunii directe a copilului asupra mediului, trebuie să stea în atenţia fiecărei educatoare (cadru didactic) căci,
„Şcoala nu trebuie să ofere totul, nici să ceară totul de la elevi. Şcoala ca loc ideal, ar trebui să fie în zilele noastre acel spaţiu în care copilul să socializeze în acord cu standardele de convieţuire intr-o societate democratica, învăţând în mod plăcut lucruri serioase şi profunde, care-i ajută să cunoască mai bine, să înţeleagă lumea în care trăiesc.” Dakamara Georgescu
Rezumat
Învăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse în societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări, trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.
Bibliografie
1. Berben S.”Activităţi bazate pe inteligenţe multiple”, Ed. Reprograph,Craiova 2004
2. Berben S.,Gongea E., Fulga M.”Metode interactive şi de grup, Ed.Arves-2007
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:27 |
|
PROIECTUL
METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE
Ciobănescu Petruţa, profesor
Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova
Rezumat:
În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-... Read more
LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A IX-A
Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a IX-a:Lucian Blaga - VersuriM. Cărtărescu - Poeme de amor, Poveste adevăratăI. L. Caragiale -... Read more
METAFORA ÎN POEZIA LUI NICHITA STĂNESCU
Prof. Pătruț Anișoara Ramona
Școala gimnazială Eșelnița, Mehedinți
Metafora reprezintă o figură semantică ce presupune un transfer de termeni, posibil datorită conţinutului semantic, parţial comun.... Read more
IGIENA ALIMENTAŢIEI
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău
Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se... Read more
Modele de subiecte pentru evaluarea initiala
Pe site-ul oficial al Ministerului Educatiei au fost deja publicate modele de teste pentru evaluarile initiale la care vor fi supusi absolut toti elevii in cursul... Read more
EVALUAREA RANDAMENTULUI ŞCOLAR AL ELEVILOR
ÎN CADRUL DISCIPLINEI MATEMATICĂ
Prof. Petruţ Steliana
Grup Şcolar “M. Eminescu” Jimbolia Timiş
1.1. Evaluarea activităţii didactice marchează calitatea operaţionalizării obiectivelor pe un an de... Read more
STUDIU- TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR- MODALITATE DE STIMULARE A RANDAMENTULUI ȘCOLAR
Prof. înv. primar Gligor Dana
Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba
Diferenţierea şi individualizarea instruirii constituie o problemă pedagogică veche, dar... Read more
STIMULAREA CREATIVITĂŢII ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE
(METODA FISHBOWL ŞI STARBURSTING)
Profesor Adrian Şulic
Grup Şcolar „Regina Maria”, Dorohoi, Botoşani
Formele organizate de instrucţie îşi aduc în mod diferenţiat aportul în dezvoltarea... Read more
MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI
prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic
Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea
Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană…
CERCHIŞTII ŞI ,,REVISTA CERCULUI LITERAR”
DE LA SIBIU
Nevodenszki Sorina, profesor I
Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Jud. Timis
Sibiul a oferit climatul în care s-a constituit una din cele mai cunoscute grupãri din… STUDIU DESPRE GENEZA METAFOREI ŞI
SENSUL CULTURII DE LUCIAN BLAGA
Prof. Dr. Elena Nadia Vesa
Şcoala cu Clasele I-VIII, Vidra, Judeţul Alba
Motto: Destinul omului este creaţia.
Pornind de la scurta prezentare a…
METODE DE ULTIMĂ GENERAȚIE
UTILIZATE ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoș Alina Magdalena,
Școala Gimnazială "ȘT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: "Biologia este ştiinţa vieţii" iar pentru studiul acesteia este necesar să căutăm acele metode…
Sarbatori si obiceiuri taranesti - Cununa
Dintre numeroasele obiceiuri legate de muncile agricole face parte si cel numit “Cununa”, “Buzduganul” sau “Crucea”, care marcheaza sfarsitul secerisului. Dainuie din vechime, in forme…
ANEXA Nr. 5
la regulament
Fisa de observare a lectiei
- model -
Unitatea de invatamant: .......................................................................................................................................................
Data: ..........................
Numele si functia cadrului didactic inspectat/asistat: ...........................................................................................................
Specialitatea: ........................................................................................................................................................................
Clasa: ...........................................… BILDUNGSROMAN RATAT ÎN
FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL
Prof. Drd. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie… Evaluarea nationala 2011
ORDIN nr. 4.801/31.08.3010 cu privire la organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a, în anul şcolar 2010-2011
Calendarul de desfăşurare a Evaluării Naţionale pentru elevii…
Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar
Vezi Metodologia de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial 11 din 8 ianuarie 2013 (M.…
|
|