|
|
Sporirea eficientizarii activitatilor prin intermediul unei educatii moderne |
Duminică, 08 Septembrie 2013 11:16 |
SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR
PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE
Educatoare Portik Laura,
Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin
Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări,trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.
Evoluţia continuă a societăţii ce are loc printr-un proces continuu şi dinamic, obligă toate categoriile sociale să ţină pasul cu ea şi implicit şi educaţia.
Transformările rapide ce au loc în învăţământ pornind de la crearea mediului de învăţare pot eficientiza tehnicile de învăţare şi de muncă intelectuală.
In centrul acestui proces de schimbare şi inovare se află COPILUL. Astfel încât cu orice nouă generaţie de copii, educatoarele trebuie să caute şi să descopere noi metode inovatoare de a capta, atrage şi modela personalitate acestora prin crearea unui cadru educaţional care să corespundă cerinţelor şi care să ofere copilului posibilitatea de a se dezvolta, de a asimila noi experienţe. O educaţie modernă trebuie să ofere prin posibilităţile ei materiale şi nu numai. O intensificare a învăţării pe toate planurile astfel încât şcoala trebuie să fi prima instituţie care trebuie în permanenţă să-şi schimbe abordarea faţă de desfăşurarea învăţării şi să utilizeze metode noi, interactive care să conducă la o învăţare superioară şi intr-un ritm accelerat potrivit tendinţelor actuale.
Rolul profesorului devine astfel de facilitator al proceselor de învăţare, de valorizarea şi dezvoltarea potenţialului fiecărui copil, de respectare a ritmului şi a stilului său cognitiv. Utilizarea unei palete cât mai variate, mai inovatoare de metode şi procedee asigură şi facilitează rolul cadrului didactic în activitatea lui didactică. Rolul cadrului este acela de ghid, de facilitator al proceselor de învăţare, de dezvoltare şi de valorizare a potenţialului fiecărui copil. Astfel încât creativitate cadrului didactic, capacitate lui de decizie şi iniţiativă dă o notă mai personală muncii, dar şi o complementaritate mai mare aptitudinilor şi talentelor, ceea ce asigură o participare mai vie, mai atractivă susţinută de stimulare reciprocă, de cooperare fructuoasă. Ȋn centrul acestui proces didactic trebuie plasat copilul, nu trebuie să ne centrăm numai pe parcurgerea strictă a curriculumului, ci şi de dezvoltarea acestora sub toate aspectele: sănătate fizică şi mentală, relaţională, comunicare etc.
Un învăţământ modern nu presupune transmiterea informaţiilor de la emiţător spre receptor (de la educator spre copil) ci se axează pe acţiune, pe metode care să solicite gândirea, inteligenţa, imaginaţia, creativitatea, copilul fiind acela care depune efort de reflecţie personală, interioară şi abstractă, care întreprinde o acţiune mentală de căutare, de cercetare, de redescoperire a adevărurilor şi de elaborare a noilor cunoştinţe.El acum nu primeşte informaţia ci caută să o descopere, să prelucreze, dezvoltându-se astfel gândirea democratică şi critică, formează capacităţi de independenţă în gândire şi acţiune. Inter-relaţionând în grupuri de învăţare activă, preşcolarii capătă încredere în capacităţile individuale şi ale grupului.
Metodele noi inovatoare, moderne, interactive şi de grup se pot combina între ele sau cele tradiţionale. Metodele tradiţionale nu se elimină ci se modernizează, se combină, se modifică, se îmbunătăţesc şi se adaptează.
Au apărut astfel la nivelul învăţământului preşcolar idei şi practici care au încurajat schimbarea abordării de la curriculum centrat pe disciplină, la curriculum centrat pe copil. Noua abordare a curriculumului prin situarea copilului în centru organizării procesului de predare-învăţare constituie o schimbare fundamentală, care necesită găsirea unor soluţii didactice care să stimuleze performanţa copilul,cum ar fi:
- diversificarea şi flexibilizarea situaţiilor de predare-învăţare prin utilizarea de metode şi procedee variate, interactive;
- centrarea pe obiective care urmăresc formarea de capacităţi, competenţe, atitudini;
- centrarea pe copil în proiectarea activităţilor de învăţare.
Aceste abordări interactive a predării-învăţării ajută copiii să-şi îmbunătăţească performanţele.Se încurajează astfel dezvoltarea gândirii critice a copiilor în vederea:
- formării unor opinii;
- constituirii unor argumente care să confere consistenţă propriilor opinii;
- manifestării toleranţei şi respectului faţă de părerile altora;
- participării active la rezolvarea unor probleme;
- valorizării muncii în colaborare cu alte persoane.
Dar orice schimbare în educaţie pune‚ în discuţie implicare părinţilor‚ în activitatea instituţiei. Succesul copiilor depinde în mare măsură de armonizarea demersurilor grădiniţei cu cele ale familiei şi de buna colaborare dintre educatoare şi părinţi în vederea stabilirii unei continuităţi educative.
Un educator modern este acela care are capacitate de a pune accentul nu pe cantitatea informaţiei transmise ci pe calitatea acesteia, pe modalitatea transmiterii acesteia astfel încât copilul să fie capabil să le utilizeze şi să le adapteze oricărei situaţii problematice ivite.
Această abordare educaţională care determină organizarea şi trăirea unor experienţe prin intermediul metodelor inovatoare, al jocului,al acţiunii directe a copilului asupra mediului, trebuie să stea în atenţia fiecărei educatoare (cadru didactic) căci,
„Şcoala nu trebuie să ofere totul, nici să ceară totul de la elevi. Şcoala ca loc ideal, ar trebui să fie în zilele noastre acel spaţiu în care copilul să socializeze în acord cu standardele de convieţuire intr-o societate democratica, învăţând în mod plăcut lucruri serioase şi profunde, care-i ajută să cunoască mai bine, să înţeleagă lumea în care trăiesc.” Dakamara Georgescu
Rezumat
Învăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse în societate, astfel încât cadrele didactice trebuie în permanenţă să facă apel la capacitatea lor de a se adapta schimbării,de a introduce în activitatea lor didactică elemente inovatoarea care corespund noilor transformări, trebuie să fie creativi pentru a stimula şi pentru a contribui eficient la dezvoltarea copilului, astfel încât acesta să se integreze într-o societate modernă aflată în permanenţă dezvoltare şi transformare.
Bibliografie
1. Berben S.”Activităţi bazate pe inteligenţe multiple”, Ed. Reprograph,Craiova 2004
2. Berben S.,Gongea E., Fulga M.”Metode interactive şi de grup, Ed.Arves-2007
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 11 Octombrie 2013 18:27 |
|
ÉTUDE CONCERNANT L’AMBIGUÏTE D’INTERPRETATION DES TEXTES
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
La langue du droit est pleine d’ambiguïtés, cela ne fait pas de doute. Citons... Read more
CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CU PRIVIRE LA ROLUL COMUNICĂRII ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
prof. Chiru Adelina
Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău
De-a lungul vieţii, chiar din momentul... Read more
EVALUAREA CARACTERISTICILOR GEOSISTEMICE DIN
AREALUL BLAHNIŢA-MEHEDINŢI
Prof. Jiglaru Carmen Violeta
Şcoala Gimnazială Carpen
Arealul Blahniţa situat în judeţul Mehedinţi reprezintă o zonă naturală protejată din punct de vedere fizico-geografic dar... Read more
Comisia metodica a ariei curriculare
consiliere si orientare, activitati educative
Afla care sunt documentele necesare pentru comisia metodica a dirigintilor / aria curriculara Consiliere si orientare, activitati educative.
COMPONENTA COMISIEI: dirigintii, profesorii psihopedagogi.
Documente... Read more
Pregătire şi grafic examene pentru gradul didactic II
la Universitatea Sibiu
Află informaţii privind perioada şi cursurile de pregătire organizate de Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Drept, pentru gradul... Read more
Evaluarea Nationala 2013
Limba si literatura romana subiect si barem
Vezi subiectul si baremul de evaluare si de notare / corectare de la prima proba de Evaluarea Nationala pentru clasa a VIII-a pentru... Read more
ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII ACTULUI DE PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE PRIN UTILIZAREA APLICAȚIILOR ONLINE ÎN ORELE DE GEOGRAFIE
Prof. Rus Marinela
Școala Gimnazială ”Avram Iancu” Bistrița
Utilizarea aplicațiilor online în orele de geografie prezintă... Read more
A ÎNVĂŢA ŞI A ÎNŢELEGE
Mureşan-Chira Gabriel
Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca
Procesul de învăţare doreşte modificarea unor structuri psihice şi comportamentale, dezvoltând gradual structuri cognitive, afective sau motorii, trecând... Read more
ROLUL EDUCAȚIEI ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITĂȚII
Prof. Nadia Breazu
Colegiul Tehnic Motru
Cuvinte cheie: educabilitate, ineism, ambientalism, interacţionism, repere psiho-genetice
Rezumat. Numai omul poate învăţa. Puterea educaţiei… EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
4. ACTIVITĂŢI – PLANIFICARE, ORGANIZARE ŞI EVALUARE
4.1. PLANIFICAREA ACTIVITĂŢILOR: PERSPECTIVĂ, RESURSE, COOPERARE
Activităţile din sfera educaţiei globale pornesc de la premiza parteneriatului, a valorizării experienţei fiecărui partener,… ROLUL ADOLESCENTULUI ÎN SOCIETATE
Prof. Teodorescu Lacramioara
Liceul Teoretic D. Zamfirescu Odobeşti, Jud. Vrancea
Fiecare adolescent este un caz concret, distinct şi trebuie tratat ca atare. El are maniera sa…
Organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat 2013
Vezi Ordinul nr. 5608/31.08.2012 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014.
Publicat in Monitorul Oficial,… Casa Corpului Didactic este unitate conexa a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (1) din…
ALIMENTAŢIE PENTRU SĂNĂTATE ŞI LONGEVITATE
Prof. Daniela Surlaru
Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău
Hrana stă la baza vieţii. Este factor…
UN PERFORMER AL MUZICII DIVINE – J. S. BACH
Prof. Gloria Ghidiceanu
Şcoala Gimnazială “Mihai Viteazul” Craiova
Traducerea substantivului performance din limba engleză ne oferă o paletă mai largă de sensuri, printre care şi…
FIREA ȘI FIINȚA ÎN UNIVERSUL KAFKIAN ȘI CEL ARGHEZIAN
Prof. Bentz Teodora
Col. Nat. “Al. I. Cuza “, Focşani
Când lectorul descoperă, în fața sa, două lumi cu personaje înfricoșate, ce…
STUDIUL-TENDINȚE ECOEDUCAȚIONALE ÎN LUMEA DE AZI
prof. Arjoca Mihaela Maria
Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara
Rezumat: Ecologia dezvoltă comportamente și atitudini corecte, față de mediul înconjurător și formele de viată…
|
|