Bildungsroman ratat in Femeie iata fiul tau de Sorin Titel |
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
BILDUNGSROMAN RATAT ÎN
FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL
Prof. Drd. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie integrată modernităţii. Pornind de la Annik de Souzennelle – Simbolismul corpului uman – am identificat această temă a bildungsromanului ratat în romanul lui Sorin Titel, Femeie, iată fiul tău şi am argumentat-o printr-unul dintre personajele sale – Marcu.
Cuvinte cheie: bildungsroman ratat, maturizare, personaj
Tema maturizării, a formării unei personalităţi este o temă comună în literatura universală. Bildungsromanul este axat exclusiv pe acumulări de experienţe de către un personaj care, iniţial, se prezintă ca o foaie imaculată pe care viaţa urmează să îşi pună amprentele decisive[1].
Din perspectiva dezvoltării omului în timp, a maturizării sale, Annik de Souzennelle identifică trei etaje:
„De la Malkut, la cărarea ce uneşte Hod de Netsah, respectiv de la picioare până la nivelul şoldurilor şi al şalelor, se defineşte un prim etaj. De la această cărare orizontală până la cea care, mai sus, e paralelă cu ea, unind pe Din cu Hased, (umerii) în patrulaterul ce formează trunchiul corpului, se defineşte un al doilea etaj. În sfârşit, triunghiul superior, capul, formează al treilea etaj”[2].
Primul etaj este cel al copilăriei, al doilea cel al vârstei adulte, iar cel de al treilea este cel al capului „determinat de noile câmpuri de conştiinţă ce se deschid în jurul diferitelor vârste”[3].
La nivelul primului etaj, cel al lui A AVEA, copilul dobândeşte cunoaşterea lumii imediate şi concrete ce-l înconjoară. O percepe, mai întâi, prin simţuri, şi mai apoi prin intelect, studiind-o în profunzime, inventariindu-i elementele în timp şi în spaţiu.
Marcu se află, în partea a treia a romanului Femeie, iată fiul tău, în stadiul în care percepe lumea prin simţuri, văzul fiind cel care domină. Primul eveniment care se fixează în mintea sa este cel al tăiatului porcului, la care el asistă din culcuşul cald al patului, iar apoi, aşezat la fereastra acoperită cu flori de gheaţă, priveşte, ca prin ochean fugărirea şi prinderea porcului. Al doilea simţ care intervine în cunoaşterea lumii este cel auditiv, prezent tot în scena tăierii porcului. Sacrificiul acestuia este perceput, auditiv, prin liniştea care se instituie ca o aşteptare înfiorată, apoi prin guiţatul animalului şi, din nou vizual, prin zăpada înroşită, mâinile roşii, porcul sacrificat.
Cel de al doilea etaj, al lui A FI, este etajul vârstei adulte, la care se presupune că au ajuns deja părinţii, „aceşti doi care îl reflectă pe unu”[4] şi între care copilul creşte armonios. La acest etaj, părinţii îi facilitează copilului calea spre propriile sale structuri, apărând în schemă ca „nişte cârje pe care copilul le va arunca foarte repede, cu excepţia când ele îi vor servi definitiv de picioare, şi, drept urmare, nu ca deveni nicioadată adult”[5]. La acest nivel omul îşi săvârşeşete adevărata naştere, îşi elaborează viaţa esenţială şi intră în experienţa ontologiei sale. La primul etaj, omul există, la al doilea el este. La etajul Fiinţei se produce adevărata trezire a conştiinţei, iar a părăsi primul etaj al Existenţei pentru a ajunge la cel al Fiinţei înseamnă a părăsi ignoranţa pentru a trăi[6]. Trezirea fiinţei nu are loc decât printr-o dragoste adevărată (de exemplu Alba ca zăpada..).
În romanul Femeie, iată fiu tău, iniţierea, formarea sunt ratate, cei doi Marcu neputându-le duce până la capăt. Primul Marcu ratează iniţierea deoarece nu se poate desprinde în totalitate de mama sa, Sofia. Neputând să îşi trăiască viaţă, să se bucure de ea, moare în locul ofiţerului a cărui ordonanţă era. Referitor la neputinţa de a se desprinde de părinţi, Annik de Souzennelle[7] vorbea despre faptul că omul suprasecurizat rămâne minor. El este un infirm care trăieşte cu teama de a nu pierde una dintre cârje (unul dintre părinţi care îi sunt sprijin). Marcu este incapabil de a-şi „contesta” părintele, deşi este la vârsta la care ar trebui să o facă, rămânând închis în labirintul pe care acesta l-a construit, asemenea unui Dedal care îşi ţine fiul, pe Icar, prizonier în labirint. Deşi Sofia îşi iubeşte fiul cu o dragoste adevărată, trezirea fiinţei nu se mai produce, Marcu rămânând pe primul etaj al dezvoltării, cel al lui a exista.
Prin Marcu pictorul se ilustrează tot un bildungsroman ratat. Aceasta pleacă la Paris pentru a deveni pictor, însă cariera sa este curmată brusc înainte de a începe, prin accidentul de maşină în urma căruia este grav rănit.
Tema ratării devenirii spirituale este o temă specifică modernităţii, iar tratarea sa în romanul Femeie, iată fiul tău, demonstrează, încă o dată, modernitatea romanelor scriitorului bănăţean.
Bibliografie:
Gorcea, Petru Mihai, Structură şi mit în proza contemporană (eseu despre destinul literar al « generaţiei şaizeci»), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1982, p. 62
Souzennelle, Annik de, Simbolismul corpului uman, cu o postfaţă a autoarei la ediţia românească, traducere de Margareta Gyurcsik, Editura Amarcord, Timişoara, 1999, p. 62
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:04 |
|
NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI
ÎN SPIRIT EUROPEAN
Drd. Miron Costina Violeta
Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj
Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă... Read more
TIPURI DE TURISM DIN COMUNA
NĂNEŞTI - JUDEŢUL VRANCEA
Prof. Ciobotaru Ana-Maria
Şcoala Gimnazială Măicăneşti
Rezumat: Comuna Năneşti este situată în partea de sud-est a judeţului Vrancea pe malul drept al Siretului în plină... Read more
2 tabere de limba engleza in Anglia,
oferite gratuit la concursul national de engleza
Mirunette Language Competition!
Mirunette International Education a dat startul concursului national de limba engleza Mirunette Language Competition, editia... Read more
ARTA BAROCÃ MUZICALÃ
– studiu de specialitate –
Prof. Gloria Ghidiceanu
Liceul Teoretic “Henry Coand[” – Craiova
Termenul "baroc" s-a folosit cu sens peiorativ, dorind sã se arate dispretul fatã... Read more
MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
CONCEPT
Managementul educatiei/pedagogic reprezinta acea stiinta pedagogica, elaborata interdisciplinar, pentru studierea evenimentelor care intervin activitate pedagogica: decizie, organizare, gestiune.
Este si o metodologie de abordare globala-strategica-optima a educatiei, a... Read more
METODE DE ULTIMĂ GENERAȚIE
UTILIZATE ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoș Alina Magdalena,
Școala Gimnazială "ȘT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: "Biologia este ştiinţa vieţii" iar pentru studiul acesteia este necesar să căutăm acele metode... Read more

Îndărătul oricărei comedii se ascunde în fond, o tragedie...
PROIECT DIDACTIC
O SCRISOARE PIERDUTĂ DE I. L. CARAGIALE
Profesor Marincaș Marinela Adriana,
Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”
... Read more
PROIECTELE ETWINNING
Prof. Chenaru Elena-Cristina
Şcoala cu clasele I-VIII P. H. Zangopol, Buzãu
Proiectele etwinning au o mare importantã în viata scolii, pentru cã stabilesc relatii si legãturi de prietenie între... Read more
Ordin privind modificarea anexei nr.1 la Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant
MEDIUL
Mediul este reprezentat de totalitatea elementelor si conditiilor de viata cu care individul interactioneaza, direct sau indirect, pe parcursul dezvoltarii sale, in diferite etape de evolutie. Factorii de… CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA
PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ
Institutor Mihaela CUCU
Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman
A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege…
SPORIREA EFICIENTIZĂRII ACTIVITĂŢILOR
PRIN INTERMEDIUL UNEI EDUCAŢII MODERNE
Educatoare Portik Laura,
Grădiniţa P.P.1 Voinicel Reghin
Ȋnvăţământul trebuie să ţină pasul cu schimbările rapide produse in societate, astfel încât cadrele didactice…
ANEXA Nr. 7
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar
Disciplinele Instruire practica, Activitati de preprofesionalizare -…
PLEDOARIE PENTRU LECTURǍ
ÎNTR-O LUME DOMINATĂ DE GADGET-URI
Prof. înv. primar MINODORA CONSTANTIN
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău
Prin proverbul românesc ,,Cartea… LECŢIA DE GEOGRAFIE CA APLICAŢIE ÎN TEREN
STUDIU DE CAZ – BAZINUL HIDROGRAFIC TISĂU
Prof. Nicolae Cecilia,
Colegiul Tehnic, Buzău
Lecţia de geografie în aer liber este nu numai necesară, dar şi…
DESPRE CREATIVITATE
Prof. drd. Bizo Ioana
Grup Şcolar „Aurel Vlaicu”, Baia Mare
Studiul de fatã îsi propune sã prezinte diferitele acceptiuni ale substantivului „creativitate” de-a lungul timpului, prezentând totodatã diferitele grade ale…
INFLUENŢA CADRELOR DIDACTICE
ÎN APLICAREA REFORMEI EDUCAŢIONALE
Prof. Pantin Delia
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara
Impactul progresului social asupra dezvoltării potenţialului intelectual al societăţii este esenţial. Însă “populaţia mai bine…
|