Bildungsroman ratat in Femeie iata fiul tau de Sorin Titel |
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
BILDUNGSROMAN RATAT ÎN
FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL
Prof. Drd. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie integrată modernităţii. Pornind de la Annik de Souzennelle – Simbolismul corpului uman – am identificat această temă a bildungsromanului ratat în romanul lui Sorin Titel, Femeie, iată fiul tău şi am argumentat-o printr-unul dintre personajele sale – Marcu.
Cuvinte cheie: bildungsroman ratat, maturizare, personaj
Tema maturizării, a formării unei personalităţi este o temă comună în literatura universală. Bildungsromanul este axat exclusiv pe acumulări de experienţe de către un personaj care, iniţial, se prezintă ca o foaie imaculată pe care viaţa urmează să îşi pună amprentele decisive[1].
Din perspectiva dezvoltării omului în timp, a maturizării sale, Annik de Souzennelle identifică trei etaje:
„De la Malkut, la cărarea ce uneşte Hod de Netsah, respectiv de la picioare până la nivelul şoldurilor şi al şalelor, se defineşte un prim etaj. De la această cărare orizontală până la cea care, mai sus, e paralelă cu ea, unind pe Din cu Hased, (umerii) în patrulaterul ce formează trunchiul corpului, se defineşte un al doilea etaj. În sfârşit, triunghiul superior, capul, formează al treilea etaj”[2].
Primul etaj este cel al copilăriei, al doilea cel al vârstei adulte, iar cel de al treilea este cel al capului „determinat de noile câmpuri de conştiinţă ce se deschid în jurul diferitelor vârste”[3].
La nivelul primului etaj, cel al lui A AVEA, copilul dobândeşte cunoaşterea lumii imediate şi concrete ce-l înconjoară. O percepe, mai întâi, prin simţuri, şi mai apoi prin intelect, studiind-o în profunzime, inventariindu-i elementele în timp şi în spaţiu.
Marcu se află, în partea a treia a romanului Femeie, iată fiul tău, în stadiul în care percepe lumea prin simţuri, văzul fiind cel care domină. Primul eveniment care se fixează în mintea sa este cel al tăiatului porcului, la care el asistă din culcuşul cald al patului, iar apoi, aşezat la fereastra acoperită cu flori de gheaţă, priveşte, ca prin ochean fugărirea şi prinderea porcului. Al doilea simţ care intervine în cunoaşterea lumii este cel auditiv, prezent tot în scena tăierii porcului. Sacrificiul acestuia este perceput, auditiv, prin liniştea care se instituie ca o aşteptare înfiorată, apoi prin guiţatul animalului şi, din nou vizual, prin zăpada înroşită, mâinile roşii, porcul sacrificat.
Cel de al doilea etaj, al lui A FI, este etajul vârstei adulte, la care se presupune că au ajuns deja părinţii, „aceşti doi care îl reflectă pe unu”[4] şi între care copilul creşte armonios. La acest etaj, părinţii îi facilitează copilului calea spre propriile sale structuri, apărând în schemă ca „nişte cârje pe care copilul le va arunca foarte repede, cu excepţia când ele îi vor servi definitiv de picioare, şi, drept urmare, nu ca deveni nicioadată adult”[5]. La acest nivel omul îşi săvârşeşete adevărata naştere, îşi elaborează viaţa esenţială şi intră în experienţa ontologiei sale. La primul etaj, omul există, la al doilea el este. La etajul Fiinţei se produce adevărata trezire a conştiinţei, iar a părăsi primul etaj al Existenţei pentru a ajunge la cel al Fiinţei înseamnă a părăsi ignoranţa pentru a trăi[6]. Trezirea fiinţei nu are loc decât printr-o dragoste adevărată (de exemplu Alba ca zăpada..).
În romanul Femeie, iată fiu tău, iniţierea, formarea sunt ratate, cei doi Marcu neputându-le duce până la capăt. Primul Marcu ratează iniţierea deoarece nu se poate desprinde în totalitate de mama sa, Sofia. Neputând să îşi trăiască viaţă, să se bucure de ea, moare în locul ofiţerului a cărui ordonanţă era. Referitor la neputinţa de a se desprinde de părinţi, Annik de Souzennelle[7] vorbea despre faptul că omul suprasecurizat rămâne minor. El este un infirm care trăieşte cu teama de a nu pierde una dintre cârje (unul dintre părinţi care îi sunt sprijin). Marcu este incapabil de a-şi „contesta” părintele, deşi este la vârsta la care ar trebui să o facă, rămânând închis în labirintul pe care acesta l-a construit, asemenea unui Dedal care îşi ţine fiul, pe Icar, prizonier în labirint. Deşi Sofia îşi iubeşte fiul cu o dragoste adevărată, trezirea fiinţei nu se mai produce, Marcu rămânând pe primul etaj al dezvoltării, cel al lui a exista.
Prin Marcu pictorul se ilustrează tot un bildungsroman ratat. Aceasta pleacă la Paris pentru a deveni pictor, însă cariera sa este curmată brusc înainte de a începe, prin accidentul de maşină în urma căruia este grav rănit.
Tema ratării devenirii spirituale este o temă specifică modernităţii, iar tratarea sa în romanul Femeie, iată fiul tău, demonstrează, încă o dată, modernitatea romanelor scriitorului bănăţean.
Bibliografie:
Gorcea, Petru Mihai, Structură şi mit în proza contemporană (eseu despre destinul literar al « generaţiei şaizeci»), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1982, p. 62
Souzennelle, Annik de, Simbolismul corpului uman, cu o postfaţă a autoarei la ediţia românească, traducere de Margareta Gyurcsik, Editura Amarcord, Timişoara, 1999, p. 62
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:04 |
|
ROLUL EDUCAŢIEI ÎN COMBATEREA VIOLENŢEI
Prof. Saizescu Cristina-Alexandra
Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara
Scopul educaţiei este de a forma, contura, configura sau definitiva... Read more
CULTURA FRANCOFONĂ
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Producţia culturală francofonă este extrem de bogată şi diversă. Desfăşurarea sa în ansamblul spaţiului francofon, dar şi în... Read more
SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE
A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ
Prof. Curticăpean Aurelian
Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului... Read more
PERSONALITĂŢI REPREZENTATIVE ALE LITERATURII FRANCEZE
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Romantismul francez este marcat prin sciitori precum Chateaubriand, Lamartine, Musset, Vigny, dar cel mai mare... Read more
Evaluarea Nationala 2013
Matematica model de subiect si barem
Vezi subiectul model si baremul de corectare pentru proba de matematica la Evaluarea Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2012-2013.... Read more
Atasam primele drafturi ale acestor metodologii privind legislatia secundara pentru implementarea Legii nr. 1/2011 – Legea Educatiei Nationale:
3. Regulament privind organizarea invatamantului de arta
18. Metodologie de acordare a... Read more
 STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN
SISTEME ELECTRICE
Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN,
Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei
Rezumat
Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a... Read more
Metodologia cadru privind mobilitatea personalului didactic
in anul scolar 2013-2014 modificata si completata
Vezi ordinul pentru modificarea şi completarea Metodologiei - cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar... Read more
CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI
PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE
PE TEME MATEMATICE ÎN ÎNVǍŢǍMÂNTUL EUROPEAN
Profesor Drãgan Cãtãlina
Şcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir”, Galati
Pentru a obtine efecte benefice ale… Capitolul IV. Dispozitii finale
Art. 18 Modificarea statutului
· Modificãrile sau completãrile la prezentul statut se fac prin hotãrâri ale AG prin votul a cel putin 2/3 din membrii asociatiei.
Art. 19…
ROLUL ŞI IMPORTANŢA JOCURILOR LOGICO-MATEMATICE
ÎN ACTIVITĂŢILE INSTRUCTIV- EDUCATIVE
DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Prof. înv. primar si preşcolar Niţu Florina
Grădiniţa cu program normal „Lumea copiilor”… ALTERNATIVE EDUCATIONALE
Alternativele educationale reprezinta variante de organizare scolara, care propun modificari ale anumitor aspecte legate de formele oficiale de organizare a activitatii instructiv-educative.
Proiectarea si realizarea alternativelor educationale reprezinta actiuni care…
GESTIONAREA SITUAȚIILOR DE CRIZĂ EDUCAȚIONALĂ
Prof. Pavel-Surlaru Adriana-Cristina
Colegiul Economic Buzău
Situaţia de criză educaţională poate fi definită ca un eveniment sau complex de evenimente…
JOCUL DIDACTIC LA CLASA PREGĂTITOARE
Prof. Înv. Primar, Vladu Ana Nicoleta
Școala Gimnazială Nr. 3 Rovinari
Jocul didactic constituie un mijloc valoros de… STUDIU PRIVIND PERSONAJUL LITERAR
Prof. ANDONE CRENGUŢA
Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov
Personajul are un rol fundamental în creaţia literară. Operele rămân vii în mintea cititorului prin personajele lor, personaje capabile să-şi impună…
SCHIMBAREA ÎN ACTIVITATEA DIDACTICÃ
Prof. limba si literatura românã Ilincar Valerica
Grup Şcolar “Tudor Tãnãsescu” Timisoara
Motto:
Într-o lume imperfectã pe care o putem influenta în bine sau rãu,
constientizarea faptului cã orice încercare conteazã…
Îndărătul oricărei comedii se ascunde în fond, o tragedie...
PROIECT DIDACTIC
O SCRISOARE PIERDUTĂ DE I. L. CARAGIALE
Profesor Marincaș Marinela Adriana,
Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”
…
|