Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Optional istorie locala intre actualitate si necesitate
Marţi, 08 Mai 2012 21:08

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ

ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE

                                                                                            

                                                                            Prof. Delescu Claudia

Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi

 

Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi o necesitate. Este cea de lângă noi, din imediata vecinătate, este cea căreia îi aparţinem, este cea care aşteaptă să fie descoperită şi valorificată.

 

Orice localitate îşi are istoria ei, are o vechime, o întindere în timp şi spaţiu, are personalităţile ei, are OAMENI, LOCURI, FAPTE cu care se poate mândri. Este rolul profesorului de istorie să le descopere, să încerce să le pună în valoare, să-i facă pe elevi să le conştientizeze însemnătatea, să fie interesaţi şi mândri de comunitatea locală. Numai cunoscând istoria locală ne cunoaştem mai bine, învăţăm să fim mai buni, să apreciem valorile neamului, ne dezvoltăm spiritul patriotic.

Curriculum la decizia şcolii se constituie din pachete disciplinare opţionale aprobate la nivel central, cât şi din pachete disciplinare opţionale constituite la nivelul unităţii de învăţământ. Curriculum la decizia şcolii este stabilit de către Consiliul de Administraţie al unităţii şcolare în urma consultării elevilor şi a părinţilor, şi ţinând cont de resursele umane şi materiale disponibile.

Istoria locală este o disciplină nouă, i se aloca ore de opţional. Este un opţional întocmit în şcoală pentru care se realizează programă proprie şi suport de curs. 

Istoria locală trebuie raportată permanent la istoria naţională, la cea universală, evenimentele trebuiesc corelate, stabilite conexiuni. Este cea care îl duce pe elev de la apropiat la depărtat, de la abstract la concret. În cadrul opţionalului de istorie locală elevii se transformă din receptori în emiţători, aduc imformatii, uneori direct de la sursă, îi face să fie mai activi, mai implicaţi în procesul de învăţământ.

În zilele noastre oferta educaţionala are rolul de a pune în valoare instituţiile şcolare, de a veni în întâmpinarea elevului, de a aduce un element de noutate, de a face şcolile să se diferenţieze între ele, de a fi mai atractive, de ai face pe copii şi părinţi să înţeleagă că ele reprezintă cea mai bună variantă. Toate acestea se pot realiza în special cu ajutorul Curriculumului la decizia şcolii. Scoala românească actuală crează particularităţi de învăţare propriilor elevi, oferă şi alternative pe lângă trunchiul comun.

Prin intermediul opţionalului, elevii nu numai că studiază istoria, ci se afla chiar în mijlocul ei. Opţionalul corespunde foarte mult cerinţelor actuale ale educaţiei în sensul că învăţământul este centrat pe elev, metodele folosite sunt active şi interactive, mijloacele de învăţământ sunt diverse, formele de evaluare sunt multiple, locaţiile pot fi variate. Sursele de documentare acoperă o gamă largă, elevii au ocazia să vină în întâmpinarea imformaţiei. Formează competente civice şi sociale, promovează valori şi atitudini democratice.

Curriculumul la decizia şcolii este o actualitate, o realitate a şcolii contemporane. Conform Legii 1/2011, Legea Educaţiei Naţionale, în cadrul Curriculumului naţional, disciplinele opţionale au o pondere de 20 % în planurile cadru pentru învăţământul obligatoriu şi de 30 % în cele pentru liceu. Curriculumul la decizia şcolii este şi o necesitate, o oportunitate pentru elevi şi părinţi de a  studia discipline noi, de a afla mai multe informaţii despre anumite domenii de interes. În speţă, studierea istoriei  locale  este benefică pentru a ne cunoaşte trecutul, plaiurile natale, acţiunile strabunilor- OAMENI, LOCURI, FAPTE.

Numai cunoscând trecutul oamenii pot înţelege prezentul şi pot anticipa viitorul.

 

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ:

1.    Consiliul Naţional pentru Curriculum, Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de istorie, clasele a IV-a – a VIII-a, Editura Aramis Print, Bucureşti, 2011;

2.    Manea Mihail, Popescu Mirela şi alţii, Elemente de didactică a istoriei, Editura Nomina, Bucureşti, 2010;

3.    Monitorul Oficial al României nr. 18 din 10 ianuarie 2011, Legea Educaţiei Naţionale;

4.    Păun Ştefan, Didactica istoriei, Editura Corint, Bucureşti, 2007.

 

 

Revista cu ISSN

Enseigner et apprendre le francais a tra…

ENSEIGNER ET APPRENDRE LE FRANÇAIS A TRAVERS LE JEU   Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timişoara   En tant qu’outil pédagogique pour l’enseignement/apprentissage des langues, le jeu a une longue tradition. Les éducateurs de la...

Read more

Identitate memorie si fictiune in litera…

IDENTITATE, MEMORIE ŞI FICŢIUNE ÎN LITERATURA CONCENTRAŢIONARĂ, NICOLAE STEINHARDT, JURNALUL FERICIRII Prof. Boza Mirela-Ionela Jurnalul fericirii, „operă postumă, se alătură altora – prea puţine în literatura română –...

Read more

Educatia ecologica – premisa vietii pe p…

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT   Prof. Magaz Georgeta Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa     Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură,...

Read more

Studiu stiintific privind stabilizarea s…

Studiu stiintific privind stabilizarea si limpezirea vinurilor cu bentonita

STUDIU ŞTIINŢIFIC PRIVIND STABILIZAREA ŞI LIMPEZIREA VINURILOR CU BENTONITĂ Profesor Ciobanu Ileana Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Craiova, Dolj Rezumat Bentonizarea, ca orice tratament, trebuie să corespundă scopului pentru...

Read more

IMAGOLOGIA LITERARA COMPARATA

STUDIU PRIVIND IMAGOLOGIA LITERARÃ COMPARATÃ Prof. Maria Drãgulescu Şcoala Generalã Nr. 7, Tg-Jiu     Câteva repere teoretice si metodologice   O directie de cercetare în domeniul stiintelor...

Read more

Standarde profesionale in invatamant

STANDARDE PROFESIONALE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT    Prof. Achim Maria Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalau   MOTTO:  „Nu-i ÎNVEŢI pe copii  nici ceea ce ŞTII, nici ceea ce VREI ci ceea ce EŞTI.”               Prin natura umană, ne dorim...

Read more

Etude de specialite difficultes dans les…

ÉTUDE DE SPÉCIALITÉ - DIFFICULTÉS DANS LES PROCÉDÉS DE TRADUCTION DANS UNE LANGUE ÉTRANGÈRE prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Les procédés de traduction[1] présentent un...

Read more

Cunoasterea de sine prin intalnirea cu d…

CUNOAŞTEREA DE SINE PRIN ÎNTÂLNIREA CU DUBLUL ÎN ROMANUL FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL                                                                                                                                                                                                                                   Prof. dr. Ramona Nedea Colegiul Tehnic Buzău   Articolul de faţă îşi propune să evidenţieze tema...

Read more