Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metodologia examenului de bacalaureat 2011
Joi, 02 Septembrie 2010 19:03

Bacalaureat 2011: Metodologia examenului de bacalaureat 2011

 

 

ORDONANTA DE URGENTA nr. 73 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995  

EMITENT: GUVERNUL

PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie 2010


Avand in vedere ca experienta organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat 2011, in structura prevazuta de Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pune in evidenta faptul ca numarul extrem de mare de optiuni pe care le pot exprima elevii la unele probe genereaza dificultati in organizarea examenului, iar numarul mare de probe necesita resurse umane, materiale si conduce la costuri apreciabile, reprezentand un important factor de stres pentru candidati, tinand cont de faptul ca probele orale, cuprinse in structura examenului de bacalaureat 2011 anterioara anului scolar 2009-2010, conduc pentru majoritatea covarsitoare a candidatilor la obtinerea unor note mari, fara ca acest lucru sa aiba relevanta ulterioara in continuarea studiilor sau pe piata muncii, si ca sustinerea unor evaluari care sa ateste nivelul de competenta lingvistica sau digitala este mult mai relevanta pentru absolvent, contribuind la cresterea sanselor de angajare ale acestuia, avand in vedere necesitatea de a oferi absolventilor invatamantului liceal posibilitatea de a li se evalua si certifica competentele lingvistice de comunicare in limba materna si intr-o limba de circulatie internationala, precum si competentele digitale, competentele generale si specifice formate pe durata invatamantului liceal, necesare pentru integrarea acestora in societatea cunoasterii, pentru a asigura tuturor si fiecaruia implinirea si dezvoltarea personala, incluziunea sociala si cetatenia activa si ocuparea unui loc de munca, tinand cont de necesitatea standardizarii evaluarilor nationale pentru a asigura obiectivitatea si credibilitatea evaluarilor si pentru a asigura relevanta acestora in raport cu progresul scolar al elevilor, precum si pentru a raporta rezultatele invatarii la standardele europene, avand in vedere ca, pentru anul 2010, a fost modificata, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2009 privind reglementarea unor masuri pentru organizarea examenului national de bacalaureat 2011 in anul scolar 2009-2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 384/2009, structura examenului de bacalaureat 2011 prevazuta de Legea nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa acelasi model propus in prezenta ordonanta de urgenta si ca, in anul 2010, examenul de bacalaureat 2011 a fost sustinut dupa noua structura, tinand cont de faptul ca Legea nr. 384/2009 a aprobat prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2009 doar pentru anul scolar 2009-2010, iar in cazul neadoptarii prezentului act legislativ, elevii vor trebui sa sustina examenul de bacalaureat 2011 conform structurii care a fost valabila pana in anul 2009, cu toate efectele negative care au fost constatate, avand in vedere ca este firesc ca elevii sa cunoasca din timp structura examenului de bacalaureat 2011, ceea ce le permite sa se pregateasca pentru sustinerea cu succes a acestuia, tinand cont ca revenirea la vechea forma a examenului de bacalaureat 2011 nu are o justificare metodologica sau curriculara si va crea confuzii in primul rand in randul elevilor si al parintilor, dar si in randul cadrelor didactice, care si-au orientat predarea catre noua modalitate de evaluare, tinand cont de nevoia de a asigura un sistem de evaluare predictibil si pentru a evita schimbarile nejustificate de structura a examenului national de bacalaureat 2011, pentru solutionarea situatiilor exceptionale in care cadrele didactice din invatamantul superior se afla in imposibilitatea de a-si indeplini functia de presedinte al unei comisii de bacalaureat 2011, pentru care au fost numite prin ordin al ministrului, avand in vedere faptul ca, potrivit prevederilor legale, metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2011 2011 trebuie data publicitatii pana la data de 31 august 2010, intrucat toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

 

 

Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

 

1. La articolul 26, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:

(4) Examenul national de bacalaureat 2011 consta in sustinerea urmatoarelor probe:
A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana;


B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna,
pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

C. proba de evaluare a competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal.

Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului;

 

D. proba de evaluare a competentelor digitale.

Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului;

 

E. probe scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal, dupa cum urmeaza:

a) proba scrisa la limba si literatura romana - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;

b) proba scrisa la limba si literatura materna - proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;

c) o proba scrisa, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, dupa cum urmeaza:
            (i) matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;

(ii) istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala;
d) o proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline:

(i)                  fizica, chimie, biologie sau informatica;

(ii)                geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie.

 

2. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:

Art. 27.

(1) Examenul national de bacalaureat 2011 se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au sustinut probele prevazute la art. 26 alin. (4) lit. A-D;

b) au sustinut toate probele scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea;

c) media aritmetica, calculata cu doua zecimale exacte, a notelor obtinute la probele scrise precizate la art. 26 alin. (4) lit. E este cel putin 6.

(2) Media obtinuta la examenul national de bacalaureat 2011 este media aritmetica calculata cu doua zecimale exacte a notelor obtinute la probele scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E.

(3) In urma promovarii examenului national de bacalaureat 2011, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat 2011.

(4) Absolventilor clasei a XII-a/a XIII-a care au sustinut evaluarile prevazute la art. 26 alin. (4) lit. A-D li se elibereaza certificate care atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E.

(5) In cazul nepromovarii examenului national de bacalaureat 2011 pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la evaluarile sustinute conform art. 26 alin. (4) lit. A-D, respectiv rezultatele la probele scrise prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E care au fost promovate cu cel putin nota 5.

(6) In decursul unui an scolar se organizeaza doua sesiuni ale examenului national de bacalaureat 2011.

(7) Candidatii pot sustine examenul national de bacalaureat 2011 si examenul de certificare a competentelor profesionale, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

(8) Probele prevazute la art. 26 alin. (4) lit. A-D se organizeaza si se desfasoara la nivelul unitatii de invatamant din care provin candidatii, in fata unei comisii prezidate de directorul unitatii de invatamant si numite prin decizie a inspectorului scolar general, in conditiile stabilite prin metodologia prevazuta la art. 26 alin. (7).

(9) Probele scrise din examenul national de bacalaureat 2011, prevazute la art. 26 alin. (4) lit. E, se sustin dupa incheierea anului scolar, in fata unei comisii numite de inspectoratul scolar, in conditii stabilite prin metodologia prevazuta la art. 26 alin. (7).

(10) Comisia prevazuta la alin. (9) este condusa de un presedinte, numit prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului dintre cadrele didactice universitare de predare, avand titlul stiintific de doctor. In situatii bine justificate, poate fi numit in functia de presedinte si un cadru didactic din invatamantul liceal, avand gradul didactic I si performante profesionale deosebite, titular in alta unitate de invatamant decat cea din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului national de bacalaureat 2011.

(11) Comisia prevazuta la alin. (9) este alcatuita din profesori de la alte unitati de invatamant decat cele din care provin elevii care sustin probele scrise ale examenului national de bacalaureat 2011.

(12) Numarul comisiilor prevazute la alin. (9) si numarul unitatilor de invatamant in care se desfasoara probele scrise din examenul national de bacalaureat 2011 se stabilesc de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, la propunerea inspectoratelor scolare.

(13) Rezultatele examenului national de bacalaureat 2011 sunt publice.




                                                                                     
PRIM-MINISTRU
                                                                                           EMIL BOC


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:02
 

Revista cu ISSN

Principalele dimensiuni ale managementul…

                       PRINCIPALELE  DIMENSIUNI ALE MANAGEMENTULUI                                                         CLASEI DE ELEVI   Institutor  Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani               Dimensiunile centrale ale managementului clasei de elevi, identificate la...

Read more

Rolul profesorului de sprijin în asigura…

ROLUL PROFESORULUI DE SPRIJIN ÎN ASIGURAREA SERVICIILOR EDUCAŢIONALE PENTRU ELEVII CU CES Lector dr. Marcu Maria Cadru didactic asociat al Universităţii „Lucian Blaga” Sibiu Facultatea de...

Read more

Graficul desfasurarii concursului pentru…

Graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit 2013   Vezi graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2013, anexa nr. 1 la metodologie.  

Read more

Peste 100.000 de elevi participa anul ac…

Bucuresti, 10 octombrie 2011: Programul este  implementat de Junior Achievement Romania (JAR) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, iar din anul 2000 pana astazi, peste 1.500.000 de...

Read more

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic I   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more

Colindam colind strabun

Colindam colind strabun

Colindam colind strabun  

Read more

Elemente ale organizarii instruirii in g…

Elemente ale organizării instruirii în gimnaziu        Modificarea principală propusă de forma actuală a curriculum-ului o reprezintă:             -         trecerea de la centrarea învăţării pe obiective la centrarea învăţării pe dobândirea de competenţe;             -        ...

Read more

Despre problemele elevilor care ne creea…

DESPRE PROBLEMELE ELEVILOR CARE NE CREEAZĂ PROBLEME   Silvia Brănescu, Profesor de Limba si literatura română Şcoala cu Clasele I-VIII Mintiu Gherlii, Cluj   Într-un ziar apărea cu ceva timp în urmă un articol care...

Read more