Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Contraceptia
Scris de administrator   
Joi, 08 Februarie 2018 20:44

CONTRACEPŢIA

 

Prof. Camelia Cosma

Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău

Contracepţia poate fi definită ca fiind totalitatea metodelor care împiedică fecundaţia, împiedicând ori contactul între ovul şi spermatozoid, ori nidaţia ovulului. Ea acţionează asupra ovulului, spermatozoidului, fecundaţiei sau asupra nidaţiei.

Dintre beneficiile metodelor contraceptive amintim:

· scăderea frecvenţei tumorilor benigne şi maligne ale sânului;

· scăderea incidenţei chistelor ovariene, în special cele funcţionale;

· reducerea fluxului menstrual cu aproximativ 40% şi deci a sporirii organismului de fier;

· reducerea frecvenţei sarcinilor extrauteriene;

· scăderea incidenţei şi frecvenţei bolilor inflamatorii pelviene;

· scăderea incidenţei cancerului ovarian cu 40 %;

· scăderea frecvenţei cancerului de endometru;

· reducerea durerilor premenstruale şi a dismenoreei;

· reducerea spitalizării pe motivele mai sus menţionate;

· protecţia împotriva bolilor cu transmitere sexuală, mai ale în cazul folosirii prezervativului care protejează şi împotriva infecţiei cu HIV.

Metodele contraceptive pot avea o rată de risc mai mare sau mai mică pentru sănătatea celui care o foloseşte în funcţie de specificul metodei. Cele mai controversate sub acest aspect sunt contraceptivele hormonale, din generaţia celor cu doze mari de hormoni, care pot deregla metabolismul glucidic (hiperinsulina şi scăderea toleranţei de glucoză), a metabolismului lipidic (favorizând lipogeneza şi aterogeneza), pot favoriza trombozele vasculare, apariţia tumorilor la sân accelerând evoluţia proceselor precanceroase, pot afecta ficatul şi alte organe vitale. Steriletul poate produce boala inflamatorie pelviană. Studii efectuate pe contraceptive moderne şi micro-dozate în conţinut hormonal, de tipul Microgynonului şi Femodenului, au demonstrat că riscul folosirii lor pentru sănătate este minim.

Toate aceste aspecte extrem de importante ale aplicării metodelor contraceptive justifică pe deplin necesitatea consilierii (sfatului) contraceptive oferită în cabinetele de specialitate de către personae competente în scopul alegerii celei mai adecvate metode contraceptive, care să asigure totodată şi sănătatea sexuală precum şi protecţia faţă de bolile cu transmitere sexuală. În timpul consilierii, procesul de învăţare este mult îmbunătăţit dacă informaţiile şi educaţia specifică sunt focalizate preponderant pe nevoile personale ale individului. Consilierea trebuie să îmbrace forma unui schimb de informaţii, idei şi discuţii. Ea reprezintă practic comunicarea dintre consilier şi pacient, care are drept scop ajutarea pacientului în a-şi identifica nevoile legate de sănătatea reproducerii şi pentru a lua cea mai potrivită decizie în domeniul contracepţiei. Consilierea pentru contracepţie trebuie făcută în contextul sănătăţii reproducerii. Ea include consilierea pentru contracepţie, consilierea în sarcină, cea pentru sănătatea sexuală şi pentru prevenirea transmiterii bolilor cu transmitere sexuală. Obiectivele consilierii pentru contracepţie sunt să ajute indivizii sau cuplurile:

· să decidă oportunitatea folosirii unei metode de contracepţie;

· să aibă o alegere liberă şi informată asupra metodei contraceptive aleasă;

· să înveţe correct modul de folosire a metodei contraceptive;

· să cunoască avantajele dar şi dezavantajele metodei contraceptive aleasă;

· să-şi depăşească anxietăţile şi să ia decizii adecvate în cazul apariţiei unor probleme generate de folosirea anumitor metode contraceptive.

Femeile care folosesc contraceptive orale iau în fiecare zi o pilulă cu scopul de a preveni sarcina. Contraceptivele orale combinate conţin doi hormone similari naturali din organismul femeii-un estrogen şi un progesteron. Ele sunt cunoscute sub diferite denumiri: pilule combinate, COC, contraceptive orale, CO, pilule şi pilulele de control a naşterilor.

Cum acţionează?

· împiedică ovulaţia,

· determină îngroşarea mucusului cervical,îngreunând trecerea spermatozoizilor,

· nu acţionează prin întreruperea evoluţiei unei sarcini deja apărute.

Cât sunt de eficiente?

· Eficienţa utilizării obişnuite -6-8 sarcini la 100 de femei, în primul rand de utilizare,

· Foarte eficiente dacă sunt utilizate corect şi continuu-0,1 sarcini la 100 femei în primul an de utilizare (1 la 1000),

· Important: pentru a avea eficienţă maximă, pilulele trebuie luate zilnic. Multe femei nu iau corect pilulele, riscând în felul acesta să rămână însărcinate.

AVANTAJE

  • Dacă sunt utilizate corect, sunt foarte eficiente
  • Nu interferă cu actul sexual
  • Cresc satisfacţia sexuală, prin înlăturarea fricii de sarcină
  • Menstruaţiile sunt regulate
  • Pot fi folosite timp îndelungat, nu necesită perioade de pauză
  • Pot fi folosite la orice vârstă de la adolescenţă până la menopauză
  • Femeia poate întrerupe în orice moment folosirea lor
  • Revenirea fertilităţii, după încetarea folosirii lor
  • Pot fi folosite drept contracepţie de urgenţă în cazul contactelor sexuale neprotejate
  • Ajută la prevenirea: sarcinilor ectopice, cancerului de endometru, de ovar, chistului de ovar, afecţiunile inflamatorii pelviene precum şi cele benigne ale sânilor.

DEZAVANTAJE

· Efecte secundare commune: greţuri, mici sângerări sub formă de picături, între menstruaţii=spoting-uri, cefalee uşoară, senzaţie de tensiune a sânilor, creştere uşoară a greutăţii corporale, amenoree

· Nu este foarte eficientă decât dacă este luată zilnic

· La fiecare 28 de zile este necesar să fie la îndemână o nouă folie

· Nu sunt recomandate femeilor care alăptează pentru că influenţeză cantitatea şi calitatea laptelui matern

· Depresii, scăderea apetitului sexual

· Foarte rar pot determina embolii, tromboze la nivelul venelor profunde ale membrelor inferioare sau infarct miocardic

· Nu protejează împotriva BTS-urilor, inclusiv a HIV/SIDA.

Începerea utilizării contraceptivelor orale combinate, cu doze mici de hormoni se poate face în orice moment, dar trebuie respectate anumite condiţii.

 

Situaţia femeii

Când se poate începe?

Pacienta are cicluri

menstruale

normale

-cel mai bine este în prima zi a ciclului menstrual;

-în oricare din primele 7 zile după instalarea menstruaţiei, dacă ciclul ei este normal

-în orice alt moment, dacă putem fi siguri că pacienta nu este însărcinată

Pacienta este după naştere şi

alăptează

După ce pacienta nu mai alăptează sau la 6 luni după naştere

Pacienta este după naştere şi nu alăptează

La 3-6 săptămâni după naştere. Nu este nevoie să se aştepte revenirea ciclurilor menstruale pentru a fi siguri că pacienta nu este însărcinată.

Dacă au trecut mai mult de 6 săptămâni după naştere, pacienta poate începe să ia pilule în orice moment în care este sigură că nu este însărcinată.

Pacienta este după un avort

În primele 7 zile după avort de trimestru I sau II.

Mai târziu, în orice moment în care pacienta este sigură că nu este însărcinată.

Pacienta a înterrupt

folosirea unei

alte metode

contraceptive

Imediat, nu este nevoie să se aştepte o menstruaţie pentru a începe pilulele.

 

Bibliografie

1.Angle, M., Huff, P.S., Lea, J.W., 1991, Interaction between oral contraceptives antherapeutic drugs, Outlook, 9 (1), 1-6.

2.Brune, K., Beck, W.S., 1991, Towards safer nonsteroidal anti-inflammatory drugs, Agents Actions, 32, 13-25.

3. Cates, W., Stone4, K.M., 1992, Family planning sexually transmitted diseases and contraceptive choice. A literature update-part I, Familz Plann Perspect., 24 ( 2) , 75-84.

4 Paşca, C., Sandu, V.D., Driha, I.M., 2004, Aparatul reproducător uman, vol.I, II, Ed.Risoprint, Cluj-Napoca.

 

Ultima actualizare în Luni, 12 Februarie 2018 22:04
 

Revista cu ISSN

Studiu privind impactul divortului asupr…

STUDIU PRIVIND IMPACTUL DIVORTULUI ASUPRA COPIILOR   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Divorțul își pune amprenta asupra copilului de orice vârstă, consecințele materializându-se la nivel emoțional, comportamental, intelectual și...

Read more

Mobilitatea personalului didactic in anu…

Mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014   Vezi Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS 6239/14.11.2012.  

Read more

Aearly history of rhetoric

EARLY HISTORY OF RHETORIC Arbore Beatrice-Camelia, profesor de limba engleză Școala Primară „Gheorghe Asachi”, Iași Summary: The earliest mention of oratorical skill can be found in Homer’s Iliad, where the characters...

Read more

Grupuri de lucru evaluari clasele II-IV-…

Grupuri de lucru evaluari clasele II-IV-VI in anul scolar 2015-2016 Vezi APEL PENTRU SELECTIA CADRELOR DIDACTICE in grupurile de lucru pentru evaluarile nationale de la finalul claselor...

Read more

Comunicarea didactica si manageriala in …

Comunicarea didactica si manageriala in scoala Studiu de caz

COMUNICAREA DIDACTICĂ ŞI MANAGERIALĂ ÎN ŞCOALĂ. STUDIU DE CAZ ÎN UNITATEA ŞCOLARĂ ALEXANDRU MACEDONSKI, MELINEŞTI, DOLJ       Prof. Drd. Miron Costina Violeta Absolventă a Masteratului Management Educaţional Preuniversitar Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea...

Read more

Momente din istoria Independentei

MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI   prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea   Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană...

Read more

Standarde profesionale in invatamant

STANDARDE PROFESIONALE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT    Prof. Achim Maria Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalau   MOTTO:  „Nu-i ÎNVEŢI pe copii  nici ceea ce ŞTII, nici ceea ce VREI ci ceea ce EŞTI.”               Prin natura umană, ne dorim...

Read more

Cultura francofona

CULTURA FRANCOFONĂ prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Producţia culturală francofonă este extrem de bogată şi diversă. Desfăşurarea sa în ansamblul spaţiului francofon, dar şi în...

Read more