Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Proba de evaluare sumativa la tema compusi hidroxilici
Vineri, 08 Martie 2013 11:56

PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI

 

Prof. Sandu Diana – Ileana

Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara

 

            Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de evaluare la o temă din chimia organică. Sper ca acest material să folosească şi altor colegi.

 

Itemi obiectivi

I.  Complement multiplu :

Compusul cu formula C7H8O reprezintă:

A. un fenol;  B. un alcool aromatic;  C. un alcool nesaturat;  D. un eter.

 

II. Complement grupat :

1. Transformarea alcoolilor primari în aldehide se poate face prin oxidare cu soluţie acidă de KMnO4.

2. Prin reacţia de bromurare a fenolului se obţine un amestec de orto- şi para-bromofenol.

3. Etanolul este un acid mai tare decât fenolul.

4. 2-metil-2-propanolul este un alcool terţiar.

 

III. Relaţie cauzală :

Anionul alcooxid este o bază mai tare decât anionul fenoxid deoarece alcoolii sunt acizi mai tari decât fenolii.

 

IV. Asociere simplă :

Alegeţi secvenţa corectă, ca urmare a corelării cifrelor arabe (1-5) cu literele mici (a-e). 

1. fenol + FeCl3                                a. revelator în fotografie

2. hidrochinonă                                 b. enol   

3. pirogalol                                        c. compus ionic 

4. CH2 = CH – OH                            d. culoare violet               

5. fenol + NaOH                                e. C6H6O3

A.     1c, 2e, 3a, 4b, 5d

B.     1d, 2a, 3e, 4b, 5c

C.     1d, 2e, 3a, 4b, 5c

D.     1a, 2e, 3d, 4c, 5b

E.      1c, 2d, 3b, 4a, 5e

 

V. Completare tabel:

Nr.crt.

Proprietăţi chimice ale compuşilor hidroxilici

Reactanţi folosiţi

Condiţii de reacţie

Produşi obţinuţi

1.

 

 

H2SO4

acetat de etil + apă

2.

 

etanol + [O]

 

acetaldehidă + apă

3.

Aciditatea fenolilor

C6H5 – OH + NaOH

-

 

4.

 

 

-

C6H5 – O-Fe2+]2Cl- + HCl

5.

 

 

 

2,4,6-trinitrofenol

 

Itemi semiobiectivi

q       cu răspuns scurt:

Ce tip de legături se stabilesc între moleculele alcoolilor ?

q       de completare:

Reacţiile comune alcoolilor şi fenolilor sunt:................................................

 

Item subiectiv

280 g amestec de etanol şi fenol reacţionează cu 200 g  soluţie de NaOH de concentraţie 40%. Se cere:

-  raportul molar etanol : fenol;

- compoziţia procentuală masică a amestecului.

 

 

 

Soluţii

Itemi obiectivi:

I.    A, B, D.                                                                  V. 1. esterificarea alcoolilor, etanol + acid acetic

II.   C (2,4)                                                                         2. oxidarea blândă a alcoolilor, K2Cr2O7 + H2SO4

III.  C (numai prima afirmaţie este adevărată)                  3. fenoxid de sodiu + apă      

IV.   B                                                                                4. identificarea fenolului, fenol + FeCl3 

                                                                                           5. nitrarea fenolului, fenol + 3HNO3 , H2SO4

 

Itemi semiobiectivi:

q       cu răspuns scurt: legături de hidrogen

q       de completare: reacţia cu metalele alcaline, reacţiile de eterificare şi esterificare (fenolii indirect), reacţiile de oxidare şi combustie, reacţia de alchilare.

 

Item subiectiv:

            Numai fenolul reacţionează cu NaOH :

C6H5 – OH + NaOH  C6H5 – O-Na+ + H2O

ΜFENOL = 94,  METANOL = 46,  MNaOH = 40

Din c =    md =  = 80 g hidroxid de sodiu

 

94 g fenol ............................ 40 g NaOH

x ........................................... 80 g                       x = 188 g fenol  şi 92 g etanol (amestecul conţine 280 g).

 moli  ;  moli  :  = 1 : 1

Compoziţia procentuală masică: 

280 g amestec ............................. 92 g etanol ................................ 188 g fenol

100 g ............................................ p1 .............................................. p2

 p1 = 32, 85 % etanol şi  p2 = 67,14% fenol

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Bolile aparatului respirator

BOLILE APARATULUI RESPIRATOR   Prof. Cosma  Camelia Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   Bolile aparatului respirator pot fi grupate în două categorii: infecţii respiratorii acute şi boli respiratorii cronice. Infecţiile respiratorii acute cuprind boli localizate...

Read more

Proiectele educative scolare si extrasco…

Proiectele educative scolare si extrascolare

Proiectele educative scolare si extrascolare

Read more

Programul Scoala Altfel pentru anul scol…

Programul Scoala Altfel pentru anul scolar 2012-2013     ANEXĂ PROGRAMUL „ŞCOALA ALTFEL“ – anul şcolar 2012-2013   Prevederi generale 1. Săptămâna 1–5 aprilie 2013 va fi dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit...

Read more

Parteneriat familie-scoala

PARTENERIAT FAMILIE - ŞCOALÃ   Inst. DOBREA MONICA Şcoala cu cls. I -VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin, jud. Bacãu     Motto: „Prezenta pãrintilor poate transforma cultura scolii.” ...

Read more

Evaluarea competentelor la matematica in…

EVALUAREA COMPETENȚELOR LA MATEMATICĂ ÎN GIMNAZIU Prof. Buzea Gabriela, Școala Gimnazială Nr. 56, București Rezumat: În articolul de față sunt analizate nivelul competențelor de bază cu ajutorul rezultatelor obținute în...

Read more

Rolul dirigintelui in activitatea educat…

ROLUL DIRIGINTELUI ÎN ACTIVITATEA EDUCATIVĂ profesor Mirela POPOV Școala Gimnazială Ceamurlia de Jos, județul Tulcea (Rolul dirigintelui este acela de a atinge succesul împreună cu clasa de elevi, conform unui plan...

Read more

Programa optionala pentru invatamantul p…

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ Prof. înv. primar Miron Simona Petronela Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de...

Read more

Conditii externe ale invatarii scolare

CONDIŢII EXTERNE ALE ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE     Prof. Dinu Maria Şcoala cu clasele I-VIII, Bâlta, Dolj         Învăţarea şcolară, acest proces de receptare şi asimilare de informaţii şi de influenţe educative, dar şi procesul de...

Read more