Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proba de evaluare sumativa la tema compusi hidroxilici
Vineri, 08 Martie 2013 11:56

PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI

 

Prof. Sandu Diana – Ileana

Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara

 

            Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de evaluare la o temă din chimia organică. Sper ca acest material să folosească şi altor colegi.

 

Itemi obiectivi

I.  Complement multiplu :

Compusul cu formula C7H8O reprezintă:

A. un fenol;  B. un alcool aromatic;  C. un alcool nesaturat;  D. un eter.

 

II. Complement grupat :

1. Transformarea alcoolilor primari în aldehide se poate face prin oxidare cu soluţie acidă de KMnO4.

2. Prin reacţia de bromurare a fenolului se obţine un amestec de orto- şi para-bromofenol.

3. Etanolul este un acid mai tare decât fenolul.

4. 2-metil-2-propanolul este un alcool terţiar.

 

III. Relaţie cauzală :

Anionul alcooxid este o bază mai tare decât anionul fenoxid deoarece alcoolii sunt acizi mai tari decât fenolii.

 

IV. Asociere simplă :

Alegeţi secvenţa corectă, ca urmare a corelării cifrelor arabe (1-5) cu literele mici (a-e). 

1. fenol + FeCl3                                a. revelator în fotografie

2. hidrochinonă                                 b. enol   

3. pirogalol                                        c. compus ionic 

4. CH2 = CH – OH                            d. culoare violet               

5. fenol + NaOH                                e. C6H6O3

A.     1c, 2e, 3a, 4b, 5d

B.     1d, 2a, 3e, 4b, 5c

C.     1d, 2e, 3a, 4b, 5c

D.     1a, 2e, 3d, 4c, 5b

E.      1c, 2d, 3b, 4a, 5e

 

V. Completare tabel:

Nr.crt.

Proprietăţi chimice ale compuşilor hidroxilici

Reactanţi folosiţi

Condiţii de reacţie

Produşi obţinuţi

1.

 

 

H2SO4

acetat de etil + apă

2.

 

etanol + [O]

 

acetaldehidă + apă

3.

Aciditatea fenolilor

C6H5 – OH + NaOH

-

 

4.

 

 

-

C6H5 – O-Fe2+]2Cl- + HCl

5.

 

 

 

2,4,6-trinitrofenol

 

Itemi semiobiectivi

q       cu răspuns scurt:

Ce tip de legături se stabilesc între moleculele alcoolilor ?

q       de completare:

Reacţiile comune alcoolilor şi fenolilor sunt:................................................

 

Item subiectiv

280 g amestec de etanol şi fenol reacţionează cu 200 g  soluţie de NaOH de concentraţie 40%. Se cere:

-  raportul molar etanol : fenol;

- compoziţia procentuală masică a amestecului.

 

 

 

Soluţii

Itemi obiectivi:

I.    A, B, D.                                                                  V. 1. esterificarea alcoolilor, etanol + acid acetic

II.   C (2,4)                                                                         2. oxidarea blândă a alcoolilor, K2Cr2O7 + H2SO4

III.  C (numai prima afirmaţie este adevărată)                  3. fenoxid de sodiu + apă      

IV.   B                                                                                4. identificarea fenolului, fenol + FeCl3 

                                                                                           5. nitrarea fenolului, fenol + 3HNO3 , H2SO4

 

Itemi semiobiectivi:

q       cu răspuns scurt: legături de hidrogen

q       de completare: reacţia cu metalele alcaline, reacţiile de eterificare şi esterificare (fenolii indirect), reacţiile de oxidare şi combustie, reacţia de alchilare.

 

Item subiectiv:

            Numai fenolul reacţionează cu NaOH :

C6H5 – OH + NaOH  C6H5 – O-Na+ + H2O

ΜFENOL = 94,  METANOL = 46,  MNaOH = 40

Din c =    md =  = 80 g hidroxid de sodiu

 

94 g fenol ............................ 40 g NaOH

x ........................................... 80 g                       x = 188 g fenol  şi 92 g etanol (amestecul conţine 280 g).

 moli  ;  moli  :  = 1 : 1

Compoziţia procentuală masică: 

280 g amestec ............................. 92 g etanol ................................ 188 g fenol

100 g ............................................ p1 .............................................. p2

 p1 = 32, 85 % etanol şi  p2 = 67,14% fenol

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Creativitatea trasatura complexa de pers…

CREATIVITATEA – TRĂSĂTURĂ COMPLEXĂ DE PERSONALITATE înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni E necesară cunoaşterea valenţelor creatoare ale fiecărui individ fiind impusă de practica orientării şcolare, de necesitatea plasării lui în...

Read more

Stimularea creativitatii in cadrul orelo…

STIMULAREA CREATIVITĂŢII ÎN CADRUL ORELOR DE ISTORIE (METODA FISHBOWL ŞI STARBURSTING)   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar „Regina Maria”, Dorohoi, Botoşani     Formele organizate de instrucţie îşi aduc în mod diferenţiat aportul în dezvoltarea...

Read more

Admiterea in ciclul inferior al liceului

Admiterea in ciclul inferior al liceului      ORDIN nr. 4.802/31.08.2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2011-2012 Metodologie de organizare şi desfăşurare a admiterii în...

Read more

Pedagogie si psihologie

 Materiale si resurse - Pedagogie si psihologie          Didactica psihologiei - Dorina Salavastru    Psihologie sociala - Adrian Neculau    Regulile metodei sociologice - Emile Durkheim    Sociologie generala - Petre Andrei      Stim sa ne crestem copiii?    Psihologia copilului            Cum...

Read more

Emisiuni monetare in timpul lui Alexandr…

  EMISIUNI MONETARE ÎN TIMPUL LUI ALEXANDRU CEL BUN   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani                                       Lunga domnie a lui Alexandru cel Bun a cunoscut numeroase emisiuni monetare. La început...

Read more

Interventia psihopedagogica pe fond inte…

INTERVENȚIA PSIHOPEDAGOGICĂ PE FOND INTELECTUAL PRECAR Prof.educator Mureșan- Chira Gabriel CRDEII Cluj- Napoca Rezumat: Inteligența mediază organizarea formelor superioare de echilibru ale structurii...

Read more

Valente educative ale metodelor interact…

VALENŢE EDUCATIVE ALE METODELOR INTERACTIVE                                                                                              Prof. Dobrea Monica                                                         Şcoala Gimnazială „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău               „Învăţarea autentică se petrece în măsura în care învăţătorul acceptă copilul aşa cum este...

Read more