Studiu privind influenta parintilor asupra copiilor in alegerea carierei |
Marţi, 08 Mai 2012 21:09 |
STUDIU PRIVIND INFLUENȚA PĂRINȚILOR
ASUPRA COPIILOR ÎN ALEGEREA CARIEREI
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Alegerea carierei reprezintă o etapă importantă în viața fiecărui individ, este un proces care necesită gândire și autocunoaștere. Deseori, se întâmplă ca în alegerea carierei să intervină diverși factori atât externi, cât și interni. Deoarece societatea a conștientizat importanța alegerii corecte a unei cariere, s-a dezvoltat consilierea profesională, vocațională, carierei, dar, totuși, constatăm că, de multe ori, se întâmplă ca părinții să decidă în locul copiilor, atunci când aceștia fac primii pași spre băncile liceului.
Cuvinte cheie: consilierea carierei, alegerea carierei, influențe, opțiunea profesională, ideal, orientarea carierei.
Consilierea carierei constă în dezvoltarea capacității de planificare a carierei prin intermediul consilierului care îi oferă clientului sprijinul și asistență de specialitate cu scopul de a alege acele profesii, ocupații care corespund cel mai bine nevoilor, intereselor și idealurilor acestuia. Astfel, activitățile de consiliere a carierei urmăresc dezvoltarea personală și înzestrarea individului cu cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere.
Alegerea carierei implică mai multe hotărâri, desfășurate pe termen mediu sau lung, toate acestea în contextul definirii intereselor personale, competențelor și potențialului personal, profesional, în contextul clarificării unei ierarhii ale valorilor profesionale, vorbindu-se despre munca înțeleasă ca o chemare, ca un blestem, ca un drept fundamental al omului, ca pe o marfă sau ca exercitare a unei profesii.
Asupra unei persoane apar diverse influențe, unele cu un grad mai scăzut, iar altele mai ridicat. Primii factori care-i influențează pe copii sunt chiar părinții; familia are o mare putere de decizie, reușind cu succes să-i influențeze pe copii, ajungând apoi la intrebarea dacă părintii l-au influențat pe copil în mod benefic sau dacă este atras de ceea ce urmeaza să facă pentru că deseori se întâmplă ca alegerea părinților să nu fie pe placul copiilor.
De foarte multe ori, influența părinților în alegerea carierei este decisivă. Modelele comportamentale vehiculate în familie și atitudinile părinților vor fi preluate de copii, contribuind la conturarea alegerilor. Datorită legăturilor psihoafective intrafamiliale, părinții își supraapreciază copiii și le impun trasee educaționale și profesionale la care aceștia nu aderă sau care nu sunt compatibile cu atitudinile și interesele lor.
Optiunea profesională este privită ca expresie a personalității individului; alegând o anumită profesie, individul optează pentru un mod de viață, un rol și un statut social. Cu cât gradul de congruență între individ și mediul ocupațional este mai mare, cu atât crește șansa de satisfacție profesională, stabilitate și succes profesional. De aceea, este important ca părintele să înțeleagă impactul influenței sale asupra carierei copilului său, să știe cum să își ajute copilul să își aleagă parcursul profesional, este important ca acesta să încurajeze mereu îmbunătățirea comunicării din cadrul familial.
Ideal ar fi ca părinții să nu mai decidă în locul copiilor, ci să-i lase pe ei să hotărască ce vor să facă mai departe, să încerce să-i cunoască mai bine și să-i înțeleagă în alegerea făcută, să le cunoască nevoile, interesele și abilitățile.
Trebuie avut în vedere faptul că structura personalității la adolescență este mereu în curs de modelare. Această perioadă de explorare, de adaptare aduce o notă de vulnerabilitate individului, care se pare că poate fi ușor influențabil în unele direcții cum ar fi alegerea unei cariere.
Pentru părinți, alegerea viitorului copilului a devenit o obișnuință. Psihologia si practica de specialitate arată că incompatibilitatea dintre așteptările părinților cu privire la alegerea carierei copilului lor și așteptările acestora din urmă poate genera conflicte și chiar adâncirea golului dintre generații, poate duce la o relație tensionantă și rece între copii și părinți, copiii începând să-i privească cu alți ochi pe părinți. Impunerea unei anumite cariere poate genera atitudini de dispreț, poate chiar și comportament deviant, orientat spre a demonstra faptul că decizia îi aparține copilului, care dorește să se afirme ca individ și personalitate. Părintele prea permisiv sau cel care nu se implică deloc în decizia de carieră riscă să depriveze copilul de o viziune matură asupra lucrurilor, riscă să creeze o prăpastie între el și copil, pierde din vedere aportul pozitiv pe care îl poate aduce în viața copilului său.
Orientarea carierei reprezintă modalitatea prin care individul își asumă responsabilitatea căci prin intermediul ei individul se autoevaluează. Colaborarea dintre familie, consilier și copil în procesul alegerii carierei este foarte importantă deoarece efectele benefice se produc atât la nivelul personalității individului, care devine agentul propriei schimbări, cât și la nivelul muncii sale, care devine performanță, aducatoare de satisfacții.
BIBLIOGRAFIE:
Dumitru, I., A., Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Editura Polirom, Iași, 2008.
Zlate, M., Tratat de psihologie organizațional-managerială, vol. I, Editura Polirom, Iași, 2008.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ
Prof. înv. preşc DAN FLORINA,
Grădiniţa cu PP nr. 19 Braşov
Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul actual
Etimologic, cuvântul „educaţie” provine din latinescul... Read more
LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A X-A
Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a IX-a:G. Bălăiţă - Lumea în două zileA. Babeti, M. Mihăieş, M. Nedelciu - Femeia... Read more
Ordinul 5455 din 2013 privind gradatia de merit 2014
Vezi Ordinul nr. 5455/2013 pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicat in Monitorul Oficial,... Read more
INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENŢĂ DE AUZ
Martinconi Noemi, profesor de psihopedagogie specială
Centrul Şcolar Pentru Educaţie Incluzivă ,,Alexandru Roşca Lugoj”
Deoarece pierderea auzului la vârste mici determină imposibilitatea dezvoltării normale a limbajului şi,... Read more
JURNALISMUL NARATIV
Prof. Melinte Mihaela
Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi
Jurnalismul narativ conține informații corecte și bine documentate şi este corelat cu jurnalismul de imersiune, un termen folosit pentru a... Read more
TRANSDISCIPLINARITATEA
Profesor Elena Marica
Şcoala Gimnazială Pietrari
Articolul de faţă scoate în evidenţă abordarea integrată a curriculumului, punând accent pe transdisciplinaritate,... Read more
DROGURILE SI EFECTELE LOR ASUPRA ORGANISMULUI
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău
Școala Gimnazială “Porolissum”, Zalău
Drogurile sunt substanţe naturale... Read more
PREZENTARE PROGRAM ERASMUS+
Prof. Tincescu Ana-Maria,
Şcoala Măneşti, Dâmboviţa
Activitatea de formare continuă s-a desfăşurat în Vasto, Italia în perioada 27 noiembrie – 2 decembrie 2017, în cadrul unui... Read more
VIOLENŢA ÎN ŞCOALĂ. Agresiunea.
Profesor: Teodorescu Lăcrămioara
Şcoala cu clasele I-VIII Faraoanele
,, Atâta timp cât oamenii vor folosii violenţa pentru a combate violenţa, aceasta va exista întotdeauna printre noi ,, Michael…
Planificare model pentru limba engleza invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata… PLATFORME DE ELEARNING MOODLE ŞI AEL
STUDIU ŞTIINŢIFIC
Profesor Grecu Daniela,
Liceul de Arte “Marin Sorescu” Craiova
Moodle este un Sistem de management al învătării / predării – Learning Management System (LMS). O altă… NOTES SUR LA POSSESSION/APPARTENANCE
Prof. Ilie Minescu
Universitatea de Vest, Timişoara
La relation d’interdépendance exprimée par le possessif a une structure variable selon le type de combinaison syntagmatique qui relie les deux éléments.…
DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE
Prof. Cosma Camelia Veronica,
Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj
Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to… EVALUAREA COMPETENȚELOR LA MATEMATICĂ ÎN GIMNAZIU
Prof. Buzea Gabriela,
Școala Gimnazială Nr. 56, București
Rezumat: În articolul de față sunt analizate nivelul competențelor de bază cu ajutorul rezultatelor obținute în…
FIZICA ŞI CALCULATORUL
Profesor Szekely Daniela
Liceul Tehnologic Lupeni
Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului… EXPLOATAREA DIDACTICĂ MEDIA ÎN ORA DE LIMBA FRANCEZĂ
Prof. Aruștei Dana Marinela,
Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț
Rezumat:
Învățământul este un proces complex care transmite în principal cunoștințe și… Călătorie prin lumea-ntreagă
Fiind la Constantine, în a doua perioadă de lucru în Algeria, Luciana Stănilă face o excursie în Egipt. Fascinată de miturile faraonilor, dornică să viziteze Egiptul cu vestita…
|