Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Studiu privind influenta parintilor asupra copiilor in alegerea carierei
Marţi, 08 Mai 2012 21:09

STUDIU PRIVIND INFLUENȚA PĂRINȚILOR

ASUPRA COPIILOR ÎN ALEGEREA CARIEREI

 

Andone Crenguța - profesor

Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov

 

 

Alegerea carierei reprezintă o etapă importantă în viața fiecărui individ, este un proces care necesită gândire și autocunoaștere. Deseori, se întâmplă ca în alegerea carierei să intervină diverși factori atât externi, cât și interni. Deoarece societatea a conștientizat importanța alegerii corecte a unei cariere, s-a dezvoltat consilierea profesională, vocațională, carierei, dar, totuși, constatăm că, de multe ori, se întâmplă ca părinții să decidă în locul copiilor, atunci când aceștia fac primii pași spre băncile liceului.

Cuvinte cheie: consilierea carierei, alegerea carierei, influențe, opțiunea profesională, ideal, orientarea carierei.

 

 

Consilierea carierei constă în dezvoltarea capacității de planificare a carierei prin intermediul consilierului care îi oferă clientului sprijinul și asistență de specialitate cu scopul de a alege acele profesii, ocupații care corespund cel mai bine nevoilor, intereselor și idealurilor acestuia. Astfel, activitățile de consiliere a carierei urmăresc dezvoltarea personală și înzestrarea individului cu cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere.

Alegerea carierei implică mai multe hotărâri, desfășurate pe termen mediu sau lung, toate acestea în contextul definirii intereselor personale, competențelor și potențialului personal, profesional, în contextul clarificării unei ierarhii ale valorilor profesionale, vorbindu-se despre munca înțeleasă ca o chemare, ca un blestem, ca un drept fundamental al omului, ca pe o marfă sau ca exercitare a unei profesii.

Asupra unei persoane apar diverse influențe, unele cu un grad mai scăzut, iar altele mai ridicat. Primii factori care-i influențează pe copii sunt chiar părinții; familia are o mare putere de decizie, reușind cu succes să-i influențeze pe copii, ajungând apoi la intrebarea dacă părintii l-au influențat pe copil în mod benefic sau dacă este atras de ceea ce urmeaza să facă pentru că deseori se întâmplă ca alegerea părinților să nu fie pe placul copiilor.

De foarte multe ori, influența părinților în alegerea carierei este decisivă. Modelele comportamentale vehiculate în familie și atitudinile părinților vor fi preluate de copii, contribuind la conturarea alegerilor. Datorită legăturilor psihoafective intrafamiliale, părinții își supraapreciază copiii și le impun trasee educaționale și profesionale la care aceștia nu aderă sau care nu sunt compatibile cu atitudinile și interesele lor.

Optiunea profesională este privită ca expresie a personalității individului; alegând o anumită profesie, individul optează pentru un mod de viață, un rol și un statut social. Cu cât gradul de congruență între individ și mediul ocupațional este mai mare, cu atât crește șansa de satisfacție profesională, stabilitate și succes profesional. De aceea, este important ca părintele să înțeleagă impactul influenței sale asupra carierei copilului său, să știe cum să își ajute copilul să își aleagă parcursul profesional, este important ca acesta să încurajeze mereu îmbunătățirea comunicării din cadrul familial.

Ideal ar fi ca părinții să nu mai decidă în locul copiilor, ci să-i lase pe ei să hotărască ce vor să facă mai departe, să încerce să-i cunoască mai bine și să-i înțeleagă în alegerea făcută, să le cunoască nevoile, interesele și abilitățile.

Trebuie avut în vedere faptul că structura personalității la adolescență este mereu în curs de modelare. Această perioadă de explorare, de adaptare aduce o notă de vulnerabilitate individului, care se pare că poate fi ușor influențabil în unele direcții cum ar fi alegerea unei cariere.

Pentru părinți, alegerea viitorului copilului a devenit o obișnuință. Psihologia si practica de specialitate arată că incompatibilitatea dintre așteptările părinților cu privire la alegerea carierei copilului lor și așteptările acestora din urmă poate genera conflicte și chiar adâncirea golului dintre generații, poate duce la o relație tensionantă și rece între copii și părinți, copiii începând să-i privească cu alți ochi pe părinți. Impunerea unei anumite cariere poate genera atitudini de dispreț, poate chiar și comportament deviant, orientat spre a demonstra faptul că decizia îi aparține copilului, care dorește să se afirme ca individ și personalitate. Părintele prea permisiv sau cel care nu se implică deloc în decizia de carieră riscă să depriveze copilul de o viziune matură asupra lucrurilor, riscă să creeze o prăpastie între el și copil, pierde din vedere aportul pozitiv pe care îl poate aduce în viața copilului său.

Orientarea carierei reprezintă modalitatea prin care individul își asumă responsabilitatea căci prin intermediul ei individul se autoevaluează. Colaborarea dintre familie, consilier și copil în procesul alegerii carierei este foarte importantă deoarece efectele benefice se produc atât la nivelul personalității individului, care devine agentul propriei schimbări, cât și la nivelul muncii sale, care devine performanță, aducatoare de satisfacții.

 

BIBLIOGRAFIE:

Dumitru, I., A., Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Editura Polirom, Iași, 2008.

Zlate, M., Tratat de psihologie organizațional-managerială, vol. I, Editura Polirom, Iași, 2008.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia si softul educational

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL             Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău            Rezumat:          Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul...

Read more

The european intercultural communication

THE EUROPEAN INTERCULTURAL COMMUNICATION Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin               Abstract             Objectives of the new European agenda for culture are defined around three main aspects: cultural diversity and intercultural dialogue; stimulation...

Read more

Les techniques alternatives d evaluation…

Les techniques alternatives d evaluation Le portfolio

LES TECHNIQUES ALTERNATIVES D’EVALUATION. LE PORTFOLIO ILIE MINESCU Universitatea de Vest Timişoara                 Le portfolio est une méthode alternative d’évaluation qui a attiré l’attention et l’intérêt des professeurs. Il était nécessaire de trouver...

Read more

Abordarea SciFiEd

Partea I Abordarea SciFiEd   Sumar executiv al Raportului Transnaţional de cercetare şi Rezumat al abordărilor şi metodelor sugerate   Raportul prezintă rezultatele cercetării de birou (de desk) - un sondaj bibliografic în cadrul fiecărei...

Read more

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more

Johannes Brahms

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897) Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu Johannes Brahms este muzicianul german care, prin specificul artei sale, uneste cele douã mari...

Read more

Creativitatea la elevi

CREATIVITATEA LA ELEVI   Prof. Surlaru Daniela Colegiul Agricol “Dr. C. Angelescu” Buzău   Creativitate, şcoală, cunoaştere, stimulare, capacitate creativă, învăţământ primar, învăţare creativă, cadru didactic, aptitudine, metode, educaţie, experiment formativ, activităţi extracurriculare, activităţi şcolare,...

Read more

Modalitati de gestionare a situatiilor d…

MODALITĂŢI DE GESTIONARE A SITUAŢIILOR DE AGRESIVITATE LA VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ   Prof. înv. primar DINESCU LAURA MAGDALENA Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 31, Constanţa, jud. Constanţa   Cuvinte – cheie: stadii de dezvoltare- perioada şcolară...

Read more