Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Linii directoare si idei pentru incorporarea SF-ului in diverse domenii educationale
Scris de administrator   
Joi, 17 Aprilie 2014 08:37

PARTEA IV

Linii directoare şi idei pentru încorporarea SF-ului în diverse domenii educaţionale 

 

Proiectul SciFiEd pune accentul pe (1) furnizarea de instrumente, formare şi consiliere pentru profesori, care să-i asiste în îmbunătăţirea modului lor de predare, făcând ştiinţa mai atractivă pt. elevi, conectând-o cu probleme reale, din viaţa de zi cu zi, cum ar fi mediul, precum şi pe (2) facilitarea accesului la ştiinţă pt. fete şi alte grupuri marginalizate. Ideea centrală a proiectului este de a realiza aceste lucruri prin încorporarea SF-ului în predarea ştiinţelor. Cercetarea arată că introducerea naraţiunilor în educaţia ştiinţifică îmbunătăţeşte semnificativ memoria, motivaţia şi înţelegerea elevilor.

Consorţiul are convingerea că naraţiunile SF, în mod special, pot produce îmbunătăţiri impresionante în educaţia ştiinţifică europeană. Deşi SciFiEd se focalizează în principal pe literatura pt. copii şi adolescenţi (nuvele, poveşti scurte, benzi desenate şi nuvele grafice), el aspiră de asemenea să facă uz de SF-ul mediatizat tehnologic, cum ar fi filme şi jocuri pe calculator.

 

 

 

Beneficiile şi provocările folosirii naraţiunilor în educaţie

 

Profesorii şi experţii identifică beneficii educaţionale multiple ce derivă din folosirea naraţiunilor în educaţie: naraţiunile permit elevilor să-şi dezvolte abilităţi de cercetare, gândire critică şi creativă, abilităţi de dezbatere şi decizie, care sunt legate de gestionarea şi utilizarea cunoştinţelor ştiinţifice în viaţa de zi cu zi, precum şi abilităţi care sunt necesare pt. a face faţă problemelor de mediu sau sociale care au legătură cu ştiinţa. Un alt avantaj important oferit de către folosirea naraţiunilor pe parcursul procesului de învăţare este că acest fel de poveşti sprijină elevii în a înţelege subiecte şi concepte de bază care derivă din propriile lor interese şi experienţe, precum şi recunoaşterea naturii ştiinţei şi a contribuţiei ei la dezvoltarea culturii umane.

 

 

Predare şi învăţare interdisciplinară

 

Predare interdisciplinară

 

Predarea interdisciplinară este o metodă care este folosită pt. a preda o unitate sau un subiect la mai mult de o disciplină (academică) în acelaşi timp.

 

Această metodă de predare permite elevilor să dezvolte abilităţi înalte de gândire, prin achiziţionarea informaţiei fără doar a memora fapte, ci în acelaşi timp aplicând ceea ce ei au învăţat în viaţa lor de zi cu zi.

 

Folosirea naraţiunilor SF în educaţie necesită o abordare interdisciplinară, pt. a permite profesorilor şi elevilor să exploateze la maxim avantajele pe care interdisciplinaritatea le poate oferi procesului de învăţare. Nevoia ca elevii să-şi dezvolte gândirea critică este considerată ca necesară pt. lecţiile care sunt bazate pe naraţiuni SF, iar această nevoie poate fi satisfăcută  prin predare şi învăţare interdisciplinară.

 

 Cele mai importante beneficii ale predării şi învăţarii interdisciplinare sunt:

·        Diversitate în clasă.

·        Nu e nevoie a mai duplica sau repeta munca.

·        Conexiunile inter-curriculare (cross-curriculare) plasează ştiinţa la un nivel istoric şi fac mai uşor de înţeles ceea ce este de obicei dificil de achiziţionat de către elevi

·        Implicarea şi conectarea mai bună a elevilor cu alte subiecte (discipline)

·        Contextul inter-curricular (cross-curricular) permite elevilor să trateze procesul de învăţare ca un singur proces, ca o dezvoltare personală distinctă.

·        Interacţiunea între elevi.

·        Şansa de a primi mai mult decât o singură viziune, în mai multe subiecte (discipline).

·        Dezvoltarea de abilităţi la elevi privind modul în care să-şi dea seama de corelaţii între două sau mai multe lucruri.

·        Stimularea creativităţii elevilor.

·        Elevii ar putea dobândi o viziune largă şi completă asupra unor teme de zi cu zi de bază.

 

 

Linii directoare practice generale

 

Mai jos sunt prezentate câteva linii directoare practice despre cum se pot introduce şi folosi naraţiunile SF în educaţie:

·         Dezvoltarea unor liste de povestiri SF adecvate vârstei

·         Menţinerea interactivă a procesului de povestire

·         Angajarea (motivarea) cititorilor reticenţi

·         Publicarea de material online accesibil gratuit care să fie interesant şi gata de a fi folosit de către elevi

·         Dezvoltarea de activităţi care sunt de mare calitate şi încurajează explorarea, investigarea şi descoperirea de noi cunoştinţe.

·         Adaptarea materialului la anumite niveluri de vârstă.

·         Adaptarea materialului, povestirilor şi a activităţilor SciFiEd la anumite arii ale unor curriculum-uri specifice şi elaborarea de material care se corelează cu alte materiale didactice (de ex.: manuale) folosite în prezent

·        Utilizarea tehnologiei, producerea de suporturi vizuale relevante şi încurajarea folosirii de multimedia (sunet, mişcare, video etc.)

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia ştiinţifică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de ştiinţe care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

2.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

3.      Joc de rol: elevii, ca oameni de stiinţă diferiţi, interacţionează unul cu altul, îşi împărtăşesc gândurile şi ideile, care vor fi reluate după citirea naraţiunii şi discutarea ei cu profesorul

4.      Elevii fac prezentări Powerpoint ale diferiţilor inventatori şi ale invenţiile lor.

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia tehnologică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de tehnologie care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

2.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

3.      Joc de rol: elevii, ca oameni de stiinţă diferiţi, interacţionează unul cu altul, îşi împărtăşesc gândurile şi ideile, care vor fi reluate după citirea naraţiunii şi discutarea ei cu profesorul

4.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming şi sesiuni de scriere (compunere) creativă

5.      Elevii fac prezentări Powerpoint ale diferiţilor inventatori şiale  invenţiile lor

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia  ecologică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii care se focalizează pe educaţia ecologică şi care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Idei inovative privind folosirea ştiinţei şi tehnologiei pt. a controla oamenii şi pt. a supra-exploata mediul ar putea fi tema unei unităţi interdisciplinare. În acelaşi timp, copii ar trebui încurajaţi să exploreze toate căile prin care folosirea înţeleaptă a ştiintei şi tehnologiei poate contribui la îmbunătăţirea vieţii noastre şi a mediului.

2.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

3.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

4.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming şi sesiuni de scriere (compunere) creativă

 

 

 

Idei de predare şi activităţi pentru instrucţie lingvistică şi alfabetizare

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de instrucţie lingvistică şi alfabetizare care include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Activităţile de clasă pot include proiecte de grup, jocuri, activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming, scrierea de poezii, desenarea sau schiţarea, şi altele care vor permite elevilor dumneavoastră să interacţioneze unul cu altul, să fie creativi şi în cele din urmă să înţeleagă concepte cheie din text mai degrabă “făcând” decât pur şi simplu studiind

2.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

3.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

4.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming

5.      Scriere (compunere) creativă, scrierea propriilor memorii, discutarea firelor narative, descrierea oamenilor, locurilor şi evenimentelor

 

Idei de predare şi activităţi pentru educaţia civică

 

O listă de activităţi pe care profesorul le-ar putea implementa în cadrul unei lecţii de educaţie civică ce include folosirea unei naraţiuni SF:

 

1.      Elevii pot fi implicaţi în multe activităţi de tipul “gândiţi, faceţi perechi şi împărtăşiţi” şi pot de asemenea să lucreze în grupuri mai mici în cadrul unei dezbateri (notele pt. activitatea de dezbatere şi cercetarea prealabilă vor fi acordate la nivel individual pt. a face elevii responsabili pt. propria lor muncă, şi fiecare elev trebuie să participe verbal cel puţin o dată pe parcursul dezbaterii propriu-zise de la clasă)

2.      Crearea unui joc bazat pe naraţiune – elevii creează un joc de societate, joc de cărţi sau joc de învăţare folosind evenimentele şi experienţele din roman 

3.      Activităţi de gândire critică, sesiuni de brainstorming şi sesiuni de scriere (compunere) creativă

Ultima actualizare în Sâmbătă, 26 Aprilie 2014 18:51
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Probele de evaluare din cadrul examenulu…

Probele de evaluare a competenţelor din cadrul examenului de bacalaureat 2012   Luni, 11 iunie 2012, încep primele probele de evaluare a competentelor din cadrul examenului de bacalaureat. Prima sesiune a examenului...

Read more

Metodologie privind constituirea profeso…

Corpul profesorilor mentori se constituie la nivelul inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si cuprinde cadrele didactice care detin functia didactica de profesor mentor si coordoneaza efectuarea stagiului practic...

Read more

Satisfactia fata de viata a elevilor la …

SATISFACȚIA FAȚA DE VIAȚĂ A ELEVILOR DE LA ȘCOALA SANITARĂ POSTLICEALĂ ”CAROL DAVILA” PETROȘANI   Prof. Bălan Anca Școala Sanitară Postliceală ”Carol Davila ” Petroșani   În lumina cercetărilor efectuate pe tema calității vieții în...

Read more

Studiu privind influenta parintilor asup…

STUDIU PRIVIND INFLUENȚA PĂRINȚILOR ASUPRA COPIILOR ÎN ALEGEREA CARIEREI   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov     Alegerea carierei reprezintă o etapă importantă în viața fiecărui individ, este un proces care...

Read more

Tehnici de explorare a textului in cadru…

TEHNICI  DE EXPLORARE A TEXTULUI  ÎN CADRUL  SISTEMELOR DE ÎNVĂŢARE   Profesor  ANASIA  SIMONA, GRUPUL  ŞCOLAR  INDUSTRIAL  de  MARINĂ,  GALAŢI     The article depicts the way computers and humans work together in order to analyze different...

Read more

Integrarea copiilor cu deficiente in sco…

INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENȚE ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, REALITATE SAU FICȚIUNE?   Prof. de psihopedagogie specială Martinconi Noemi, Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ,,Alexandru Roșca Lugoj”   Societatea este în continuă schimbare, totul evoluează într-un ritm mai...

Read more

The european intercultural communication

THE EUROPEAN INTERCULTURAL COMMUNICATION Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin               Abstract             Objectives of the new European agenda for culture are defined around three main aspects: cultural diversity and intercultural dialogue; stimulation...

Read more

Influente culinare de la centru si est e…

INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI   Maistru instructor Hodorog Cristina C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj             Un studiu  făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările...

Read more