Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Introducere in stiintifico-fantastic si subgenurile lui
Scris de administrator   
Marţi, 15 Aprilie 2014 12:30

Partea II

Introducere în Ştiinţifico-fantastic şi subgenurile lui

 

Ce este ştiinţifico-fantasticul?

O caracteristică definitorie a modului SF este fascinaţia pe care o reprezintă referitor la ştiinţă şi tehnologie. Literatura şi ştiinţa, sau ştiinţa şi literatura, sunt adeseori considerate ca aparţinând de culturi profesionale separate şi non-comunicative. SF-ul este unul dintre podurile care contribuie la apropierea dintre ele, la conectarea marginilor acestei prăpăstii.

 

 

 

Extrapolarea este o altă caracteristică definitorie a modului SF. Extrapolarea este proiectarea dezvoltărilor tehnologice, politice sau sociale în afara locului şi timpului autorului.

Înstrăinarea cognitivă este a treia şi cea mai importantă caracteristică a SF-ului. Înstrăinarea cognitivă este "procesul prin care anumite lucrări literare, prin plasarea imaginativă a cititorilor într-o situaţie neprevăzută sau într-un mediu neprevăzut, determină ca acei cititori să reflecteze asupra diferenţelor dintre acest mediu şi cel propriu, astfel făcând ca ei să vadă, potenţial, propria lor lume în mod diferit".

 

SF-ul este în mod distinct diferit de către fantezie. Atât SF-ul cât şi fantezia sunt ficţiune speculativă: ficţiune bazată pe închipuire care construieşte lumi ce diferă fundamental de ale noastre. Diferenţa între cele două este că SF-ul este "mereu delimitat de ceea ce este aproape posibil"; cititorul trebuie să fie convins că ceea ce descrie povestea SF ar putea, în anumite circumstanţe, să aibă efectiv loc.

 

Care sunt principalele subgenuri de SF?

Ficţiune utopică

Utopia este o societate imaginată, în care problemele sociale, economice şi politice ale lumii noastre au fost în mare rezolvate, producând un nivel optim de trai pt. toţi cetăţenii societăţii.

 

Ficţiune distopică

 

Daca utopia este o societate ideală imaginară care visează la o lume în care problemele sociale, politice şi economice ale prezentului real au fost rezolvate, atunci distopia este o lume imaginată în care visul a devenit un coşmar.

 

 

Invazie extra-terestră

 

Un tip de naraţiune SF în care Pământul este invadat de către extratereştri, de obicei cu scopul de a-l cuceri sau coloniza.

 

Ficţiune apocaliptică

 

Un tip de naraţiune SF ce tratează iminenţa şi desfăşurarea unui eveniment cataclismic ce cauzează distrugere în masă, ducând la o schimbare dramatică a naturii civilizaţiei umane pe Pământ.

 

Ficţiune post-apocaliptică

 

Acest tip de naraţiune SF tratează consecinţele unui asemenea eveniment catastrofic care distruge sau alterează radical civilizaţia umană, necesitând o încercare de a reconstrui civilizaţia (posibil pe principii diferite) din partea supravieţuitorilor.

 

Cyberpunk

 

Cyberpunk-ul pune accentul pe efectele evoluţiilor tehnologice, cum ar fi ingineria genetică, din viitorul apropriat.

 

Post-Cyberpunk

 

Uneori numit cyberpunk "de generaţia a doua", acest tip de SF îşi trage seva din mişcarea cyberpunk originală şi în mod tipic foloseşte multe dintre aceleaşi tehnologii fictive din viitorul apropiat.

 

SF ecologic

 

Un tip de SF ce tratează consecinţele schimbărilor mediului natural.

 

Fantezie sau romanţă planetară

 

Un tip de SF care implică imaginarea şi elaborarea detaliată a culturii şi mediului natural al unei planet, alta decât Pământul.

 

Opera spaţială

 

Un tip de naraţiune SF care implică poveşti de aventură, explorare şi conflict în spaţiul cosmic.

 

SF post-umanitate

 

Un tip de SF care se ocupă în mod central de evoluţii care fie produc schimbări fundamentale asupra speciei umane, fie produc noi specii care depăsesc sau înlocuiesc omul.

 

Naraţiuni ce ţin de călătoria în timp

 

Călătoria în timp este procesul prin care se călătoreşte prin timpul istoric, astfel transportându-se călătorul fie în trecut fie în viitor, relativ la punctul său de pornire.

 

Istorie alternativă

 

Un tip de naraţiune SF în care un anumit moment major al trecutului istoric (punctul de divergenţă) este imaginat ca şi cum s-ar fi întâmplat diferit, ceea ce duce la extrapolarea ramificărilor acelei schimbări ale istoriei, de la acel punct înainte.

 

Steampunk

 

 Această formă de SF are de obicei similarităţi tematice şi stilistice cu cyberpunk-ul, dar se petrece într-o lume în care nivelul tehnologic este aproximativ echivalent cu tehnologia bazată pe abur din secolul 19.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Analiza apei materie prima pentru indust…

Analiza apei materie prima pentru industria berii

ANALIZA APEI – MATERIE PRIMĂ PENTRU INDUSTRIA BERII Prof.ing. Simion Dobrica Liceul Tehnologic ,,Costin Nenițescu” Buzău ...

Read more

Portofoliul elevului ca mijloc de pregat…

PORTOFOLIUL ELEVULUI CA MIJLOC DE PREGĂTIRE SUPLIMENTARĂ LA MATEMATICĂ Prof.  Badea  Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara În cadrul strategiilor educaţionale centrate pe elev un instrument de lucru de mare...

Read more

Admitere invatamant liceal si profesiona…

Admitere invatamant liceal si profesional 2016 Vezi ORDIN OMECS nr. 5082/31.08.2015 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal si profesional de stat pentru anul scolar 2016-2017,...

Read more

Proiectele educationale in parteneriat c…

PROIECTELE EDUCAȚIONALE ÎN PARTENERIAT CU PĂRINȚII. ROLUL LOR ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Prof.ptr.înv.primar, Zizi Cristea, Școala Gimnazială Carol I, Călărași „Un bun învăţător...

Read more

Tristan Tzara si experienta Dada

TRISTAN TZARA ŞI EXPERIENŢA DADA Învăţătoare: Nevodenszki Sorina ,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Judeţul Timiş „Luaţi un ziar. / Luaţi nişte foarfeci. / Alegeţi din acest ziar un...

Read more

Motivatia initiativa elevului si atitudi…

MOTIVAȚIA - INIȚIATIVA ELEVULUI  ȘI ATITUDINEA PROFESORULUI   Stan Rodica, Profesor, Viile Galați   Acest articol trage un semnal de alarmă asupra faptului ca niciunul din elevi nu va avea inițiativă dacă nu este modivat...

Read more

Conventia drepturilor copilului explicat…

CONVENŢIA DREPTURILOR COPILULUI - EXPLICATĂ PENTRU COPII -   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Pe cine vizează această Convenţie (art. 1, 2): Prezenta Convenţie este prevăzută pentru toţi cei care au...

Read more

Dezvoltarea abilitatilor practice

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE Prof. Cosma Camelia Veronica, Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to...

Read more