Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia fizica si sportul
Marţi, 30 August 2011 00:00

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL

 

Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica

Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor calitati fizice necesare muncii, activitatii sportive. Este primul gen de educare care isi exercita influenta asupra organismului. Educatia fizica vizeaza latura biologica a fiintei umane. Ei ii revine sarcina de a asigura conditiile necesare care sa permita maturizarea la timp a functiilor naturale si de dezvoltare in conditii optime a personalitatii umane. Pe langa intarirea sanatatii si calirea organismului, ea urmareste formarea si dezvoltarea deprinderilor igienico-sanitare, priceperilor si deprinderilor motrice, cultivarea unor calitati fizice precum: forta, rezistenta, viteza, precizia, coordonarea, o tinuta frumoasa .

Educatia fizica este strans legata de educatia morala, urmarind formarea la elevi a unor trasaturi si sentimente morale ca: simtul dreptatii, curajul, stapanirea de sine, cinstea.

Scopul educatiei fizice scolare urmareste consolidarea sanatatii, a capacitatilor de munca, perfectionarea calitatilor motrice, dezvoltarea armonioasa a organismului, formarea calitatilor morale, refacerea fortelor fizice si psihice.

 

 

Obiectivele educatiei fizice sunt:

               1. Intarirea sanatatii si calirea organismului elevilor

Indeplinirea acestui obiectiv trebuie sa asigure cresterea normala a copilului, dezvoltarea armonioasa si stimularea marilor functiuni vitale in scopul intaririi rezistentei organismului si al sporirii capacitatii de munca a elevilor. Ea implica grija pentru  apararea si intarirea sanatatii elevilor, crearea conditiilor necesare pentru viata si dezvoltarea lor fizica normala, dezvoltarea capacitatii organismului de a se adapta la conditiile concrete ale vietii.

2. Formarea si dezvoltarea deprinderilor motrice de baza si a calitatilor fizice ale miscarilor (forta, rezistenta, viteza, indemanarea) necesare in viata si in practicarea sporturilor

Acest obiectiv are in vedere inarmarea elevilor cu un ansamblu de miscari si indemanari necesare in viata, precum si pentru dezvoltarea unui corp sanatos, cultivarea deprinderii si a dragostei pentru gimnastica, sport si alte activitati fizice. Prin practicarea educatiei fizice organismul elevilor trebuie sa dobandeasca o serie de calitati fizice cum sunt: forta, rezistenta, indemanarea, viteza.

3. Formarea si dezvoltarea principalelor calitati morale de vointa si de caracter

Prin practicarea educatiei fizice trebuie avute in vedere o serie de calitati moral-volitive cum sunt: stapanirea de sine, punctualitatea, perseverenta, curajul, precum si o serie de trasaturi de caracter, precum: cinstea, corectitudinea, modestia.

4. Instructia igienico-sanitara si formarea, si dezvoltarea unei conceptii igienice, si a unui comportament igienic

Realizarea acestui obiectiv va permite elevului sa devina el insusi un factor activ al  pastrarii si intaririi propriei sale sanatati. Acest obiectiv presupune:

- transmiterea unor cunostinte noi privind igiena individuala si calirea organismului prin factori naturali de mediu: apa, aer, soare,

-  folosirea rationala a acestora,

- formarea deprinderilor si obisnuintelor igienice necesare efectuarii exercitiilor fizice si a sporturilor,

- dezvoltarea cunostintelor privind alimentatia stiintifica, obisnuirea cu respectarea  regulilor de igiena a alimentatiei.

 

Modalitati de realizare a educatiei fizice

Dimensiunea corporala a educatiei este realizata prin:

- educatia fizica din scoala (educatie a miscarii),

- educatia psihomotorie realizata prin programul scolar (educatie prin miscare),

- activitati educative care implica coordonatele motorii si psihomotorii(cercuri de gimnastica, inot, sculptura, pictura, drumetii, excursii ),

- sportul practicat atat in cadrul scolar, cat si in cel al educatiei nonformale  sau chiar informale.

Forma principala prin care se infaptuiesc obiectivele educatiei fizice o reprezinta ora de educatie fizica.

Organizarea lectiei de educatie fizica implica anumite verigi (etape) care constau in: organizarea colectivului, pregatirea organismului pentru efort, influentarea dezvoltarii armonioase, insusirea, fixarea, perfectionarea priceperilor sau dezvoltarea calitatilor motrice, verificarea si aprecierea gradului de pregatire executantilor, scaderea intensitatii efortului, concluzii, indicatii pentru munca independenta a acelora cu care se lucreaza.

Pe baza acestei structuri generale, lectia de educatie fizica dispune si ea  de anumite tipuri:

- lectia pentru insusirea materialului nou (lectia de invatare),

- lectia de repetare, perfectionare si consolidare a materialului insusit,

- lectia de verificare a cunostintelor, abilitatilor si deprinderilor motrica dobandite, precum si a gradului pregatirii fizice (lectia de control),

- lectia de tip mixt (lectia de invatare-antrenament).

In desfasurarea lectiilor trebuie sa se tina seama de clasa, numarul de elevi, eleve, de starea sanatatii, gradul de dezvoltare fizica, de deosebirile psiho individuale (fricosi,  timizi, curajosi, activi, linistiti, turbulenti), de locul pe care il ocupa educatia fizica in orarul clasei, de conditiile materiale in care se lucreaza (in sala, pe teren, in aer liber), de materialele didactice folosite. In lectie sa se respecte  principiile didactice, sa se foloseasca metodele de invatamant adecvate obiectivelor didactice.

Dintre formele de activitate din afara clasei amintim: exercitiile fizice, gimnastica, jocurile si concursurile sportive, concursurile de orientare turistica, drumetiile.

 

Cerinte ale educatiei fizice

In practica educatiei fizice si sportului trebuie respectate anumite cerinte:

- antrenarea elevilor laun numar rational de activitati de educatiei fizica,

- masuri de protectie,

- asigurarea conditiilor de timp, materiale si didactice,

- intelegerea de catre factorii de decizie si de catre elevi a importantei educatiei fizice si sportului,

-  imbinarea rationala a educatiei fizice si sportului cu invatatura si respective cu munca, evitand neglijarea invataturii pentru tineretul studios,

- luarea in considerare a posibilitatilor si preferintelor reale ale tinerilor si imbinarea rationala a efortului fizic cu odihna, evitandu-se suprasolicitarea.

UNESCO acorda o importanta deosebita educatiei fizice si sportului, subliniind printre altele: efectul benefic asupra solutionarii unor probleme sociale, politice, economice, fiind si mijloc de diminuare a delincventei, violentei, criminalitatii si toxicomaniei,  contributia la integrarea sociala, contributia la sporirea productivitatii muncii, prin imbunatatirea fizice si a sanatatii, contributia la prelungirea varstei active de munca, a pensionarii ca si ameliorarea situatiei persoanelor in varsta si a handicapatilor.

 

 

Comentarii 

 
+2 # Alexandra 01-12-2012 17:16
:-)
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

POVESTEA SFANTULUI NICOLAE

POVESTEA SFÂNTULUI NICOLAE   Prof. LAURA HERMAN Şcoala cu clasele I-VIII “Nicolae Iorga” Baia Mare     Este iarnã. Afarã este ger, dar copiilor nu le pasã. În cãsutã este...

Read more

Modalitati nonformale de predare-invatar…

MODALITĂŢI NONFORMALE DE PREDARE-ÎNVĂŢARE A LIMBILOR STRĂINE Prof. Aurelia Nae Şcoala „George Poboran”, Slatina-Olt Programele şi proiectele europene pe care le-am experimentat la clasă au fost de un...

Read more

Educatia

EDUCATIA    Educatia reprezinta activitatea specializata, specific umana, desfasurata in mod deliberat, prin care se mijloceste raportul dintre om si factorii de mediu, favorizand dezvoltarea omului prin intermediul societatii si a societatii...

Read more

Sanatatea mintala si educatia rutiera

SĂNĂTATEA MINTALĂ ŞI EDUCAŢIA RUTIERĂ Prof. educator Mureşan-Chira Gabriel Şcoala Gimnazială Specială Centru de Resurse şi Documentare privind Educaţia Incluzivă/ Integrată, Cluj- Napoca Rezumat: Condiţiile mediului psihosocial s-au schimbat...

Read more

Folclorul si educatia

FOLCLORUL ŞI EDUCAŢIA   Autor: Cornea Claudia Funcţia: Educatoare               Folclorul reprezintă o lume fascinantă şi încă plină de surprize, cum fascinantă şi plină de surprize e lumea copiilor de vârstă preşcolară. Bucuria de...

Read more

Manualele scolare in invatamantul preuni…

Metodologia privind evaluarea/reevaluarea, aprobarea, achiziţionarea şi gestiunea manualelor şcolare în învăţământul preuniversitar în dezbatere publică     Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat marţi, 21 mai, în dezbatere publică, până la data de 30...

Read more

Candidatii titularizabili din 2012 pot o…

Candidaţii titularizabili din 2012 pot ocupa posturi pe perioadă nedeteminată   Candidaţii titularizabili din 2012 pot ocupa posturi pe perioadă nedeteminată în unitatea de învăţământ în care predau.  

Read more

Cooperarea dintre scoala si familie

COOPERAREA DINTRE ȘCOALĂ ȘI FAMILIE   Prof. Bobariu Liliana, Școala Gimnazială Vidra   Copilul este obiectul acțiunii educative exercitată de școală și familie. Relațiile interpersonale între educatori și părinți au un caracter social. Ele...

Read more