Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia tehnologica si profesionala
Luni, 18 Iulie 2011 00:00

EDUCATIA TEHNOLOGICA SI PROFESIONALA

 

Conceptul de educatie profesionala

Problema formarii si educarii profesionale este de mare actualitate in conditiile societatii moderne. Tanarul trebuie sa fie pregatit nu pentru a face fata numai unei anumite profesiuni, ci pentru intreaga sa cariera profesionala in mecanismul schimbarilor care se vor produce. „Educarea carierei” reclama o munca educativa sustinuta, pe temeiul unei pregatiri temeinice teoretice si practice.

Prin formare profesionala se intelege „devenirea individului datorata celor mai  diverse influente si actiuni care marcheza personalitatea sub unghiul de incidenta cu activitatea profesionala".

Prin educatie profesionala se intelege orice forma de pregatire sau perfectionare in vederea unei activitati profesionale, care cuprinde insusirea cunostintelor teoretice, formarea deprinderilor, priceperilor si transmiterea valorilor etice si de  de comportament social necesare unei asemenea activitati. Esenta educatiei profesionale consta in „formarea unui orizont cultural si tehnologic cu privire la o anumita profesiune, concomitent cu dezv. unor capacitati, priceperi si deprinderi necesare exercitarii ei".

Educatia profesionala cuprinde atat initierea in profesie, cat si perfectionarea si se realizeaza atat in scoala cat si in societati comerciale si in intreprinderi.

 

Pregatirea prin scolile profesionale si liceele de specialitate este o secventa a educatiei profesionale si urmareste initierea in profesie, dobandirea competentei.

Educatia profesionala se fundamenteaza pe toate celelalte dimensiuni ale educatiei:

- pe cunostintele, priceperile, deprinderile, competentele dobandite in plan intelectual,

- pe deprinderile, priceperile, competentele in plan moral, actional,

- pe comportamentele morale si estetice,

- pe calitatea dezvoltarii si functionarii corpului (pe sanatatea acestuia).

Notiunea de educatie profesionala nu este sinonima nici cu cea de educatie tehnologica si nici cu cea politehnica.

Educatia tehnologica formeaza elevii pentru actiune, pentru a fi apti sa explice cunoasterea stiintifica in actiune. Ea este legata de educatia intelectual (educatia prin si pentru stiinta), deoarece tehnologia este o dimensiune a cunoasterii stiintifice, dimensiunea sa praxiologica. Continutul educatiei tehnologice este constituit din notiunile, principiile, legile si teoriile stiintifice fundamentale, ordonate din punctul de vedere al aplicabilitatii lor. O temeinica educatie tehnologica constituie platforma pentru educatia profesionala.

Educatia politehnica vizeaza pregatirea profesionala pentru tehnica in calitate de domeniu distinct al activitatii umane.

 

Obiectivele educatiei profesionale:

             1. Formarea orizontului cultural-profesional

Acest aspect cuprinde ansamblul cunostintelor necesare executarii unei profesiuni sau unui grup de profesiuni.

Orizontul profesional se constituie pe fondul culturii intelectuale, pe cunostintele, priceperile, deprinderile, competentele dobandite in plan intelectual .

Orizontul profesional se constituie ca unitate dintre cunostintele stiintifice si cele tehnologice, tehnologia fiind o dimensiune a cunoasterii stiintifice, dimensiunea sa praxiologica. Aceasta inseamna ca, in activitatea de predare-invatare notiunile, principiile, legile si teoriile stiintifice fundamentale sa fie ordonale din punctul de vedere al aplicabilitatii lor.

2. Formarea unor priceperi, deprinderi, capacitati si competente, in plan actional in vederea desfasurarii unei activitati productive

Acest obiectiv formativ-psihomotor (practic) se realizeaza preponderant in cadrul pregatirii practice, in laboratoare si ateliere didactice corespunzatoare cerintelor contemporane, in cadrul practicii de specialitate in unitatile de profil-productie, cercetare, proiectare. In cadrul pregatirii practice, cunostintele teoretice, capacitatile intelectuale, modelele informational-operationale sunt puse in lucru, elevul se va exersa in activitati tehnologice astfel incat actiunile sale sa se integreze functionarii mecanismelor,  dispozitivelor, utilajelor in vederea realizarii unor rezultate determinate.

Prin exersare in procesul desfasurarii activitatilor practice elevii isi formeaza priceperi si deprinderi practice, cum ar fi: priceperea de a citi o schita, o diagrama, priceperea de a demonta un aparat sau o masina,

In categoria capacitatilor pe care le are in vedere educatia profesionala se include: gandirea tehnica, aptitudinea tehnica, capacitatile senzoriomotorii

3. Formarea si dezvoltarea intereselor de cunoastere, a dragostei fata de profesie  in care se pregateste tineretul

Interesul apare si se dezvolta in cadrul activitatii, fiind expresia intelegerii si adeziunii la  anumite domenii si forme de activitate. El reprezinta satisfacerea unor nevoi si trebuinte individuale. Este un stimul intern al orientarii spre anumite domenii de cunoastere si de activitate, generand si intretinand motivatia necesara.

 Sensul educatici profesionale este asigurarca competentei profesionale, inteleasa ca o rezultanta a cunostintelor, deprinderilor, priceperilor, aptitudinilor temperamentale si caracterologice de care individul dispune in vederea indeplinirii profesiei.

 

Orientarea scolara si profesionala

Orientarea scolara si profesionala este definita ca „un ansamblu de actiuni si influente pedagogice, sociale, medicale ce se exercita in mod continuu cu scopul realizarii de catre indivizi a optiunilor scolare si profesionale in concordanta cu particularitatile personalitatii lor si cu cerintele contextului social la care se raporteaza".

Educatia si orientarea sunt doua  laturi complementare ale aceluiasi process. In procesul orientarii sunt implicate trei categorii de fenomene psihologice aflate in interdependenta. Cele intelectuale se refera la dezvoltarea aptitudinilor general si speciale, a calitatilor proceselor psihice de cunoastere, la formarea unui stil individual de munca, la aprofundarea cunostintelor elevilor despre un domeniu al realitatii. Cele afectiv-motivationale includ tot ceea ce ar putea constitui un mobil in realizarea optiunii: interese, nazuinte, inclinatii, preferinte, aspiratii. Cele volitiv-caracteriale sunt indispensabile pentru mobilizarea personalitatii in vederea realizarii scopurilor, dorintelor si aspiratiilor sale.

Orientarea scolara si profesionala trebuie sa se faca in functie de individ  si de cerintele societatii.

Orientarea scolara si profesionala se cere sa fie privita in totalitatea componentelor ei structurale: cunoasterea elevilor, pregatirea lor psihologica pentru autocunoastere plauzibila, informarea asupra domeniilor de activitate, asupra grupelor de profesiuni inrudite, asupra diversitatii profesiunilor si asupra profilurilor de licee, scoli profesionale si asupra celor postliceale, instruirea profesiona incipienta, stabilizarea aspiratiilor si cristalizarea optiunilor privind drumul urmat in viata, cultivarea unor interese, inclinatii si aptitudini speciale.

Pregatirea tineretului pentru optiunea profesionala trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:

- domeniul activitatii de pregatire a tineretului pentru optiunea scolara/profesionala apartine educatiei si se implica in toate compartimentele si la toate nivelurile invatamantului,

-  caracterul interdisciplinar al activitatilor de orientare scolara si profesionala,

- rolul personalului didactic in procesul orientarii scolare si profesionale, accelerarea maturizarii profesionale a tanarului,

- un cadru institutional, un personal specializat si o anume organizare si a scolilor, care sa corespunda obiectivelor propuse.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Predarea notiunilor de teoria numerelor

PREDAREA NOŢIUNILOR DE TEORIA NUMERELOR   Profesor Voinea-Axinte Costică Liceul Tehnologic ”Elie Radu” Botoşani   În literatura de specialitate s-a cristalizat teoria că noţiunile şi cunoştinţele se pot ordona, pentru predare-învăţare în două sisteme: sistemul...

Read more

Tipuri de mediu si reflectarea lor in ar…

TIPURI DE MEDIU ŞI REFLECTAREA LOR ÎN ARIILE PROTEJATE DIN JUDEŢUL BRĂILA   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Studiul prezintă caracteristicile mediului din judeţul Brăila şi modul...

Read more

Familia sursa de tensiuni si nelinisti p…

FAMILIA-SURSĂ DE TENSIUNI ŞI NELINIŞTI PENTRU COPII?                                            Prof. Terchilă Elena                                              Liceul Teologic Tg-Jiu              Familia reprezintă un partener important în educaţia copilului. Educaţia este o obligaţie a familiei, a statului, a...

Read more

Insertia si calitatea vietii la persoane…

INSERŢIA ŞI CALITATEA VIEŢII LA PERSOANELE CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE   Sîrbu Mihaela Ramona, Profesor itinerant/de sprijin Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Şimleu Silvaniei     Dezvoltarea unei abordări comune a calităţii vieţii aplicabilă la...

Read more

Cum descopera parintii talentul copilulu…

Cum descopera parintii talentul copilului?     Sa cresti un copil e o provocare dura dar incitanta. Din nefericire acesti omuleti nu ajung la noi cu manuale de instructiuni. Noile definitii ale talentului...

Read more

Dovleacul

DOVLEACUL prof. Arjoca Mihaela Colegiul Tehnic ‘’ Ion Mincu”, Timișoara Rezumat: Dovlecul și nucul, plante cu simbolistică spirituală și importanță în viața omului. Cuvinte cheie: doveleac,...

Read more

Invatamantul simultan o problema frecven…

ÎNVĂȚĂMÂNTUL SIMULTAN-O PROBLEMĂ FRECVENTĂ A SATELOR ROMÂNEȘTI DE AZI Prof. Bota Maria Gabriela Liceul Teoretic Ioan Buteanu Somcuta Mare, Județul Maramureș Predarea simultană se...

Read more

Muzica in orele de engleza

MUZICA ÎN ORELE DE LIMBĂ ENGLEZĂ                                                    Prof. Raluca Bârsan Lic. Ped. ”Regele Ferdinand” Sighetu Marmaţiei   Muzica în predarea limbii engleze la clasele primare se dovedeşte a fi nu doar un mod...

Read more