|
|
|
|
|
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
|
TIPURI DE INTELIGENŢE
Prof. Popp Loredana
Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara
Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences". (“Cadrele Mentale: Teoria Inteligentelor Multiple”).
Cele 7 tipuri de inteligenţă, aşa cum le-a identificat el, sunt: 1. INTELIGENŢA MATEMATICĂ ŞI RAŢIONALĂ Aceasta este inteligenţa cifrelor, este gândirea logică, ordonată a fizicienilor şi matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenţă învaţă cel mai uşor atunci când i se prezintă cifre, când lucrurile au logică; se descurcă foarte bine cu simboluri şi reprezentări grafice. 2. INTELIGENŢA VIZUALĂ ŞI SPAŢIALĂ Este vorba aici despre capacitatea de a reprezenta mental experienţele şi lumea exterioară. Este, spre exemplu, inteligenţa pictorilor, a arhitecţilor, designerilor, navigatorilor pe oceane (deşi acum nu prea mai este cazul), sculptorilor şi aşa mai departe. Cei care folosesc această inteligenţă vizualizează foarte mult şi au nevoie să-şi reprezinte mental realitatea. Această inteligentă este des folosita şi în exerciţiile de control a stărilor şi de antrenament mental pentru succes (la sportivi mai ales). 3. INTELIGENŢA VERBALĂ ŞI AUDITIVĂ Sintaxa, semantica. Vorbim despre inteligenţa marilor oratori, traineri, poeţi, scriitori, umorişti. Cei cu inteligenţă auditivă vor avea nevoie să audă în cap lumea din exteriorul lor. Este tipul de inteligenţă cel mai folosit de către învăţământul actual - informaţiile trebuie auzite pentru a fi asimilate. 4. INTELIGENŢA MUZICALĂ ŞI RITMICĂ Mozart vă spune ceva? Vorbim despre inteligenţa muzicienilor de toate tipurile. Oamenii înzestraţi cu acest tip de inteligenţă au o perceptie fină a ritmului în toate evenimentele, în viaţă. Ei au nevoie să găsească ritm în orice şi să înteleagă "muzica" din evenimentele vieţii. Apoi învaţă la examen în ritm de Mozart... sau…. După preferinţe.
5. INTELIGENŢA KINESTEZICĂ Vorbim despre inteligenta mişcării, a coordonării, vorbim despre gimnaşti, acrobaţi, jucători de tenis şi sportive, în general, cei care lucrează direct cu lemnul şi alte materiale (dulgheri, mecanici etc). Cei care învaţă utilizând acest tip de inteligenţă au nevoie sa fie implicaţi şi pot atinge şi manipula diverse obiecte. Ei învaţa bine prin jocuri. Au nevoie şi de mişcare la nivel intern (adică mental). 6. INTELIGENŢA INTRAPERSONALĂ Este inteligenţa singuraticilor, a poeţilor solitari precum Rimbaud sau a preoţilor care zilnic sunt în meditaţie. Este inteligenţa celor care aleg să gândească complet diferit şi să iasă la modul "brutal" din tiparele societăţii pentru a reflecta singuri, ei cu sine. Aceste persoane au nevoie să stea singure şi să gândeasca pentru a înţelege. Să fie linişte şi să nu fie deranjaţi. 7. INTELIGENŢA INTERPERSONALĂ Este inteligenţa marilor lideri, a celor care au influenţat capacitatea lor de a dezvolta relaţii interumane. Churchill, Ghandi, Napoleon sunt câteva nume mai recente. Primul nume mare din acest domeniu este Iisus. Cei cu inteligenţa interpersonală reuşesc să unească şi să conducă oamenii cu o uşurinţă incredibilă. Ei învata foarte bine în echipe, se implică în proiecte de grup şi au nevoie mereu să ţina contactul cu oamenii. Bineinteles, toţi avem cate puţin din fiecare şi ne bazăm pe 1-2 tipuri de inteligenţă. Nu e neaparat mai bine să ai ca preferinţă unul sau altul dintre tipurile de inteligenţă. Pur si simplu este util să ştii cărui tip aparţii şi să înveţi bazându-te pe acel tip. Şi mai ales să fructifici avantajele pe care ţi le oferă.
Articole asemanatoare relatate:
|
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:03 |
|
UN POET UNIVERSAL – MIHAI EMINESCU
Învăţătoare: Nevodenszki Sorina,
,,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei”, Jud. Timiş
,,Geniul lui Eminescu a intrat definitiv în Panteonul culturii naţionale, şi figura lui este privită asemenea unui ... Read more
CAZUL VOCATIV
Profesor Nae Mihaela,
Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi”, Piteşti
Cazul vocativ are o situaţie diferită faţă de celelalte patru cazuri, deoarece nu apare decât la substantivele care... Read more
CLASICUL CREANGĂ ÎN ACTIVITĂŢILE ŞCOLARE ŞI EXTRAŞCOLARE
Prof. înv. primar Grecu Niculina
Şcoala primară nr. 3, Covrigi, comuna Văgiuleşti, jud. Gorj
Poveştile lui Creangă au încântat şi încântă generaţii întregi de copii.... Read more
STRATEGII DE PREVENIRE ŞI COMBATERE A FENOMENULUI DE BULLYING ÎN CONTEXT EUROPEAN
Prof. Moise Iuliana Daniela,
Liceul cu Program Sportiv „I. B. Soter”, Buzău
Fenomenul bullying este din ce în... Read more
Planificare model pentru educatie plastica invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
ANEXA Nr. 9
la regulament
CHESTIONAR
pentru personalul didactic*)
___________
*)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.
- model -
In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor... Read more
SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE
A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ
Prof. Curticăpean Aurelian
Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului... Read more
Programul "Scoala dupa scoala", denumit Programul SDS, este un program complementar programului scolar obligatoriu, care ofera oportunitati de invatare formala si nonformală pentru consolidarea competentelor, invatare remediala si accelerare a... Read more
Evaluarea activitatii personalului didactic si didactic auxiliar - ordin nr. 3597/18.06.2014 – modificari si completari
Vezi Ordin nr. 3597/18.06.2014 pentru modificarea si completarea Metodologiei de evaluare anuala a activitatii personalului… Model de acord privind transferul 2014
Vezi modelul de acord/acord de principiu emis de directorul unitatii de invatamant privind transferul pentru restrangere de activitate/pretransferul consimtit intre unitatile de invatamantul pentru anul… Portofoliul profesorului
I. DATE PERSONALE
1. Structura anului şcolar
2. Încadrarea (clase, număr de ore)
3. Orarul
4. Fişa postului
5. Calendarul activităţilor pe anul în curs
6. Curriculum Vitae
7. Raport de autoevaluare
II. ACTIVITATEA DE LA…
PE AICI NU SE TRECE!
Prof. înv. primar Dobrea Monica
Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău
Motto: „Fiecare petic de pământ îşi are istoria lui, dar trebuie să tragi…
PROGRAMA ŞCOLARĂ ORGANIZATĂ MODULAR
Pro. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta
Şcoala Gimnazială Nr. 3 Rovinari
În contextual noii reforme curriculare din România, intentionată ca o reforma care să răspundă nevoilor de…
PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI
Profesor învățământ primar Popa Constantina
Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara
Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului…
CONCURSUL NAŢIONAL „VIVA LA MUSICA”
CÂȘTIGĂTORII PENTRU EDIŢIA A XVIII-A, ZALĂU, MAI 2016
Concursul Național “VIVA LA MUSICA” 2016, aflat la cea de a XVIII-a ediție, a… EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ – RESURSĂ PENTRU DEZVOLTAREA COMUNITĂȚILOR MULTICULTURALE
Profesor învățământ primar: Vultur Daniela Maria
Școala cu clasele I – VIII, Dudeștii Noi, Timiș
Abordarea interculturală, nu este o nouă știință ci o…
JOCURILE VIDEO DEZVOLTĂ MEMORIA ACTIVĂ A COPIILOR
Prof. Alina Elena Turcescu
Colegiul Național ”Ion C. Brătianu” Pitești
Studii științifice și experiemente realizate în cadrul…
|
|