Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tipuri de inteligente
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00

TIPURI DE INTELIGENŢE

 

                                                                                         Prof. Popp Loredana

                             Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara

 

     

Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences". (“Cadrele Mentale: Teoria Inteligentelor Multiple”).

Cele 7 tipuri de inteligenţă, aşa cum le-a identificat el, sunt:
 
1. INTELIGENŢA MATEMATICĂ ŞI RAŢIONALĂ
Aceasta este inteligenţa cifrelor, este gândirea logică, ordonată a fizicienilor şi matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenţă învaţă cel mai uşor atunci când i se prezintă cifre, când lucrurile au logică; se descurcă foarte bine cu simboluri şi reprezentări grafice.
 
2. INTELIGENŢA VIZUALĂ ŞI SPAŢIALĂ
Este vorba aici despre capacitatea de a reprezenta mental experienţele şi lumea exterioară. Este, spre exemplu, inteligenţa pictorilor, a arhitecţilor, designerilor, navigatorilor pe oceane (deşi acum nu prea mai este cazul), sculptorilor şi aşa mai departe. Cei care folosesc această inteligenţă vizualizează foarte mult şi au nevoie să-şi reprezinte mental realitatea.
Această inteligentă este des folosita şi în exerciţiile de control a stărilor şi de antrenament mental pentru succes (la sportivi mai ales).
 
3. INTELIGENŢA VERBALĂ ŞI AUDITIVĂ
Sintaxa, semantica. Vorbim despre inteligenţa marilor oratori, traineri, poeţi, scriitori, umorişti. Cei cu inteligenţă auditivă vor avea nevoie să audă în cap lumea din exteriorul lor. Este tipul de inteligenţă cel mai folosit de către învăţământul actual - informaţiile trebuie auzite pentru a fi asimilate.
 
4. INTELIGENŢA MUZICALĂ ŞI RITMICĂ
Mozart vă spune ceva? Vorbim despre inteligenţa muzicienilor de toate tipurile. Oamenii înzestraţi cu acest tip de inteligenţă au o perceptie fină a ritmului în toate evenimentele, în viaţă. Ei au nevoie să găsească ritm în orice şi să înteleagă "muzica" din evenimentele vieţii. Apoi învaţă la examen în ritm de Mozart... sau…. După preferinţe.

5. INTELIGENŢA KINESTEZICĂ
Vorbim despre inteligenta mişcării, a coordonării, vorbim despre gimnaşti, acrobaţi, jucători de tenis şi sportive, în general, cei care lucrează direct cu lemnul şi alte materiale (dulgheri, mecanici etc). Cei care învaţă utilizând acest tip de inteligenţă au nevoie sa fie implicaţi şi pot atinge şi manipula diverse obiecte.
Ei învaţa bine prin jocuri. Au nevoie şi de mişcare la nivel intern (adică mental).
 
6. INTELIGEN
Ţ
A INTRAPERSONALĂ
Este inteligenţa singuraticilor, a poeţilor solitari precum Rimbaud sau a preoţilor care zilnic sunt în meditaţie.
Este inteligenţa celor care aleg să gândească complet diferit şi să iasă la modul "brutal" din tiparele societăţii pentru a reflecta singuri, ei cu sine. Aceste persoane au nevoie să stea singure şi să gândeasca pentru a înţelege. Să fie linişte şi să nu fie deranjaţi.
 
7. INTELIGENŢA INTERPERSONALĂ
Este inteligenţa marilor lideri, a celor care au influenţat capacitatea lor de a dezvolta relaţii interumane. Churchill, Ghandi, Napoleon sunt câteva nume mai recente. Primul nume mare din acest domeniu este Iisus. Cei cu inteligenţa interpersonală reuşesc să unească şi să conducă oamenii cu o uşurinţă incredibilă. Ei învata foarte bine în echipe, se implică în proiecte de grup şi au nevoie mereu să ţina contactul cu oamenii.
 
Bineinteles, toţi avem cate puţin din fiecare şi ne bazăm pe 1-2 tipuri de inteligenţă. Nu e neaparat mai bine să ai ca preferinţă unul sau altul dintre tipurile de inteligenţă. Pur si simplu este util să ştii cărui tip aparţii şi să înveţi bazându-te pe acel tip. Şi mai ales să fructifici avantajele pe care ţi le oferă.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:03
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

John maxwell-o autoritate in domeniul ma…

JOHN MAXWELL-O AUTORITATE ÎN DOMENIUL MANAGEMENTULUI ȘCOLAR PERFORMANT Numele: FILDAN MIHAELA Calitatea: PROFESOR LIMBA ROMÂNĂ Instituția: LICEUL TEOLOGIC BAPTIST EMANUEL ORADEA “Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa aibă următoarele...

Read more

Formarea comportamentului ecologic

FORMAREA COMPORTAMENTULUI ECOLOGIC AL MICILOR ŞCOLARI Inst. Oprea Gianina Livia Şcoala Generală ,,Mircea Sântimbreanu”, Brad, jud. Hunedoara     ,,Totul a iesit bun din mâinile naturii, pentru a degenera în mâinile omului” scria J.J....

Read more

Gestionarea situatiilor de criza educati…

GESTIONAREA SITUAȚIILOR DE CRIZĂ EDUCAȚIONALĂ Prof. Pavel-Surlaru Adriana-Cristina Colegiul Economic Buzău Situaţia de criză educaţională poate fi definită ca un eveniment sau complex de evenimente...

Read more

A synthetic study of transitive verbs ta…

A SYNTHETIC STUDY OF TRANSITIVE VERBS TAKING DIRECT OBJECTS prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Having in mind the complexity of the English verb and relating it with...

Read more

Subiecte definitivat 2012

Subiecte definitivat 2012   Afla care au fost subiectele de la examenul national de acordare a definitivarii in invatamant 2012.  

Read more

Centre universitare universitati adrese…

Centre universitare - universitati - adrese contact   Centrul Universitar Bucureşti  Academia de Studii Economice Strada Piaţa Romană nr. 6, telefon 021.319.19.00 şi 021.319.19.01, fax 021.319.18.99 www.ase.ro    Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza" Aleea Privighetorilor nr. 1A,...

Read more

Mostre de unitati SF intercurriculare

PARTEA VI Mostre de unităţi SF intercurriculare   Fiecare partener a proiectat o unitate SF inter-curriculară (cross-curriculară), descriind o serie de lecţii interconectate care utilizează unul sau mai multe texte SF cu scopul...

Read more

Pe aici nu se trece

PE AICI NU SE TRECE! Prof. înv. primar Dobrea Monica Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău Motto: „Fiecare petic de pământ îşi are istoria lui, dar trebuie să tragi...

Read more