Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Asupra unor inconsecvente in notatiile din manualele de fizica actuale
Vineri, 08 Noiembrie 2013 15:58

ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE

ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE

 

prof. Cristea Adrian

Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț

 

Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de notare a unei propoziții de genul: "unitatea de masură a.... este....", ținând  seama de faptul că unui elev  îi este ceva mai greu decât unui profesor să deducă din context, pentru a evita confuziile generate de utilizarea unor moduri diferite de notație, mi-am permis să dezvolt un raționament de care cred că ar fi bine să se țină seama atât în redactarea urmatoarelor ediții de manuale, cât și în activitatea didactică zilnică.

1.     Privind modul de notare în analiza dimensională, toți autorii consultați sunt de acord:

[F] = [m]·[a] = M·L·T -2 ,

care se citește: "dimensiunea forței este produsul dintre dimensiunea masei și dimensiunea accelerației, care este MASA ori LUNGIME ori TIMP la (-2)".

2.     Pentru exemplul de mai sus, referitor la unitatea de măsură, ceea ce ar trebui să se citească: "unitatea de măsură a forței exprimată în Sistemul Internațional este un newton" , în diverse manuale apare:

a.    [F]SI =N

b.   <F>SI =1N

Cazul de la punctul a. este total neinspirat, deoarece:

        Parantezele drepte sunt utilizate în analiza dimensiunii. Adaugarea indexului "SI" nu îmbunătățește cu nimic problema, dat fiind faptul că există unități de măsură nestandardizate (deci fără index) acceptate de către ISO-31 (unitatea atomică de masă, electron-voltul, etc.). Despre acestea nu se poate spune că aparțin SI, întrucât sunt (sub)multipli ai unor unități standardizate.

[http: //www. bipm. org/utlIs/common/pdf / sl_brochure_8_en. pdf] pag.126.

        Cifra 1 din fața unității de măsură este obligatorie (unitatea...), deoarece "Atunci când o unitate de măsură nu este asociată cu o valoare numerică, trebuie utilizată totdeauna denumirea ei și nu simbolul."

(Aurel Mi1lea — În lumea măsurătorilor și a unităților de măsură Ed. AG I R / pag. 40).

Mai mult, se întâlnesc situații în care notația unei unități de măsură coincide cu notația unei mărimi fizice, lucru care poate pune în dificultate elevul ( "o cantitate de 3 L de apă....", "L=3J"), care nu întotdeauna poate deduce când este vorba de mărime fizică și când de unitate de măsură, valoarea numerică din față atenționându-l că urmează o unitate de măsură.

Observație: etalonul este corpul (conceptul) caracterizat printr-o mărime fizică egală cu unitatea de măsură.

Sper că cele expuse vor contribui la găsirea unui limbaj unitar între autorii de manuale, precum și între profesorii de fizică.

Alte materiale bibliografice:

http://www.phys.ubbcluj.ro/~daniel.andreica/pdf/Mec-CURS/CURS-01.pdf

TIMUR CHIȘ - Curs de Fizică generală - Universitatea "Andrei Șaguna", Constanța

http://www.et.upt.ro/admin/tmpfile/fileV1264752133file4b6296058e271.pdf

Ultima actualizare în Luni, 11 Noiembrie 2013 19:24
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Planificare model pentru limba spaniola …

Planificare model pentru limba spaniola invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Dezvoltarea capacitatilor intelectuale p…

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR INTELECTUALE PRIN INTERMEDIUL ACTIVTĂȚILOR MATEMATICE ÎN GRĂDINIȚĂ Ed. Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin Rezumat ...

Read more

Energia incotro

ENERGIA, ÎNCOTRO?   Gălăţan Daniela, Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I Timişoara   Este de aşteptat ca savanţii, laboratoarele lumii să-şi concentreze capacitatea de creaţie în direcţia aprofundării cunoaşterii şi a punerii în valoare a acelor...

Read more

Mijloace si forme de realizare la pregat…

PREGĂTIREA PREŞCOLARILOR PENTRU SCRIS MIJLOACE ŞI FORME DE REALIZARE                                              Prof. Înv. Preşc. Barbu Stela                                            Grădiniţa P.N. Nr. 6 Lugoj Structură A                                            Grădiniţei Pp. Nr.2 Lugoj     Învăţământului preşcolar  îi...

Read more

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic II   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more

Invatamantul simultan intre necesitate s…

ÎNVĂŢĂMÂNTUL SIMULTAN ÎNTRE NECESITATE ŞI EFICIENŢĂ Prof. Înv. Primar: Szebeni Monica - Camelia Şcoala Gimnazială.”Sf. Andrei”Sărmaş Jud. Harghita MOTTO: “Sarcina conducătorului este aceea de...

Read more

Invatarea prin proiecte

ÎNVĂȚAREA PRIN PROIECTE Iosifescu Cristina Corina – profesor informatică Liceul Tehnologic “Petre Ionescu Muscel” Domnești – Argeș Tehnologia modernă ocupă din ce în ce mai mult loc atât în viața noastră,...

Read more

Studiu privind relatia dintre implicarea…

STUDIU – PRIVIND RELAŢIA DINTRE IMPLICAREA ELEVILOR ÎN ACTIVITĂŢI EXTRAŞCOLARE ŞI COMPORTAMENTELE LOR AGRESIVE     Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov     Acest studiu are la bază ideea...

Read more