Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Studiu asupra efectelor constructive si sau destructive ale conflictului
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Septembrie 2014 05:47

 STUDIU ASUPRA EFECTELOR

CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI

 

Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română

Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov

 

Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal şi dezvoltă ideea acceptării conflictului ca o  realitate firească a vieţii cotidiene. Sunt evidenţiate atât efectele constructive ale conflictelor, cât şi cele destructive, conflictul fiind tratat ca o modalitate de evoluţie. De asemenea, sunt analizate efectele negative ale evitării conflictului sau ale lipsei acestuia într-o organizaţie.

Cuvinte cheie: conflict, efect, evoluţie, organizaţie, mediu formal

 

Conflictul este o realitate firească a vieţii cotidiene. Etimologic, termenul conflict înseamnă lovire reciprocă, înfruntare. Prin lărgire semantică, substantivul a ajuns să desemneze orice ciocnire de interese, neînţelegere, dispută, înfruntare, confruntare sau dezacord. Într-un conflict, sentimentele sunt deosebit de importante pentru că nu pot fi controlate asemenea comportamentului, gesturilor sau mimicii.

În mediul şcolar, conflictul apare deosebit de des şi trebuie neapărat negociat, încercând să se ajungă la o soluţie acceptabilă pentru ambele părţi. Managerul este, de cele mai multe ori, mediatorul conflictelor. De la acceptarea existenţei unui conflict şi până la soluţionarea lui, managerul  trebuie să se dovedească obiectiv acordând prezumţia de nevinovăţie ambelor părţi implicate în conflict. Pentru eficientizarea şi diminuarea timpului pe care îl presupune soluţionarea unui conflict, părţile direct implicate, precum şi susţinătorii acestora, vor respecta regulile ascultării active (să nu-şi întrerupă interlocutorul, să aibă răbdare şi să se abţină de a da sugestii).

Conflictele funcţionale sau cu efecte pozitive servesc unui scop util, rezultatele sunt pozitive sau aduc ameliorări. Avantajele conflictelor se pot rezuma la patru: previn stagnarea, stimulează rezolvarea creativă a problemelor, stimulează schimbări (personale, organizaţionale, sociale), contribuie la autoevaluarea şi testarea abilităţilor. Spre exemplu, în şcoală sunt formate două grupuri, fiecare susţinând o altă persoană pentru a fi membră a consiliului de administraţie. O confruntare directă între cei doi susţinuţi se încheie cu o revoltă în masă. După implicarea managerului i se dă fiecăruia de rezolvat aceeaşi sarcină în aceeaşi durată de timp. Cel mai creativ va reuşi să atragă de partea sa persoanele corecte şi inteligente din grupul advers.

Conflictele disfuncţionale sau cu efecte negative au rezultate negative. În cazul acestora, managerul trebuie să găsească o strategie permisivă de rezolvare pentru a nu lăsa resentimente, gânduri de răzbunare, inegalităţi. Conflictele destructive sunt generate de erori care nu au fost soluţionate la momentul oportun. Lipsa de comunicare poate constitui sursa unui astfel de conflict, ca şi deturnarea realităţii sau informaţia trunchiată. Un efect destructiv al conflictelor este şi faptul că resursele personale şi organizaţionale se consumă în condiţii de ostilitate şi dispreţ, existând o permanentă stare de nemulţumire. Spre exemplu, două persoane  sunt în conflict pentru obţinerea funcţiei de şef de catedră. Fiecare încearcă să-i demonstreze celuilalt că este mult mai capabil atrăgând de partea sa pe ceilalţi membri ai catedrei. Astfel conflictul din catedră se extinde fără ca cineva să muncească pentru a demonstra activ că este mai capabil. Conflictul ar putea lua amploare daca vor fi implicaţi şi alte cadre didactice din şcoală.

Conflicte sunt inevitabile, de aceea este o greşeală să fie evitate. Ele nu trebuie ignorate pentru că ar atrage nemulţumiri ascunse, frustrări care vor ieşi la iveală mai devreme sau mai târziu. Lipsa conflictului este suspectă în cazul în care un individ trăieşte într-o organizaţie. Un cadru didactic excesiv de obedient sau un manager excesiv de tolerant ascund în spate o poveste. Conflictele nu trebuie evitate, nici oprite înainte de a începe. Spre exemplu, o organizaţie în care nimeni nu-şi exprimă satisfacţii sau nemulţumiri este una sortită eşecului cauzat de lipsa de implicare a personalului, indiferenţa, acceptarea mediocrităţii, lipsa unor aspiraţii.

 

Bibliografie:

1. Cristea, Sorin, Managementul organizaţiei şcolare, Editura Didactică şi Pedagogică RA, Bucureşti, 1996

2. Dean, Fink, Dezvoltarea capacităţii de schimbare a şcolii: eficacitatea şi ameliorarea şcolii – curs de formare, 7-10 iulie 1999, M.E.N., Bucureşti, 1996

3. Dragomir, Mariana, Managementul activităţilor didactice. Calitate şi eficienţă, Editura Eurodidact, Cluj-Napoca, 2004

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Rolul scolii in formarea morala a elevil…

ROLUL ŞCOLII ÎN FORMAREA MORALĂ A ELEVILOR   Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău   Inima copilului este un pământ ce nu poate fi lăsat necultivat. Familia, școala și alte...

Read more

Jocurile dinamice si jocurile pregatitoa…

JOCURILE DINAMICE ŞI JOCURILE PREGĂTITOARE-MIJLOACE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE INIŢIERE ÎN JOCUL DE VOLEI   Profesor Drăgoiu Toma Liceul Hercules Băile Herculane   Voleiul este un joc sportiv care se bucură de o largă apreciere...

Read more

Junimea si criticismul junimist

JUNIMEA ŞI CRITICISMUL JUNIMIST   Prof. Gabriela Ionescu Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu   Rezumat: Societatea Junimea a fost cea mai importantă grupare ide­ologică şi culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având rolul...

Read more

Principiile invatarii incluzive prin coo…

PRINCIPIILE ÎNVĂŢĂRII INCLUZIVE PRIN COOPERARE Prof. Popa Brînduşa-Georgiana Liceul Tehnologic ”Mihai Busuioc” Pașcani Educaţia incluzivă prevede schimbarea și adaptarea continuă...

Read more

Educatia Globala abordarea pedagogica si…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     3.      ABORDAREA PEDAGOGICĂ ŞI METODE  Strategiile pedagogice frecvente utilizate în predarea educaţiei globale se disting prin: ·        centrarea pe elev – nu numai în ceea ce priveşte metodele,...

Read more

Cartea si importanta lecturii

CARTEA ŞI IMPORTANŢA LECTURII                                                                                                      Prof. DOBREA MONICA Şcoala cu clasele I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău     Motto: „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris Încet gândită, gingaş cumpănită; Mâinile mele, care te-au deschis.” (T....

Read more

Abordarea SciFiEd

Partea I Abordarea SciFiEd   Sumar executiv al Raportului Transnaţional de cercetare şi Rezumat al abordărilor şi metodelor sugerate   Raportul prezintă rezultatele cercetării de birou (de desk) - un sondaj bibliografic în cadrul fiecărei...

Read more

Burse in Franta INSA EURINSA

AMBASSADE DE FRANCE EN ROUMANIE Service de Coopération et d’Action Culturelle   Ambasada Franţei în Romania are plăcerea sa vă anunţe că, în cadrul cooperarii universitare si stiinţifice, doreste să favorizeze accesul tinerilor...

Read more