Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea prin proiecte
Scris de administrator   
Duminică, 08 Ianuarie 2017 20:05

ÎNVĂȚAREA PRIN PROIECTE

Iosifescu Cristina Corina – profesor informatică

Liceul Tehnologic “Petre Ionescu Muscel” Domnești – Argeș

Tehnologia modernă ocupă din ce în ce mai mult loc atât în viața noastră, cât și în cea a copiilor noștri. Utilizarea acestei tehnologii pentru realizarea unor proiecte clare și care să genereze un produs finit aduce elevilor satisfacția de a fi realizat un produs prin forțele proprii, gestionându-și ei înșiși resursele materiale și temporale.

Cuvinte cheie: învățare, proiecte, comunicare, echipă.

Învățarea prin proiecte reprezintă o abordare relativ nouă în cadrul învățământului românesc. Acest tip de învățare nu este adecvată oricărui tip de competențe și de discipline. În utilizarea acestui tip de abordare se schimbă atât rolul profesorului, cât și cel al elevului. Tehnologia reprezintă un factor foarte important în aplicarea învățării realizate prin proiecte.

Există anumite avantaje pe care le presupune învăţarea bazată pe proiecte, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori.

Acest tip de învăţare permite valorizarea fiecărui elev, prin antrenarea acestora în lucrul individual şi colectiv, dezvoltarea autonomiei şi a iniţiativei, obişnuinţa elevilor de a lucra cu un termen-limită şi de a-şi gestiona eficient timpul pe care îl au la dispoziţie până la finalizarea proiectului. Este un tip de învăţare care nu presupune predare formală, cea mai mare atenţie fiind acordată autonomiei şi autocoordonării elevilor.

Elevii vor putea dezvolta unele abilităţi complexe şi capacităţi cognitive de nivel superior, rezolvarea unor probleme tradiţionale, abilităţi de cooperare şi comunicare şi implicarea elevilor în medii culturale diverse.

În acelaşi timp, printre avantajele profesorilor se numără dezvoltarea profesionalismului, îmbunătăţirea comunicării cu colegii, precum şi posibilităţile de a întări relaţiile cu elevii. Învăţarea prin proiecte tinde să fie mai eficientă decât metodele tradiţionale tocmai în cazul elevilor pentru care aceste metode tradiţionale nu au mare succes.

Într-un cadru în care este utilizată metoda proiectului, există câteva caracteristici:

- Există o problemă fără răspuns predeterminat.

- Există o atmosferă de tolerare a greşelii şi schimbării.

- Elevii iau decizii pe baza unui cadru.

- Elevii definesc procesul prin care se va ajunge la o soluţie.

- Elevii au ocazia de a reflecta asupra activităţilor.

- Evaluarea este continuă.

- Rezultatul este un produs finit a cărui calitate va fi evaluată.

Profesorii care vor să folosească metoda proiectului vor trebui să adopte noi strategii de instruire pentru a avea rezultate.

Metodele de instruire tradiţionale nu funcţionează prea bine în cazul unui proces de instruire deschis, interdisciplinar, caracteristic învăţării pe bază de proiecte. Profesorii mai degrabă „antrenează” şi „modelează” şi vorbesc mai puţin. Ei trebuie să fie pregătiţi pentru a accepta „abaterile de la direcţie” care pot interveni pe parcursul desfăşurării unui proiect (Intel, 2003). Profesorii se pot afla în situaţia de a învăţa ei înşişi alături de elevi pe măsură ce proiectul se desfăşoară.

Provocările specifice cu care se pot confrunta profesorii includ:

- Recunoaşterea acelor situaţii care pot contribui la realizarea unor proiecte bune

- Structurarea problemelor ca oportunităţi de învăţare

- Colaborarea cu colegii pentru a dezvolta proiecte interdisciplinare

- „Administrarea” procesului de învăţare

- Integrarea corespunzătoare a tehnologiilor

- Conceperea unor metode şi instrumente de evaluare autentice

Într-adevăr, trebuie să existe disponibilitate din partea profesorilor de a-şi asuma riscuri pentru a depăşi provocările iniţiale. Învăţarea pe bază de proiecte reprezintă un modul educaţional centrat pe elev. Acest tip de învăţare dezvoltă cunoştinţe şi aptitudini prin sarcini de lucru extinse care promovează investigaţia pe toată durata desfășurării proiectului.

Exemplu de aplicație practică solicitată elevilor de liceu din clasa a IX a la disciplina Tehnologia Informației și a Comunicațiilor (elevii vor fi împărțiți în grupe de câte 3-4 elevi).

Realizați un proiect care să conțină:

· Un document Word de 15-20 de pagini cu informații despre tradiții și obiceiuri de Crăciun, colinde, scurte povestiri. Documentul va avea textul formatat după niște cerințe bine stabilite, va conține o primă pagină, conținutul efectiv al documentului, precum și cuprins.

· Prezentare PowerPoint a conținutului documentului.

Timp de lucru: 2 săptămâni

Bibliografie

· Cristea, Sorin – Curriculum pedagogic, E.D.P. Bucureşti, 2006

  • Ciubotaru, M.;Popescu, M.;Antonovici, Ş.;Fenichiu, D. – Aplicaţii ale metodei proiectelor, Ed.CD Press, Bucureşti, 2005.
  • Iteach.ro

· Ministerul Educaţiei şi Cercetării, UNICEF – Strategii educaţionale centrate pe elev, ALPHA MDN, Buzău, 2006

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Probleme geografice

PROBLEME GEOGRAFICE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Promovarea interdisciplinarităţii constituie un element definitoriu al progresului cunoaşterii. Copiii nu tebuie educaţi pentru lumea de azi, deoarece...

Read more

Rezultate titularizare 2012

Rezultate titularizare 2012   Afla rezultatele de la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012 (rezultate titularizare 2012).  

Read more

Medalii de aur la olimpiada internationa…

Doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale de Astronomie   Lotul olimpic al tarii noastre, Romania, a obtinut doua medalii de aur la a XVII-a editie a Olimpiadei Internationale...

Read more

Rolul geografiei in educatia permanenta

ROLUL GEOGRAFIEI ÎN EDUCAŢIA PERMANENTĂ   Prof. Flaviu Feşnic Colegiul Tehnic “Andrei Şaguna”, Oradea   Scopul acestui articol este sublinierea rolului pe care geografia, ca obiect de studiu, îl poate avea în educaţia continuă...

Read more

Titularizare 2012 subiecte si bareme

Titularizare 2012 subiecte si bareme   Afla subiectele de la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012, pentru toate disciplinele de examen.  

Read more

Campul lexical semantic concepte operato…

CÂMPUL LEXICAL SEMANTIC - CONCEPTE OPERATORII Profesor Andra Elena Diaconu Profesor de limba și literatura română, Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea În concepția lui Eugen Coșeriu conceptele operaționale cu care trebuie să...

Read more

Calin file din poveste

CĂLIN (file din poveste)   Ileana Faur, proferor Limba şi Literatura română           Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Poemul Călin( file din poveste) este unul dintre cele mai dragi copiilor.  Fiecare dintre noi ne...

Read more

Probele de evaluare din cadrul examenulu…

Probele de evaluare a competenţelor din cadrul examenului de bacalaureat 2012   Luni, 11 iunie 2012, încep primele probele de evaluare a competentelor din cadrul examenului de bacalaureat. Prima sesiune a examenului...

Read more