Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managerul scolar om specialist si educator
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Octombrie 2016 11:48

MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR

Prof. Aanei Genilia

Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău

,,Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.’’- Ernest Louis

În condiţiile unei evoluţii rapide a societăţii, mai mult ca oricând, educaţia tinde să se centreze pe cei 4 piloni menţionaţi în Raportul Comisiei UNESCO-1996(23) :,,a învăţa să ştii (să cunoşti), a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’.

Pentru a forma acea personalitate autonomă, creativă, capabilă să anticipeze viitorul şi să transforme prezentul în direcţia anticipărilor sale, responsabilă şi deschisă pentru interacţiune şi schimb de idei, școala trebuie să creeze situaţii variate care să ofere elevilor posibilitatea să înveţe mai mult şi în mai multe moduri şi să-şi formeze capacităţi de a aplica în viaţă cele învăţate.

Ori aceste personalități autonome vizate de idealul educațional nu pot fi formate decât de către profesori cu același profil: personalități autonome, capabile să se adapteze permanent la nou.

Prin urmare, și directorul unei instituții școlare de succes trebuie să îndeplinească aceleași cerințe:

- să achiziționeze, prin experiență proprie sau din experiența altora, informații necesare în activitatea de management ( ,,a învăța să știi”)

- să posede diverse aptitudini de a transforma cunoștințele asimilate în acțiuni cu randament scontat (,,a învăţa să faci”)

- să adopte comportamentul sau atitudinea potrivită eficientizării unui proces managerial (,,a învăţa să fii”)

- să se adapteze la orice context, colaborând cu toți factorii implicați pentru rezolvarea unei situații problemă (,,a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’).

Astfel, calități precum inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, capacitatea de creație, spiritul de inițiativă, capacitatea de a decide și de a acționa, capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă devin obligatorii în conturarea profilul de succes al unui manager școlar.

Un conducător își pune amprenta asupra mediului prin felul personal de a fi, prin bagajul de cunoștințe pe care îl posedă și îl utilizează în viața de zi cu zi din școală și din afara ei, căutând cele mai bune soluții pentru rezolvarea numeroaselor probleme cu care se confruntă școala. Astfel, putem afirma că ,,dincolo de teorie, managementul este și practică, și artă.”

În activitatea complexă desfășurată în școală, directorul îndeplinește numeroase roluri interpersonale, informaționale și decizionale, pentru ca viziunea și misiunea școlii să fie atinse prin munca colectivă a întregului personal din unitate. Modul în care managerul reușește să-și formeze echipa și o orientează în obținerea performanțelor, garantează succesul în acea instituție.

În concluzie, capacitatea de comunicare, puterea de convingere, participarea efectivă a managerului în activitatea din școală și modul în care deleagă sarcini pentru îndeplinirea obiectivelor asigură succesul unui manager de școală.

Bibliografie:

,,Managementul în instituțiile de învățământ”, Editura Art, 2008

John C. Maxwell, ,,Totul despre lideri, atitudine, echipă, relații”, Editura Amaltea, 2005

John C. Maxwell, ,,Dezvoltă liderul din tine”, Editura Amaltea, 2003


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:01
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Organizarea interna a disciplinei pe niv…

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ           1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional   Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de...

Read more

Tabere si excursii scolare 2014 formular…

Tabere si excursii scolare - formulare si documentare   Vezi ordinul MEN 3060/2014 privind aprobarea conditiilor de organizare a taberelor, excursiilor, exeditiilor si a altor activitati de timp liber, organizate prin scoala,...

Read more

Rolul modernizator al natiunii

ROLUL MODERNIZATOR AL NAŢIUNII Profesor Petcu Camelia Liceul Tehnologic Măneciu, Judeţul Prahova Herder era de părere că adevăratele culturi se nasc nu pentru a se...

Read more

Romantismul muzical ceh

ROMANTISMUL MUZICAL CEH Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Multã vreme cultura muzicalã cehã a fost, în Baroc si Clasicism, o parte reprezentativã a celei austro-germane....

Read more

Dezvoltarea creativitatii prescolarului …

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PREŞCOLARULUI PRIN METODA JOCULUI DIDACTIC   Profesor pentru învăţământul preşcolar Hreapcă Lenuţa - Mihaela Şcoala Gimnazială Larga-Jijia, Movileni, Jud. Iaşi   Rezumat: Niciodată nu este prea târziu pentru cunoaşterea, stimularea, educarea şi dezvoltarea...

Read more

Educatia incluziva

 EDUCAŢIA INCLUZIVĂ   Institutor Herczeg Monica, Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi        Motto: "Toţi trăim sub acelaşi cer dar nu toţi avem acelaşi orizont."                                                                                              Konrad Adenauer        Excluderea copiilor, tinerilor şi adulţilor de...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

1. Sedative şi somnifere   1. Tranchilizante Printre medicamentele psihotrope cel mai frecvent comerializate, locul întâi a fost ţinut mult timp de Valium (diazepam), urmat de Adumbran şi Praxiten (oxazepam). Între...

Read more

Dezvoltarea competentelor de lectura in …

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR DE LECTURĂ ÎN ORELE DE LITERATURĂ ROMÂNĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL GIMNAZIAL   Prof. BEZMAN ADRIANA LILIANA, Şcoala Gimnazială Mihail Kogălniceanu, Structura Şcolii Gimnaziale Smârdan, Jud. Galaţi     Studiul propus urmăreşte stimularea...

Read more