Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managerul scolar om specialist si educator
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Octombrie 2016 11:48

MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR

Prof. Aanei Genilia

Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău

,,Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.’’- Ernest Louis

În condiţiile unei evoluţii rapide a societăţii, mai mult ca oricând, educaţia tinde să se centreze pe cei 4 piloni menţionaţi în Raportul Comisiei UNESCO-1996(23) :,,a învăţa să ştii (să cunoşti), a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’.

Pentru a forma acea personalitate autonomă, creativă, capabilă să anticipeze viitorul şi să transforme prezentul în direcţia anticipărilor sale, responsabilă şi deschisă pentru interacţiune şi schimb de idei, școala trebuie să creeze situaţii variate care să ofere elevilor posibilitatea să înveţe mai mult şi în mai multe moduri şi să-şi formeze capacităţi de a aplica în viaţă cele învăţate.

Ori aceste personalități autonome vizate de idealul educațional nu pot fi formate decât de către profesori cu același profil: personalități autonome, capabile să se adapteze permanent la nou.

Prin urmare, și directorul unei instituții școlare de succes trebuie să îndeplinească aceleași cerințe:

- să achiziționeze, prin experiență proprie sau din experiența altora, informații necesare în activitatea de management ( ,,a învăța să știi”)

- să posede diverse aptitudini de a transforma cunoștințele asimilate în acțiuni cu randament scontat (,,a învăţa să faci”)

- să adopte comportamentul sau atitudinea potrivită eficientizării unui proces managerial (,,a învăţa să fii”)

- să se adapteze la orice context, colaborând cu toți factorii implicați pentru rezolvarea unei situații problemă (,,a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’).

Astfel, calități precum inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, capacitatea de creație, spiritul de inițiativă, capacitatea de a decide și de a acționa, capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă devin obligatorii în conturarea profilul de succes al unui manager școlar.

Un conducător își pune amprenta asupra mediului prin felul personal de a fi, prin bagajul de cunoștințe pe care îl posedă și îl utilizează în viața de zi cu zi din școală și din afara ei, căutând cele mai bune soluții pentru rezolvarea numeroaselor probleme cu care se confruntă școala. Astfel, putem afirma că ,,dincolo de teorie, managementul este și practică, și artă.”

În activitatea complexă desfășurată în școală, directorul îndeplinește numeroase roluri interpersonale, informaționale și decizionale, pentru ca viziunea și misiunea școlii să fie atinse prin munca colectivă a întregului personal din unitate. Modul în care managerul reușește să-și formeze echipa și o orientează în obținerea performanțelor, garantează succesul în acea instituție.

În concluzie, capacitatea de comunicare, puterea de convingere, participarea efectivă a managerului în activitatea din școală și modul în care deleagă sarcini pentru îndeplinirea obiectivelor asigură succesul unui manager de școală.

Bibliografie:

,,Managementul în instituțiile de învățământ”, Editura Art, 2008

John C. Maxwell, ,,Totul despre lideri, atitudine, echipă, relații”, Editura Amaltea, 2005

John C. Maxwell, ,,Dezvoltă liderul din tine”, Editura Amaltea, 2003


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:01
 

Revista cu ISSN

Repere in socializarea elevilor cu ADHD …

REPERE ÎN SOCIALIZAREA ELEVILOR CU ADHD INCLUŞI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL                                                                                                                                     Mureşan-Chira Gabriel          Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca   Aria curriculară, terapie educaţională complexă şi integrată, completează programul centrat pe predare-învăţare-evaluare, desfăşurat de...

Read more

Pregatire si grafic examene pentru gradu…

Pregătire şi grafic examene pentru gradul didactic II la Universitatea Sibiu   Află informaţii privind perioada şi cursurile de pregătire organizate de Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Drept, pentru gradul...

Read more

Bolile aparatului respirator

BOLILE APARATULUI RESPIRATOR Cosma Camelia Liceul de Artă ”Ioan Sima” și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu”, Zalău Aceste boli pot fi grupate în...

Read more

ameliorarea rezultatelor scolare si comb…

AMELIORAREA REZULTATELOR ŞCOLARE ŞI COMBATEREA MEDIOCRITĂŢII PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE     Prof. Rusneac Anca-Gheorghina Şcoala cu clasele I-VIII Şugag, Judeţul Alba     Lucrarea prezintă o modalitate de ameliorare a rezultatelor şcolare şi combaterea mediocrităţii prin...

Read more

Ipostazele elevului in selectia comparar…

IPOSTAZELE ELEVULUI ÎN SELECȚIA, COMPARAREA ȘI ANALIZA SURSELOR BIBLIOGRAFICE Profesor educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/...

Read more

Despre invatarea umana

DESPRE ÎNVĂŢAREA UMANĂ   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională “Speranţa” Timişoara   Argument. Materialul cuprinde noţiuni despre învăţare şi teorii cunoscute ale învăţării promovate de savanţi în diferite perioade ale...

Read more

CETATENI EUROPENI

ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR ŞI A FORMÃRII LOR CA CETÃŢENI EUROPENI prof. Ciucã Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca –...

Read more

Model de fisa de lectura pentru opera ep…

FIŞĂ  DE  LECTURĂ Opera epică (model)   Am început lectura (data) __________                      Am terminat lectura (data) ___________ Titlul operei literare: ___________________ Autorul:______________________________ Opera face parte din volumul: _____________________________________ Editura:______________________________ Anul apariţiei volumului: _______________ Date importante din viaţa şi activitatea criitorului:...

Read more